Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Daniel Gullberg [37167]
Sun 21 November 2010, 12:13
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
En till bricka från Kamras Minne, som illustrerar hur stor skillnad ynka 100 poäng kan göra i partävling (bricka 48).

Kamras Minne


Väst giv
Daniel
ED98
kn7542
D5
65
kn1064
E108
E109
972
K7532
KD9
K73
84
Mikael

63
kn8642
EKDkn103

VästNordÖstSyd
DanielMikael
 pass  pass  1  2NT1 
 Dbl2  Rdbl3  pass  3 
 3  Dbl  pass  pass 
 pass 

1 lågfärgerna, bra kort
2 styrkevisande
3 Hur många hp finns det i leken?


Jag var nöjd med att få försvara 3 spader dubbelt när motståndarna var i zonen. Om vi bara får in en bet är det väldigt bra så länge vi inte gör utgång, och två bet för 500 borde slå de flesta andra resultat. När bordet kom upp, efter klöver ess i utspel, såg det väldigt ljust ut med både knekt och tia i spader på bordet trodde jag att jag skulle få tre spaderstick. Ack, så fel man kan ha!

Mikael trummade på med kungen och damen i klöver, då jag sakade en hjärter och spelföraren stal. En hjärter till esset följdes av en spader till kungen. Det ser onekligen ut som den bästa hemgångschansen är att fälla damsingel hos syd, men den aktuella sitsen måste ha varit ganska sannolik efter budgivningen.

Nu tog spelföraren ut alla sina röda takstick och var inne på handen så att man i detta fyrkortsläge kunde spela valfritt kort från handen och ändå bara gått en bet. Ruter till Mikael innebar att när bordet stal hans fortsättning med knekten och jag stal över så var jag nu tvungen att ge bordet, med 10x kvar, ett spaderstick.

Annars gick det lika bra att spela en spader till tian och låta mig välja hur vi ska ta vår en bet: antingen kan jag spela alla trumf uppifrån så att Mikael får sista rutersticket, men jag får nöja mig med två trumfstick, eller så kan jag spela hjärter mot dubbelrenons så att ruterförloraren försvinner, men jag får mina tre trumfstick. Av girighet hade jag självklart valt det senare! (som faktiskt är viktigt om spelföraren har ruter knekt själv, då han inte har någon ruterförlorare och faktiskt går hem om han bara förlorar två trumfstick).

Efteråt tyckte jag att jag kanske skulle ha sakat en ruter istället för en hjärter på tredje klövervarvet, för att om möjligt undvika slutspelet. Men inte hjälper det! Efter hjärter till esset och spader till kungen, som förut, tar man helt enkelt ut sina höga hjärter innan man spelar ess och kung i ruter. Om jag sakar hjärter har vi exakt samma läge som innan, och om jag stjäl kan jag ta ut spader ess och dam innan jag måste vända med hjärter mot dubbelrenons, så att ruterförloraren än en gång försvinner.

Eller så kunde man helt enkelt spela ruter kung, då min dam nu faller, och maska ut ruter knekt, så att man bara förlorar tre trumfstick och två klöverstick.

200 in istället för 100 gjorde stor skillnad. En odubblad bet hade gett strax under medel, men en dubblat bet gav nästan 90 %!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Tue 23 November 2010, 16:50
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Känner att jag måste tygla mig lite, innan jag har skrivit om alla brickor från tävlingen. Hursomhelst kommer här en till bricka från Kamras Minne (bricka 20).

Kamras Minne


Väst giv
alla i zon
K107
752
K5
Kkn1094
Mikael
Dkn5
EDkn6
42
D653
Daniel
E8632
1084
Ekn6
82
94
K93
D109873
E7

VästNordÖstSyd
MikaelDaniel
 11  2  22  pass 
 pass  pass 

1 2+
2 okrav


Jag fick klöver ess ut och klöver till nian. Efter en stund fundering vände nord med klöver tio, vad göra?

Först var jag ju tvungen att bestämma mig för (eller snarare anta) vilka maskar som gick. Jag visste att nord hade haft KJ10 kvar i klöver och alltså valt att vända med tian. Så länge man hade bestämt sig för att inte vända med kungen kunde man alltså välja mellan tian och knekten, och valet föll tydligen på tian. Vad tyder detta på då?

Jo, genom att vända med den lägre av två likvärdiga kort vill nord framföra budskapet att syd gärna kan vända med den lägre av de kvarvarande färgerna efter stölden, en s.k. Lavinthalsignal. Detta tyckte jag var en indikation på att hjärter kung satt hos syd, eftersom nord uppenbarligen inte föredrog den färgen. Det kunde dock vara så att nord hade båda röda kungarna och hoppades på att partnern skulle ha ruter ess så han kunde komma in direkt och spela en till klöver.

