Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorer - Bridgefestivalen 2011

Författare Post
Per Leandersson [87992]
Fri 29 July 2011, 06:08
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God morgon,

Om bara någon timma ska de första in i elden i årets bridgefestival. Sedan blir det som vanligt 10 helt underbara dagar med massor av bridge.

I denna tråd kommer våra juniorer berätta om sina framgångar och bravader under veckan. Vi får se om någon lättar på sitt hjärta från det allra helsigaste området - juniorboendet.

Många ska spela Chairmans Cup, håll utkik efter Robins Experter och Barbarozza där vi hittar många i juniortruppen. Senare under veckan kommer flertalet ur juniortruppen att spela olika SM-finaler.

Lycka till!

/Per Leandersson
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 29 July 2011, 19:42
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Till skillnad från alla andra kommer jag inte anlända till Örebro förrän på söndag och åka iväg redan på torsdagen... Att jobba förstör verkligen ens privata liv. Jag har dock som mål att uppdatera bloggen minst en gång varje dag (vilket ger minst fyra inlägg), det kan vara allt från videoinlägg till spännande brickor eller någon trevlig anekdot. Allt beror förstås på hur mycket internet det kommer finnas för min lilla dator.

Tänkte även passa på att skriva att om någon är intresserad att sponsra och spela något kvällsbrons med mig så hör av er

Det kan även bli så att vissa uppdateringar hamnar på min alldeles egna blogg, beroende på innehåll och dylikt.
(Okej lite reklam för min blogg men ändå!)
VG+barnet

Ses i Örebro om två dagar!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Mon 01 August 2011, 09:46
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Då var det alltså måndag och det är paus (i hela långa 30 minuter) i morgonbronset. Själv lyckades jag raggar upp den sköna Mathilda Wik och vi har haft en del spännande brickor. Kan ju ta följande spännande budgivning:



Väst giv
ingen i zon



Erika
x
KD1098
xx
KD10xx
Matilda







VästNordÖstSyd
ErikaMatilda
 pass  pass  1  pass 
 1NT  pass  2  pass 
 2NT  3  pass  3NT 
 pass  pass  pass 


*Det är självklart Matilda som bjuder 3sp

Matilda ville verkligen inte spela sang men efter att ha visat 6k spader och 4k ruter tyckte jag att sang hela tiden såg ut som det bästa alternativet, sedan att vi lyckades ta oss upp till 3NT när vi både 1NT och 2NT var passbart kan vi ju fundera lite över, att 3NT sedan alltid var hemma efter Matilda hade en väldigt fin spader med endast ett tapp gör ju inte saker värre. Tio stick och förmodligen en bra bricka till oss. Jag kollar inte resultat eftersom jag blir så psykad av sånt.

Budgivningen går
2ru (multi) - p - 2NT (krav) - p
3kl (svag hjärter) - 3ru - 4hj - ?

Din partner har alltså klivit in med 3 ruter och du sitter med följande kort:

KJxx
x
Kxxx
xxxx

Bjuder du?
Eftersom att det var vår första bricka under morgonen tänkte jag att jag skulle ta det lugnt så jag sa faktiskt pass, 4hj blev två övertrick så hade jag bjudit kanske de hade kommit till slam! Men Matilda hade å andra sidan 6k ruter så 5 ruter kanske inte hade varit en dum idé, men när Daniel Sivelind sitter med alla poäng till vänster känns det lite jobbigt att dumpa över en spelföring åt min partner på första brickan när vi knappt har pratat system

Nej, dags att bege sig tillbaks till bridgeborden! Bilder kommer snart


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 03 August 2011, 11:34
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Morgonbronset spelades med den söta Björn Sörling, en skön lirare som spelar så att allt kan hända, lite som jag ungefär Eftersom vissa kallar mig minihopp kände jag att det nu var dags att återigen göra rättvisa till mitt namn och hade två trevliga brickor, en topp och en botten - precis som det ska vara!

Första brickan plockar jag upp följande kort:

xxx
xx
ADxxxxx
x

Vi är i zon mot ozon och MTV öppnar med 1kl. Som alla andra i lokalen ( ) bjuder jag förstås 3ru. Några ronder senare spelar motståndarna 5kl när 6sp står som ett hus

Andra brickan; som är ett riktigt litet skutt! Jag har följande kort:
Knxxx
10xxx
xx
Aknx

MTV öppnar med 1 ru och min partner skuttar lite till 3kl, dubbelt till höger och blixt 5kl av mig (för det är väl det mest naturliga budet? ), en bet för mycket tretton stick senare sjunger jag tyst för mig själv "When I find myself in times of troubles..."

