Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Sun 03 October 2010, 11:39
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej. Tyckte det blev dags för mig att skriva ett inlägg i denna blogg.

Efter torsdagens simultantävling på klubben så blev vi inte bättre än 2:a på klubben (jag och Ola). men ändå så tyckte jag att vi hade ett bra partävlings score så jag såg fram emot att se resultaten av hela simultanentävlingen.
Jepp, vi blev 6:a av alla 298 par. såg jag blev också nyfiken och kollade vad de som blev 1:a placerade i klubben. Efter en lång sökning hittades de på en 89:e plats. Som jag trodde kändes det som att jag och Ola hade ett bra partävlings resultat.

Efter mitt korta inlägg så tycker jag vi avslutar med en giv som jag spelade på BBO. Jag lyckades då tyvärr spela bort denna given men vill gärna ha förslag vilket spelsätt som är bäst att spela för att säkra hemgången.
BBO Turnering
3/10 2010

4
Väst giv
alla i zon
Ola
KD8
9542
ED74
108
Mikael
kn74
Ekn1083
9
Ekn53
visa alla händer

VästNordÖstSyd
OlaMotståndare1MikaelMotståndare2
 pass  pass  1  pass 
 31  pass  4  pass 
 pass  pass 

1 Bergen


Ruter 5 ut som vann av ruter Ess och alla bekänner. jag spelar klöver 10 som täcks av Kung och Ess vinner stick. sedan spelar jag en liten klöver som vinns av 9:an. han skiftar till en andra ruter som blir duck, duck, stöld. så spelar jag en liten klöver till stöld. sedan en hjärter till mask som vinns av damen. och så vänder Syd med ruter igen som går till duck, Kung, stöld. så spelar jag en spader som Syd blixtsnabbt tar med Ess och vänder i klöver till hjärter Kung stöld från partnern. Med Detta resuktat blev det nu -1 vilket blir nu väldigt dyrt.

Vill ha förslag på hur jag skulle eller ha kunnat spela för en lite säkrare spel.

/Rimstedt





Ettan
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 07 October 2010, 02:04
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
På grund av diverse resor till Philadelphia utgick förra veckans onsdagsinlägg, och tidsskillnaden gör att det är torsdag när ni läser denna veckas. Jag skriver detta på en lånad iphone som enligt uppgift är allergisk mot givar så ni får nöja er med en kortare reseskildring och jag ber er ha överseende med eventuella stavfel.

Familjen Grönkvist, som förutom er blygsamme skribent består av min partner och tillika lillasyster Ida, mamma Maria samt pappa Johan, anlände till Amerikas Förenta Stater torsdag eftermiddag. Flygresan var förhållandevis ospännande, Ida och jag verkade dock lite farliga så vårt bagage fick sig en extra genomgång medan jag blev kroppsvisiterad efter sprängmedel. Efter att ha kämpat emot jetlaggen så gott vi kunde var det fyra trötta svenskar som somnade vid åtta-tiden. Tolv timmar senare studsade vi upp för att insupa lite amerikansk historia genom besök till Independence Hall och Liberty Bell.
På kvällen var det dags för invigning där den stora behållningen var ett mail från Barack Obama samt ett antal medelålders män i paljettdräkter.

Lördag betydde mixedkval för mor och far tillsammans med många andra svenskar. Alla från vårt avlånga land klarade sig som bekant vidare till final utom Björn Fallenius, som dock släpade på en sponsor. I finalen blev det dock inga framskjutna placeringar för någon med svenskt ursprung.

På tisdagen drog vi till New York där vi kommer stanna till lördag. Två dagars shopping har gett mig ordentligt ont i fötterna men man sover i alla fall gott på nätterna. Tunnelbanan är dock ett utmärkt transportmedel som vi också lärt oss bemästra under vår vistelse här.

Nu börjar batterierna till Tims telefon ta slut så jag ber att få återkomma till helgen med dråpliga anekdoter och ett par fina givar från mixeden. På återseende!


» länk
Tillbaka till toppen
Johan Karlsson [32229]
Thu 07 October 2010, 22:53
Registrerad medlem #32229
inlägg: 16
Som ni kanske redan vet börjar snart JVM i Philadelphia. Här tänkte vi berätta lite om det yngre lagets äventyr.