Om nord hade båda röda kungarna kanske syd till och med hade spader kung. Då såg det inget roligt ut längre... Så jag hoppades istället på att nord skulle ha ruter och spader kung och syd hjärter kung. Så på klöver tio sakade jag en ruter, med förhoppningen att kunna saka den andra på en hjärter för att om möjligt inte förlora något ruterstick.

Syd stal och vände lydigt med ruter till nords kung och mitt ess. Medan jag höll andan så slog jag hjärtermasken, som höll. Så följde spader dam till kung och ess. Nu började det helt plötsligt se väldigt bra ut för mitt lag. Jag har visserligen redan förlorat tre stick, men om motståndarnas trumf nu sitter jämnt (d.v.s. syd hade tre från start) kan jag spela alla mina trumf varpå syd kommer i trångmål.

Han är ju redan markerad med hjärter kung och eftersom nord spelade på ruter kung och inte damen var jag ganska säker på att den damen satt hos syd. Om syd inte vill ge mig stick på ruter knekt får han lydigt saka en hjärter, varpå jag kan få fyra stick i den färgen, även om syd startade med K9xx, totalt 10.

Sagt och gjort, jag spelade en spader till knekten, men tyvärr sakade syd en ruter, och alltså hade nord en spader kvar. Det var inte så bra, för så fort nord kommer in på spader kan motståndarna också ta för ruter dam, vilket skulle resultera i jämn hemgång, säkerligen inte så bra i partävling. Jag tog min sista chans och stal en klöver för att komma in på handen och slog hjärtermasken igen. När alla kunde följa färg på hjärter ess (kungen föll hos syd) kunde jag spelade trettonkvistaren från bordet och saka min ruter på handen och allt NS fick förutom sina tre redan inhöstade stick var spader 10. ett övertrick gav en helt OK score.

Så här i efterhand inser jag att jag borde ha maskat en gång till i hjärter innan jag spelade spader till knekten. Då klarar jag mig även om syd skulle ha startat med fyra spader om hjärtern sitter 3-3. Då kan jag efter att nord sakar på spader knekt helt enkelt ta för hj ess och spelade sista hj och saka rutern och NS får samma stick som nu. Om syd hade haft fyra spader hade jag med mitt spelsätt inte kunnat komma in till handen för att maska i hjärter igen, då ju syd kan stjäla över mig i klöver och ta för ruter dam. (visserligen är detta inte så bra om nord hade singelhj och kan stjäla när jag maskar andra gången, men det verkar lite mindre sannolikt).

Bara några givar kvar nu...

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Wed 01 December 2010, 22:57
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Känner att jag går lite avstannande i mål, här kommer i alla fall mitt sista inlägg från tävlingen Kamras Minne. Har för övrigt lagt till bricknummer till alla brickor för den som är intresserad. För säkerhets skull kommer här en länk till tävlingens resultat.

http://www.svenskbridge.se/e107_plugins/competition/competition.php?id.69347

En avslutning måste ju ha någon form av tema (ja, det är så!), så det får bli två givar (till?) med lite vilda fördelningar, och självklart lite optimistisk budgivning.

Först ut bricka 59.

Kamras Minne


Syd giv
ingen i zon
D107654
kn
95
kn432
Mikael
K8
E42
Ekn8
K10975
Daniel
E
109765
1076432
E
kn932
KD83
KD
D86

VästNordÖstSyd
MikaelDaniel
    1 
 1NT  21  3  pass 
 3NT  pass  pass  pass 

1 okrav


Efter en klöveröppning som kunde vara kort, och ett naturligt sanginkliv av Mikael bjöd nord 2 spader som naturligt okrav. Nu ville jag inte visa mina färger (varför göra det lätt för sig) eftersom jag misstänkte att 3 i rödfärg inte skulle vara krav, eftersom vi spelar lebensohl i sådana här lägen, då 3 av någonting bara är inviterande.

Därför bjöd jag 3 spader, som jag hoppades i alla fall skulle framföra budskapet att jag hade 5 hjärter, även om jag kanske inte behövde ha en så pass svitad hand som jag nu hade.

Oavsett om budskapet gick fram eller inte bjöd nu Mikael 3 NT som han fick spela med en liten spader ut. Nu gav han sig på rutern, och när den satt så snällt kunde han scora in 10 lätta stick för 79%.

På dom flesta bord hade man spelat hjärter, som inte alls går så bra, då man har tre trumfförlorare utöver den i ruter.

Som avslutning tävlingens allra sista bricka, bricka 70.



