Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Mon 30 August 2010, 14:22
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Hej och välkomna till Juniorbloggen,

Varför har Juniorbloggen startats?

Min förhoppning och känsla är att svenska bridgespelare vill följa våra landslag. I första hand vill man läsa om lagen under mästerskapen men kanske också i samband med uppladdning och andra internationella tävlingar. Personligen tycker jag att det är roligare att följa mina favoritlag när jag känner spelarna lite bättre, jag tror att det kan finnas fler som känner på samma sätt. Juniorlandslaget ska vara bridgefolkets lag!

Vem kommer att skriva?

Undertecknad kommer att hålla en ganska låg profil och det är våra duktiga juniorer som ska stå för skrivandet. Micke Grönkvist meddelade omedelbart när han fick frågan att han kan skriva varje dag om det skulle behövas. Nu blir det inte så men visst hoppas vi på att få läsa många härliga reportage från familjen Grönkvist 3:e/4: e bäste spelare… Cecilia Rimstedt har också utlovat några reportage någon gång ibland från sitt spel i USA, spännande!

Hur ofta ska det skrivas?

Ambitionen är minst 3 inlägg i veckan av varierande art, visst kommer det att bli mycket bridge men var och en får skriva det som den känner. Kanske några rader från löparspåret för att träna upp konditionen inför ett långt junior-EM…

Kunde du inte kunnat komma på ett bättre namn än juniorbloggen?

Det hade jag säkert och om någon kommer på något fyndigt är det direkt dags för ett byte.

/Per Leandersson

Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 01 September 2010, 18:26
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Mot Philadelphia!
Det har varit lite tyst på juniorfronten så efter Pers högtidliga öppnande av bloggen tar jag här upp fanan (läs pennan) och slänger iväg ett första inlägg.

Juniorlandslagen (se Truppwebben för mer info) går härmed in i en tuffare träningsperiod som inleds med ett träningsläger i Gdansk, Polen och avslutas med årets höjdpunkt - JVM i Philadelphia! Till helgens läger åker från svenskt håll: Johan Karlsson - Daniel Gullberg, Ola och Mikael Rimstedt, Daniel Eriksson - Viktor Andréasson samt Ida Grönkvist som får släpa på sin storebror. Med följer även nytillsatte kaptenen Per Leandersson, U26-lagets coach Hans Mattsson samt PO Sundelin som är den som organiserat och ordnat på bästa möjliga sätt.
Den som har bra koll på U26-laget märkte givetvis att inget av de två uttagna paren till "Philly" kommer att deltaga i helgen och det är självklart olyckligt. En liten fågel kvittrade i mitt öra att vuxna människor har något som kallas jobb som det stundtals kan vara svårt att få ledigt ifrån, och tydligen ska det vara orsaken. Vi småttingar i U21-laget har inga sådana oviktiga detaljer vi måste bry oss om utan kan fokusera på det viktiga i livet, bridgen...

Vad som komma skall i Polen har jag inte fått helt klart för mig men tidigare erfarenheter av läger med PO säger mig att det kommer att bjudas (ursäkta ordvitsen) på diverse svåra budlägen, spelföringsproblem och andra partnerskapsaktiviteter. Många har till exempel koll på vad både enkla och dubbla överbud av motståndarnas öppningsfärg betyder, men hur är det med 1hj-4hj? Det är garanterat inget läge som kommer uppe särskilt många gånger om året men det gäller att vara överens. (Ida och jag spelar det som naturligt)

Som avslutning tänkte jag dela med mig av en otroligt vacker giv:


6
Nord giv
alla i zon
75
kn1042
KDkn1087
kn
EKDkn106
E7
943
84
32
K965
E52
EK103
984
D83
6
D97652

VästNordÖstSyd
  


Ser du några hemgångschanser i 6sp av Väst? Facit kommer så tjuvkika inte innan du bestämmer dig!

