Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Klubbfunktionärsfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Skrämmande tendens

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Bo Gullefors [36345]
Sat 01 October 2011, 23:11
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Lennart, jag förstår din oro till fullo!
Att sörlänningar tar upp ”deklarationer, Stopp, Alert och rop på Tävlingsledare” som ett problem för ämnet du tar upp eller i mästrande ton ger goda råd om hur man i ”Din kommun skall lägga upp en strategi och återta initiativet och leda utvecklingen av Bridge” vittnar om att man överhuvudtaget inget alls förstått!
BK Hudik har idag firat 60-årsjubileum och de 60 åren har dokumenterats i en jubileumsskrift. Grunden för jubileumsskriften är bland annat en grundlig genomgång av protokoll och årsberättelser för de 60 åren och den bekräftar den tendens du redovisar! På 50- och 60-talet fanns det två bridgeklubbar i Hudiksvall. BK Hudik hade då så många spelande par att kvällstävlingarna var uppdelade i två divisioner. Då fanns det totalt tio bridgeklubbar i samhällena runt Hudiksvall. Nu finns bara två aktiva klubbar kvar!
Någon pensionärsklubb har vi inte i Hudiksvall utan veteranbridgen ingår i BK Hudiks regi. Vi har totalt 15- 20 par på våra tävlingar, men märker hur viktig varje enskild medlem är för att bibehålla antalet på tävlingarna. När någon flyttar eller av andra anledningar inte längre kommer till klubbens tävlingar märks det verkligen. De årligen genomförda nybörjarkurserna har hittills gett rekrytering så att medlemsantalet inte sjunkit, men med tanke på klubbens ålderstruktur finns all anledning till oro och befara att det kommer bli svårt att öka antalet spelande par på kvällstävlingarna eller på veteranbridgen på dagtid.
I de intervjuer som har genomförts är medlemmarna väldigt samstämmiga. De säger: ”I större städer kommer bridge att finnas kvar på hög nivå, men på mindre orter, t ex här i Hudiksvall, blir det mindre bridgespel då det är svårt att få ungdomar intresserade av bridge.”
På din fråga: ”Vad säger förbundet?” får vi nog säga: ”förbundet kommer inte att säga någonting alls” eftersom det inte, liksom de som svarat i tråden inte ens förstår problemet!

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sun 02 October 2011, 07:57
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Personligen tror jag att förbundet rikta in juniorrekryteringen på fel kategori spelare. Man vill fånga juniorer (såklart, för juniortävlingarnas skull), och därför jobbar mot högstadie och gymnasieungdomar, men jag tror att man missar den lättaste kategorien spelare att intressera: Smarta nördiga (killar) från universiteten och högskolorna.

Och hur fångar vi dessa? Jo, det finns ett antal duktiga bridgetjejer i (18)20-25-årsåldern. Ge dessa betalt att åka runt bland universiteten och hålla introkurser i bridge. Jag törs lova att om tre tjejer tillsammans med Måns skulle varit på KTH så skulle det vara kö till Måns juniorträning på fredagar på St Erik.

"Problemet" med detta skulle vara att vi fångar upp spelare i sen juniorålder, eller upp i 25-årsåldern, så det kanske inte ryms i juniorbudgeten... men det är denna ålder som snart ska ut i arbetslivet, och på arbetsplatsen kan intressera kollegor för vårt spel.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Wenneberg [1912]
Sun 02 October 2011, 10:00
Registrerad medlem #1912
inlägg: 62
Vi i Stockholms bridgeförbund har noterat att en rad pensionärsklubbar utan kontakt med förbundet har vuxit fortare än klubbar som tillhör förbundet. Pensionärsklubbarna har tävlingsverksamhet, men de registrerar inte mästarpoäng genom förbundet. Många av pensionärsklubbarna står utanför FSB för att de tycker inte de får något tillbaka på den avgiften de skulle ha betalat. Där bör ju distriktsförbund och FSB se till att informationen ang. förmåner man åtnjuter som medlem i förbundet går fram till spelarna.
Pensionärsklubbarna spelar också oftast på dagarna, då pensionärer vill spela, vilket är en "konkurrensfördel".
Vi i Stockholms bridgeförbund har f.o.m. denna höst hjälpt BKAlert, som
är en klubb i Täby, att komma igång med dagbridgen, för att på så vis locka pensionärer att ansluta sig till FSB.
Ytterligare förslag till StBF välkomnas, för att övertyga flera pensionärer och pensionärsklubbar att ansluta sig till förbundet. Vi kan dock i Stockholms bridgeförbund glädjande notera att samtliga medlemmar i Lidingös pensionärsförbund registrerat sig som nya medlemmar i förbundet under senaste månaden. (Ca 90 nya medlemmar)
Med vänliga hälsningar
Björn Wenneberg
ordf. Stockholms bridgeförbund


Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Sun 02 October 2011, 17:47
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
..., men jag tror att man missar den lättaste kategorien spelare att intressera: Smarta nördiga (killar) från universiteten och högskolorna.

Och hur fångar vi dessa? Jo, det finns ett antal duktiga bridgetjejer i (18)20-25-årsåldern. Ge dessa betalt att åka runt bland universiteten och hålla introkurser i bridge. Jag törs lova att om tre tjejer tillsammans med Måns skulle varit på KTH så skulle det vara kö till Måns juniorträning på fredagar på St Erik.