Öst giv
985
kn1085

EKD643
Mikael
KD74
E94
EKkn32
5
Daniel

D32
D109875
kn987
Ekn10632
K76
64
102

VästNordÖstSyd
MikaelDaniel
   pass  21 
 pass  22  pass  pass 
 2NT  3  4  pass 
 5  Dbl  pass  pass 
 pass 

1 multi
2 passa/korrigera


Budgivningen började ganska lugnt, och nords två spader bad syd att passa med spader som färg och visade lite mer intresse om syd skulle ha hjärter. Syd visade sin spaderfärg med ett pass och Mikael balanserade med 2 NT. Då vi inte hade diskuterat något speciellt försvar mot multi hade jag inte en aning om vad detta var, mina två främsta gissningar var stark balanshand utan hjärterhåll eller båda lågfärgerna.

Nord bjöd 3 spader och nu tyckte jag att 4 ruter kanske är spelbart oavsett vilken av handtyperna Mikael skulle ha, så zonerna till trots bjöd jag det, jag hade ju trots allt renons i motståndarnas färg. Nu fick Mikael inget lätt läge, då han hade en blandning av händerna jag gissade, han hade en lågfärg, ruter, och en stark, nästan balanserad hand.

I lagtävling bjuder man väl 5 ruter (minst!) alla dagar i veckan för att inte missa en zonutgång, men i partävling är det svårare. Kanske är 4 ruter vårt högsta kontrakt, då man byter en plusscore mot minus genom att bjuda, något som kan bli väääldigt dyrbart om motståndarna dubblar.

Men han tog mod till sig och bjöd 5 ruter, varpå nord dubblade. Detta var ju inte riktigt den utveckling jag hade hoppats på, och jag hoppades bara att jag skulle kunna hålla förlusterna till ett minimum och kanske rädda någon poäng.

Nu presterade ju Mikael en väldigt passlig träkarl och efter en hjärter ut såg det ut som att jag skulle förlora ett stick i hjärter och ett i klöver - jämn hemgång!

Nord hade ju dock visat större intresse för hjärter än spader med sitt första bud, två spader, så mardrömsscenariot var ju att om jag släpper hjärtern mot handens dam för att säkra en förlorare så kan nord vinna den med kungen och ge syd en stöld om utspelet var en singel. Sitter det så ska man istället ta hjärter ess, trumfa ut och senare spela en hjärter mot damen, då kungen ju sitter rätt.

Utspelet var dubbelt besvärligt, eftersom med något neutralt utspel kan man saka två hjärter från handen på spader kung och dam och förlorar ett stick till spader ess och ett till klöver ess. Och spader ut hade ju genast löst den färgen.

Det andra scenariot var att syd trots nords hjärterintresse skulle ha hjärter kung, i vilket fall jag skulle se rätt dum ut om jag gick upp med esset och försökte spela mot damen senare då jag skulle förlora två hjärterstick och ett i klöver.

Till sist bestämde jag mig för att en singelhjärter hos syd verkade ganska osannolikt i största allmänhet (dessutom saknade jag ju bara två ruter, så syd skulle behöva minst 6-4 i spader och klöver, en hand vissa inte öppnar svagt med, p.g.a. risken att missa en trumf i klöver), så jag släppte utspelet mot handen och kunde andas ut när jag fick för damen.

Efter uttrumfning testade jag mina chanser till ett övertrick genom att släppa spader kung runt och saka en hjärter (som jag ändå skulle ha förlorat), men när esset satt fel fick jag nöja mig med jämn hemgång och 77 %, vilket precis räckte till en sjundeplats!

Tack för mig för denna gång!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 10 December 2010, 22:02
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Efter diverse trådstartande här på forumet så smiter vi emellan festligheterna i Blå Hallen med ett blogginlägg! Tanken är som tidigare uttryckts att det ska komma tre inlägg i veckan, ett av dessa från mitt tangentbord. Det har dock inte känts som att vi har haft särskilt många läsare då det har varit väldigt lite kommentarer kring både vad som har skrivits och vad som ska skrivas. Jag tänker hur som helst inte låta någon skugga falla över dem som hört av sig till mig eller andra och det här inlägget tillägnas dem!

Oavsett vilket skulle det uppskattas om fler hörde av sig, oberoende om det är kritik eller beröm. Om det skulle vara något som just DU skulle vilja läsa ett, eller för den delen flera, inlägg om så är det också mer än välkommet! Antingen så mailar ni mig på micke_bridge_93[at]hotmail.com eller så skriver ni i den kommentarstråd som ni hittar förhoppningsvis kommer att nästgårds i Juniorbloggsdelen av forumet i början av nästa vecka.

Vad har hänt sedan sist då? UBS-lagguld och Malmös silvertävling spelades förra helgen och tjänstgjorde då som Junior-OBS i varsin landsände (om man nu kan kalla Uppsala för en sådan). Resultat kan ni hitta på annan plats här på hemsidan, fråga PO Sundelin som numera lär vara expert på det...

