Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Normalt?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Tommy Larsson [78593]
Sat 19 February 2011, 07:08
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Ämnet är väl inte helt purfräscht med tanke på tidigare trådar här men antar jag har tråkigt just nu eftersom jag ändå deltar i tråden. Jag kan i motsats till Lars-Göran inte hitta ett enda läge där en alert är "en alert för mycket". Definiera gärna lite tydligare hur det kan vara så.



Jag tror inte det kan förklaras tydligare än det redan gjorts i massor med trådar.
Tillbaka till toppen
Joachim Börgel [4050]
Sat 19 February 2011, 07:35
Registrerad medlem #4050
inlägg: 57
förbjud alert............utom de d/rd som inte är rena straff/made. Bridge är bridge, låt folk spela vad dom vill och fråga istället (det är väl frågorna som man kanske borde alertera), bridge kommer alltid vara ett fuskspel för dom som vill och TL/Jury/LK börjar t.o.m. hålla med "fuskarna" nuförtiden. Om vi ska betrakta bridge som sport så måste vi sluta alertera.............ska en schackspelare alertera ett konstigt drag ? ska en alpinist alertera konstiga inställningar...........skulle boklöv alerterat v-stilen som alla nyttjar idag...där tänkte man förbjuda den ett tag............allt har med pengar att göra..........hur länge tror ni bridge kommer överleva om man inte förändrar ? Nu är väl inte detta ett svar på din fråga utan bara en trött markering på att bridge börjar blir tråkigt om man måste alertera 1 ruter som kan innehålla 4korts andra färger......FÖRBJUD ALERT man har tänkt fel när man säger D/RD aldrig ska alerteras det är dom enda jag tycker ska alerteras...... men jag är ju bara en idiot som inte förstår bridge.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 19 February 2011, 09:37
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Tommy Larsson[78593 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Ämnet är väl inte helt purfräscht med tanke på tidigare trådar här men antar jag har tråkigt just nu eftersom jag ändå deltar i tråden. Jag kan i motsats till Lars-Göran inte hitta ett enda läge där en alert är "en alert för mycket". Definiera gärna lite tydligare hur det kan vara så.


Jag tror inte det kan förklaras tydligare än det redan gjorts i massor med trådar.


Då är det väl bara jag som inte fattar varför det är fel att berätta för motståndarna vad jag vet om pds bud.
Att min pd har möjlighet att vakna av min alert är ett ovidkommande skäl, likaså att motståndarna störs av för många alerterter. Jag får väl fortsätta leva i ovisshet.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 19 February 2011, 10:20
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Naturligtvis ska man berätta allt man vet om man blir tillfrågad!
Om motståndarna störs av alerteringar, kan de begära att vi inte alerterar.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Westling [1666]
Sat 19 February 2011, 10:50
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Joachim Börgel[4050 skrev ...
]
förbjud alert............utom de d/rd som inte är rena straff/made.


Du öppnar med 1 hjärter. Motståndarna kliver in med 2 ruter.
På deklarationen står "Dr. Hoffmans bäska droppar"
Hur skall du kunna gissa att 2 ruter är essfråga?

I schack så ser du vad motståndaren har för pjäser. Om han gör konstiga drag så kan du parera det eftersom du vet vad som händer - tänk om det varit som i bridge i stället att när han flyttar löparen till e5 så betyder det egentligen att han flyttat tornet till a3. Du försvarar dig mot löpardraget och han mattar dig eftersom du inte hade en aning om att hans löpardrag egentligen var ett torndrag.

I bridge så skall du genom motståndarnas budgivning kunna dra slutsatser om vad de kan tänkas ha för kort. Om du inte har en aning om vad buden visar så kan du givetvis inte dra några sådana slutsatser.

Visst man kan ju fråga, men är det verkligen rimligt att man skall behöva fråga om vartenda bud som avges - för om inga alerteringar sker så kan man inte veta om öppningsbudet 1 hjärter visar 4+ hjärter, 4 hjärter och sexkorts lågfärg, åttakorts klöver, 0-7 hp eller 12-14 NT, 3-6 minst 5 spader eller äkta hjärter med eventuell längre sidofärg på onsdagar.



Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 19 February 2011, 11:09
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Naturligtvis ska man berätta allt man vet om man blir tillfrågad!
Om motståndarna störs av alerteringar, kan de begära att vi inte alerterar.


Precis, Tjolpe. Men står det inskrivet i lagarna att man kan frånskriva sig ansvaret att alertera?
Vad händer om man efter överenskommelse avstår, sen uppstår en situation där fi blivit lidande av utebliven alert och ord står mot ord?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 19 February 2011, 13:00
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Vi måste förutsätta att folk inte blåljuger, så om de förbjudit alerteringar och sedan förnekar det får vi arbeta på att bli av med dem.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Börje Rudenstål [2336]
Sat 19 February 2011, 13:09
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Skulle naturligtvis inte vara ett problem på hemmaklubben. Dessa fi skulle inte bli långvariga. Men under spel på fientlig mark kan det teoretiskt förekomma.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Magnus Eriksson [1170]
Sat 19 February 2011, 17:09
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Jag öppnar med 1 kl och partnern alerterar.
Aha.... ni spelar stark kölver?
Eller minst 2?

Näe visar minst 4-k men han kan även ha annan 5+färg om han har 6 klöver!!!

Visst kan vi alertera en gång för mycket men alerteringarna bör ju upplysa om något onaturligt som våra moståndare inte begriper!

Alerteringar in absurdum är inte vad som behövs i vårt spel(inte sport Joachim)
Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Sat 19 February 2011, 19:50
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
nu ska vi inte krångla till det för mycket.

Visar öppningen 4+korts, och vi inte systemenligt kan ha något oväntat, typ canapé eller svaga kort eller att budet är rondkrav e dyl, ja då behöver man inte alertera.

Men har man dylika handtyper systemenligt, då kan ju inte motståndarna fatta det om man inte alerterar.

Om vi bortser från alertfrågan, så har jag bara en någorlunda stark synpunkt, och det är 4-4 lå. Öppnar man 1R så kommer man bättre till om paret spelar "moderna" dubblingar i konkurrenssituationer,
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80