Ok då, här kommer lösningen. Vinn utspelet och dra fyra varv trumf med två rutersak på bordet. Fortsätt sedan med AK i hjärter och en hjärterstöld innan du spelar kl8 (mycket viktigt) till esset. Allt detta leder till detta läge:


6
Väst giv
alla i zon

kn
Dkn10
10

94
4

9

K103



D972

VästNordÖstSyd
 


När du nu stjäl hj9 blir Syd tjusigt nog enfärgsskvisad! Sakar han kl2 (har han sakat den tidigare är han redan körd) släpper du fyran i den färgen runt till honom så att bordets K10 i klöver tar de två sista sticken. Behåller han istället tvåan och lägger kl7 (eller 9) kan du inte ducka kl4 för då kan han undvika inpetningen med en väl avvägd egen duck men det finns botemedel. Lägg i så fall tian från bordet så att du får stick på bordets klövertrea!

Given kommer från polske landslagsmannen Krzysztof Martens bok "Imagination" som det finns mycket fina givar i. Om de yngre polackerna spelar lika bra som i det här exemplet blir helgen riktigt tuff!

Jag tackar för mig för den här gången och säger på återseende!
// Mikael Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Mon 06 September 2010, 19:43
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Hej bridgesverige och svensktalande gäster!

Nu under helgen har som nämnts ett gäng med glada juniorer åkt till Polen för att spela bridge tillsammans med juniorer från Tyskland (och två polska par på fredagen). Sverige skickade 4 par, nämligen:

Ola och Mikael Rimstedt
Ida och Mikael Grönkvist
Johan Karlsson och Daniel Gullberg
Viktor Andréasson och Daniel Eriksson

Med hade vi också kapten Per Leandersson samt coachen för U-26, Hans Mattsson, som p.g.a. brist på medlemmar i sitt lag med på resan var lite utav en fåraherde utan får. Han och Per utgjorde dock ett lysande sparringpar för alla juniorer och gjorde så att vi blev ett jämt antal par, vilket var en stor fördel.

Sist med inte minst hade vi chef PO Sundelin som inte bara hade organiserat hela resan utan även ledde träningen.

På torsdag slöt vi alla utom Hans upp på Skavsta flygplats för att flyga till Gdansk. Väl där träffade vi tyskarna som också skulle komma samt mötte Hans, som hade kommit på ett annat plan. Sedan bar det av i buss till Debrzyno, där vi spenderade helgen i ett hotell/vandrarhem beläget vid en sjö. Väldigt trivsamt!

Självklart kan ett så stort projekt som att frakta åtta juniorer till ett främmande land inte förflyta problemfritt. Redan vid incheckningen tog det stopp. Hur mycket Johan än bänade med sin väska kunde han inte få den att passa in på de storleksregler som gällde för väskor, eftersom den var tre centimeter för tjock och vägde tre hekto för mycket. Därför fick han gå och checka in bagaget till den nätta kostnaden av 600 kronor. Han var inte glad.

Väl framme vid hotellet blev alla tilldelade en stuga där man bodde fyra och fyra. Tyvärr låg temperaturen lite under det man förväntar sig när man åker söderut, både utanför stugorna och inuti. Det berodde på att uppvärmningen sköttes av ett litet element man fick koppla in i ett eluttag och att isoleringen bestod av ingenting.

Nu var det äntligen middag, något vi alla såg fram emot eftersom ingen hade hunnit med att äta lunch. Den som såg fram emot maten allra mest, Mikael Grönkvist, var dock lite orolig eftersom han hade hört att i Polen består födan av kål med kål, och det såg ut som att farhågorna skulle besannas när middagen mycket riktigt serverades med kål. Men som tur var såg vi inte röken av det igen och maten var mycket bra under hela helgen.

På kvällen spelade vi en sorts individuell tävling, framför allt för att lära känna tyskarna bättre. Den fungerade så att det var tvåbrickorsronder som spelades med helpoäng och det par som hade plus efter två brickor vann den ronden och fick flytta till nästa bord där det lottades om nya par. Jag tyckte att det var en rolig tävlingsform, kanske för att jag var den som hade flyttat mest när lugnet åter hade lagt sig och därmed utsågs till segrare. Jag måste ha haft minst dubbelt så bra kort som alla andra.

Efter avslutad tävling blev det yatzyspelande i stugan, eftersom vi hade två fantaster med på resan, Daniel Eriksson och Viktor, som inte ens kunde avhålla sig ifrån att spela på planet hem. Eller på nätterna.

Sedan halkade vi snabbt in i rutinerna för helgen, och schemana för dagarna var väldigt snarlika. Först upp mitt i natten för att äta frukost klockan 8:30, följt av en tipspromenad (på lördag och söndag), två tjugobrickorsmatcher om dagen, diverse övningar i framförallt samspelthet inom paret, samt lite mat.