Själv deltog jag inte i någon av tävlingarna utan jag spelade istället handboll. För en gångs skull enligt mina handbollstränare om det medan Roger Wiklund muttrar "Felprioriterat som vanligt!" när han läser detta. Resultatet var dock gott och därför hoppas jag att även Roger kan förlåta mitt lilla snedsteg. Detta innebär dock att jag inte har några fina spelföringar från mig själv att rapportera om (inte för att jag haft det om jag hade spelat heller men man kan ju försöka hålla skenet uppe), och tyvärr har jag inte snappat upp några andra intressanta givar från en aktuell tävling så jag kör på en som jag som vanligt hittat i en bok, kreativ som jag är:


3NT
Syd giv
alla i zon
863
854
D10862
D5
10


kn74
D1073
K4
kn986




VästNordÖstSyd
    21 
 pass  22  pass  23 
 pass  24  pass  2NT5 
 pass  3NT  pass  pass 
 pass 

1 Starkt
2 Relä
3 "Kokish"
4 På kommando
5 22-24

Syd blir spelförare i 3NT efter att ha bjudit 2Hj "Kokish" som är vanligt i Amerikat och innebär att budet är puppet till 2Sp med antingen hjärter eller en balanserad hand. 2NT visade 22-24 balans och sade alltså ingenting om hjärtern.
Partnern hittar sp10 enligt 10-12 ut och spelföraren vinner de tre första sticken med A, K och Q i den färgen medan partnern signalerar för ett udda antal spader. En låg klöver till damen följs av en låg klöver från bordet och det är du i följande läge:


3NT
Syd giv
alla i zon

854
D10862
5




D1073
K4
kn98




VästNordÖstSyd
    


Vad tror vi om handen? Spelföraren har fyrkorts spader, så långt är vi säkra. Han har dock inte gått på rutern trots att han hade en ingång till bordet på klöverdam - något som verkar lite lustigt. Kan det vara så att han inte har råd att släppa in oss i spelet? Jo, mycket möjligt. Ska vi därför satsa allt på ett kort och spela klöverknekt? Jo, det är ju rätt så fort pd besitter klövertio men är spektakulärt fel om spelföraren har den. Författaren rekommenderar därför en något mer försiktig klövernia som kanske kan ställa till det för spelföraren ändå, och jag håller med. När spelföraren har: AKQx Kx Ax AK7xx vågar han mycket riktigt inte ducka klövernio med risk för att du får fortsätta vara inne och därmed får han endast ihop åtta stick - vackert! Given kommer från Roy Hughes mer än utmärkta "Card by Card", en remake (ursäkta anglosaxiskan) på Terence Reeses klassiker "Spelföraren", där juniorlandslagets coach från Philadelphia Hans Mattsson på en giv har en roll.

I helgen är det dags för Elitseriens sista omgång i Linköping. Jag hoppas på många åskådare, både i lokalen och på BBO:s sändningar, och ser gärna att ni håller en tumme eller två för Örebridgen. Det står ingenstans i min arbetsbeskrivning att jag måste vara objektiv!

Med detta och en stilla bön om att SJ för en gångs skull kan klara av att hålla tiderna önskar jag er en trevlig helg med mycket bridge!

Vid pennan Mikael "Bloggar när inspirationen rinner till" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 20 December 2010, 21:59
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Ja ni. Enligt uppmaning tänkte jag nu skriva ett inlägg om hur det är att åka ur Elitserien. För inte kan vi enbart ha glada inlägg här på bloggen, någon gång måste man ju få vara lite melankolisk också - även om de inläggen är betydligt jobbigare att skriva.

Vi tar en bricka direkt:


Nord giv
alla i zon









2
Ekn7532
KD2
kn82

VästNordÖstSyd
  1  pass  1NT1 
 pass  32  pass  43 
 pass  4  pass 

1 2Hj hade varit UK
2 55 och inte jättestarkt (Häxan)
3 Cue

Partnern visar upp en spel- men dock inte så honnörsstark 55 i högfärgerna och du kontrollbjuder 4Ru med tanke på ditt något överraskande 6-kortsstöd i hjärter. Partnern går ner i 4Hj (i fullkomligt normalt tempo om någon undrade, det här handlar inte om OI) och det är din tur. Kastar du in en grön eller går du vidare, och i så fall med vilket bud? Med facit i hand så tycker jag att det är lätt (som alltid) och jag är övertygad om att det är rätt att passa. Antingen har pd dåliga kort, eller så saknas det en klöverkontroll och oavsett vilket så känns 4Hj som rätt kontrakt. Ett pass här hade vunnit 12 imp då motståndarna vid andra bordet var i 5Hj med en bet, och gjort att vi hängt kvar i Sveriges högsta serie men jag valde att bjuda 5Ru. Det visade sig slutbudet och var inte riktigt rätt kontrakt när partnern var renons i den färgen. Jag skramlade åtminstone ihop 5 stick för 600 bort och 11 imp till lag Berik.