Lyckades även spela bort en 3NT, det hängde på att lösa:

Akn10xxx till Kxx med noll tapp, självklart gjorde jag fel. Borde kanske börja spela mer på oddsen i framtiden! Det sitter ju faktiskt 3-1 52% av gångerna och 2-2 48% eller vad det nu är

Jag har också märkt att jag har börjat använda otroligt mycket smileys i mina inlägg, tror det är en dålig sak, betyder att jag inte använder mitt stora fina ordförråd tillräckligt mycket för att beskriva och nyansera mina små kommentarer. Å andra sidan är jag ju faktiskt fortfarande tonåring så det är kanske okej, i alla fall i nio månader till!

Bekantade mig med några islänningar igår, otroligt trevliga människor, kanske borde man åka till Island och spela bridge någon gång? Att åka till Island över huvudtaget låter väldigt trevligt, rida på små ponnys och se ut över en geijser (hur det nu än stavas, men en IRL-bubbelpool utan strömtillförsel för att få till bubblor) och kanske till och med hoppa i för att ta mig ett dopp. Det viktigaste är väl dock att jag får spela en liten tävling med islänningarna. Problemet är att de är cirka 6,5 stycken så det blir nog snarare sju tävlingar, finns det en bridgefestival på Island?




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Fri 05 August 2011, 18:13
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Igår fyllde snyggingen Simon Bech 26 och detta skulle firas! Det märktes dock att åldern satt sina spår då Simon gick och la sig redan vid 02.00! Måste vara hårt att bli gammal....

Annars spelas det bridge för fulla hundar och jag vet varken ut eller in. Hade följande hand igår (hoppas jag inte redan skrivit om den):

DKn109xxx
-
AKDxxx
-

Jag är giv..... Ni kan ju alla gissa vart det hela slutade när min partner bjöd 2sp på min 1sp-öppning! Tyvärr satt trumfen 2-1 och jag spelade över singeln så kungen och esset föll inte i samma stick, en tråkig bet senare....

Hade även

xx
xx
x
AKDKnxxx

och MTV öppnar med 1hj. 3hj av mig och 6NT av Ida Grönkvist. Tyvärr hade vi två ess borta och då det var utspelshanden som hade essen blev det inte så svårt att hitta beten..

Nu är rondtiden slut och det är dags att kila iväg till rond 18 i silvertävlingen


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Rimstedt [88184]
Sun 07 August 2011, 21:55
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hejsan alla! Hemkommen från en mycket trevlig vecka i Örebro. Eftersom jag inte har haft någon tillgång till datorer medan jag har varit där uppe så tänker jag skriva om min resa där uppe. Tänker berätta om ca en giv varje tävling. kan vara fler och kan vara färre. Beror på vad som hänt .

Resan upp till Örebro var väl inget konstigt. I år slapp man ha husvagnen bakom sig som tur var för i år var det Scandic med alla andra junisar som gällde!

Jag anlände till Conventum Arena runt 18:00 och min första bokade tävling var Brons 2 19:00. Ida Grönkvist var den utvalda o bli dragande med mig i 24 brickor. Inga jätte konstiga givar den tävlingen förutom några fel från motståndarna. Denna brickan var de inte jätte överens:

Brons 2


Väst giv
ingen i zon
Mot 1
K97
84
E974
D872
Ida
642
kn
Dkn10832
1032
Mikael
kn108
K10753
5
kn964
Mot 2
ED53
ED962
K6
EK

VästNordÖstSyd
IdaMot 1MikaelMot 2
 pass  pass  pass  21 
 pass  3  pass  3 
 pass  4  pass  4NT 
 pass  52  pass  5 
 pass  6  Dbl  pass 
 pass  pass 

1 Acol (Starkt 5+hj)
2 1/4


Där satt jag med mina hjärter o tänkte redan dubbla de i 5hj men glädjen steg när hon bjöd 6hj . När nord la upp träkarlen la upp sina kort så skrattade syd o sa "trodde inte på de korten". Inte bara budgivningen gick snett, de gjorde även spelföringen så det blev tillslut 3 bet. 500 till oss och 100% . 7:a blev vi tillslut.