I alla matcherna hade PO bytt ut några av de datorblandade givarna mot exempelgivar som alla hade någon instruktiv poäng. Oftast gällde det säkerhetsbehandlingar, något som vi juniorer inte var helt fullärda i... Efter matcherna gick vi igenom alla brickor, och det fanns så klart även intressanta datorblandade brickor, förutom POs förberedda.

Övningarna var oftast att man fick några väldigt svåra och ovanliga budlägen som både en själv och ens partner svarade på, för att sedan jämföra och se om man tyckte likadant. Ibland var det andra saker, som t.ex. färgbehandlingar. Övningarna var väldigt bra och det blev rätt spridda svar i alla par, vilket betydde att man fick diskutera läget och förhoppningsvis tycka likadant om det skulle dyka upp på riktigt.

Det ingick även föreläsningar av helt andra slag, bl.a. höll Per en föreläsning om vad man bör och inte bör äta och dricka för att kunna prestera under en tävling, samt vikten av fysisk träning.

Mellan matcherna spelades det mycket 1,75 med tvillingarna Ola och Mikaels kortlek, som precis som alltid inte var samma som sist man såg dom men ändå såg ut som att den hade varit använd i tio år. Gör dom något annat än att spela kort?

På kvällarna spelade vi ett tärningsspel med POs medhavda ungefär 60 tärningar (han hade verkligen tänkt på allt!). Det var väldigt roligt. Dock var det en svensk som gick i maskopi med tyskarna och samarbetade med dom. Av artighet tänker jag dock inte avslöja vem det var, utan låta henne vara anonym.

Man kan ju dock inte skriva i en bridgeblogg utan att inkludera lite givar, så här kommer dom:



Syd giv
963
D92
D6
E10854
kn1085
4
EK543
932
EK42
EK86
kn10982
D7
kn10753
7
KDkn76

VästNordÖstSyd
    21 
 pass  pass 

1 4-korts hj, 5+ lågfärg, under öppning


Inget enkelt budläge, och vid bordet valdes pass. En bet i 2 hj kompenserade dock inte riktigt för den egna storslammen som fanns om man gissade rätt i spader, trots bara 23 hp tillsammans. Det var däremot ingen som hittade dit och jag tror att ingen var högre än utgång.



Syd giv
alla i zon
E83
kn1094
863
842
64
EKD82
K92
D103
7
9765
kn1054
Kkn65
KDkn10952

ED7
E97

VästNordÖstSyd
    


4 sp av syd med hj ess i utspel

Detta var en av POs exempelgivar och det finns ett spelsätt som ger 100% hemgångschans.

Idén är att man ska gå in på bordet och släppa runt en hj medans man sakar en av sina lågfärgsförlorare, vinna vändan och upprepa proceduren. Nu är sista hj hög och man kan kila in på bordet för att saka en sista förlorare och avsluta med rutermasken som tyvärr spricker, men man har tio stick, eftersom man bara förlorade två stick i hj och ett i ruter.

Denna manöver kräver dock tre ingångar till bordet, så därför måste man vara lite försiktig hur man spelar spadern. Man måste stjäla hj ess högt, spela en hög spader till esset (eller femman till åttan), och nästa gång femman till åttan (eller hög till esset om man spelade femman till åttan nyss) för att till sist kunna använda sin omsorgsfullt sparade spadertvåa för att kunna komma in på spadertrean på bordet.

Som avslutning lite optimistisk budgivning (eller dumdristig, avgör själva)



Syd giv
ingen i zon
D
EK1032
Ekn876
103
5
8
KD943
Kkn7542
106
kn754
1052
ED86
EKkn987432
D96

9

VästNordÖstSyd
    



Syd öppnade glatt med 4 NT, specifik essfråga, vilket visar en hand som bara vill få in några speciella ess för att kunna bjuda slam. Nu saknade man kanske lite för mycket för det, men resultatet var ju gott när partnern hade både ess och kung i hj (och sp dam) så var man ensam om att hitta 6 sp och fick till och med ta 13 stick efter att väst hade spelat ut fel lågfärg.