Nu börjar det bli sent på kvällen för en stackars junior som jag så jag ber om att få återkomma på ordinarie tid på onsdag (och den här gången ska det verkligen bli så) med fler givar och kanske något annat lite roligare. Som ett sista tillägg kan jag passa på (jag älskar det här mediumet där ingen kan avbryta mina monologer ) att säga att jag är mycket medveten om att tråden är låst för kommentarer som några påpekade i den andra tråden. Jag hoppas dock på några mail, hitintills har jag fått ett (1) sedan bloggen startades: maila micke_bridge_93[at]hotmail.com om du vill prata av dig!

På återseende
// Mikael "Spelar nu i division 2 som resten av familjen" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Wed 22 December 2010, 13:22
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Glada vinterhälsningar allihopa!

Efter en liten förfrågan till Per har nu även jag fått tillstånd att skriva i denna blogg och eftersom mina kära bloggkompanjoner skriver så oerhört ofta tänkte jag liva upp den här bloggen med allt från himmel till jord. Innan jag går in mer på vad jag kommer att skriva om tänkte jag att jag skulle passa på att presentera mig själv.

Mitt namn är då Erika och jag har precis tagit körkort och är arton år fyllda. Jag delar på en tvåa med en väninna på Lilla Essingen och jobbar i bridgecaféet en gång i veckan och till våren kommer jag även få assistera i bridgeskolan.

Skolan är ännu inte slut för min del utan jag går sista året på gymnasiet där jag studerar naturvetenskap med musikinriktning, vilket betyder att jag får läsa mycket matte och musik, bästa kombinationen om ni frågar mig.

När gymnasiet är slut till våren var min plan att läsa vidare till lärare i svenska men då Stockholm Universitet blev nekade lärarprogrammet har jag nu fallit tillbaks till plan B, som består av att läsa Litteraturvetenskap tills SU har fått lärarprogrammet godkänt (jag vill även få en masterexamen i Litteraturvetenskap). Varför vill jag läsa Litteraturvetenskap? Vem vet! Det är roligt att analysera texter och om jag någon gång blir professor i Litteraturvetenskap har jag kanske en liten chans att bli invald i Svenska Akademin.

När jag inte går i skolan eller jobbar spelar jag bridge på St:Erik så ofta jag kan/har råd. Nu i juletider går en stor del av min fritid även till att tillverka julklappar, bland annat håller jag på att sy ett lapptäcke till min mormor.

Mer om mig känns onödigt och jag lär kasta ut mer info om mig själv i kommande inlägg. Jag ska försöka skriva om bridge så mycket jag kan, dock är jag inte världens mästare på att analysera brickor såsom Daniel och Micke men jag ska göra mitt bästa! Jag lär dock skriva ut mer frågor än svar, och nu när kommentarstråden finns är där en utmärkt plats att skriva svar på mina frågor om hur man blir en bättre bridgespelare.

För att det här inlägget inte ska bli för långt (jag har en tendens att skriva alldeles för mycket om alldeles ointressanta saker) så tänkte jag avsluta nu, men jag lovar att skriva ett till inlägg ikväll, och det kommer att handla om bridge.

Så tills ikväll -
Ha en bra lillördag!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 22 December 2010, 14:22
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Vi fortsätter som utlovat historien om årets sista omgång i Elitserien. Först ett läge på det gamla klassiska temat "balansera eller inte balansera"!


Väst giv









kn2
Kkn2
KD942
K52

VästNordÖstSyd
 21  pass  pass2 

1 Svagt
2 ??

Ett äckligt läge utan självklart svar. Det kan vara oerhört rätt att balansera, utgång kan mycket väl stå, men också fullständig katastrof mittemot 4-3-3-3/4-4-2-3/4-3-2-4 med fyra blandade hp (då blir det till att betala 800 i kassa tre). När partnern hade: Kxxx, ATx, ATxx, Qx stod 3NT på hans hand (och på din om det inte blir klöver ut och du gissar fel i hjärter) och pass var alltså inte alls rätt. Vid de tolv borden som spelade given spelades 3NT med minst hemgång vid nio bord medan 2Sp blev slutbudet vid tre. Detta var dock en vinstbricka för vårt lag (ni trodde väl att jag skulle vältra mig i självömkan, men tji fick ni!) då det valdes pass av våra motståndare medan våra vingar hamnade i 3NT och tog/fick hela elva stick.

