Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JNM 2011

Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 22 April 2011, 08:26
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hallå gott folk!

Så här på plats här i Vejle, Danmark tänkte jag kasta in en liten rapport. Johan-Daniel och Erik-Sandra spelar just nu en betydelselös match i raman mot Norges U20, betydelselös är den för att beräkningsformen här är lite lustig och det är bara matcherna mot de andra U25-lagen samt Färöarna som är viktiga. Färöarna som förövrigt skickat ett lag bestående av ett gäng glada amatörer, de ar igår väldigt glada att vara här - fram tills de fic stryk med mer än 100 imp mot Finland.

Halvlek två i den här matchen spelas 11.00 till 13.00 och sedan är det dags för lunchpaus (eller frukostpaus som man säger här). 14.00 börjar så den väldigt viktiga matchen mot Danmark U26, enligt planerna på BBO. Spelschemat har dock ändrats något för att det ska bli mer spännande så inget är hundraprocentigt.

Igår gjorde vi upp inbördes med skollaget. De "små" (alla är längre än jag) hade massvis med otur och när vi stänkte in en maskslam vann vi väldigt stort. Den matchen handlade dock även den bara om prestige så ingen skada skedd.

På återseende!
// Micke "Maskslammar är bra när de går hem" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 22 April 2011, 12:16
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Tjenare,

Spelarna har just satt sig tillrätta för att spela två mycket viktiga matcher i respektive klass. U26 spelar mot Finland som U26 tog 25 mot på förmiddagen, imponerande! U20 tar sig samtidigt an Färöarna som ännu inte rosat marknaden men allt kan ju som bekant hända...
I huvdsak kommer de matcher som har betydelse för slutställningen i respektive klass att spelas i omgång 3,5 och 7.

Glad Påsk!
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 22 April 2011, 17:24
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Det blev nya framgångar för båda lagen när tävlingens drog igång på allvar. U26 slog tillbaka Finland 24-6 efter gediget spel. U20 fullkomligt krossade Färöarna genom att vinna med 181-5. Visst begicks det en hel del fel av motståndarna men samtidigt så följde vårt yngre lag upp morgonens fina spel. Nu är det dags för match mot Danmark*2 och det är yngre mot äldre. I första halvlek i den kommande matchen mönstar det äldre laget Frystedt- Grönstedt.
Tyvärr försvann gårdagens tråd men här kommer lite repris och även lite tillägg. Fryklund hade skapat en intressant frågesport där en av frågorna var vilka 10 personer som vunnit 5 eller fler SM-lag. Herr Sundelin som är med på resan var mycket osäker på om han tillhörde det fina sällskapet men chansade till sist på sig själv. Klart imponerande att ha glömt bort så pass många segrar.
En annan trevlig fråga var vilka 10 herrar som gjort flest fotbollslandskaper för Sverige.
Test själv innan du googlar!
/Per Leandersson
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Fri 22 April 2011, 19:28

inlägg: 1705
Just nu: Sverige U 20 - Danmark U 25 på BBO.

Sverige U25 - Danmark U25 på BBO kl:09.00 lördag, missa inte det!
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Sat 23 April 2011, 08:37
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Medan de övriga fyra i laget tar sig an Danmark U26 i raman tar Cilla och jag igen oss på rummet och tänkte därför passa på att sammanfatta gårdagen.

Första matchen mot Norge U20 var rätt tillknäppt i första halvlek. Vi låg länge under med ett par imp men ett felutspel i 4S av Norge på näst sista brickan räddade situationen. Andra halvlek började inget vidare när undertecknad lyckades med bedriften att frivilligt bjuda sig till en utgång som var fyra bet som det satt. När norrmannen klarade av att dubbla och jag sedan drog på mig en extrabet kostade kalaset 1400... Vi lyckades dock arbeta oss in i matchen och vann till slut med 22-8.

Andra matchen mot Finland var betydligt viktigare då den skulle räknas in i sammandraget. Trots en rätt steril första halvlek ledde vi med en del imp. När andra halvlek hade spelats klart hade vi vunnit med 24-6, ett mycket bra resultat trots att finnarna har ett svagt lag.

Tredje matchen för kvällen spelades mot Danmark U20. Vi lyckades vinna med 23-7 trots ett par onödiga svingar ut. Med Axx Kxxx AQx xxx ser du partnern öppna med 1S. Du bjuder 2C, utgångskrav, och ser partnern återbjuda 2S som kan vara lite av varje. Vad blir ditt bud? Cilla valde 2NT för att se om jag hade 6-kortsspader, annars fick det bli 3NT och när jag hade: QJ9xx xx Jxx AKx var det precis rätt.

