Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 27 October 2010, 20:34
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Ledsen att göra er alla besvikna men det är tyvärr, tyvärr onsdag idag igen och det är alltså dags för mig att få snacka av mig en aning på bästa sändningstid. På order av vår juniorkapten Per Leandersson kommer det i och med det här inlägget att skapas en så kallad ”bloggserie”, en serie inlägg med samma tema. I och med att VM spelades färdigt har fokus redan skiftats och koncentrationen ligger nu på JNM och JEM som kommer att spelas nästa år. Som en liten introduktion kommer därför de par som anmält sig till juniortruppen för den nästkommande säsongen att presenteras här och först ut blir Cecilia Rimstedt - Mikael Grönkvist.

Unga (hon är ju trots allt bara fem år äldre än jag) fröken Rimstedt tillhör som efternamnet avslöjar Sveriges mest framgångsrika bridgefamilj. Själv har hon dragit sitt strå till stacken genom att bland annat leverera ett JVM-guld och ett SM-guld i mixed till familjens gigantiska medaljhög. På ”fritiden” försöker hon bli lärare, men med tanke på att hon alltid måste förklara saker och ting fem gånger för mig innan jag kopplar kanske hennes pedagogiska färdigheter inte är av samma klass som hennes bridgespel (eller så är det jag som är trögfattad …). Hon har tidigare spelat pingis med hyfsade resultat men hennes allergi mot fysisk aktivitet övervann talangen och numera spelar hon bara när hennes yngre bröder utmanar henne. Det hon egentligen är bäst på här i världen är nog tv-spelet Singstar så bli inte alltför förvånade om hon lämnar bridgen för att istället satsa på ”skönsång”.

Er onsdagsskribent tillhör också något av en bridgefamilj, dock en utan några VM-guld i samlingen. När jag inte spenderar mina timmar vid bridgebordet, spelar jag handboll i ÖSK:s division 2-lag och går mina föräldrar (och syster) på nerverna. Jag försöker så klart även göra bra ifrån mig i skolan, som för tillfället innebär tredje och sista året på gymnasiet. Utlopp för min kreativitet får jag genom att deltaga i ”Stjärnparaden”, Sveriges och därmed Örebros största gymnasiespex, där jag bland annat ingår i en balettrupp som tolkar kända filmer endast iförd kroppsstrumpa (tyvärr, inga bilder).

På vår gemensamma meritlista står ett JNM-lagguld från 2009 och ett JSM-lagguld från samma år. Vi representerade Sveriges juniorlag under EM förra sommaren och lyckades båda två kasta bort den imp som hade krävts för att vi skulle få en säker VM-plats (och mer därtill).

Vi brukar ett huvudsakligen naturligt system med 5-kortshögfärg och 2-kortsklöver som innehåller alla balanserade händer utom de med 15 till 17 honnörspoäng som öppnas med 1NT. 2 klöver är det enda öppningsbudet som är krav, 2 ruter visar en svag tvåöppning i endera högfärgen och 2 i högfärg 10-13 honnörspoäng med sexkortsfärg. I den fortsatta budgivningen använder vi oss väldigt mycket av överföringar. Skulle man sammanfatta vår stil med ett endaste ord skulle det nog få bli sund, något som är ganska ovanligt bland juniorer.
Sådär ja, nu har ni förhoppningsvis fått en något klarare bild av oss två. Förhoppningsvis kommer jag att få anledning att skriva om några bra brickor som vi lyckats prestera under årets gång.
På återseende nästa onsdag!

// Micke



» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 28 October 2010, 12:38
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Landskamp ikväll mot Irland och självklart hoppas och tror vi på lite skönspel från våra svenska hopp.

Gullberg-Karlsson och Hult-Ekenberg är det som ska försvara den svenska fanan.

Lycka till i kvällens match.

/Per
Tillbaka till toppen
Simon Ekenberg [41685]
Sun 31 October 2010, 23:18
Registrerad medlem #41685
inlägg: 12
Hej alla glada bridgefantaster!

Jag tänkte det var dags att skriva sitt första inlägg här på bloggen.
I torsdags fick jag och Simon Hult chansen för första gången i landslaget i matchen mot Irlands u25 landslag. Efter första segmentet var ställningen 26-23 till oss. Men i andra så accelererade vi och det blev tillslut en härlig storseger. Min partner lyckades på denna bricka lira hem ett besvärligt 4hj kontrakt när de vid de andra bordet stannade i 2nt +2.