Men eftersom repetition är a och o vid upprepning vill vi inleda med att berätta vår laguppställning en gång till. Laget består av 3 par:

Ola och Mikael Rimstedt
Mikael och Ida Grönkvist
Johan Karlsson och Daniel Gullberg

Detta är nästan samma lag som kvalade in i EM i Rumänien förra året. Då var Ola och Mikael, Johan och Daniel de fasta paren, medan Ida spelade lite med allihopa. Uppenbarligen dög ingen av oss, så nu spelar hon istället med sin bror.

Ida och Micke har redan tjuvstartat resan och sitter förmodligen och njuter på det New Yorksa playan, eller nåt i den stilen. Idag åkte vi också ner.

Resan inleddes mitt i natten, tycker vi, och vi träffades kl 8 på Arlanda. Incheckningen flöt på utan större problem och efter lite frukost och kortspel startade den 8 och en halv timme långa flygresan. Kaptenen inledde med att berätta att vi skulle starta lite senare, eftersom dom skulle lasta på lite extra last. Det var dock bra fick vi veta, för då tjänade SAS lite extra pengar. Detta skulle visa sig bli ödesdigert.

När vi landade på Newark, redo att byta flyg för att åka till Philadelphia var vi tvungna att gå igenom en säkerhetskontroll. Och fylla i ett par papper. Och en kontroll till. Och lite papper. Osv... Så kändes det i.a.f. Det enda som saknades var kroppsvisitering.

Detta drog ju tyvärr ut lite på tiden, så när vi hade kommit igenom allt och var redo att boarda var det ca 2 minuter tills planet skulle lyfta. Så vi rusade till gaten och hoppades att vi skulle hinna. Där visade man dock också upp äkta amerikansk effektivitet, ty boardingen hade inte ens inletts trots att planet egentligen skulle lyfta.

Vi fick därefter gå in på ett litet nätt propellerplan som säkert förde oss till Philadelphia, alltmedans den skakade som en färgblandare.

Det sista som stod på programmet innan vi kunde åka till hotellet var att hämta ut bagaget. Inga problem kan man tycka, och så var det för 6 av 7. Johan skulle dock som vanligt krångla med bagaget och hans väska dök aldrig upp. Han blev som alltid väldigt glad.

Innan vi kunde åka till hotellet kvarstod en liten detalj, åka hiss för att ta oss till taxibilarna. Detta gick ju dock mindre bra, då den stannade och inte släppte ut oss. Så efter att ha stått där i 10-15 minuter blev vi utsläppta och kunde ta hissen bredvid istället.

Sen satte vi oss i en taxi, och det tog inte mer än några minuter innan den amerikanska trafikbefolkningen bekände färg då folk började tuta och skrika "Fuck you!" genom bilfönstren. För övrigt måste detta vara den stad med högst "sirenfrekvens" d.v.s. kortast tid mellan hörda sirener.

Nu är vi dock på hotellet och mår efter omständigheterna bra!

Som avslutning en giv från JEM i Kroatien i somras som Johan och Daniel fann väldigt underhållande.



3NT -6
Nord giv
ingen i zon
England
kn73
K6
kn105
ED1072
Daniel
52
D752
ED76
964
Johan
D964
E10843
94
Kkn
England
EK108
kn9
K832
853

VästNordÖstSyd
DanielEnglandJohanEngland
  



Vi spelade mot ett par engelspojkar som lite optimistiskt bjöd sig till 3 NT efter att Johan hade klivit in med hjärter och blivit stöttad av Daniel, med nord som spelförare.

Utspelet var en liten hj till dam och kung och spelföraren spelade en spader till ess för att maska i kl med tian. Johan tog därefter ut alla sina hjärter och säkrade därmed en bet. Efter det vända han blixtsnabbt med en liten spader. Spelföraren satt nu och funderade innan han tog kungen och maskade i kl med damen. Johan tog nu ut sp dam och nio, eftersom spelföraren hade sakat en spader på bordet på alla hj. Som avslutningen vände Johan med ruter igenom kungen till Daniels ess-dam. -6, 300 till dom goda och 100% på brickan.

Tack för oss!

//Johan, Daniel, Ola, Mikael
Tillbaka till toppen
Karl Asplund [80064]
Sat 09 October 2010, 02:30
Registrerad medlem #80064
inlägg: 17
Som sista truppmedlem har jag nu ankommit till USA efter en vecka med familjen på Kreta med sol, bad samt lite bridge och en hel del pluggande av system.
När jag skulle resa till Arlanda igår så skulle det bryta ut strejk på alla Greklands flygplatser, några timmar med osäkerhet där USA-resan kändes hotad. Som tur var framskyndade flygbolaget hemresan så man han hem till Sverige innan strejken bröt ut. Grekerna strejkade pga att de grekiska myndigheterna har flyttat pensions ålder från 60 till 62år.