Nästa tävling var Chairman's Cup. Men eftersom jag och min pd inte spelade så värst bra så kom vi inte längre än till gruppspelet där vi placerades på 66:e plats. Givar därifrån hittar jag inte så jag går direkt över till Brons 9 som jag spelade med Philip Berggren. Här kommer en av givarna därifrån:

Brons 9


Öst giv
Mot 1
3
832
E9763
Kkn83
Philip
K6
E76
D5
E109654
Mikael
Ekn10854
KD9
Kkn2
D
Mot 2
D972
kn1054
1084
72

VästNordÖstSyd
PhilipMot 1MikaelMot 2
   1  pass 
 2  pass  3NT  pass 
 pass  pass 



Syd fick då uppgiften o spela ut mot 3NT. Det var ingen lång väntestund förrän hj J låg på bordet och Philip la upp en massa kort. Jag satt i hj A för att få en typisk spelare att tro partnern har lite hj honnörer. Nord högmarkerade hj. Sedan spelade jag spader K och spader till A och Nord sakade en hj. Nu trodde jag Syd skulle alla dagar i veckan vända i en liten hj och guess what. He did it! resultatet blev tillslut 460 och 95% på brickan! varför? 4sp+1 ger bara 450 .

Nästa tävling var silver 4. Vem blev den utsatta? Han är världens bästa Karlsson! Den här given var lite rolig då vi mötte Daniel och Philip:

Silver 4


Öst giv
ingen i zon
Johan
kn1087543
K1072

E2
Philip
D9
D83
EKDkn
D943
Daniel
EK6
964
9763
Kkn6
Mikael
2
Ekn5
108542
10875

VästNordÖstSyd
PhilipJohanDanielMikael
   pass  pass 
 1NT  4  Dbl  pass 
 pass  pass 



Johan drar igång med spärrarna direkt. Han var dock i plus-zon nu så det var nästan han hade till sitt bud. I utspel hittar den yngre Gullberg(Daniel) hj 4 ut som går till Philips dam och K från Johan.
Nu drar Johan igång blixtsnabbt med spader 10 som Daniel stickar med sitt Ess. Han skiftar i klöver som Johan tar för sitt Ess. nu lägger Johan spader knekt och Daniel hittar o toppa ut partnerns Dam så det blev 590 in. 99% till nykteristerna!

Tycker festivalen har börjar bra såhär dags och innan festivalen var det hårdträning på BBO. En typisk BBO-partner var Markus Hedström och jag ville mycket gärna spela en silver med honom men vi satt oss i en Brons istället. Några intressanta givar? De kan du ge dig fan på!:

Brons 17


Väst giv
Mot 1
K653
D843
D84
E10
Markus
ED974
kn9752
75
3
Mikael
kn1082
EK6
E63
kn85
Mot 2

10
Kkn1092
KD97642

VästNordÖstSyd
MarkusMot 1MikaelMot 2
 pass  pass  1  2 
 4  pass  pass  pass 



Syd hittar det mest sjukaste budet som finns i en partävling (Pass) och spelar ut sin klöver kung som inte var några konstigheter. Nu fick hon tydligen svårt eftersom hon börjar tänka. Jag ser det inte sådär jätte svårt eftersom på bordet ligger J9752 och då kan ju inte hj 10 vara rätt någon gång i världshistorien utan trumf? men jo, hon vände i hj 10 som jag stickade med J-D-Ess. spelade spader Knekt som gick runt till kungen hos Öst. Öst fortsätter med en liten ruter vilket var inga konstigheter. Jag stickade med Ess och spelade spader 10 runt. Nu tänkte jag. Vad i hela världen sitter syd o passar på om hon har renons spader och sedan vänder i hj 10? bara en idiot skulle spela hj 10 från 10xxx så jag spelade hj K och så sakade syd. Jag fattade ingenting men jag spelade en hj till 9 och stal en hj med spader 8 och trumfade ut som gick till jämn hemgång. 97% på brickan eftersom de har 5 i lå vilket 97% i lokalen har bjudit på syds kort.