Han har rätt. Våra tjejer är smarta, snygga och trevliga!! Och när de har lyckats locka in alla de smarta och coola nördarna till bridgen, kommer de i sin tur locka till sig nya tjejer som vi kan använda som bete!

Personligen har jag något vagt minne av att det var någon snygg kille från Malung, en gång i forntiden, som fick några tjejer i Siljansnäs att fortsätta åka många mil för att lira bridge.


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Sun 02 October 2011, 19:13
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Instämmer i att det kan vara en skrämmande tendens för bridgen.
Inget av barnen här i hushållet spelar bridge.(De vuxna gör det.) De yngre har fascinerats av andra spel, ty spellöst har det inte varit. Dataspel, brädspel och rollspel har det varit massor av. Ungdomarnas kompisar konstaterar att "Ja, mormor spelade bridge." Och förvisso har jag sett bridge spelas i nå'n Agatha Christie-deckare, som skall ha utspelats kring 1950. Var toppen då?
Har bridgen "hajpat"/kulminerat? Men: Är det färre som spelar bridge idag än för t ex 70 år sedan när bridgen fortfarande var ganska ny? Är det en mindre andel (dvs %) av befolkningen resp ungdomar som spelar bridge idag än det var då? Om så är fallet kan man fundera över varför. Om inte så varför inte! Och är det så att bridge var/är ett spel som passar/-t under en viss tid med speciella värderingar varit allmänna medan det idag är bl a rollspel som gäller därför att man nu premierar andra egenskaper hos människor?!
Få spelar t ex Vira idag, ett spel som anses att "många/alla" spelade innan bridgen kom. Visserligen bara ett "svenskt" spel, men ändå. Toppen är passerad - för länge se'n. För egen del vill jag att både bridge, vira m fl skall leva vidare, men det finns en yttre verklighet att konkurrera med om tid och intresse.
Är bridgen för svår, helt enkelt, när den lämnar grundnivån, och tävlingsintresset borde bli större än den sociala sidan? Hur ändrar man attityder? Grundläggande lär vara att man lyckas; bekräftelse, positiv förstärkning m fl begrepp lär passa här, men hur utföra??
(Trådrubriken kan ge upphov till allehanda funderingar värda studier. Vad som sedan kan göras åt det bristande intresset är svårt att säga; man kan ju jämföra med skolan - och matematiken ....! Hur engagera de yngre?)
Tillbaka till toppen
Per Jansson [12635]
Mon 03 October 2011, 09:50
Registrerad medlem #12635
inlägg: 147
Hur många spelar kort över huvud taget i ung ålder nuförtiden?
Enda kortspel jag hört nämnas bland ungdomar är poker och är man lite krass å har det väl sina begränsningar som kortspel betraktat även om det är ett mycket roligt spel.
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Mon 03 October 2011, 11:42
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Man spelar plump och "Stockholm" m m på rasterna på många skolor.
Mvh
Hoh
Tillbaka till toppen
Joakim Guldbrand [14177]
Mon 03 October 2011, 12:02
Registrerad medlem #14177
inlägg: 296
Ett exempel från Norrlandsbrigden lennart kan ju vara guldskvadern där fick en spelare sin första guldpoäng, tävlingen var väl för en måand sedan snart ? Inga guldpoäng är inregistrerade vad jag sett, att ha en fungerande klubb är allt från mottagande, men tar vi de nya unga så är data itstöd, mm troligen viktigare än för oss lite äldre ?, lika viktigt för en som spelat några år där guldpoängen inte tickar inär de första bronspoängen kanske för andra att de tickar in i tid,,,

Jag ser ju i mitt distrikt (både distriktsförbundet men även flertalet klubbar) FÖRVÅNANSVÄRT nog att man inte verkar vilja använda sig av spader, vilket oerhört självmäl är inte det.
Även om det nu känns som om både i Örebro län och på de ställen som saknar eller delvis inte spelar med spader tänker börja använda detta, de som envisas med att använda stenåldersystem förstår ni verkligen inte vad spader är bra för ?
Hur svårt kan det vara ?
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 03 October 2011, 12:37
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Per Jansson[12635 skrev ...
]
Hur många spelar kort över huvud taget i ung ålder nuförtiden?
Enda kortspel jag hört nämnas bland ungdomar är poker och är man lite krass å har det väl sina begränsningar som kortspel betraktat även om det är ett mycket roligt spel.


Well, poker är definitionsmässigt inget kortspel, det är ett vadslagningsspel med kort som slumpgenerator. Man kan lika gärna spela poker utan kort.

Att däremot kalla spelet för att det saknar begränsningar visar att man inte förstått begreppet/spelet poker. Begränsningar som kortspel, javisst, eftersom det inte är ett kortspel, men det är snarare gränslöst som spel.

Att bridge är ett mycket roligare spel än poker är en annan diskussion.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Malmström [2785]
Mon 03 October 2011, 13:31
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
I Varberg har det enligt flera rykten blivit allt mer populärt att spela kort bland ungdommarna. Vi är nu inbokade på två fritidsgårdar under höstlovet för att introducera Bridge.
För att spelet ska lite mer "häftigt" tänker vi spela 7-korts Bridge.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80