4 =
Nord giv
alla i zon
Simon Hult
EK82
EKkn75
E
E95
D94
3
K97653
kn104
7653
109842
D
KD7
Simon Ekenberg
kn10
D6
kn10842
8653

VästNordÖstSyd
Simon HultSimon Ekenberg
  21  pass  22 
 pass  2  pass  3 
 pass  3  pass  4 

1 Enda krav
2 Relä

Simon fick klK ut, han la sedan ner AK i sp och sedan liten spader till stöld med damen. Detta för att gadera en 4korts hj och 2korts sp hos väst. Han spelade sedan in sig på ruA och trumfade en spader till med 6an som väst inte kunde trumfa över. Då fick han reda på sitsen fick sedan in öst på klQ för detta slutläge:



4 =
Väst giv
alla i zon
Simon Hult

EKkn75




Irländare

109842





VästNordÖstSyd
Simon HultIrländare
 


Irländaren var då tvungen att vända med en hög hjärter och efter att Simon tagit med A och sedan lagt ner K i hj blir öst sedan inpetad då han får vända från 84 till J7.

Det blev tillslut kross med 102-28 till Sverige över en 24 brickors match. Ett väldigt bra dagsverk av Karlsson-Gullberg och en fin debut av mig och Bulten.

Nu blir det att njuta av höstlovet!
/Simon Ekenberg
Tillbaka till toppen
Cecilia Rimstedt [78586]
Tue 02 November 2010, 11:34
Registrerad medlem #78586
inlägg: 32
Jag lovade ju att skriva några rader från USA vilket jag inte gjorde, så tänkte skriva lite från min vistelse i Italien istället.

I Philadelphia fick jag förfrågan om jag ville åka till Italien och spela i mixed-lag med Agustin Madala i slutet av oktober. Självklart ville jag det. 3-4 italienare stod och försökte berätta för mig lite om vilka jag skulle spela med osv, men då de pratar ca 50% engelska och 50% italienska så hängde jag inte med så bra, så egentligen hade jag ingen koll på någonting innan jag åkte ner. Fick flygbiljett skickad på mail där det stod att jag skulle resa till Bologna via Köpenhamn. Försökte googla lite om tävlingen och det enda jag lyckades förstå av allt som stod på italienska var att det skulle spelas i Salsomaggiore. Hur jag skulle ta mig dit från Bologna fick bli ett senare problem...

Jag satte mig alltså på flyget i torsdags, lite nervös över att ha så dålig koll på hela situationen samt det faktum att Agustin och jag inte hade haft någon kontakt över huvud taget och alltså då inte heller diskuterat något system eller tränat. Jag brukar gärna vilja ha kontroll över läget, någon adress nerskriven om vart jag ska ta vägen när jag landar brukar vara bra (har missat det en gång och trodde inte att jag någonsin skulle göra om samma sak). Som tur var så visade det sig att Sabine Auken flög med samma flyg från Köpenhamn och hon hade lite bättre koll. Puh!

Hyrbil från Bologna och lite turer ut i ingenstans innan vi hittade Giorgio Duboin som vi kunde köra efter till en fin restaurang där vi åt och hade trevligt resten av kvällen. Menyn var ju förstås på italienska, men de hjälptes åt att försöka översätta åt mig. Sabine pratar ju dessutom flytande italienska så hon kunde hjälpa till rätt bra och jag fick in den mat jag trodde att jag hade beställt. Ingen systemdiskussion än inte, tur att vi inte börjar förrän 16:30 på fredagen...

Upptäckte på torsdagkvällen att jag hade glömt tandkräm, så det första jag fick göra på fredagmorgonen var att ge mig ut och försöka leta upp en affär där jag kunde inhandla detta. Van vid det svenska vädret som man är tyckte jag det var ganska behagligt väder och gick ut i linne. Alla andra tittade på mig som om jag inte var riktigt klok där se gick omkring i sina vinterjackor och huttrade. Efter att ha yrat runt i 10 min utan att hitta någon bra affär (jag hade redan blivit förvarnad om att ingen förmodligen kan engelska, så det var inte ens lönt att fråga) så såg jag en polis och tänkte att han borde ändå kunna lite engelska. Ja, lite grann... åtminstone tillräckligt för att kunna beskriva vägen till en liten affär där man kunde köpa tandkräm.