Sen så spelade jag silvret och då blev man uppraggad av Ulrika Lindström. Tänkte jag att de skulle bli trevligt eftersom vi syns knappt 2-3 gånger om året. Tyvärr hade vi lite oflyt och spelade inte den bästa bridgen den tävlingen. Vi alla var ju nervösa när lag Bubba var i semi-final mot de danska storfavoriterna. Hur dåligt det än gick så spelar vi iaf inte fel hela tiden och som sagt så har ju varje tävling minst en intressant bricka:

Silver 6


Öst giv
ingen i zon
Mot 1
D1054
kn
kn10
Ekn9842
Mikael
Kkn962
K643
E53
10
Ulrika

ED982
KD98742
7
Mot 2
E873
1075
6
KD653

VästNordÖstSyd
MikaelMot 1UlrikaMot 2
   1  2 
 Dbl  3  3  4 
 4  pass  4NT  pass 
 5  pass  6  pass 
 pass  pass 



De var en fin hand som Ulrika hittade och budgivningen var det inte några konstigheter på heller. ruter ut och claim 13 stick 93%.

Nästa tävling va morgonbronset och då fick jag spela med en riktig stormästare vid namn Robert Bäck. Skäms nästan över hur dåligt jag verkligen spelade när jag fick denna chans men shit happens. Men vänta nu.. Är det inte dags o ta upp en bricka igen? Lets do it!:

Brons 20


Syd giv
Mot 1
1094
Dkn983
2
Kkn96
Mikael
K5
K1074
kn863
D105
Robert
E
E652
74
E87432
Mot 2
Dkn87632

EKD1095

VästNordÖstSyd
MikaelMot 1RobertMot 2
    11 
 pass  1NT  2  6 
 pass  pass  Dbl  pass 
 pass  pass 

1 4+


Typiskt lagd bricka.... Budläget är ändå ganska intressant. Jag har ju frågat ett x antal personer vad man egentligen öppnar på syds kort. Den gången partnern inte har spader stöd ska man ju sitta i 6ruter och tvärtom. 6spader var ju ett idiot bud från gubben vi mötte nu så han blev smälld av stormästarn. Efter att spelföraren har spelat ruter A och K (varför kungen?) och sakade något från bordet och sen ruter till stöld så var jag nog den enda som slapp få en giss i spader i hela lokalen. Men vad öppnar man med egentligen på syd? Jag tycker man har lite lite för dålig färg för att öppna med 5spader som i många fall visar allt utom AK i bjuden färg. men om man spelar med 5-korts öppningar och budgivningen går 1sp - 2sp - 5sp? vad är 5sp? Ganska likt läge och om betydelsen hade varit detsamma så är ju de nu ett klockbud. Men alla har ju inte riktigt diskuterat de läget så 50 eller 100 till Ö-V var standard på denna brickan.

Nästa tävling var Brons 23 som jag spelade med William Hernebrink- som är i min åsikt i topp bland de trevligaste och roligaste juniorerna jag vet o sitta mitt emot. Men över till saken "and lets talk some bridge boards!":

Brons 23


Syd giv
alla i zon
William
kn2
ED73
975
9653
Erika
ED97
965
E643
72
Ida
K654
108
KDkn1082
D
Mikael
1083
Kkn42

EKkn1084

VästNordÖstSyd
ErikaWilliamIdaMikael
    11 
 Dbl  12  2  4 
 Dbl  4  5  5 
 pass  pass  pass 

1 2+
2 4+hj


Inte roligt o spela mot ett annat juniorpar - hur trevliga de än är - men vi fick denna intressanta bricka mot brudarna och bud-action var det minst sagt! Frågan är på min hand om det är rätt o bjuda 5hj? jag hade en massa argument för varför och varför inte. det ser ut som om motståndarna har i sämsta fall 9 ruter ihop och oftast 10 och min pd har fortfarande 0+hp men om det är så att han har mindre än 6 hp så ser man på mina kort att 5ru är att kasta upp så länge inte William har Axxx i hj och singel kl osv. Jag gick på känsla iaf och som ni ser så var 5hj jämnt-skägg 70% på brickan.