Som riktig avslutning till jag rikta ett enormt tack till framförallt PO, som har fixat hela helgen helt perfekt, underbart initiativ. Jag vill även tacka alla som har hjälpt till, med att ordna resan eller sponsring. Vi uppskattade det väldigt mycket.

Aldrig förr har det känts så bra att få känna sig så dålig som under POs luriga övningar

Tack för mig!

//Daniel Gullberg, trött men glad Polenjunior


Tillbaka till toppen
Erik Fryklund [80722]
Sun 12 September 2010, 18:43
Registrerad medlem #80722
inlägg: 22
Goddag,

Efter en lång sovmorgon och lite TV-pucken ska jag nu försöka förmedla hur läget i laget är. Det som just nu läggs stor vikt vid är att läsa in systemen, oklara lägen diskuteras, allt för att "lätta" IMP inte ska försvinna.

Vi har dessutom satt ihop ett gäng markeringslägen som övning.
Partnern spelar ut ett ess mot ett trumfkontrakt. Bordet har 863 och man har t.ex. 74 eller Q74, vilket kort lägger ni och har ni koll på hur ni gör med er favoritpartner?

Träningsmatcher kommer vi förhoppningsvis att hinna spela ett par av men just nu är ingen bokad. Givetvis kommer vi att göra er uppmärksamma på tidpunkterna för matcherna är.

Annars, det som är närmast är JSM-par i Uppsala, det kommer bli lika kul som alla andra år. Juniorer som inte har anmält sig tycker jag definitivt ska göra det nu!

Nej, nu börjar snart Napoli-Bari. Godnatt.
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 15 September 2010, 21:04
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hallå där ute!

Då jag är den i truppen som har mest behov av att få sin röst hörd har det bestämts att jag kommer att blogga varje onsdag framöver. Om ni inte står ut med att läsa fler inlägg av en gnällig närking kan ni sätta ett svart kryss eller liknande i era almanackor!

Till helgen är det dags för en av årets stora begivenheter. JSM-par går av stapeln i anrika Uppsala. Det kommer antingen bli en mycket spännande tävling, precis som vanligt, där det finns många par med skrällpotential. Värt att notera är att inget av de par som placerade sig topp 6 förra året kommer att spela ihop även i år. Två av spelarna har blivit för gamla medan de resterande kommer att spela i andra konstellationer.
Favoriter i mina ögon är Emma Sjöberg - Simon Bech (bägge BK St:Erik). Emma har en fin trend med två guld och ett silver på de tre senaste upplagorna och hon kommer garanterat att göra allt för att få ta en medalj av ädlaste valör i sitt sista SM som junior. Simon är inte helt oäven han heller och så länge han hittar till spellokalen (det för ändamålet perfekta Bridgens Hus) tror jag på guld till Stockholm.
Andra par som jag tror på är Sandra Rimstedt - Erik Fryklund (bägge Filbyter Bridge), Cecilia Rimstedt-Robin Björkstrand (Örebridgen och BK Dalom) samt Viktor Andréasson - Daniel Eriksson (BK Höör och Bollnäs BK). De sistnämnda visade upp fin form i Polen och lär med sitt aggressiva system ge både motståndare, och till viss del partnern, huvudbry.

Angående Polen så kan ni få två minst sagt annorlunda budlägen från en av övningarna därnere. Känsliga läsare varnas, det här är bridgenörderi på högsta nivå...
Övningen gick ut på att ena delen av paret får en budgivning. Han (eller hon) ska sedan rita upp en hand som stämmer in så bra som möjligt. Den andre parten får sedan den handen tillsammans med samma budgivning, bortsett från sista budet och uppgiften är alltså att klura ut eller gissa vad det försvunna budet var. Misslyckas man ska man förstås förklara för partnern varför ditt bud är överlägset...
Två analoga lägen som kan vara ganska svåra om man inte har koll på metoderna var (båda brickorna bjuds ostört):
2NT-3kl, 3ru-3sp, 3NT-4hj och 2NT-3kl, 3ru-3sp, 3NT-4sp.
Spelar man "Puppet Stayman" ser det sista budet omöjligt ut men försök komma fram till en rimlig tolkning! En mycket spelbar metod är att båda buden visar 0-4(45) och att man visar längre korresponderande lågfärg enligt Lissabon. Föredrar man klassisk högfärgsfråga kommer man bättre till då man (förhoppningsvis) spelar 3sp som "Smolen" (5-korts i andra hö, 4 i den bjudna). 4hö blir då helt enkelt ett naturligt slutbud med 5-5 alternativt 6-4/6-5.