Förmiddagen följdes senare upp med ca 2,5 timmars systemdiskussion samt att jag fick lite mer information om spelupplägget och jag fick nu träffa på mina lagkamrater. Emanuela Calandra, som är Maria Teresa Lavazzas sons fru, skulle spela med Sementa och Ferraro skulle spelade med Giorgio Duboins fru. Alla var supertrevliga och nu när man hade lite mer koll på allt, så kunde jag slappna av lite och allt kändes toppen.

Första matchen visades i raman mot Lavazza (Lavazza-Duboin, Bocchi-Auken, Versace-Cuzzi) och vi sattes mot Versace-Cuzzi. Första brickan hamnade vi i 5kl som krävde lite mer tankeverksamhet än lättspelade 3NT, men det gick bra till slut. Andra brickan bjöd vi en fin 7sp som hängde på att lösa AJTx till K9xxxx i trumf. Eftersom första brickan hade tagit lite drygt 15 min ville jag inte gå ner i boxen för att komma fram till åt vilket håll jag ska spela om trumfen sitter 3-0 ifall den nu sitter 2-1, så jag sa till Versace efter en halvminuts fundering att om trumfen sitter 2-1 så är det claim. Först sa han ”spela på bara” så jag fortsatte att fundera. Efter ett litet tag sa han att den sitter 3-0, det hade jag redan listat ut… Är man ful av sig så är det ju bara att spela en låg spader från ena handen och om nästa hand bekänner lägger man i 9:an, men det var ju inte precis därför jag hade börjat fråga om hur det sitter så det var förstås inget alternativ (hade dessutom sett lite roligt ut för alla som tittade på BBO ). Att han erkände att det satt 3-0 visade ju att han hade tillräckligt med förtroende för mig för att våga berätta det, men ser man det ur en annan synvinkel (som jag tänkte på först i efterhand) så var det ingen risk för honom eftersom jag var inne på bordet och om jag spelade låg spader så skulle han ändå saka, så jag skulle aldrig få chansen att direktmaska. Hur som helst, är glad över att jag inte kom på det vid bordet, för sådan information vill jag inte heller utnyttja, tyvärr gjorde jag fel i trumf och fick en dyr straff då de vid andra bordet bara landade i 6sp. Matchen slutade 19-11 till oss.

Hela tävlingen låg vi bra med, tror vi låg topp 4 hela vägen och trots att vi inte tränat något innan så fungerade både spelet och budgivningen för det mesta väldigt bra för Agustin och mig. Inför sista dagen då det var en match kvar att spela låg vi 4:a och de som låg före hade 24, 21 och 7 VP mer än vi (har jag för mig), så det såg ut som om vi spelade om 3:e platsen och behövde se till att få 19 med oss eftersom vi mötte 3:an (och det var tillräckligt långt ner för att ingen bakom skulle kunna gå om oss om vi tog 19). Lavazza, som låg 2:a, fick dock överraskande nog stryk med hela 25-2, så när vi fick med oss 24 lyckades vi slinka förbi med 1 VP. Silver kan ibland kännas som missat guld, men i det här läget kändes det förstås nästan som vinst. Kändes extra bra att vi slank förbi Lavazza då jag annars inte hade kunnat släppa brickan då jag gick bet i 7sp på ett bra tag om det hade gjort att vi hamnat bakom dem.

I övrigt vill jag säga att det har varit fantastiskt roligt och lärorikt att få spela med och mot samt umgås med dessa fantastiskt duktiga bridgespelare. En erfarenhet jag är väldigt glad att jag fick chansen att vara med om! Hade förstås varit bättre om man hade förstått lite italienska då det är svårt för dem att tänka på att prata engelska hela tiden (jag vet själv hur lätt hänt det är att börja prata svenska trots att det finns någon i sällskapet som inte förstår), men det var ganska underhållande att betrakta deras kroppsspråk om inte annat (mycket vevande med armarna, skakande på huvudet samt ett tonläge som oftast tyder på att de inte är helt överens). Det var ganska lätt att upptäcka när de pratade om mig då det sneglades lite försiktigt på mig, någon gång fick jag t o m en klapp på huvudet av Lauria då jag senare fick veta att han tyckte det var helt uppåt väggen att öppna med 1sp på K9xxxx/KQJxx/x/x (där vi hamnade i 7sp), men jag fick medhåll från några andra. Med tanke på att mina kurselever får öppna på den handen (13 hfp) så tycker jag att jag också får göra det. I övrigt var min partner oftast snäll och översatte vad de diskuterade, så jag kunde få ta del av deras åsikter om budgivning och spel. Vad som är skönt med det gänget är att de alltid är helt ärliga, de säger alltid om de tycker jag borde ha bjudit eller spelat på något annat sätt (oavsett om det hade betydelse på brickan eller inte), vilket också gör att när de håller med mig så vet man att de inte bara säger det för att vara snälla.

