Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag i Bridge - Finns det?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Micke Melander [7164]
Wed 30 March 2011, 09:44

inlägg: 895
Känns som tråden delvis spårat ur och nu handlar om något annat än det Magnus inledningsvis belyste. Jag kommer här inte att göra saken bättre, men:

Tjolpe mfl. vi håller med att vi ofta varit iskalla - det har inte varit och är inte någon hemlighet.

Frågan är: Vad ska FSB göra och på vilket sätt ska FSB utnyttja de tillfällen som ges?

För att spetsa till det än mer, ponera att ett svenskt lag åker hem någon form av medaljer från nästkommande VM. Vad är rimligt, vad får det kosta, vad är målet?

Mvh
Micke

Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Wed 30 March 2011, 09:50
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Jag tror att steg ett måste vara att höja fokuseringen på tävlingsbridge inom förbundet, finns det inte ett starkt intresse bland förbundets medlemmar rörande ex. allsvenskan, SM-lag och övriga SM-finaler etc så tror jag det är svårt att trumma upp intresse för EM, VM etc.

Curlingens SM-finaler direktsändes på nätet (med kommentator och allt), bara en sån sak.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 30 March 2011, 09:58

inlägg: 895
Christer, om vi sänder via BBO med kommentatorer - är inte det att jämföra med rörliga bilder i Nät-TV? Det är synnerligen svårt att illustrera bridge i rörligt TV media.

Det är ett jättebra komplement till ex. BBO skärm, men där stannar det nog av, som jag ser det. Men det är möjligt jag har helt fel.

Höja fokuseringen av tävlingsbridgen håller jag med om dock. Men för vem och på vilket sätt och vad kan vi mer göra än vad vi redan gör?
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Wed 30 March 2011, 09:59
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Christer Enkvist[13719 skrev ...
Curlingens SM-finaler direktsändes på nätet (med kommentator och allt), bara en sån sak.

Bridgen direktsänder betydligt mer på nätet, vilket är bra för åskådarna, men inte ger något tillbaka i form av mediabevakning.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bertil-G Johnson [10514]
Wed 30 March 2011, 10:00
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Precis, Christer!

I åratal har jag "bråkat" om detta vid distriktsstämmor (med diverse beteckningar). Det är tävlingsbridgen som är motivet för att ha ett förbund. Men länge var det bara antalet medlemmar som prioriterades.

Nu senast kändes kursändringen komma. Nästa steg blir kanske att göra någonting åt det också.

Hoppas jag.
Tillbaka till toppen
Rolf Glyssner [12502]
Wed 30 March 2011, 10:46
Registrerad medlem #12502
inlägg: 205
Inte bara höja fokuseringen utan även statusen. Förbundets beslut om en ny ansökan till riksidrottsförbundet är en bra början, vi måste med där. Det innebär bland annat att vi hamnar på sportsidorna i stället för som vi har det, på familjesidorna. Där hamnar våra resultat tillsammans med PRO-träffar, dödsrunor och liknande.

Enligt "Plan 2010" stycke 40, beslutade FSB följande:

"Stöd till privatpersoner som vill öppna proffesionella bridgecenter och bridgekurser".

I dagens "Plan 2010" står det att arbetet är påbörjat!

Själva driver vi vår förening med ett driftbolag och det fungerar utmärkt. Titta gärna in på ruterklubben.se, läs lite i gästboken och surfa runt så kan ni se hur vi lagt upp det hela.

Här finns ännu en viktig anledning för bridgen att komma med i riksidrottsförbundet och det är sänkt moms till 6 % för de som vill bli proffslärare eller arrangör i bridge.


Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Wed 30 March 2011, 11:05
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Micke Melander[7164 skrev ...
]
Christer, om vi sänder via BBO med kommentatorer - är inte det att jämföra med rörliga bilder i Nät-TV? Det är synnerligen svårt att illustrera bridge i rörligt TV media.


