Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Uppförande vid bordet och deklarationsfrågor

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Thu 29 September 2011, 09:26
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
En liten utvikning:
Janne Lagerman talar om vad han kallar Franska markeringar. Jag hade aldrig stött på termen så jag försökte googla efter den. Hittills har jag inte hittat något dylikt men däremot finns följande beskrivet:

French Defense
A communication devise employed after an opponent has opened a weak 1 No Trump of 12 to 14 high card points. The name refers to the country possibly of most usage.
The immediate defender communicates to his partner the strength of his holding by asking or not asking the range of the No Trump opening as the following chart shows:

Opening 1NT
Defender´s actions ................. ..... Meaning
Does not ask for range + Pass..... Weak, max 11
Asks for NT range + Pass ........11-14
Asks for NT range + Double ......15-18
Does not ask for range + Double...... 19 plus
Motsvarande gäller för inkliv men det var inte närmare specificerat...

Inte heller vet jag om det finns utrymme på franska eller svenska deklarationskort (eller intresse hos användare) att beskriva dylika överenskommelser.

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 29 September 2011, 09:54
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Christer Enkvist[13719 skrev ...
]
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Då är det ju uppenbarligen i första hand förbundets deklaration som det är "fel" på, inte användarna.


Ja! Det absolut enklaste sättet att utbilda, informera och påverka de svenska bridgespelarna är via förbundets deklarationskort eftersom den av otroligt många används som checklista och systemkompendium för paret och inte bara som information till motståndarna. Är den välgjord så hjälps alla till det vi vill - ha skoj kring bridgebordet.

Varför inte utlysa en liten tävling om utformandet av Systemdeklaration 2012?


Den version av deklarationen jaghar framför mig just nu har Utspel: uppdelat i både "Mot Färg" och "Mot NT", medan markeringar inte har detta. Känns som den enkla lösningen är att dra ett vertikalt streck och göra samma uppdelning där.

Personligen deklarerar jag (Schneider) Malmö Lavintahl, med som sagt Schneider inom parentes. Jag (vi) styrkemarkerar sällan, bara när vi tror att partnern inte kan gissa vändan själv, däremot längdmarkerar vi frekvent och Lavintahlmarkerar sällsynt. I övrigt lägger vi korten lite slumpmässigt, men mest nerifrån. Hoppas att parentesen för fram rätt budskap.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per-Erik Malmström [23472]
Thu 29 September 2011, 10:14
Registrerad medlem #23472
inlägg: 31
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
En liten utvikning:
Janne Lagerman talar om vad han kallar Franska markeringar. Jag hade aldrig stött på termen så jag försökte googla efter den. Hittills har jag inte hittat något dylikt men däremot finns följande beskrivet:


Den första träffen på Google (om man söker på svenska) är faktiskt en bridgelänk. Den beskriver inte vad franska markeringar innebär, men jag har sett spelare deklarera franska markeringar under femton års tid så det är knappast en ny konvention.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Thu 29 September 2011, 10:31
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jag spelade "Franska markeringar" med Greken på nittitalet minns jag, och jag tror även Jeppa, Jesper Törnlund gjorde det med Greken i juniorlandslags sammanhang. Rätt krånglig markeringsmetod där sakade kort i fi:s färg var färgpreferenser. Vill minnas det var bra när man kom ihåg när det var FM resp Malmö..
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Christer Enkvist [13719]
Thu 29 September 2011, 10:56
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Janne Lagerman talar om vad han kallar Franska markeringar. Jag hade aldrig stött på termen så jag försökte googla efter den.


Finns beskrivet i det gamla praktverket "System och Konventioner".
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Thu 29 September 2011, 11:07
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Jag spelade "Franska markeringar" med Greken på nittitalet minns jag, och jag tror även Jeppa, Jesper Törnlund gjorde det med Greken i juniorlandslags sammanhang. Rätt krånglig markeringsmetod där sakade kort i fi:s färg var färgpreferenser. Vill minnas det var bra när man kom ihåg när det var FM resp Malmö..


Kom ihåg?? Berodde det på veckodag eller något mer subtilt?

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Thu 29 September 2011, 11:20
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Problemet ligger inte i utformningen av deklarationsmallen utan i fråga om vad som kan anses vara en "tillfredsställande" deklaration. "Schneider, Malmö, Lavinthal" borde i de flesta fall anses vara tillfredsställande utan att man anger vilken markering som har högst prioritet.

Det som komplicerar Kjells fall är den ovanligt frekventa användningen av Lavinthal i en situation där de flesta inte alls eller möjligen ytterst sällan använder sig av Lavinthal. Om jag skulle möta dessa metoder och inte bli informerad om det skulle jag helt klart känna mig vilseledd.

Därför, Kjell, undrar jag om du inte på enklaste sätt kan notera denna ovanliga användning på deklarationen. Om inte annat, så lär du slippa en massa tjafs i framtiden.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Thu 29 September 2011, 11:24
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Jag spelade "Franska markeringar" med Greken på nittitalet minns jag, och jag tror även Jeppa, Jesper Törnlund gjorde det med Greken i juniorlandslags sammanhang. Rätt krånglig markeringsmetod där sakade kort i fi:s färg var färgpreferenser. Vill minnas det var bra när man kom ihåg när det var FM resp Malmö..


Kom ihåg?? Berodde det på veckodag eller något mer subtilt?



Inte så väldigt subtilt. Jag vill minnas att gränsen var ganska flytande, vilket väl oxå bidragit till att markeringsmetoden, vilken i sig har ett gott syfte, oxå blivit mer eller mindre bortglömd.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Thu 29 September 2011, 11:44
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Christer Enkvist[13719 skrev ...
]

Finns beskrivet i det gamla praktverket "System och Konventioner".


Vad stod det i boken?

Jag kollade på Syskon » länk och där fanns inte 'Franska markeringar' med under 'Motspel'.
Däremot fanns 'Lavintal sak' med.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 29 September 2011, 11:46

inlägg: 895
Jag tror vi att vi ska vara väldigt sansade i denna fråga. Kom ihåg att de deklarationer ni refererar till som förbundets är anpassade för den vanlige klubbspelaren. Vi talar nu om drygt 10 000 par eller något i den stilen, det kommer (i varje fall om jag får bestämma) aldrig att ges ut en deklaration liknande WBF:s som skulle vara förbundets rekommenderade allmänna deklaration.

Varför undrar du säkert? Jo, därför att den skulle bli för komplicerad för de flesta spelare att såväl läsa som fylla i. Förmodligen skulle det ge resultatet att ännu färre man möter ens har en deklaration, vilket knappast är vad man vill se.

Vad gäller Kjells aktuella fall, så har jag egentligen ingenting att tillägga än att ni ska deklarera Schneider, Malmö och Lavintahl. Dock bör ni också skriva in (Franska Markeringar, om det nu heter så) och att ni inte markerar som alla andra, varvid den intresserade får fråga sig fram hur ni spelar i olika lägen. Det kan inte vara rimligt att deklarera alla sådana uppkomliga lägen på förhand.

Det fält jag talar om ovan, som ni bör skriva i är "Övriga Konventioner" (under Utspel, Vändor och Markeringar), där kan jag köpa att vi kanske borde ändra underrubriken till Kommentarer, då kanske vi är nära att nå målet?

Detta är inte något officiellt från FSB, utan mina högst privata åsikter i ämnet.

/Micke
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80