Nästa tävling blev Silver med den bedårande Irma Petersen! Vi hade dock inte det bästa flytet då vi låg i botten och kämpade för att spurta upp till medel men oflytet höll oss kvar. Denna bricka var rätt intressant:

Silver 8


Syd giv
ingen i zon
Mot 1
9863
D8
E6
Kkn1064
Mikael
Dkn
kn1052
kn1073
ED5
Irma
EK1052
K97
2
9832
Mot 2
74
E643
KD9854
7

VästNordÖstSyd
MikaelMot 1IrmaMot 2
    pass 
 pass  pass  1  2 
 Dbl  pass  2  3 
 3NT  pass  pass  pass 



3NT var nog lite åt chansbud men jag såg 1 ruter eller hjärter 6spader och förhoppningsvis 2 klöver på min hand och 4 tak-förlorare i 4sp.
Nord litade inte på sin pd och spelade ut kl J. jag frågade utspel o de sa attityd med högsta från sekvens. Syd la 7:an och jag tänkte om han har spelat ut från J10xx och mitt klöver A fäller kungen hos Syd. äh tänkte jag efter en minuts tänketid och spelade hjärter knekt och blundade för damen hos nord. nord täckte med damen och jag hurrade för mig själv inombords. Syd vände med ruter kung och nord började tänka som om syd var en idiot. kungen gick runt och syd fortsatte med liten till Ess så spelade Nord klöver kung och jag drog en djup lättnad. efter syds bortsak av hjärter så claimade jag 10 för 93% på brickan.

Näst sista tävlingen blev morgonbronset med Simon "Bulten" Hult. Jag, Simon och Johan brukar träna riktigt mycket tillsammans på BBO och just Simon och Johan var de jag ville ta chansen o lira en tävling med på festivalen. Denna intressanta bricka kom upp helt plötsligt:

Brons 26


Syd giv
Simon
D5
KDkn104
7532
Dkn
Mot 1
kn1083
9
Ekn864
E108
Mot 2
EK976
8752
K109
7
MIkael
42
E63
D
K965432

VästNordÖstSyd
Mot 1SimonMot 2MIkael
    3 
 pass  pass  pass 



Vi var i zonen och jag tänkte att efter alla idiot inkliv man suttit mot så får man väl ändå dra till med en juniorspärr den sista bronstävlingen. Japp, den gick runt o jag fick hjärter ut och upp på bordet var den täta hjärter färgen. Jag suckade först när jag fick upp bordet för vi hade ju bättre hjärter ihop. aja tänkte jag. skitsamma och så tog jag för Kungen och spelade klöver D som gick runt. sedan klöver knekt som väst tog med Esset. sedan spelade hon spader knekt som gick runt och spader till Kung och ännu en spader. tack så mycket tänkte jag när han vände i spader o claimade ett övertrick. Sen fick man ju reda på att alla andra har varit i 4 o 6spader på andra sidan så 3klöver+1 fick jag en ensam topp på! 100%.

Spelade också en guldtävling med brorsan men jag skippar givarna därifrån och säger godnatt till det svenska folket.
Har heller inte läst igenom om jag skrivit eller stavat fel så rätta mig om ni finner mig online någonstans .

/Mikael



















Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 08 August 2011, 12:33
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det blev lördagmorgon och min mobil ringde inte och vi säger att jag missade alla tävlingarna jag skulle spela - synd.

På söndagen spelade jag med Kicki, vi var revanschsugna efter förra gången vi spelade då vi hamnade långt ned på listan. Den här gången lyckades vi faktiskt placera oss lite bättre! Dock har jag haft en trend under veckan att placera mig väldigt fint innan paus och sedan efter paus har det gått rakt ned. En fin bricka vi hade var när jag plockade upp 15 fina poäng och en 5332-hand. Istället för att öppna med 1NT som resten av lokalen öppnar jag med försiktiga 1 klöver varav min partner hoppar iväg till 3NT och pass runt. Vi skriver in blygsamma 660 i bridgematen och får 100% på ronden då alla andra har spelat 3NT på min hand och därmed endast fått 630 som resultat, lurigt!

Landade senare i Stockholm runt 18-tiden på kvällen och somnade väl runt 20.30ish..... Efter att ha sovit i tolv timmar var det bara att stiga upp och börja bete sig som en normal människa igen och återgå till ens normala rutiner.

Jag och Matilda, festivalens första tävling för mig
Man hinner alltid med lite gitarrplinkande under festivalen
Jag och Björn tar oss an ett morgonbrons
Micke G har hittat sin rätta plats under festivalen





Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80