För övrigt har det funderats en del över vilka parakronymer som ska användas under EM. Ni vet de där som de använde i öppna laget, Berny för Bertheau-Nyström och Lindin för Fredin-Lindkvist osv. Cilla och jag har har blivit döpta till Cognac, varför får ni lista ut själva. Min personliga favorit inträffar om vi splittar paren och Daniel Gullberg och jag spelar ihop. GulGrön blir då resultatet

Med hopp om guld!
// Micke "Man kanske skulle fundera mer på bridge och mindre på roliga namnkombinationer" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sat 23 April 2011, 17:51
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God Kväll!

Alldeles strax är det dags för avspark i årets viktigaste fotbollslandskamp här i Vingstedt. Micke G har utlovat hårda tag och ingen kommer att gå säker.

Imorgon kommer spelet att börja 30 minuter tidigare, vilket betyder 08.30 för våra två hårda Norskkamper. Läget i U26 är att vi kommer att behöva vinna med minst 24 VP för att garantera segern. Med segersiffror i intervallet 17-23 får vi förlita oss till matchen Finland-Danmark där vi håller på vårt östra grannland. I första halvlek kommer vi att mönstra Grönstedt-Frykstedt.

I U20 har vi full pott och är i ledning inför slutomgången. Det kommer att bli seger vid 11 VP eller mer. Som spelarna snabbt konstaterade är det seger i varje match som räknas och inget annat.

Vi hoppas att ni alla kommer att få en trevlig förmiddag framför BBO imorgon!

/Per


Tillbaka till toppen
Cecilia Rimstedt [78586]
Sun 24 April 2011, 12:07
Registrerad medlem #78586
inlägg: 32
Förvirring angående reglerna... U20 som vi trodde hade vunnit fick bara silver för tydligen räknades ALLA matcherna i kampen om medaljerna i U20 och U25. Vi som trodde att vi fått silver (felrapporterat resultat, vi fick 14 mot Norge) vann plötsligt guld i U25. Vi hade alltså hela tiden trott att bara matcherna mot U25-lagen räknades, men det visade sig vid prisutdelningen att vi hade missuppfattat (även Norge hade missuppfattat). Norge vann NBU Trophy.
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 24 April 2011, 12:29
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Ja, nu sitter vi (Daniel och jag) här och funderar på om man kanske skulle ta och läsa på reglerna innan man spelar en turnering nästa gång. Efter ett hiskeligt missförstånd mellan tävlingsledningen och de svenska och norska kaptenerna har vi trott att det endast varit matcherna mot de andra lagen inom klassen + Färöarna som räknats. Vi har alltså inte lagt ner särskilt mycket kraft på matcherna mot U20-lagen men har ändå lyckats ta 25. 22 och 23. Detta visade sig på prisutdelningen räcka till ett guld, som vi trodde var ett silver men tyvärr gick medaljerna i den yngre klassen åt motsatt håll.

Ett läge från sista halvlek:


Väst giv









x
Ekn9xxxx
x
Eknxx

VästNordÖstSyd
 


Vänsteryttern startar med 1D, modell bästa lågfärg och partnern kliver nu in i matchen med ett överraskande 2C! Högeryttern höjer sin pd till 2D och det är din tur. I min lilla värld fanns det många alternativ till bud: 6C, 5C, 4D, 3H och 3D. Mitt val föll på 3H fitjump då det skulle involvera partnern i beslutsprocessen, och Cillas omdöme brukar vara gott. LHO bjöd nu 3S och hon mittemot passade. Efter en höjning till 4S tyckte jag nu att 5C var lagom och hoppades på att bli dubblad så jag kunde räva. Högeryttern grusade dock mina planer genom att bjuda 5D i sista hand och nu var det min tur. Hade jag passat och på så sätt fått med Cilla i matchen hade vi tagit 800, en fin inkomst, men nu tyckte jag att det mycket väl kunde stå och bjöd 6C. En dubblad bet blev resultatet och bort flög NBU Trophy...

Nu är det dags för hemresa i minibuss, men fler givar kan mycket väl tänkas dyka upp här i bloggen så håll utkik.

// Micke "Guldet blev inte till sand, men till silver för U20 och tvärtom för oss" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Wed 27 April 2011, 12:44

inlägg: 1705

Ett grattis! till guldjuniorerna från BBO
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80