Oj, nu blev detta visst nästan en hel roman, men det finns så mycket att skriva efter en sådan här helg! Tack ni som höll tummarna för mig!

Cilla

Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 11 November 2010, 19:17
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hallå igen Bridgesverige!

De senaste två veckorna har mina onsdagsinlägg fått utgå. Mest på grund av mindervärdeskomplex kontra Cillas senaste inlägg som snart finns som pocket i en bokhandel nära dig, men även tack vare andra trevligheter. Det är med glädje som jag meddelar att Örebros handbollsherrar igår tog sin andra raka seger i Division 2 Östra på bortaplan mot Katrineholm vilket då upptog den mesta delen av min onsdagskväll. Hur som helst så tänkte jag ta upp ett par trevliga givar som har fått stå på lagring en kortare tid.

Allsvenskans andra omgång spelades samtidigt som den italienska mixedtävlingen vilket innebar att jag var av med min ordinarie partner. Jag fick istället äran att spela tre halvlekar med Göran Petersson. På följande giv lyckades inte vi, eller för den delen särskilt många andra par, komma i rätt kontrakt:
Allsvenskan 2010


Öst giv
alla i zon
E964
104
Dkn10
kn1083
kn
kn962
K97
97642
D103
8753
6432
EK
K8752
EKD
E85
D5

VästNordÖstSyd
   


Vi kom, tillsammans med tio andra par, i fantasilösa 4sp med Nord som spelförare. Efter K-A i klöver ut och ruterskift är det inte helt självklart vilken spelplan som är bäst. Sitter trumfen 2-2 är esset rätt men med trumfen 3-1 med längden på korta klöverhanden, vilket verkar troligt i sådana fall, bör man slå masken. Jag valde att gå upp med esset men det spelade ingen roll med ovanstående motsits - en bet. Jag var i alla fall i gott sällskap då alla försvarare lyckats skrapa ihop fyra stick mot spaderutgången. Det enda Nord-Syd par som fick in på korten fick det i det överlägset bästa kontraktet på given: 3NT! Sex takstick tillsammans med spaderfärgen ger minst nio och om spadern skulle sitta 4-0 har man ändå chansen på hemgång - till skillnad från 4sp. Välförtjänta 12 imp till Skara i matchen mot oss.

Den andra given är desto äldre och dessutom medverkar inte undertecknad. Hur spelar du 6hj som Syd på följande giv efter att Väst öppnat med 2 svaga spader? Du får trumf ut...


6
Väst giv

KDkn
E8632
107542
Dkn10873
98
105
KD8
96
1063
Dkn94
kn963
EK542
E7542
K7
E

VästNordÖstSyd
 


Endast tio takstick och om du stjäl två spader får försvaret ett trumfstick utöver den sista spadern, eller? Vi börjar med klöver till esset och AK i spader med ett sak från varje lågfärg. En spaderstöld där Öst sakar ruter följs av en klöverstöld och ytterligare en spaderstöld. Läget är detta när du stjäl sista spadern:


6
Väst giv

K
E863
107
Dkn10
8
105
K

106
Dkn9
kn9
54
E75
K7

VästNordÖstSyd
 


Vad föreslår ni att Öst ska saka? En ruter? Då står den färgen och Syd kan saka sin sista spader. En klöver? Inte bättre, en stöld så är klövertian ställd och ruA tjänar som ingång. Sakar han istället en trumf försvinner trumfsticket och ÖV får endast för en spader - vackert!
Tekniken kallas "Backwash" och kommer som så mycket annat från Géza Ottlik. Jag har hämtat den från tidernas bästa bridgebok "Adventures in Cardplay", ni som inte äger denna bok bör köpa den redan ikväll!

Tack för den här veckan, glöm inte att slå era maskar!

Signing out
Micke Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 17 November 2010, 11:47
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Landskamp

Det är åter dags för landskamp. Ikväll, 17 november klockan 19.30 kommer Simonarna Hult och Ekenberg att ha Adam Stokka och Olle Sandström som vingar. För motståndet står ett transnationellt lag bestående av två tjecker och två sydamerikaner.