Vi avslutar med ett försvarsproblem:


4
Syd giv
alla i zon
EK82
D8
7543
862
Dkn5
63
EKkn86
Ekn10
visa alla händer

VästNordÖstSyd
    4 
 pass 


Efter att Syd öppnat med 4hj i första hand pluszon och du dubblat som OD vilket passats runt spelar du ut en hög ruterhonnör. Din partner markerar för ett udda antal och du fortsätter med din andra höga ruter. När partnern följer färg är du på väg att markera sticket som förlorat men spelföraren chockar dig genom att saka en spader. Vad vänder du med?
Det här verkar vara en klassiker tänker en del av er säkert. Spelföraren har xxx AKJT9xx x Q7 och tänker efter fortsatt rutervända stjäla, ställa spadern genom en stöld och sedan saka en klöver på den godspelade spadern. För att förhindra detta måste ni förstås ta era två klöverstick och det gör ni lättast genom att vända med den färgen.
Ni som tänkte så har nog gjort rätt vid bordet men här har ni precis blivit grundlurade! Spelföraren hade nämligen xx AKJT9xx x Kxx. Han kunde se att det absolut inte kunde kosta något att saka på andra rutern och gav sig själv en extrachans mot en beläst försvarare som känner till den så kallade "Rocket within a rocket"-tekniken.

Det där för räcka för den här veckan för min del. Vill ni lämna kommentarer, kritik eller idéer får ni gärna maila på micke_bridge_93[at]hotmail.com.
Over and out
// Micke G


» länk
Tillbaka till toppen
Björn Thalén [23411]
Fri 17 September 2010, 22:46
Registrerad medlem #23411
inlägg: 16
Junior-SM-par 2010

I helgen är det återigen dags för Junior-SM-par, och jag tänkte återigen sticka ut hakan lite och berätta vilka som kommer att få medaljer. Man hör ofta om hur mycket tur det är i partävlingar, och särskilt i partävlingar med ojämna startfält. Det är förstås till viss del sant men inte i så stor utsträckning som en del vill göra gällande, om något av de favorittippade paren placerar sig under 52% i helgen så beror det inte på att man satt emot en massa utgångar utan på att man spelat dåligt, kanske beroende på problem med motivationen/humöret när saker börjar gå mot och segern börjar kännas avlägsen.

Med en ny förbundskapten för juniorerna tror jag dessutom att flera av de mer rutinerade ändå hittar ny motiviation då det kan vara viktigt att göra bra inledande intryck. Det sagt så är det dags för tippningen, de troligaste medaljörerna är enligt mig:

Guld: Emma Sjöberg - Simon Bech

Förra året så vann Emma tillsammans med Micke Grönkvist, året innan hade de kommit tvåa, i år insåg dom kanske att det inte gick att klättra högre än etta och splittrade paret. Emma är i det här startfältet den absolut bästa spelaren, i det här tävlingsformatet, inte bara har hon bevisat det tidigare hon är dessutom den noggrannaste kortspelaren (möjligtvis med undantaget av Cecila Rimstedt) vilket som vi känner till är mycket viktigt i partävling. Hon verkar dessutom få en energikick av att spela den här typen av tävlingar (på "hemmaplan" mot folk hon känner) vilket inte alls är fallet för alla toppjuniorerna. Simon är inte heller någon okänd lirare och då båda är stockholmsboende så misstänker jag utan att egentligen veta att de dessutom spelat en hel del ihop. Simon har dessutom så mycket rutin nu att han borde kunna "äga" bordet mot flera av de mindre rutinerade.

Det enda som jag kan se hotar segern för det här paret är att de väljer att spela stark klöver alternativt att de får för trevligt.