Bridgeresultaten på Kreta för min del har varit lite blandat, nedan följer några lägen där ni kan lära hur man inte ska göra.

I robbatävlingen hade jag klarat mig till kvartsfinal. Jag skulle spela med morbror Daniel (Daniel Sivelind). Morbror Daniel tittade ner på Axx, Qxxx, Qxxxx, A och såg budgivningen med alla i grönt (1NT till vänster)-P-(2kl)-P-(2sp)-P-(3sp invit)-P-(4sp)-P-(P)- Morbror Daniel trodde detta kunde gå bet och han ville ha klöver ut så han straff dubblade. Efter ett minst sagt klockrent försvar, där försvaret fick för sina två Ess så var scoren minus 690 inget vidare, speciellt när man förlorade robban med 110 poäng! Efter brickan var det 14 bakblåsare som ivrigt undrade vad, varför och hur Morbror Daniel kunde dubbla, så man kunde fint luta sig tillbaka i stolen och lyssna när Morbror Daniel höll ett öppet försvarstal.

Även världsmästare spelar bort upplagda kontrakt
Hade fått äran att spela med Hustrun Sara i hennes inledande robba match. Frun blev spelförare i 4sp på första brickan. Det hela hängde på att lösa J9xx mot AK8x med endast ett tapp. Då man behövde två stölder på vardera hand för att få ihop 10 stick så var man tvungen att lägga ner AK i spader och hoppas på 3-2 sits. Sara körde någon slags safety behandling och drog en trumfrond för mycket så kontraktet gick bet. Sara förlorade sedan sin match med ca 200 poäng.

Tillbaka till Morbror Daniel, ganska känd för att han kan lira korten men inte har så mycket koll på budgivning. Pocken uttalade för många år sedan att Daniel inte är en bridgespelare utan en kortspelare. Tror Tommy Andersson håller med då han fick utstå att Morbror Daniel både bjöd 4e färg GF och slaminviterade på en annan bricka på endast 4hp på båda brickorna. För er som undrar så var det inte rätt……

Ibland händer det saker man inte tror är sant. När vi låg i medelhavet och svalkade oss fick vi frågan hur löser man Qxx mot AJ9xxx i hjärter utan tapp när man vet att det sitter KT87 bakom Esset? Många förslag, men facit var att man lägger ner Esset då kungen kommer! Sedan spelar men liten mot damen, då han som la kungen första gången var så frustrerad att han följde med tian andra gången! Så var färgen löst.

För er som undrar om inte jag har gjort några fel, så kan jag bekräfta att även jag har också har gjort en hel del blunders som inte finns på kartan men då jag är glömsk så blir inte dom brickorna refererade här.

Nu blir det upplandning inför söndagens spelstart. Vill också passa på att hälsa till alla glada och trevliga bridgespelare på Kreta, som har en vecka kvar med sol, bad och bridge. För er som letar efter en bridgeresa till nästa år med bra bridge standard, bra priser och en kanonplats att vara på så kan jag varmt rekommendera denna.



Karl Asplund
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Sat 09 October 2010, 03:15
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Efter att ha anlänt till USA tänkte jag skriva om lite äventyr vårt bridgelag har råkat ur för dagen.

Tom har sagt att vi ska träffas nere vid receptionen kl. 10.30 och sätter mitt alarm på 09.35 men gick dessvärre dåligt då jag först vaknade 06.35 efter den 10 timmars långa resan. Jag lyckades somna om efter några minuter och blev sedan väckt 09.30 då jag fick information att frukosten stänger 10.00. Jag tog på mig kläderna i en rask fart och skyndade mig att äta en riktig frukost vilket blev en riktigt awesome våffla. Efter att ha ätit min "första" så kom jag på att jag glömt stänga av alarmet till mobilen och den har väl då bara pipit i några minuter jag varit nere o åt min våffla.

10.30.. Nu ska vi leta upp bussen för nu var det dags för en sightseeing till America's första byggda zoo. Där tillbringade vi vår tid genom att dra igenom de mest roliga djur vi inte sett på länge t.ex kattdjuren, sjödjuren, fåglarna och så lite andra markdjur. Det mest imponerande djuret jag aldrig trodde på som jag såg var en gigantisk sköldpadda som jag vid senare tid kommer lägga ut på facebook om ni vill se.