Lycka till!!
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Wed 17 November 2010, 15:18
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Det är onsdag, så dags för ett nytt inlägg av mig.

I helgen gick tävlingen Kamras Minne av stapeln i Göteborg, och där kryllade det av intressanta givar. Så i sann följetongsanda får ni en eller ett par givar per gång utspridda över den kommande veckan.

Tävlingen var som vanligt (om man får säga så efter att ha spelat i den i två år) utmärkt arrangerat, och med både trevligt och duktig motstånd. Enda nackdelen är väl att den går i Sveriges baksida...

I år spelade jag med en annan junior, Mikael Rimstedt, och vi lyckades knipa sjunde och sista prisplats. Det gjorde ju inte direkt att tävlingen blev tråkigare.

Först ut en av många givar där Mikael var hjälten. (bricka 32)

Kamras Minne


Väst giv
Mikael
KD94
K9
EK1086
D9
10
Dkn763
952
Ekn65
E853
E82
kn73
832
Daniel
kn762
1054
D4
K1074

VästNordÖstSyd
MikaelDaniel
 pass  1NT  pass  pass 
 21  Dbl  22  pass 
 pass  2  pass  pass 
 pass 

1 Multi, svag högfärg
2 Passa/korrigera


Efter en budgivning präglad av ungdomlig optimism (som många andra brickor i tävlingen...) kan jag inte direkt säga att jag skämdes över min hand som träkarl.

Efter klöver ut till ess och hj dam i vända till kung och ess fortsatte öst med klöver så att Mikael kunde kila in på ruter dam och saka sin hj-förlorare på kl kung. Trots att trumfen satt 4-1 fick försvaret bara för sina tre ess, eftersom Mikael, efter att ha upptäckt hur det satt, matade ruter igenom östs trumflängd. +170 gav oss en tredelad topp.

To be continued.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Thu 18 November 2010, 18:05
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Vi rivstartar denna andra del i artikeln om Kamras Minne med en till giv (bricka 29):

Kamras Minne


4 =
Nord giv
alla i zon
Daniel
EK8
kn1054
E10764
6
107
E976
KDkn5
kn105
9654
D2
983
D842
Mikael
Dkn32
K83
2
EK973

VästNordÖstSyd
DanielMikael
  1  pass  1 
 pass  2  pass  4 
 pass  pass  pass 



När Mikael valde att visa spadern före klövern och jag denna gång stöttade på trekortsfärg hamnade vi i fyra spader på 4-3. Mikael fick ruter kung och och korsstal raskt ihop 7 spaderstick + ruter ess + ess-kung i kl för 10 stick.

Detta såg ut som en kanonbricka, eftersom alternativet, tre sang, inte direkt var självspelande och tio stick där såg väldigt avlägset ut. Nu hade en del dock fått hjärter dam i utspel mot tre sang, kanske efter budgivningen 1 ruter - 2 klöver - 2 ruter - 2 sp - 2 NT - 3 NT. Då löstes hela den färgen, kobinerat med 4-3-sits i klöver och att väst råkade ha alla ruterhonnörerna och i värsta fall kunde skvisas i de röda färgerna.

Trots detta tog bara 2 par 10 stick i sang, men eftersom några lyckades ta 11 stick i spader fick vi nöja oss med 67%.

Sedan en bricka där Mikael visade att av oss två är det han som har ett bra omdöme (bricka 33):



4 -1
Nord giv
ingen i zon
Daniel
D854
ED76
4
kn974
EKkn10762
K10
7
K85

kn9842
EK103
E632
Mikael
93
53
Dkn98652
D10

VästNordÖstSyd
DanielMikael
  



Efter att öst öppnat med 1 hj passade Mikael, och därmed dog en bit av hans juniorsjäl. Det slutade med att väst blev spelförare i 4 sp efter att ha hunnit med att slaminvitera.

Jag spelade ut min rutersingel, och spelföraren försökte nu hämta in ruter kung för att saka klöver. Den kunde jag dock stjäla och slå ifrån mig i klöver. Efter tre varv spader var jag ånyo inne, men kunde återigen slå ifrån mig i klöver och invänta två hjärterstick för en bet och 62% på brickan.

