Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Stark sparring vid OBS-3

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Jan Kamras [85968]
Wed 19 January 2005, 00:45
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Våra aspiranter på en plats i laget till årets NM får tufft internationellt motstånd vid OBS-3, som spelas på Hotell Park Inn i Jönköping 8-10 april.
Holland ställer upp med nykorade silvermedaljörerna från OS i Istanbul, Jansma-Verhees, tillsammans med sina lagkamrater från EM i Malmö, Bakkeren-Bertens.
Ett av Danmarks två lag består av landslagsparen M. Schaltz-S. Christiansen och bröderna Lund Madsen. Det andra är ännu inte uttaget.

Återkommer med mer info allteftersom.

Hälsningar
Jan
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Wed 19 January 2005, 10:13
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Glöm inte bort hårdingarna från Latvia
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Thu 20 January 2005, 01:15
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
PG Eliasson[2827 skrev ...
]Glöm inte bort hårdingarna från Latvia


Hej PG!

Det skulle jag aldrig våga men, with all due respect, OBS3 är tänkt som sparring för svenska landslagskandidater, inte lettiska. Visst verkar de baltiska lagen bli svenskare och svenskare för varje år , men det skulle nog inte sitta bra hos de par ur svenska truppen som skulle tvingas avstå OBS3 till förmån för lettländska par.
Snyggt försök i alla fall!

Hälsningar
Jan

PS: Dessutom är väl du en av OBSarnas största kritiker, så det är förvånande att du vill ha med dina adepter i något så dumt!
PPS: Slutligen skulle jag kunna bli anklagad för nepotism eftersom mina rötter, på pappas sida, är i Riga.
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Thu 20 January 2005, 07:47
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Lettland är just vad du behöver ! Spelare från ett land som i alla tider betraktats som lett byte. Så är inte fallet i dag. I dag finns det få riktigt dåliga länder i alla fall i em. I OS är det ju fler lag så där finns en del svagare lag. Ett lettiskt lag i obs3 skulle troligen bestå av

Karlis Rubens - Maija Romanovskaja (Ryska par mästare)
Ivars Rubenis - Ugis Jansons
PG Eliasson - Maris Matisons

Av naturliga skäl har vi intensifierat samarbetet med Sverige. Vi spelar S:t Erik lagguld i 2 lag. Letterna är även intresserade att spela i svenska seriesystemet. Vi är klart intresserade av Chairmans Cup. Karlis spelar i juniorernas obs2.

Känner inte till i vilken form du tänker spela OBS3 men i ren lagtävling är vi bra motstånd. Och troligen en krydda i samanhanget som även danskar och holländare skulle uppskatta.

Som du nog förstår är pengar alltid ett problem för oss. Viljan och ambitionen finns och vi jobbar med EM i Polen 2006 som nästa stora mål.

Vi söker naturligtvis kvalificerat motstånd men tror inte att du skall undervärdera värdet för sverige att spela mot ett ungt (med ett undantag) hungrigt lag som oss. Både EM och OS har varit stora framgångar för oss med våra mått mätt.

Angående mitt motstånd till obstävlingarna består det inte i att de bästa spelarna tävlar mot varandra utan att de i praktiken betyder för lite.
Du verkar ju själv tagit ett steg åt mitt håll i år angående representationen till NM. Bra initiativ men kan förstå att det behövs en extra morot i år för att få folk att ställa upp.

Go Latvia Go !!

mvh

PG

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Thu 20 January 2005, 08:32
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Hej igen PG

Jag har inget nytt att tillägga utan vill bara understryka att, oaktat alla andra argument åt endera hållet, vore det inte acceptabelt att bara ha med 3 svenska lag i vår egen OBS-3. Det finns många nyare, intressanta, parkombinationer att obsa mot starkt motstånd. Dessutom bidrar danskarna till en del av kostnaderna, så deras lagtilldelning kan vi knappast pruta på.

Jag kan tänka mig att ha med några lettländska par vid nästa OBS1 och OBS2 om ni är intresserade.

Hälsningar
Jan
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Thu 20 January 2005, 09:21
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Hej Jan !

Självklart planerar du Sveriges obstävlingar på det sätt du tycker är bäst. Påståendet att lettiska spelare skulle ta platser från svenska par får du stå för helt själv. Klassiskt svenskt tänkesätt att det ena utesluter det andra isf att se fördelarna i kombinationen. Har inga problem med din uppfattning att vi inte tillför något i obs3.

