Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Brickläggning
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Fråga om brickläggningsmaskiner

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Göran Holmberg [41160]
Thu 11 August 2011, 19:31
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Vi har haft ett underligt fenomen några gånger när vi spelat med två grupper och identiska givar.

Förutsättningen är att man genererar en givsamling i en dator och sedan skapar de fysiska givarna i en brickläggningsmaskin.
En annan förutsättning är att man spelar två identiska givsamlingar i två grupper samtidigt och att den andra uppsättningen skapats med samma elektroniska givsamling som man använde för den första.

Det har vid några tillfällen inträffat att en enda slumpvis bricka varit helt annorlunda i den ena gruppen. Det har inte handlat om vända väderstreck, bricknummer eller andra mönstertydliga avvikelser. Nej, totalt annorlunda givar på en enda bricka i ett av rummen.

Vi analyserar självklart det här och söker febrilt efter felkällan. Jag vill i det sammanhanget passa på att ställa en fråga här på Anslagstavlan:
Är det någon som erfarit eller hört talas om den här typen av händelse?

/Tacksam för svar
Tillbaka till toppen
Per Jansson [12635]
Thu 11 August 2011, 22:45
Registrerad medlem #12635
inlägg: 147
Jag har sett detta tidigare och har då antagit (rätt eller fel) att man har ett duplikat för mycket som följt med ut i lokalen.

Låt säga att man lägger 10 duplikat, men så råkar en elfte bricka följa med. Denna bricka är helt felaktig gentemot de andra 10, men kan mycket väl följa med ut till tävlingen eftersom man ofta försöker jobba snabbt när man lägger brickorna.
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Fri 12 August 2011, 05:49
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Per Jansson12635 skrev ...

Jag har sett detta tidigare och har då antagit (rätt eller fel) att man har ett duplikat för mycket som följt med ut i lokalen.

Låt säga att man lägger 10 duplikat, men så råkar en elfte bricka följa med. Denna bricka är helt felaktig gentemot de andra 10, men kan mycket väl följa med ut till tävlingen eftersom man ofta försöker jobba snabbt när man lägger brickorna.


Tack Per! Det verkar dock orimligt i "vårt" fall. Vi lägger brickor för flera dagar åt gången i lugn och ro. Vi har olika färg på brickstaplarna. Proceduren innebär också att vi lägger en komplett stapel åt gången. Det dräller alltå inte av osorterade brickor av olika "omgångar" på något lagringsbord eller så. De färdiglada brickstaplarna placeras i ett skåp där varje speldag har en egen hylletikett.

För en dag har vi t.ex. en orange stapel med 24 numrerade brickor och en svart stapel med 24 numrerade brickor. När det förekommit en felaktig bricka så har det t.ex. varit bricka #2 i en svart stapel. En annan dag har det varit bricka # 12 i en grön stapel. Det känns minst sagt underligt att en bricka med rätt nummer och rätt färg innehållit totalt apparta händer.
Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Fri 12 August 2011, 08:09
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Den mänskliga faktorn:
Spelarna vid ett bord råkar i första ronden blanda en bricka utan att tänka sig för?
Av din utförliga beskrivning att döma verkar det ju inte handla om fel av brickläggarna utan troligen ett fel i utrustningen eller av tanklösa spelare...

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan-Erik Lööw [8872]
Fri 12 August 2011, 10:28
Registrerad medlem #8872
inlägg: 64
Låter märkligt, jag har under 6 år lagt ca 200000 brickor men jag har aldrig råkat ut för att brickläggnings programmet gjort "fel"...
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Fri 12 August 2011, 11:33
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Möjliga felkällor:

a) Fel på brickläggningsmaskinen
b) Handhavandefel hos brickläggarna
c) Fel hos någon annan funktionär
d) Fel vid spelbordet

a) Ingen aning, men känns långsökt
b) Har ni kollat om det är samma giv som föregående tävlingsdag (dvs brickan har inte blandats om)
c) känns långsökt
d) Troligast... något par som råkar blanda brickan?


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Göran Holmberg [41160]
Fri 12 August 2011, 14:44
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
a) Vi har fått uppdaterad mjukvara (om jag förstått det hela rätt)
b) Rutinerna vid brickläggning känns kassaskåpssäkra
c) Känns osannolikt
d) Omöjligt. Brickorna är numrerade och då skulle det omedelbart ha upptäckts. Dessutom skulle då två brickor vara fel.
Tillbaka till toppen
Pierre Winberg [87444]
Fri 12 August 2011, 16:36
Registrerad medlem #87444
inlägg: 51
Det kanske är som Hasse och Tage om Harrisburg....det är så osannolikt att det skulle hända att det är sannolikast att det inte har hänt....:-)
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Fri 12 August 2011, 17:22
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Pierre Winberg87444 skrev ...

Det kanske är som Hasse och Tage om Harrisburg....det är så osannolikt att det skulle hända att det är sannolikast att det inte har hänt....:-)



Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Fri 12 August 2011, 21:28
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Jodå.

Jag och mina givkolleger har råkat ut för detta.
Inget kul alls.
Anledningen kan vara ett kommunikationsfel / störning mellan dator och givmaskin.
I vårt fall mellan datorns USB-port och givmaskinens seriella 9-poliga port.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80