Det ser vid första anblick ut som att spelföraren kan klara sig trots den elaka rutersitsen genom att direkt spela hjärter, med avsikt att kasta sin klöverförlorare på hjärter istället för ruter. Men på tredje varvet hjärter kan syd stjäla i med spader nio, och efter överstöld och ess-kung i spader sitter nord och gottar sig med Q8 som gaffel efter J7

Och inte heller går det att försöka trumfa ut först för att sedan ta ruter kung, för hur ska spelföraren komma in till handen? Om man spelar in sig på klöver kung vinner nord tredje spaderronden och spelar en kl till bordet som nu har slut på ingångar, och eftersom nord har en trumf kvar kan man fortfarande inte ta ut ruter kung.

Bästa chansen var kanske att i stick två försöka en fuling och spela spadern från fel hand, men så får man ju inte göra!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Fri 19 November 2010, 13:15
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Fler brickor från helgens övningar, idag med temat déja vù.

Som jag nämnde spelade jag även tävlingen förra året och dessa två givar påminde starkt om två givar från den tävlingen.

Först ut (bricka 6):

Kamras Minne


Öst giv
D10764
Kkn92
75
Ekn
Mikael


EDkn106
KD1098543
Daniel
kn8532
E764
432
6
EK9
D10853
K98
72

VästNordÖstSyd
MikaelDaniel
   pass  1 
 2NT1  4  Dbl  pass 
 5  pass  5  pass 
 6  pass  pass  pass 

1 lågfärgerna, bra kort


Efter hjärter ut till esset maskade Mikael i ruter. Den fina klöversitsen till trots gick han en bet när ruter kung inte föll under esset. Att vi inte hade blivit dubblade räddade i alla fall några poäng.

Eller gjorde det? Om motståndarna hade dubblat hade jag kanske slutat sova och korrigerat till 6 ruter, som går hem med hjärter ut! Då kan man slå en rutermask, spelade en klöver, stjäla deras fortsättning på bordet, stjäla en klöver och slå en till rutermask. (dock hade ingen syd spelat ut hjärter, utan alla hade lyft på spader ess, då man saknar en ingång till handen)

Vad var det då som påminde om förra året? Jo, då hade jag en hand med 7-6 i lågfärgerna! Och inte nog med det, MTH öppnade med 2 klöver, naturligt...

Lite senare dök denna giv upp (bricka 21):



Nord giv
Daniel
EDkn843
975
EKD9
97
kn842
1084
D976
65
63
kn53
kn108542
Mikael
K102
EKD10
762
EK3

VästNordÖstSyd
DanielMikael
  1  pass  2NT1 
 pass  42  pass  4NT 
 pass  5  pass  5NT 
 pass  7  Dbl  7NT 
 pass  pass  pass 

1 Stenberg, UK
2 renons


Spelet var inte så intressant (claim på utspelet) och budgivningen kort och koncis. Varför tar jag då med denna giv? Jo, förra året fanns det också en 7 NT-bricka! Jag hade nöjet att bjuda den även då, vilket då, som nu, gav många sköna poäng. Ibland lönar det sig att sitta på rätt ledd.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sat 20 November 2010, 23:47
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
En kort giv där jag fick praktisera två saker som ofta brukar löna sig i partävling: spela 3 NT och att ta många stick (bricka 24).

Kamras Minne


Väst giv
ingen i zon
Daniel
EK9
1043
E109753
E
kn42
D76
D82
Dkn92
D10865
E82
6
K853
Mikael
73
Kkn95
Kkn4
10764

VästNordÖstSyd
DanielMikael
 pass  1  1  Dbl 
 pass  2NT1  pass  3NT 
 pass  pass  pass 

1 18-19 balans


Först lite kort om budgivningen, eller framför allt mitt 2 NT återbud. Jag ville inte gärna bjuda 3 ruter med så dålig färg, och då jag hade så pass bra spaderhåll tog jag en chans på sang istället. Om partnern bara har lite stöd till rutern ger nog den många stick, som kanske kan kompensera min brist på HP.

Efter spader ut till knekt och ess spelade jag ruter till kungen och ruter knekt till dam och ess. På alla ruterna sakade motståndarna lite av varje, bland annat en hjärter var. Då spelade jag hj tio från handen och MTV lade obesvärat en hacka.

Esset var jag nästan säker på att hon hade, och då jag vet att i alla fall jag ibland (för ofta kanske) tar esset om jag har ess-dam, gick jag upp med kungen och spelade en liten hj från bordet. Nu föll den färgen snällt ihop och jag fick 12 stick för en tredelad topp!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80