Det finns dock två saker till som jag tycker är värt att diskutera på den här brickan. För det första, hur starkt är 2NT? Jag tror inte att det är rätt val med den här handen oavsett gränser, då man bara har Jx i spader men jag lovar att det är bra att ha en överenskommelse - kolla med din partner om du är osäker!
Den andra frågan jag tänkte ställa är om det påverkar huruvida den svaga tvåöppningen kom via 2Ru-multi eller inte. Jag öppnade till exempel inte med 2Sp (det hade visat 10-13 hp med sexkorts spader), utan istället med 2Ru och korrigerade sedan 2Hj till 2Sp. Nu har man redan haft en chans att gå in med 2NT som sitt normalt starka inkliv och det borde kanske visa något annat? Två färger alternativt 13-14 balans låter rimligt men vilket? Jag rekommenderar även här en diskussion med pd!

För att försöka förtränga denna plågsamma förlust anser jag härmed detta ämne vara utagerat och jag blickar istället framåt. Först ett sponsrat inslag: I mellandagarna spelas Örebridgens årliga guldtävling! Strunta i rean (eller kombinera - shoppa på dagen och spela på kvällen) och kom istället till Örebro för att spela en av årets trevligaste tävlingar.

Vad väntar sedan efter nyår? För egen del tänker jag, åtminstone försöka, läsa in ett reläsystem inför DM-lagsemifinalen i Uppsala som jag ska spela med Niklas Warne. Förhoppningsvis väntar även en DM-final, en SM-semi samt en SM-final efter det men vi tar inte ut någonting i förskott. Givar från den tävlingen kommer ni hur som helst att få efter helgen 15-16 januari.

Jag tar tillfället i akt att önska hela Bridgesverige en riktigt god jul och ett gott nytt år! Ät inte allt för mycket skinka nu.
// Mikael "Har jullov och är därmed inte kontaktbar innan 13.30" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Thu 23 December 2010, 14:15
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Hur man vinner en åsna

Ja, jag vet att jag skrev att jag skulle skriva ett bridgeinlägg igår, men då jag sydde på mitt lapptäcke tills alldeles för sent stupade jag i säng innan jag hunnit lägga mig ned ordentligt. Men ingen skada skedd eftersom Jorden inte gick under och jag kan skriva om bridge idag istället!

Det jag tänkte försöka skriva om är Julkul som spelas på St:Erik årligen och är en tävling som drar 200 par (vilket är max för vår lilla lokal) och inte har en fikapaus, men eftersom ronderna (3 brickor) är "vi försöker hålla en rondtid på 27 minuter" hinner man fika rätt många gånger under tävlingens gång.

Jag hade äran att spela med min bloggkompanjon Daniel Gullberg och efter att ha spanat in prisbordet som bestod av säkert 100 nallebjörnar av olika storlekar och slag sa jag sanningen till Daniel: "Jag vill ha en björn, resten är oväsentligt." De som fick björnar var: Rondettan, -tian, -tjugan, -trettian osv ned till 120, och de som kom rondsist fick en åsna i form av Ior.

Vi började stabilt med cirka 30% på varje rond, detta räckte dock inte för att få någon åsna. Första brickan innehöll ett fint exempel på hur skadad man blir av att spela i lagspel varje vecka.



Nord giv
ingen i zon



Erika
kn9
1082
Ekn975
E85







VästNordÖstSyd
Erika
  pass  11  pass 
 1  pass  1NT  pass 

1 2+


Vad tror ni att jag bjöd? Min första tanke var förstås 3NT! Utgångar är viktiga. Men sen stoppade jag min tanke för nu är det ju parspel då är det inte lika viktigt. Men jag har ju ändå nio poäng! Pass känns så mesigt... Så jag gjorde något jag väldigt sällan gör, jag gjorde en så kallad invit med 2NT och Daniel la snällt upp 3NT. 13 kort senare skrev vi in 2 bet i resultatet, som tur är var det inte bara jag som är skadad av ligaspelet och jag var inte ensam om att bjuda 3NT på något sätt.

Nu när vi låg på plats 170 av 200 råkade jag gå förbi prisbordet igen och fick syn på två björnar som säkert var en meter höga (tänk tivolipriser) och förstod genast att ettan skulle få dessa björnar. Jag satte mig ned vid bordet och sa till Daniel: "Jag vill ha en sådan där stor björn istället, så nu måste vi spurta!" Daniel suckade och log.

Sagt och gjort, nu var det spurtdags! Vi lyckades få 2 av 3 brickor över medel på alla följande ronder men brickor såsom denna:



2 Dubbelt +2
Nord giv
ingen i zon



Erika
Ekn9642
108763
K2
Daniel
KD7
kn4
D1096
E1095




VästNordÖstSyd
ErikaDaniel
  pass  1  2 
 Dbl  pass  pass  pass 



gav ju inte direkt någon topp då vi snällt scoorade in 580 ut....