Javisst, BBO med kommentator är strålande och jättebra. Bra lösning på nästan alla sätt. Personligen så borde det passa mig utmärkt, trist nog så har jag alltid missat när sådant sker men det har säkert funnints en massa information/reklam om dessa evenemang som jag ignorerat/missat (nej, det är inte bara ironi - ibland är jag ouppmärksam även bredvid bridgebordet). Fortsätt med BBO-grejs, förr eller senare pallrar jag mig dit
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 30 March 2011, 11:39
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Vid några tillfällen har jag mejlat medier(radiosporten, teve, tidningar) och föreslagit att man skall rapportera mera från större såväl schack- som bridgetävlingar, med hänvisning till svenskt deltagande i EM, VM och OS i dessa tankesporter. De svar jag fått har varit undvikande. Man kan fundera om man bara rapporterar från idrotter inom Riksidrottsförbundet, om det har mad sponsoravtal mm att göra eller vad. Antalet utövare tycks inte spela roll. Även boule har många utövare!
Förvisso kan man ju inte rapportera från a l l t, det går ju att tävla i det mesta, men en stund i veckan med rapporter från tävlingar/sporter som sportradion och tevesporten utlämnar vore möjliga, menar jag.
Tidningsnotiser om vilka som vann senaste DM resp lokala tävlingar finns ju, men på riksnivån är det tyst. Alltför tyst.
FSB, distrikt och klubbar kanske måste höra av sig mer till medierna för att få medieutrymme, om så önskas.
För många år sedan sändes snabba schackpartier i TV, nå'n gång i veckan, och de var möjliga att följa. Bridgepartier är nog svårare, utom för redan frälsta. Men resultat från SM, EM och VM borde vara en självklarhet att ta upp.
Förresten, blev det några stora positiva följder av "bridge i TV" som gick för många år sedan?
Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Wed 30 March 2011, 11:50
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Man kan fundera om man bara rapporterar från idrotter inom Riksidrottsförbundet, om det har mad sponsoravtal mm att göra eller vad. Antalet utövare tycks inte spela roll.


Ett bra sätt att gradera medias intresse av att rapportera från en tävling är genom att se på publikantalet till denna (antingen det faktiska på plats eller hur många som ev följer/skulle följa en TV-sändning). Ger inte ett absolut korrekt mått men en stark indikation.

Personligen är jag glad att bridgen kan klämma in sig på tidningssidorna i form av "dagens bridgeproblem" och liknande. Att de inte vill ta i resultatrapportering med tång tycker jag är fullt förståeligt och faktiskt berättigat.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 30 March 2011, 12:58
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Micke Melander[7164 skrev ...

Känns som tråden delvis spårat ur och nu handlar om något annat än det Magnus inledningsvis belyste.

Det där känns som en politikerdragning.

Magnus (Eriksson) undrade inledningsvis varför vårt landslag var så osynligt och det är väl precis det vi diskuterar?

Ditt (Melanders) första inlägg handlar om huvida vi är 20- eller 26 000 medlemmar i förbundet (jag är fortfarande nyfiken på hur många av gratismedlemmarna som blir betalande medlemmar året efter).

Konkret undrade han också varför hemsidans sidor om landslaget var så dåligt uppdaterade och det gör han väl fortfarande.

Micke Melander[7164 skrev ...

Frågan är: Vad ska FSB göra och på vilket sätt ska FSB utnyttja de tillfällen som ges?

Det största problemet är kanske inte att landslaget är okänt bland allmänheten utan att det även är det bland oss bridgespelare.

Förbundet sitter på mailadresser till nästan alla medlemmar. Varför gör man inte regelbundna utskick (idag har jag tex fått mail från bl a Norwegian, Tidningskungen och Billigakuvert.se)?

(Mail kan med fördel också användas för att berätta vad som händer när tex hela hemsidan ligger nere ett par dagar (som den gjorde för ett tag sedan)).

Skriv att ett större mästerskap är på gång, presentera landslagstruppen med bilder, skriv om sändningstider på BBO och hänvisa till hemsidan där man dagligen får rapporter. Efteråt mailar man placering och ett kortare reportage.

(Hur är det möjligt att man skickar 18 män och kvinnor + coach och kaptener till EM i Belgien men de som faktiskt har betalt det skall nöja sig med högst sporadiska rapporter därifrån). Föreslår att man till nästa gång skickar med en ambitiös junior som får till uppgift att rapportera från plats (han kan bära vatten också)).
Micke Melander[7164 skrev ...

För att spetsa till det än mer, ponera att ett svenskt lag åker hem någon form av medaljer från nästkommande VM. Vad är rimligt, vad får det kosta, vad är målet?

Jag har ingen aning om hur det fungerar men jag antar att ett minimum är att alla nyhetsdiskar dagen efter skall ha en pressrelease (med foton) och att man ringer upp och pushar för en artikel. Vad HAR ni gjort och vad har det resulterat i?


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80