Silver: Johan Karlsson - Markus Hedström

Jag kan inte alls skriva lika långt om det här paret då jag har rätt dålig koll på dom, men det är namn som var för sig gång efter annan placerat sig i juniortävlingar utan att riktigt tillhöra det yppersta toppskiktet. Jag hade antagligen haft Johan ytterligare ett steg upp om han spelat med Daniel Gullberg, då det känns som det hårdast satsande paret just nu och då dom hade haft att bevia att EM-guldet i yngre juniorklassen i just EM par inte var någon tillfällighet. Men det finns en mycket stark merit även för detta paret då de i början av året placerade sig tvåa efter 116 brickor i Lundaspelen enbart slagna av Fredin-Sylvan. En sådan placering efter så pass många brickor är inte en slump och motståndet är inte värre i den här tävlingen.

Brons: Mikael Grönkvist - Ida Grönkvist

Ja, det är lite fegt av mig att tippa både Emma och Mikael så här högt upp bara för att de placerat sig bra två år på raken, men det är ju nu inte bara därför och dessutom eftersom jag inte får varierade odds så är det ju förstås smartast att tippa på favoriterna. Det här är ett par som förutom att de båda redan har flera meriter i internationella juniorsammanhang dessutom bör vara mycket samspelta vilket alltid är viktigt, återigen kanske extra viktigt i par. Ida har inte varit lika framgångsrik som sin bror i den här tävlingen men jag tror ändå att hon kan vara rätt person att axla ungefär samma roll som den Emma torde ha haft de senaste åren och lugna ner Mikael som ibland har en tendens att göra saker svårare än vad de är.

Tre utmanare:

Sandra Rimstedt - Erik Fryklund
Jag skrev ner Erik rätt hårt inför JSM-lag senast och där gav han svar på tal genom att vinna alltihop. Jag tänker ändå lämna honom utanför pallen igen nu då jag verkligen inte tror att det här är hans typ av tävling, varken partävling eller ojämnt motstånd brukar vara något som inspirerar honom. Jag tror mig dessutom veta att det här paret (ännu) inte är särskilt samspelta vilket kommer kosta på en del brickor. Hade jag fått välja ett av paren i den här tävlingen att ha som vingar i allsvenskan så hade jag helt klart valt Sandra-Erik men jag tror att det, liksom ett eventuellt kommande junior EM passar dem betydligt bättre än den här tävlingen. (Att Sandra-Erik dessutom spelar i mitt lag i allsvenskan gör det lite lättare att lämna dom utanför pallen då vi ju inte vill misstänka något JÄV i detta högst subjektiva tippande).

Robin Björkstrand - Cecilia Rimstedt
Jag tror inte att det räcker hela vägen fram för det här paret. Cecilia är troligen ett välkänt namn för alla här och jag tror egenltigen att partävling passar henne bra (om inte annat så säger handikapp 4, och back-to-back vinster i två gigantiska silvertävlingar under sm-veckan det). Robin däremot är inte lika välkänd och har inte heller samma meriter, han missade A-finalen vid SM-par i somras (uhm, det gjorde visserligen jag också men nu ska vi inte vara såna, det är ju fördelen med att slippa spela tävlingen själv) och jag tror inte heller han lyckas spegla Cecilias nivå i kortspelet för att de ska ut få max av försvaret.

Mikael Rimstedt - Ola Rimstedt
Ett par som det talats om länge, och som jag fortfarande tror har stora möjligheter att bli riktigt bra. Kanske har dock detta prat till viss del varit till parets nackdel då det trots allt fortfarande har 9 år kvar som juniorer och en hel massa hårt arbete ifall de faktiskt vill nå den yttersta toppen. Jag tror det dröjer några år innan jag kommer tippa dessa högst upp men samtidigt så finns möjligheten att de utvecklats mer redan nu än jag har koll på.

Andra par med chans:

Slutligen finns det ytterligare några par som jag tror har möjligheter att få medalj ifall de lyckas pricka in toppformen (rent allmänt så tycker jag det ser ut att vara riktigt hög snitt-standard i årets tävling)under hela helgen, men då jag redan nämnt mer än en fjärdedel av fältet och jag inte har någon lust att peka ut vilka jag tror kommer under medel så lämnar jag det med denna allmänna inkludering av de som känner sig träffade (så kan jag dessutom hävda i eftersnacket att alla eventuella överaskningar låg i den här kategorin).