I sista ronden satt jag även i 4hj med följande kort:



4
Väst giv
ingen i zon
Daniel
E7
kn843
KD10832
E






Erika
63
KD65
E5
K10863

VästNordÖstSyd
DanielErika
 



Vad tror ni min första tanke var? Gissar ni på "varför sitter vi inte i slam?" så har ni gissat rätt. Hjärter Ess borta och en spaderförlorare vi kan saka bort i ruter ser ju ut som en jättebra slam! Tro mig, jag har suttit i värre Men efter ruter ut följt av en runda hjärter med ruter vända till stöld var det bara att skriva in +1 i resultaten, trots att trumfen satt 4-1 och rutern inte bröt!

Det slutade med att vi lyckades ta oss till en 61a plats vilket vi kände oss lite nöjda över med efter vår katastrofala start men vi hade ju ändå inte fått några björnar! Katastrofen var ett annalkande faktum men då kom en räddare i nöden (läs TL) och jag och Daniel lämnade lokalen med varsin Ior.

//Erika *jag tänker aldrig mer i mitt liv sy ett lapptäcke* Rodin (att efterhärma någon är en positiv sak för det betyder att denne har gjort något värt att efterhärma, varsågod Micke)



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Thu 23 December 2010, 21:20
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Det finns väl egentligen två sätt att bli bra på bridge. Antingen lär man sig hur man ska göra, och så gör man så. Eller så lär man sig hur man INTE ska göra, och så låter man bli att göra så. Min julklapp till bridgesverige blir en lektion som faller under den andra kategorin, nämligen min sämsta bricka under året!

Den inträffade för inte alltför länge sedan i ligan på S:t Erik. Det var en viktig match, för det var sista matchen i kvalspelet och med ett riktigt bra resultat kunde vi hålla oss ovanför nedflyttningsstrecket. Partner för kvällen var en trevlig kille som inte har spelat alltför länge, så vi spelade väldigt naturligt.

Tyvärr hade matchen inte börjat sådär bra, och ett underläge med 10-20 IMP verkade ganska troligt, alltså inte de bästa förutsättningarna när man ska vinna en jordskredsseger och redan har spelat knappt halva första halvleken.

Så plockade jag upp följande monsterhand (hackorna har fallit lite i glömska, jag har gjort mitt bästa för att förtränga brickan...):



Väst giv
2

EKD10432
E10942










VästNordÖstSyd
 



Det började mindre bra när jag på något magiskt lyckades räkna in att jag hade 6-5 i lågfärgerna, och alltså inte en riktigt lika bra hand, då tolvkortshänder sällan är lika bra som en fulltalig hand. Detta är dock bara en bagatell jämfört med vad som komma skall...

Jag satt i fjärde hand, i zon mot ozon, och får se budgivningen pass - pass - 1 kl fram till mig. 1 kl var starkt, 16+, och våra överrenskommelser mot detta öppningsbud bestod i att innan matchen började hade jag granskat motståndarnas deklarationskort och sett att de spelade stark klöver, varefter denna konversation uppstod:

Jag: Oj, dom spelar stark klöver. Vi spelar att allt är naturligt mot det. Eller ja, sang visar väl lågfärgerna.
*Förbryllad min av partnern*
Jag: Eller ja, sang är också naturligt.

Därmed hade jag målat in mig själv i ett hörn och hade inget bra sätt att beskriva min hand. Att bara bjuda sina färger i tur och ordning verkade jättetråkigt. Men, tänkte jag, jag har ju sju stick! (vilket man har om man bara har 6 ruter...), då går säkert en sang hem! Så det var vad jag bjöd.

Motståndarna frågade vad det var, och fick korrekt veta att det visar 15-18 HP och en balanserad hand. Vänsteryttern dubblade, som visade 5-7 HP, och partnern passade. Efter mycket grubbel lade högeryttern upp en passlapp.

Min tur igen, vad göra? Jag skulle ju kunna fly i en av mina färger, och med lite tur kanske jag till och med blir dubblad för en bra bricka. Högerytterns fundering tyckte jag dock tydde på att han också hade någon form av fördelningshand så att han inte var helt säker på att 1 sang dubbelt var hans sidas bästa kontrakt.

Så vad behövde jag för att gå hem i 1 sang, antingen något håll i högfärgerna hos partnern, eller utspel i någon av lågfärgerna. Utspel i 2/4 färger + lite tilläggschanser lät som över 50 % i mina öron. Hur mycket gjorde motståndarna då? Så här kunde det mycket väl sitta.



