Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Normalt?

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Sun 20 February 2011, 10:29
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Om jag förstått rätt så behöver äkta färgbud, t ex ett öppningsbud på 1-nivån, inte alerteras., trots att det är oklart om det finns flera fyrkortsfärger på öppningshanden. Om det finns någon längre färg skall det alerteras/påpekas. Brott mot regeln "öppna med längsta färg" måste aviseras.
Sangöppningar finns ju av flera styrkor, och där tycks man påpeka om de är annorlunda än 15-17-sangen.
Vad dom skall ses som normalt antar jag beror på bl a vilken nivå man spelar på och ser man till "den stora massan" (som jag väl tillhör) så ändras ju medelvärden ganska långsamt, varför det i dag normala - om det "normala" finns - nog kommer att gälla ett bra tag framåt. Och vad som gäller avgörs på klubben.
Alerteringarna tycks ha som funktion att uppmärksamma och devis(?) se till att alla vid bordet har tillgång till samma information. Man alerterar föga i andra spel och idrotter(schack, fotboll, etc), men man har den regeln i bridge. (Kanske inte vid spel i hemmiljö, men ändå... .) Utan alerteringar skulle väl infon mest flyta inom paret och mothändernas kort kan förbli ganska okända.( Kan bädda för "intressanta resultat"!)
Jag startade tråden, lämnar den nu och tackar för synpunkter och kommentarer.
Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Sun 20 February 2011, 11:44
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Hej!
Om jag förstått rätt så behöver äkta färgbud, t ex ett öppningsbud på 1-nivån, inte alerteras., trots att det är oklart om det finns flera fyrkortsfärger på öppningshanden. Om det finns någon längre färg skall det alerteras/påpekas. Brott mot regeln "öppna med längsta färg" måste aviseras.
Sangöppningar finns ju av flera styrkor, och där tycks man påpeka om de är annorlunda än 15-17-sangen.
Vad dom skall ses som normalt antar jag beror på bl a vilken nivå man spelar på och ser man till "den stora massan" (som jag väl tillhör) så ändras ju medelvärden ganska långsamt, varför det i dag normala - om det "normala" finns - nog kommer att gälla ett bra tag framåt. Och vad som gäller avgörs på klubben.
Alerteringarna tycks ha som funktion att uppmärksamma och devis(?) se till att alla vid bordet har tillgång till samma information. Man alerterar föga i andra spel och idrotter(schack, fotboll, etc), men man har den regeln i bridge. (Kanske inte vid spel i hemmiljö, men ändå... .) Utan alerteringar skulle väl infon mest flyta inom paret och mothändernas kort kan förbli ganska okända.( Kan bädda för "intressanta resultat"!)
Jag startade tråden, lämnar den nu och tackar för synpunkter och kommentarer.


Varsågod!
Jag vill, utan att vara kritisk, bara säga att formuleringar som <Brott mot regeln "öppna med längsta färg" måste aviseras.> bäddar för missförstånd och ointressanta sidospår. Det finns ingen regel om att öppna med längsta färg, och det är inget brott om man inte gör det
Det blir kanske lite galet i egna budgivningen ibland om man inte har med möjligheten i sitt system, och det blir galet om man har möjligheten i sitt system och inte alerterar motståndarna på det. Däremot kan man inte ropa på tävlingsledaren för att någon inte öppnade med sin längsta färg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80