Jag kommer inte vara på plats under helgen men förväntar mig som vanligt ett toppenarrangemang i Uppsala och även om jag inte hört om några BBO-sändningar så kan vi i vart fall förvänta oss live-uppdateringar på resultaten vilket är betydligt mer än vad man får från vissa tävlingar (och utan att nämna land kan vi jag väl få hosta något om nationals, där man ibland fått försöka leta i en pdf-bulletin dagen efter).

/Björn T
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 22 September 2010, 20:52
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hallå igen!
I min kalender är det idag onsdag vilket innebär att det är dags för ett nytt inlägg här i bloggen från mig.
Jag och min syster inleder med att tacka så hjärtligt för alla gratulationer vi fått sedan vår seger i JSM-par som spelades i helgen och jag tänkte låta det här inlägget handla om tävlingen.

På förhand såg det ut som det fanns många par som kunde vinna tävlingen. Jag nämnde vilka par jag såg som favoriterpå förhand i mitt förra inlägg och Björn Tahlén la till ytterligare tre par till min lista när han tippade tävlingen. Att vi tillsammans nämnde 7 par som potentiella medaljörer tycker jag tyder på att tävlingen har en bred topp. Värt att uppmärksamma i år var också att många nya ansikten tillkommit och att det därmed ser ljust ut även på breddfronten!

Partävling brukar ju vara ett spel som handlar mycket om att ha det rätta flytet vilket jag verkligen måste säga att Ida och jag hade under så gott som hela tävlingen. Motståndarna envisades med att inte vilja ta riktigt alla stick och gjorde det lite lättare för oss att hitta rätt kontrakt. Det spelade såklart stor roll i vår seger men jag skulle vilja tilldela större del till vårt stabila spel under hela helgen. Att vi bara blev straffdubblade och gick bet en gång på 92 brickor av blodtörstiga juniorer säger en hel del. Våra utspel fungerade också bra. På den här brickan var just utspelet väldigt viktigt:


3NT
Öst giv
E652
kn6
KD62
D93



visa alla händer

VästNordÖstSyd
   1  pass 
 1  pass  21  pass 
 3NT  pass  pass  pass 

1 Maximerat till 16 hp

Vad drar du ut? Högfärgerna ser inget lovande ut och eftersom jag såg ut att ha nästintill all styrka i försvaret valde jag bort den objudna färgen som partnern lär ha ont om ingångar till. Efter denna uteslutningsmetod blev det bara ruter kvar... Vilken ruter man sen ska spela ut är inte alls självskrivet, jag tror att en liten är rätt i längden men för att eventuellt inte tappa ett tempo körde jag ut kungen. När hela given såg ut så här:


3NT
Öst giv
E652
kn6
KD62
D93
Dkn109
109
E9
Ekn865
3
EKD82
7543
K104
K874
7543
kn108
72

VästNordÖstSyd
   


var utspelet väldigt lyckat och tvingade spelföraren att gissa klövern. I och med att jag inte spelade ut klöver valde han att maska över min partner och vi fick in två bet för en nästtopp.

Med handen Ex xx QJxx Kxxxx fick jag ett budläge som jag inte löste till full belåtenhet. Efter att partnern öppnat med 1hj i tredje hand klev RHO in med 1sp i minuszon och jag UD:ade. Vänsteryttern spärrade med 3sp och partnern skickade iväg en egen UD. I min värld fanns det nu tre alternativ: Pass, 5kl och 6kl. Jag valde bort 3NT då det inte såg ut som vi hade några nio snabbstick och ÖV lätt skulle kunna ta fem stick om de kunde komma in. Pass var självklart mycket lockande i pluszon men vänsteryttern borde ha femstöd eller sned fördelning så jag valde mellanvägen med 5kl. I och med att given såg ut som nedan var inte mitt val rätt då det fanns 500 att hämta hem i 3sp dubbelt.


Nord giv
E6
63
Dkn72
K8743
Kkn1084
Dkn4
53
D102
D9732
752
E1096
9
5
EK1098
K84
Ekn65

VästNordÖstSyd
  



Jag ser det här som ett bra genrep inför Philadelphia och hoppas att det är en indikation på att spelet där också kommer gå bra.
Som avslutning får jag ta och tacka min syster och tillika partner som spelade oerhört bra hela helgen. Det är inte svårt att spela bra när man spelar med någon som hela tiden gör det lätt för en!
På återseende nästa vecka, då blir det antagligen givar från första omgången i Elitserien.