Vi ställer gärna upp i Obs 1 och 2 om de ekonomiska förutsättningarna blir ok. Den form som obs1 har i dag med väldigt få elitpar och hög kostnad är kanske inte så aptitlig men det är en annan fråga.

Noterar för övrigt att det är andra gången på kort tid som jag fått kommentarer av högt ansedda personer inom bridgesverige typ 'with all due respect' förra gången hette det 'utan att förringa någon enskild spelare' men. Den gången gällde det att Näsby vunnit allsvenskan utan att ha någon spelare ur det gamla etablerade elitgardet.

Dags att tänka om (nytt) det händer saker inom bridgen.

Ursäkta att jag spårade ur en aning.

Bridge är lett !!

pg
Tillbaka till toppen
Johnny Johansson [6116]
Thu 20 January 2005, 11:56
Registrerad medlem #6116
inlägg: 109
Instämmer med föregående talare


Småtokig men glad
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 20 January 2005, 22:47
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
PG Eliasson[2827 skrev ...
]Noterar för övrigt att det är andra gången på kort tid som jag fått kommentarer av högt ansedda personer inom bridgesverige typ 'with all due respect' förra gången hette det 'utan att förringa någon enskild spelare' men. Den gången gällde det att Näsby vunnit allsvenskan utan att ha någon spelare ur det gamla etablerade elitgardet.

Oj då! Men jag använde ingalunda uttrycket gamla etablerade elitgardet, utan undrade egentligen vad som händer med svensk elitbridge. Att göra det utan att påpeka att eventuella skuggor inte faller på det segrande laget, är knappast en option.

Om du blev stött av det, ber jag om ursäkt. Det var väl ett klumpigt sätt att försöka undvika just sånt.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
PG Eliasson [2827]
Fri 21 January 2005, 07:45
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Helt rätt Tjolpe !

Gamla etablerade gardet var mina ord. Ett problem i bridge är att man inte kan vinna över de som inte ställer upp. Att i samma andetag som en 'främlingslegion' vinner allsvenskan konstatera att det är kris i svensk bridge är en intressant vinkling. Att främlingslegionen har högst snittranking av de deltagande lagen och består av en trio med väl utvecklat bassystem med långvarig landslagssatsning bakom sig. (Freddan, Löparn och jag) att dessutom jag och svante spelat obs för inte så många år sedan gav oss just den lagstyrka och inspiration som krävdes för att vinna. Marginalerna i år var väldigt små men så är det nästan alltid. Håller med om att det troligen skulle kännas bättre för Jan K om hans etablerade landslagspar hade obegränsat med tid och spelade tillsammans i allsvenskan. Nu lägger de ju den största delen av sin seriösa bridge i US. Helt normal utveckling som finns i alla sporter. Vi får nog finna oss i att ha ett amatörsällskap på hemmaplan och div proffs ute där sponsorer och pengar finns. Detta är något vi får leva med och är enligt min mening inte ett svaghetstecken för svensk bridge. En klar risk är emellertid att välgödda proffs blir fat and lazy och att hemma (sverige) bridgen inte har några riktiga morätter längre om landlaget är ockuperat på förhand.

Tack för ursäkten inte för att det behövdes någon. Vet hur svårt det är att se alla (miss)tolkningar som kan göras när det skrivna ordet tolkas från egen utgångspunkt. Fick i alla fall till ett litet meningsutbyte på detta alltför stillsamma forum.

mvh
pg


Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Sat 22 January 2005, 00:11
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
PG Eliasson[2827 skrev ...
]Hej Jan !

Påståendet att lettiska spelare skulle ta platser från svenska par får du stå för helt själv. Klassiskt svenskt tänkesätt att det ena utesluter det andra isf att se fördelarna i kombinationen.



Om det finns plats för totalt 4 svenska och/eller lettiska lag så kan man inte ha med 4 svenska plus 1 lettiskt. Det är helt enkelt ett faktum, och inte speciellt "svenskt".

Att bli anklagad för typiskt svenskt tänkande ("kakans storlek är fast så om någon får mer måste någon annan få mindre") generellt sett känns ganska komiskt för mig - det visar att du känner mig väldigt dåligt!

skrev ...

Har inga problem med din uppfattning att vi inte tillför något i obs3.


Snälla PG, lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig yttrat.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80