Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Uppförande vid bordet och deklarationsfrågor

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Björn Sörling [80438]
Fri 30 September 2011, 11:04
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
När jag precis hade börjat spela bridge hade jag rest upp till SM-veckan i Skövde och fick möjlighet att hjälpa till på Chairmans Cup på hotellet. Då vill jag minnas att det efter påspel från utspelshandens partner kom en alert från utspelshanden. Anledningen har jag glömt men jag har sedan dess aldrig upplevt en dylik alert.
Tillbaka till toppen
Lars-Magnus Gustafsson [1489]
Fri 30 September 2011, 11:47
Registrerad medlem #1489
inlägg: 485
[quote]]
1. Det är inte spelarnas sak att undervisa motståndarna om reglerna. Tycker de att någon har gjort ett fel (t. ex har en missvisande deklaration) ska de kalla på TL.

Här har vi ju kärnan till många problem av detta slag.
Man frågar sig, utan att ha läst alla inlägg i denna tråd var TL befanns sig. Låt TL ta hand om all konversation.
Det döms för mycket vid borden.



Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Fri 30 September 2011, 12:32

inlägg: 408
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Vad har jag då lärt mig?
2. Lagen säger i princip att det är upp till varje TL att godkänna en deklaration efter eget godtycke.

Detta är väl ett ganska missledande påstående.
Varje bedömningsbeslut innehåller en bedömning men att därifrån sluta sig att det är fråga om TLs eget godtycke är att gå för långt.
Du som är språkintresserad kan slå upp "godtycke" i SAOL - handlade grundat på osaklig bedömning.
Bara för att en bedömning är alltid subjektiv betyder det förstås inte att den är godtycklig eller osaklig.
Men Kjell kanske menade något mildare, SAOB gör några alternativa betydelser av "godtycke" som saknar den pejorativa laddningen.
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Fri 30 September 2011, 12:34
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
När jag precis hade börjat spela bridge hade jag rest upp till SM-veckan i Skövde och fick möjlighet att hjälpa till på Chairmans Cup på hotellet. Då vill jag minnas att det efter påspel från utspelshandens partner kom en alert från utspelshanden. Anledningen har jag glömt men jag har sedan dess aldrig upplevt en dylik alert.


Det har berättats att två äldre damer spelade en tävling i USA, och vid ett tillfälle så spelade dam 1 ut något, och dam 2 alerterade.
Spelföraren förhörde sig om varför, och dam 2 förklarade att eftersom dam 1 spelade ut med vänster hand så visade utspelet singelton.

TL tillkallades och en palaver utbröt.

Efteråt hördes dam 2 säga "Hade jag vetat att det skulle bli ett sådant liv hade jag inte alerterat och sagt något."

Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Fri 30 September 2011, 12:44

inlägg: 408
Jag var lite för snabb i mitt svar till Kjell.
Jag skrev att varje bedömning är subjektiv men vad jag menade var att varje bedömning innehåller subjektiva drag.
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 30 September 2011, 13:11
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Vad har jag då lärt mig?
2. Lagen säger i princip att det är upp till varje TL att godkänna en deklaration efter eget godtycke.

Detta är väl ett ganska missledande påstående.
Varje bedömningsbeslut innehåller en bedömning men att därifrån sluta sig att det är fråga om TLs eget godtycke är att gå för långt.
Du som är språkintresserad kan slå upp "godtycke" i SAOL - handlade grundat på osaklig bedömning.


Bara för att en bedömning är alltid subjektiv betyder det förstås inte att den är godtycklig eller osaklig.
Men Kjell kanske menade något mildare, SAOB gör några alternativa betydelser av "godtycke" som saknar den pejorativa laddningen.


Sorry Ryszard! Jag menade inte att trampa på stackars TL, och i detta fall inte du hoppas jag att du förstår? "godtycke" skall givetvis ersättas av "tycke"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 30 September 2011, 16:50
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Det har berättats att två äldre damer spelade en tävling i USA, och vid ett tillfälle så spelade dam 1 ut något, och dam 2 alerterade.
Spelföraren förhörde sig om varför, och dam 2 förklarade att eftersom dam 1 spelade ut med vänster hand så visade utspelet singelton.

TL tillkallades och en palaver utbröt.

Efteråt hördes dam 2 säga "Hade jag vetat att det skulle bli ett sådant liv hade jag inte alerterat och sagt något."

Norges Mr Bridge, Tommy Sandsmark, spelade för många år sedan bridgeveckan i Tylösand. Han frågade TL Margareta Carlberg om det var OK att spela att utspel med vänster hand visade singelton. Margareta lyssnade inte så noga utan svarade: "Ja, bara ni deklarerar ordentligt, så". En minut senare kom hon springande till Tommy och ropade "Vänta, vänta", men möttes bara av Tommys breda leende.

Hur som helst valde den alltid skojfriske Tommy att deklarera "överenskommelsen". Efter halva tävlingen var han dock tvungen att stryka den delen på deklarationerna när en motståndare inne i spelet vände sig till Tommy och försynt frågade om han hade sett med vilken hand Tommys partner hade spelat ut ...
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80