Signing out
Mikael Grönkvist




» länk
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Fri 24 September 2010, 11:53
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
VM är ett laddat ord, lägger man till Usa, minns vi alla Brolins frispark, Kennet Anderssons viktiga mål, Ravellis straffräddning men inte minst stämningen som rådde i landet VM året 94. För JVM i bridge kommer vardagen för de flesta flyta på som vanligt, men för oss 4, kommer dessa två veckor vara väldigt speciella.

3:e oktober startar äventyret, flygresa från Arlanda via anrika JFK vidare till Philadelphia, ett moment av många men en viktig del av helheten.
Att vara inne på slutkampen av juniortiden har medfört en viss rutin. Där inställda flyg, missade flyg, bortappade pass mm redan testats på, finns ett lugn med vetskapen att det ordnar sig.

Att spela i ett landslag är en speciell företeelse. Men den mest markanta skillnaden ligger i att spela i utlandet. Intränade rutiner/vanemönster sätts ur balans, hemmets trygghet finns inte längre med i bilden, är det första gången kan det vara svårt att prestera på sin ordinära nivå.

För att hitta balansen anser jag det är viktigt, att hitta nya mönster/vanor. I folkmun kallas det kanske vidskepelse. Ex. på detta kan vara att man träffar laget inför varje match, lyssnar på någon speciell låt. Läser ett visst stycke ur en bok. Någon liten sak som får än att släppa tankarna på omgivningen och riktar fokus på bridgen.

Att dela upp tävlingen i moment är en viktig del, att inte låsa upp sig på det stora, utan i mindre tydliga delar. Det är lätt hänt att ha tankarna för långt fram eller alldeles för långt tillbaka. Men för att ha med en klassisk klyscha. Spela ett kort i taget.

Mål, ser man tillbaka historiskt är inte Sverige bortskämda med medaljer eller topplaceringar från Världsmästerskap, faktum är att det är många år sedan Sverige senast fick deltaga. I Europamästerskapet minns vi att Sverige tog sig vidare på ett bananskal (fick överta ett annat lands plats) med detta i åtanke, kanske man inte kan förvänta sig så mycket.

Men laget som deltager är inget dussinlag, för första gången spelar Sverige på 2par, laget är ett sammansvetsat gäng, som känner varandra utan och innan. Succé kaptenen Hasse Matsson är närvarande, inom laget finns dessutom viljan men kanske framförallt också glädjen för spelet. Vi liksom motståndarna tilldelas 13 kort/giv och sitter korten bara våran väg, så blir det svårt att stoppa oss.
Precis som Gandalf tipsar om ”You shall not pass” kommer laget sätta stor press och förhoppningsvis finns turen där vid vår sida.

Håll tummarna för laget! Är intresset tillräckligt stort kommer de yngre förmågorna på plats, lämna utförliga rapporter under hela mästerskapet.

The land of opportunities here we come.

/Eric Arvidsson

Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 30 September 2010, 11:05
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Juniorbössan

Det är inte många år i livet som jag längtat till 1 oktober men 2010 är ett undantag. Denna dag är 50-öringen inte längre ett betalmedel och dessutom kommer insamligen av mynten strax att vara klar. Allt tomrum efter dessa bössor måste naturligtvis fyllas och vad kan vara bättre än en insalingsbössa för svenska juniorer.
Pengarna kommer oavkortat att gå till våra junior, i första hand träningsläger och till att spela tävlingar utomlands, summan får helt enkelt avgöra omfattningen. Kravet som ställs för att få vara med på olika arrangemang är att man hjälper till i insamlingsarbetet och spelar i eller strävar mot att vara med i Juniorlandslaget. Min förhoppning är att kunna premiera strävan och ambition.
Tanken är att insamlingen i första hand ska ske på bridgeklubbar runt om i landet. I närheten av cafeterian känns helt klart som ett A-läge. BK St Erik, världens största bridgeklubb har redan ställt sig positiva till att ha en bössa.

Om du har frågor så kontatka Carina Westlin.

Printa ut det bifogade och kör, lycka till!!
juniorbssan.doc
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Thu 30 September 2010, 11:25

inlägg: 1705
Fil i pdf för utskrift, med korrekt namn på vårt förbund
Mvh
Carina
juniorbssan-1.pdf


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80