Slut?, nej nu var vi hemma vid Phileadelpia centrum och bestämde oss att äta lunch på McDonald's nomomnom.

Slut nu då? nej nej, jag hade vid tidigare tid fått SMS från syrran att besöka henne och hennes pojkvän i hennes hotellrum 2150 vilket jag tyckte lät väldigt högt för den byggnaden som vi kollade på utifrån.

kl. 19.30.. hemma vid vårt egna hotell där vi bestämt med kaptenen att gå ut o käka innan säng. Tom hade hittat lite sällskap och vi gick ut med det äldre juniorlaget och käkade tillsammans.

Nu sitter jag här i hotellrummet med en arg Karlsson som tvingar mig ut ur rummet efter ha ödslat denna tid med att skriva på bloggen.

/Godnatt önskar Juniorlaget här i Philadelphia dag 2.



Ettan
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Sun 10 October 2010, 02:54
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Imorgon drar spelet igång! Först väntar 15 ronder round robin, där vi möter alla lag över 10 brickor. Sedan går vi och de som slutade på platserna 2-8 till kvartsfinal.

Imorgon möter vi England, Polen, Holland och Uruguay. Första matchen spelar Mikael och Ola, samt Micke och Ida, medan gamlingarna i laget vilar ut sig.

//U-21, via Daniel

P.S. Ola vann över Micke G i armbrytning.

P.P.S Johan vann KIP ikväll, så vi lär få sova ut i fortsättningen också.


Ettan
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Mon 11 October 2010, 15:06
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Idag står Kina, USA2, Kanada, Ungern och Frankrike på schemat. I morgonmatchen står Johan och Daniel över, med rätta, eftersom de både är äldst, kalkigast och tröttast, samt regerande kipmästare.

Efter 25 i sista matchen igår ligger vi fyra, en placering vi såklart ska förbättra idag!

Som avslutning Johan och Daniels första giv i hela VM, det var en start som kändes bra!



4 =
Väst giv
ingen i zon
Johan
K95
K109862
K63
3
Polen
kn76
kn3
kn105
KD982
Polen
D4
D54
ED874
kn76
Daniel
E10832
E7
92
E1054

VästNordÖstSyd
PolenJohanPolenDaniel
 1  2  2  4 



Det var kl kung ut till ess följt av tre gånger hjärter till stöld med spader 10 och överstöld med spader knekt. Polacken vände med ruter knekt till kung och ess följt av ruter dam och ruter till stöld av spelföraren. Nu följde spader ess och spader till kung, och Daniel kunde nöjt höra vänsteryttern svära på polska när han begärde kungen från bordet. Resten var hans för +420 och 6 imp när man stannat i 2 spader vid andra bordet.

//Daniel och Johan
Tillbaka till toppen
Johan Karlsson [32229]
Tue 12 October 2010, 15:13
Registrerad medlem #32229
inlägg: 16
Idag väntar Australien, Israel, USA1 och Norge. Ett tufft schema mot tre lag som kämpar om slutspelsplatser. Vi gamlingar står traditionsenligt över första matchen och vilar upp oss.

En bricka från igår mot Ungern:



5 Dubbelt -5
Nord giv
alla i zon
Konky
kn965
E54
KD7
D102
Daniel
E4
Kkn10832
92
983
Johan
D10872

653
EK765
Lasern
K3
D976
Ekn1084
kn4

VästNordÖstSyd
DanielKonkyJohanLasern
  1NT1  22  Dbl3 
 pass  pass  2  3 
 pass  34  pass  4 
 Dbl  5  Dbl  pass 
 pass  pass 

1 11-14
2 Hjärter eller båda svarta
3 11+ hp
4 Var 3 ru transfer?


Hj knekt ut, till ess och stöld. Nu cashade Johan ess och kung i klöver, då Daniel markerade för udda antal. Spader till kung och ess följde, och sen hj kung och hj till stöld, spader dam och spader. Tyvärr kunde Daniel inte stjäla över spelföraren så det blev "bara" 5 bet för 1400 in och 17 imp, då man hade spelat 2 NT med åtta stick vid andra bordet.

//Johan och Daniel
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sun 17 October 2010, 06:40
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Nu vart det slutet....Inne i rummet helt uttråkad efter förlusten mot Holland och sedan när man får se de på scenen och ta emot bronsmedalj.....

