Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Klubbfunktionärsfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Skrämmande tendens

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jon Scheutz [93748]
Mon 03 October 2011, 15:33
Registrerad medlem #93748
inlägg: 46
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Per Jansson[12635 skrev ...
]
Hur många spelar kort över huvud taget i ung ålder nuförtiden?
Enda kortspel jag hört nämnas bland ungdomar är poker och är man lite krass å har det väl sina begränsningar som kortspel betraktat även om det är ett mycket roligt spel.


Well, poker är definitionsmässigt inget kortspel, det är ett vadslagningsspel med kort som slumpgenerator. Man kan lika gärna spela poker utan kort.

Att däremot kalla spelet för att det saknar begränsningar visar att man inte förstått begreppet/spelet poker. Begränsningar som kortspel, javisst, eftersom det inte är ett kortspel, men det är snarare gränslöst som spel.

Att bridge är ett mycket roligare spel än poker är en annan diskussion.


Jag håller med om att bridge är roligare än poker men poker är definitivt inte ett slumpmässigt spel. Poker är till större del skicklighet än slump även om det innehåller ett slumpmoment som är större än vad det är i bridge.

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 03 October 2011, 15:38
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Intressant vad olika människor kan läsa ut av ett inlägg. Jag ser faktiskt ingenstans i Olas inlägg att han påstår att poker är ett slumpspel.
Inte konstigt att krig uppstår i världen.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jon Scheutz [93748]
Mon 03 October 2011, 15:58
Registrerad medlem #93748
inlägg: 46
"vadslagningsspel med kort som slumpgenerator"
"Man kan lika gärna spela poker utan kort"

Om detta var menat att tolkas på något annat sätt bet jag självfallet om ursäkt.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Mon 03 October 2011, 16:26
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Jon Scheutz[93748 skrev ...
]
"vadslagningsspel med kort som slumpgenerator"
"Man kan lika gärna spela poker utan kort"

Om detta var menat att tolkas på något annat sätt bet jag självfallet om ursäkt.


Vad menar du med "Tolkas på något annat sätt"? Du har inte angivit någon tolkning. Ola beskrivning är enkel och i mitt tycke korrekt. Försökte förklara för min lilla syster för många år sedan att man inte kan spela poker utan marker/pengar (el. motsvarande utslagningsprincip) .. annars blir det grupppatiens

Poker är mer likt kip än bridge, båda spelas kan spelas med en kortlek som slumpgenerator man "spelar inga kort" utan bara förhåller sig till given (dvs det slumpmässiga utfallet). I backgammon har man tärningar, i fotboll en läderkula som förtillfället wobblar:)

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 October 2011, 16:26
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jon Scheutz[93748 skrev ...
]

Jag håller med om att bridge är roligare än poker men poker är definitivt inte ett slumpmässigt spel. Poker är till större del skicklighet än slump även om det innehåller ett slumpmoment som är större än vad det är i bridge.



Jag tror inte vi behöver undervisa Ola i ämnet Poker....

Wikipedia
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 03 October 2011, 16:39
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Jag ser inte heller var i mitt inlägg jag skrev att poker är ett slumpspel. Jag skrev att man använder en "slumpgenerator".

Poker är vadslagning kring ämnet "jag har, eller kommer att få, den bästa pokerhanden". Exempelvis nedanstående är i högsta grad poker:

De fyra bönderna och vännerna Kalle, Pelle, Ada och Glenn samlas på morgonen i Kalles lada. Alla lägger en förutbestämd insats om 100 kronor i potten, och ger sig sedan ut i vars ett väderstreck för att i sin bruna papperspåse på tio minuter hämta den största komocka de kan hitta. Vid återsamlingen så vidtar därefter vadslagning på känt maner genom att i turordning slå vad om vem som hittat den största koskiten. Alla spelarna vet om hur stark "hand" de själva sitter med, men de vet inte tyngden av motståndarnas... men de är ju bönder, så de kan lätt uppskatta sannolikheten att de andra skitsamlarna hittat en större koblaffa. Spelarna kan i turordning ge upp potten och lägga sig, syna föregående bet, eller höja insatsen. Vinnare av potten är den som vid visning (när han blivit synad) kan visa upp den största koskiten - men han kan ju såklart även bluffa och med sina satsningar jaga ur de andra spelarna ur potten.

Så spelar man exempelvis poker utan kort! Korna är i det här fallet ställföreträdande slumpgenerator.




Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Dan Wälivaara [9714]
Mon 03 October 2011, 17:29
Registrerad medlem #9714
inlägg: 55
Joakim Guldbrand[14177 skrev ...
]
även flertalet klubbar) FÖRVÅNANSVÄRT nog att man inte verkar vilja använda sig av spader, vilket oerhört självmäl är inte det.
Även om det nu känns som om både i Örebro län och på de ställen som saknar eller delvis inte spelar med spader tänker börja använda detta, de som envisas med att använda stenåldersystem förstår ni verkligen inte vad spader är bra för ?
Hur svårt kan det vara ?


Vi använder spader och spelar med spader

Spader däremot ska vi börja använda när det är bättre än vårt "stenålderssystem". Svårare än så är det inte!

Tillbaka till toppen
Jon Scheutz [93748]
Mon 03 October 2011, 18:26
Registrerad medlem #93748
inlägg: 46
Då får jag helt enkelt be om ursäkt för att jag tolkade Olas post för hårt. Det är lätt att läsa det man tror sig läsa fastän det egentligen inte stod så.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 03 October 2011, 19:28
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Det tycker jag inte du ska göra. Det är ett forum, man har rätt att säga vad man tycker. Jag ville bara peka på hur lätt det är att tolka vad man skriver helt felaktigt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Christer Enkvist [13719]
Tue 04 October 2011, 09:45
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Per Jansson[12635 skrev ...
]
Hur många spelar kort över huvud taget i ung ålder nuförtiden?


Ungdomar spelar massvis med kort och inte bara poker. Vad viktigare är att de spelar enormt mycket spel och är väldigt intresserade av tävlingsspelande i olika former. Alla vet att det spelas - och tävlas - enormt mycket i olika datorspel men även "vid klassiska spelbord" så tävlas det mycket. Ta ett så egendomligt kortspel som Magic the Gathering, i Sverige så finns det över 1500 RANKADE spelare. Nästan alla av dessa skulle av bridgesverige klassas som juniorer.
Tog en titt på SvenskMagics hemsida, just kl 11:37 tisdag:

16533 medlemmar 264 inloggade

Sen så har vi ju den stora paraplyorganisationen Sverok. 120000 medlemmar (ja, 6 ggr Svensk bridge) och med motsatt åldersprofil jmf med Svensk bridge. Här borde förbundet satsa på kontakter.

För att "nå" de tävlingsspelande ungdomarna som inte har bridgespelande föräldrar (det tåget har väl snart gått? är väl barnbarn som gäller nu) så behövs exponering som den som för ett par år sedan gjordes på GothCon. Syns inte bridge *hela tiden* på de otaliga spelkonvent som de spelintresserade ungdomarna frekventerar så börjar de inte spela bridge.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80