Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bokrecension: "Sharpen Your Bridge Technique" av Hugh Kelsey

Författare Post
Per Westling [1667]
Thu 27 January 2005, 10:51
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Sharpen Your Bridge Technique av Hugh Kelsey.
Utgivningsår: Först utgåva 1981, mitt exemplar femte utgåvan 1997 (Victor Gollanz Ltd, London).
ISBN för mitt exemplar: 0 575 06437 4.

En giv från kapitlet "The Pragmatist in Action":
Fyrmanna


6
Nord giv
E1065

853
EKkn1074



Kkn93
9762
EK7
D3
visa alla händer

VästNordÖstSyd
  1  1  1 
 2  4  pass  6 
 pass  pass  pass 

Väst spelar ut !hj Ess som du stjäl med !sp 5. Hur tänker du dig fortsättningen?

Du spelar nu !sp 6 till mask med !sp 9 och båda motståndarna bekänner lågt. Vad blir nästa steg? Svar nedan...

Hugh Kelsey är en av de stora engelska författarna när det gäller bridgeböcker. Han håller en ganska torr stil men genomgående en hög nivå - lite som en moderniserad Reese.

Boken "Sharpen Your Bridge Technique" är del av "Master Bridge Series" och har undertiteln "How to think like an expert". Med kapitel som "Card Sense", "Table Presence", "Through the Backs of the Cards", "Inducing Error", "Weighing the Complete Evidence", osv så tar han upp en rad aspekter på vad som gör en bridgespelare till expert. Givarna presenteras på ett föredömligt sätt, med det vanliga sättet att presentera två händer (som spelförare eller försvarare) och man får då testa sin "expertnivå". Stundtals håller givarna en hög svårighetsgrad men inte omöjlig.

Och tillbaka till problemet. Rätt lösning var att spela liten från handen och spela !sp T vare sig Väst bekänner eller inte... Om du spelar liten !sp till !sp Ess så går du bet när Väst hittade ducken från Dam-fjärde. Det gäller att ge bort ett trumfstick medan man har trumf kvar att stoppa hjärtern och få bort trumfen när man fortfarande har kommunikationen kvar.

Boken rekommenderas för avancerade bridgespelare och jag ger den betyget bra (3, ).
Tillbaka till toppen
Emma Övelius [80922]
Tue 01 February 2005, 18:40
Registrerad medlem #80922
inlägg: 36
Jätteroligt att du lägger tid på det här Per. Lovar att jag ska bidra vid tillfälle.

/Emma
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80