Nu när vi åkt ut ur de roliga så skulle vi sitta o spela en individuell tävling för juniorerna som inte spela semi. Daniel vann kvalet och kallade säg själv världsmästare då ingen håller med honom. Ola kom med minsta marginal vidare till A-final. Mikael hade lite otur och placerades några poäng under medel. Johan däremot började första session med mycket oflyt då Johans motståndare spelade 5 klöver redubbelt. med två stick så satt Johan med det betande trumfesset men just då när spelföraren spelade trumf så gjorde hans partner revoke. Han la på sig en extra bet bara för detta så det blev 1 bet som gav 20% till Johan. En annan bricka spelade motståndarna 3NT dubbelt och hans partner spelade ut ruter knekt och bordet la upp AKDTxx i ruter och lite annat skit. efter som Johans partner tyckte ruter färgen såg bra ut att ställa för de så gick det hem med jämn hemgång.
Så gick kvalet till och dagen efter var det dags för A- och B-final.
A-delen började bra för Daniel och Eric Arvidsson. Ola blev dessvärre lite sämre. Mikael blev 3:a i B och Johan spurtade upp till en 5:e plats.
Dagen efter så var det session 3 och sista i A-finalen. Mikael och Johan kom o satte oss bakom Daniel då han ronden därpå klättrade från 9:e plats till 2:a plats. När det var slut så hade tyvärr Daniel en dålig rond och han blev besviken när pappret kom med resultat. han blev 5:a. Tävlingsledaren ropade efter några par nr och fick en bricka ändrad så med ändringen höjdes glädjen av Daniel då han blev 3:a.

I mellan av Philadelphia storyn drar jag igång med en giv som hände under gruppspelet.



7NT =
Väst giv
ingen i zon
Johan
984
K10864
Dkn97
4
Frankrike
EDkn10
EDkn
EKkn1042
kn
Frankrike
72
973
3
EKD10976
Daniel
K653
52
862
8532

VästNordÖstSyd
FrankrikeJohanFrankrikeDaniel
 



Johan tänkte just då att nu har de ju hittat 7NT och då sitter nog partnern med max en dam som honnör. så han hittade du spader ut och spelföraren claimade sedan eftersom Daniel gick upp med kungen. (Johan vart helt förstörd efter denna brickan)

Nu var det dags för bankett. När jag kom in i salen blev jag förvånad att den var så liten. Den var till exempel mycket bättre i Rumänien än här. Efter ett långt tal och prisutdelning i lagmatcherna så steg Daniel fram som den enda juniormedaljören i Sverige.
Maten var mycket snål om jag ska vara ärlig. inte mycket till varmrätt utan istället la de upp massvis med frukt o grönsaker och bröd.
Efter ett roligt sällskap på banketten så gick vi tillbaka till hotellet där vi var med en ungersk spelare i schools. han heter Csaba Konkoly. Vi hade skoj tillsammans då de lärde sig ett par bra svenska ord och vi ungerska..
Nu sitter jag i hotell rummet efter en rolig och tänker här med avsluta med en giv som Daniel satt försvar mot.

Individuall Youth


Nord giv
Csaba Konkoly
K9653
5
93
108543
Daniel
4
kn108
D108752
K76
Partner x
ED872
K74
EKkn64
Partner x
kn10
ED9632

EDkn92

VästNordÖstSyd
DanielCsaba KonkolyPartner xPartner x
  2  pass  3 
 pass  pass  Dbl  pass 
 pass  4  pass  pass 
 pass 



OBS! Glömde tillägga att partnern dubblade 4 klöver så kontraktet blev 4 klöver dubbelt.
Ruter Ess ut som stals av bordets klöver 2. hjärter A och sedan hjärter till stöld. nu klöver T till Esset och spader knekt till partnerns dam. Om han nu inte hade spelat så fort och iaf tänkt igenom situationen så hade Konkoly spelat bort den men min partner ville inte beta och vände i spader som jag stal och drog ut min klöver kung och sedan claim för 10 trick.
Jag bara skakade på huvudet hur otroligt dum alla vid bordet hade varit. Detta resultat kostade Silver platsen.

Avgång från hotellet 10:40 imorgon. Tack för mig!

/Mikael Rimstedt (Inte Daniel)







Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 20 October 2010, 21:08
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Vi i juniorlandslagen är tillbaka i verkligheten efter USA-äventyret så här kommer mitt regelbundna onsdagsinlägg!