Väst giv
2

EKD10432
E10942
432
5432
32
KDkn10
EKD32
EKD32
2
32
kn1098
kn1098
432
32

VästNordÖstSyd
 



Då inte bara gick jag hem i 1 NT, utan motståndarna gjorde 4 hjärter! 180 + 420 = 600, vilket är värt 12 välbehövliga IMP.

Eller varför kunde det inte sitta så här?



Väst giv
2

EKD10432
E10932
32
65432

KDkn1098
EKD432
EKD32
32
kn1098
kn109
kn432
32

VästNordÖstSyd
 



Nu har motståndarna visserligen 8 stick att ta för 500, men det är ju ingen katastrof då dom gör storslam!

Så jag passade, och tyvärr spelade motståndarna ut en liten spader, fel färg! Det var inte allt... Partnern lade upp:



Väst giv
432
32
kn32
KDkn32










VästNordÖstSyd
 



Jag satt alltså i 1 NT X när vi gjorde 6 klöver och 6 ruter i sömnen. I zonen.

Högeryttern vann första stick med spader kung och började ta ut massa hjärterstick, medan jag lydigt satt och sakade höga stick. Efter vad som kändes som tusen stick vände han med spader och nu började vänsteryttern ta ut en väldig massa spaderstick. Ettusen stick senare var det slut på kort utan att jag hade fått vara med i spelet. Det visade sig att högeryttern hade sju hjärter och vänsteryttern sex spader. 7 dubblade zonbet, summa 2000, och förnyat medlemskap i den mindre ärorika 2000-klubben för mig. När vi hade en zonslam hemma.

Hur mycket gjorde motståndarna då? Tja, MTV hade singelruter och MTH hade singelklöver, men renonser var det ont om, så 450 var max på egen hand. Föga förvånande var vingarna inte så imponerade när dom kom med 480 in på brickan och förlorade 17 IMP.

Hur gick matchen då? Tja, min kalkyl på minus 10-20 IMP var inte helt korrekt när vingarna hade hunnit med att släppa 1700 på en av våra fem första brickor, men jag ska som alltid vara värst!

Den enda VP:n vi fick med oss visade sig vara 19 för lite för att hålla sig över strecket, så det blev kvalspel resten av året. Där gick det dock galant, så nu tycker jag att jag borde bli förlåten...

Någon kanske reagerade på "förnyat medlemskap". Det var nämligen inte första gången jag släppte ut 2000, en gång tog jag och min partner (läs: jag) en zonoffring på knekt fjärde till tre hackor. Det var förra årets sämsta bricka, men den kunde jag ju inte skriva om då, för det inte fanns inte någon blogg!

God Jul och Gott Nytt År bridgesverige!

//Daniel "2000-klubben" Gullberg
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 27 December 2010, 21:06
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så var den där julen överstökad och jag kan passa på att säga att min julafton blev väldigt trevlig och mysig. Då jag jobbar under alla mellandagar i bridgecaféet kommer jag inte kunna rapportera något om någon aktuell bridgetävling jag råkat spela men kanske kommer det en bricka eller två.

Idag hade jag dock tänkt förgylla er kväll med lite julklappsrim, vad det låg i paketen står längst ned i inlägget.

----
(En del av) Erikas Julklappsrim 2010

Pojkar är ju som alla vet oftast väldigt lata
Det är ju så lätt att på sina snälla föräldrar tjata
De behöver alla något som kan vägleda
Kanske en liten vit nyttig hjälpreda
Designen är kanske inte den bästa
Men vad gör väl det, den ska ju endast badrummet förpesta

I denna bistra långa midvintertid
Är det frysande kallt för varenda individ
Vilken tur att man då kan krypa upp
Allesammans i gemensam trupp
Ta nu fram alla koppar och glas
Annars kommer det bli ett tråkigt kalas

Hinner du med i alla svängar
Eller är du ute på gröna ängar
Vilken är den senaste appen
Hittar du i den gömda mappen
Behöver du lite hjälp med tips och tricks
Här är din perfekta mix

Du anser dig i detta ämne vara nästan bäst
Men jag måste tyvärr säga att du inte vet mest
Din törst efter hunger har inte gått obemärkt förbi
Snart kommer du att kunna allt, det är som magi!

I denna bistra långa midvintertid
Är det frysande kallt för varenda individ
Värme är något som vi alla eftersträvar
Till och med skogens små söta rävar
Men nu är alla köldproblem ett minne blott
Det kommer bli som att bo på ett slott

Det kanske inte är er favoritsyssla
Jag vet faktiskt inte ens om ni gillar att pyssla
Ljuva dofter kommer dock snart att strömma
Så länge ni inte råkar dem bortglömma
Då blir det istället ve och fasa
Och kanske en riktigt varm och stor brasa

------


Tvättkorg, te, tidningen "Facebook for all", boken "Kaffe", lapptäcke, muffinsformar







Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80