Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Förbättring

Författare Post
Kjell Lomarker [18571]
Mon 27 September 2010, 17:54
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Hej,

Jag som är en liten programmeringsnörd skulle gärna se att ni skapar en funktion för att spara medlemsregistret i CSV-format eller på annat sätt formalisera det hela.

Så om jag klickar på en "klubb->Medlemmar->Skriv ut" så vill jag ha möjlighet att spara den resulterande listan i CSV-format.

Anledningen till detta är att jag vill skapa ett program som kan använda sig av den listan för att skapa en mailinglista för mitt distrikt. Det är så drygt att behöva uppdatera lokala listor hela tiden. Nu kan jag skapa ett program som sköter detta åt mig bara jag har laddat ner listorna.

Tacksam för synpunkter om detta går att lägga in.


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Mon 27 September 2010, 18:40

inlägg: 1705
Hej! Kjell
Jag har ingen koll på det tekniska så jag kan inte svara på om det går eller inte.

Vad det gäller e-postadresser så har vi redan idag problem med att det skickas ut massmail varefter vi som jobbar får sitta i telefon eller svara på mail och försäkra medlemmar om att vi inte har delat ut några medlemsregister eller maillistor.
Att förenkla den hanteringen har jag därmed svårt att tro på att vi kommer att göra.

Klubbadmin och distriktsadmin kan beställa sin klubb/sitt distrikts maillistor från kansliet och mail kan skickas ut via Spader till alla medlemmar med registrerad e-post. Nackdelen med det senare är att det inte går att svara på mailen samt att bifoga filer fortfarande inte fungerar, men det jobbas på det.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Kjell Lomarker [18571]
Mon 27 September 2010, 18:51
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Carina Westlin[12540 skrev ...
]
Hej! Kjell
Jag har ingen koll på det tekniska så jag kan inte svara på om det går eller inte.

Vad det gäller e-postadresser så har vi redan idag problem med att det skickas ut massmail varefter vi som jobbar får sitta i telefon eller svara på mail och försäkra medlemmar om att vi inte har delat ut några medlemsregister eller maillistor.
Att förenkla den hanteringen har jag därmed svårt att tro på att vi kommer att göra.

Klubbadmin och distriktsadmin kan beställa sin klubb/sitt distrikts maillistor från kansliet och mail kan skickas ut via Spader till alla medlemmar med registrerad e-post. Nackdelen med det senare är att det inte går att svara på mailen samt att bifoga filer fortfarande inte fungerar, men det jobbas på det.

Mvh
Carina


Tjänare!! Jodå, rent tekniskt går det hur bra som helst. Det finns ju en "Skriv ut" länk som gör att det skapas en sida med mailadresser på per klubb. I stället för att skapa den sidan kan man låta Spader skapa en CSV-fil som man laddar ner på sin dator. Detta utan att en enda "nätrobot" har kunnat läsa av några mailadresser. Dessutom, som det redan är gjort, kan man byta ut snabel-aet mot ett copyrighttecken.

Jag tror heller inte att medlemmarna reagerar om det kommer ett mail från distrikts-TL.

Om man kan beställa en maillista i datorform så är ju det bra men om den kommer i pappersform så är den ju inte intressant.

Antar att det bara är jag som är intresserad av detta och förstår att det inte är någon prioritet men det vore en fin funktion tycker jag. Finns det någon som är ansvarig för att ta fram sådana funktioner som man kan prata igenom förslaget med? Har Andreas med sådana saker att göra?


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Mon 27 September 2010, 19:11

inlägg: 1705
Jajamensan, prata med Andreas du, det är det han är till för
Det är bara han som begriper sig på det tekniska, vi andra är fullständigt kassa där..
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Anders Ljung [20413]
Tue 28 September 2010, 06:51
Registrerad medlem #20413
inlägg: 297
en annan variant är att använda ruters databas och göra en sql-fråga för att plocka ut det du vill ha. vet inte vad CSV är för fil men om man skapar en lång radda med semikolon mellan varje adress borde det väl vara enkelt att kopiera och skapa en mejl-grupp av den, alternativt använda ett program.
Tillbaka till toppen
Ola Boström [6777]
Tue 28 September 2010, 11:06
Registrerad medlem #6777
inlägg: 39
Även jag skulle tycka att det vore bra om man enkelt kunde få ut en CSV-fil, gärna då även med bostadsadress och telefonnummer. Dvs samma uppgifter som man kan få i en Excelfil från förbundet (eller i alla fall tidigare kunde man det), en sådan lista är perfekt om man vill skapa en egen telefonlista, lista för utskrift av adressetiketter, osv.
Tillbaka till toppen
Kjell Lomarker [18571]
Tue 28 September 2010, 17:18
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Anders Ljung[20413 skrev ...
]
en annan variant är att använda ruters databas och göra en sql-fråga för att plocka ut det du vill ha. vet inte vad CSV är för fil men om man skapar en lång radda med semikolon mellan varje adress borde det väl vara enkelt att kopiera och skapa en mejl-grupp av den, alternativt använda ett program.


Jo det tipset har jag också fått. Kruxet är om jag inte har tillgång till den utan endast har tillgång till Spader.

CSV är en kommaseparerad fil med radbrytningar för varje post i en databas/excelfil.

Men nu hittade jag under distriktet en lista över alla mailadresser där @ var utbytt mot copyright vilken jag enkelt kunde exportera till excel och sedan ersätta tecknen och sedan spara som CSV. Lite bökigt men men det funkar.

/Kjell


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80