VM gick inte riktigt som vi hade hoppats på men blev ändå ingen katastrof av större mått. Det är dock alltid surt att förlora en slutspelsmatch, framför allt när man bara är tre vinster från guldet.
Som ett litet test kan ni få tre händer som jag hade mot Holland i den yngre kvartsfinalen och som jag hade kunnat gjort rätt på:
1. 9x xx xxx AKQxxx
Partnern öppnar i första hand minuszon och högeryttern kliver in med 1Hj. Du har att välja på 2kl okrav, 3kl utgångskrav med bra färg, dbl + klöver som utgångskrav eller andra bud som då inte visar klöver. Vad faller dig på läppen?

2. Ax Qxx AJxx Kxxx
Du står först på tur för att bjuda och öppnar med en 3+ klöver (enligt överenskommelse 1kl med lika längd i lå). 1sp in, 2sp som visar minst invit med klöverstöd av partnern (hon vill heller inte ha spelföringen i sang) och pass till höger. Du bjuder 2NT och LHO kastar in 3sp. Det går pass och pass fram till dig...

3. 1097 AQ432 A542 Q
Pd passar i given, 1NT 15-17 till höger och det är din tur med alla i zonen. Vi brukar Asptro men om det inte är din kopp med te får du välja något annat sangförsvar.

Jag kan väl säga att vi såklart gjorde rena misstag också, matchen förlorades inte bara på dessa tre givar, men på det hela taget var det holländarnas match. Allt de gjorde på de sista 20 brickorna blev till guld, min motståndare vid andra bordet gjorde inte samma sak som jag vid ett enda läge som kan kallas för problem och det var rätt på varenda giv.

Svaren då, här kommer de:
1.
JVM


Nord giv
Ekn10
EK54
D876
32






96
32
942
EKD742

VästNordÖstSyd
  1  1  21 
 pass  pass  pass 

1 Okrav

Som synes hade partnern precis rätt kort för att 3NT skulle stå när klövern bröt. Jag valde 2kl för att kunna återkomma med 3kl om motståndarna skulle lägga sig i, vilket inte verkade helt otroligt i pluszon. När de passade fick jag nöja mig med 110 poäng och -10 imp när man vid andra bordet valde 2kl krav följt av 3NT på partnerns 2NT.

2.
JVM


Syd giv
ingen i zon
65
kn9
Ekn863
Ekn95






E2
D53
KD94
K742

VästNordÖstSyd
    1 
 1  21  pass  2NT 
 3  pass  pass  4 
 pass  pass  pass 

1 Minst invit med klöverstöd

Jag valde vid bordet 4kl, då A-hacka i spader inte såg direkt lovande ut hållmässigt och vi antagligen inte skulle ha några nio snabbstick när partnern inte bjöd på 3sp. Partnern valde mycket rimligt att passa på det, hon hade bara 4-korts klöver, och vi torskade ännu en utgångssving när det satt QT-punkt i klöver rätt. Notera för övrigt att 3NT, 5kl och 4kl hänger på samma sak med spader ut så 4kl var aldrig rätt kontrakt. För max-poäng på given måste du dubbla och ta 500 mot 6322 till vänster.

3.
JVM


Nord giv
alla i zon

kn1087
D1097
K10987
KDkn65432
106
6
kn2
E8
K5
Kkn83
E6543
1097
ED432
E542
D

VästNordÖstSyd
  pass  1NT  pass 
 21  pass  2  pass 
 4  pass  pass  pass 

1 Transfer

Jag valde pass och budgivningen fortsatte som ovan. Jag måste erkänna att jag inte är bättre än att jag inte ens övervägde att kliva in på korten med passad partner och så dålig body i zonen men holländaren vid andra bordet visste bättre. Han gick glatt in med 2hj som hjärter + lågfärg och partnern bjöd sedan 5hj över 4sp av Väst. Nu gick det pass, pass och 5sp som blev slutkontraktet. När hjärterknekt kom ut såg det ut som att det skulle bli en stor förlustbricka för vårt lag men när Johan spelade på kungen tog Mr. Dutch fel kort och högmarkerade med tvåan istället för att placera esset på bordet! Det misstaget räddade en hiskelig massa imp för oss men det räckte inte, det blev tyvärr förlust i alla fall.

Om du gjorde rätt på alla de ovanstående brickorna kan du väl ta och skicka ett mail till micke_bridge_93[at]hotmail.com så att du kan få ditt rättmätiga pris. Har du andra kommentarer, frågor eller har ämnen som du gärna ser att jag eller någon annan bloggare ska ta upp så är du också välkommen på att höra av dig där.

Tills nästa onsdag, spela väl Bridgesverige!


» länk
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80