Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spelplan

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Dan Bylund [8223]
Tue 24 August 2010, 12:48
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Låt utspelet gå till dam, kung och ess enligt Mats modell. Lägg sedan ned spader ess. Om trumfen visar sig sitta 4-0 (ca 10%) bör man spela på rutermasken och klarar då kungen rätt eller hjärter dam rätt eller Ax i hjärter, totalt drygt 75% av fallen varav hälften också ger ett övertrick.

Om alla istället följer på spader ess är det läge att spela ruter ess och ruter. Mycket troligt är nu en klöverfortsättning som vi stjäl. Så kilar vi in på spader dam och om alla då följer (ca 40%) tar vi resten för två övertrick. Men om spadern sitter 3-1 (ca 50%) bör vi byta fot och spela hjärter (risken är helt enkelt för stor att den med tre trumf har högst två ruter*), varvid vi klarar oss om endera honnören sitter rätt, dvs i 75% av fallen.

Totalt ger detta en risk för bet på ca 15% (men så satt det naturligtvis?).

*I partävling måste man dock väga in risken att fältet gör ett övertrick med ruter kung rätt, usch…

Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 24 August 2010, 13:14
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jag ser att Dan B kommer upp i 85%, men utan detaljer angivna.

Hur är det med uttrumfning och Ax i ruter?
Glöm singelkung så länge.
1. 50% Öst kommer in och Väst har klK (varannan gång dvs 25%) så går det bra (sakar hjärter på eventuell klövervända). Om Öst har båda lågfärgskungarna måste han vända med klK. Stöld och hjärter mot knekten går bra när Väst har hjD (12,5 dvs hälften av de 25 då Öst har båda kungarna) och när Öst har ED 1/4 av samma 25 (6,25). Nu är vi uppe i 43,75.

Om Väst har ruK (de återstående 50%en).
- och klK (i hälften av dessa fall) så sakar vi en hjärter på hans framtvingade klKvända, dvs ytterligare 25% i vår favör.
Om Öst har klK så måste vi lösa hjärtern från handen; hjD måste sitta hos Väst (12,5), eller Öst har dam femte, dvs hjE faller.

Även om vi bortser från bonuschanserna med K singel i ruter och ess-hacka hos Väst i hjärter så ger föreslaget spelsätt 43,75 + 25 + 12,5 = över 80%.
Kan det verkligen vara så bra? Jag börjar tvivla på min kalkyl.
Hallå Björn T, Lars H och andra, Har jag tänkt rätt? Ignorera det där med enstaka ledig-platsskillnad för den felande "andra" kungen etc
Men det verkliga räkneprovet vågar jag inte ge mig på (Se nedan)

Alternativet 1 eller 2x trumf och rutermask ser uselt ut
Om den går bra så är kan hjärtern sitta ED - xx, xx - ED, E - D eller D - E, dvs vi misslyckas i 1/4 av lyckade rutermaskfallen = och lyckas alltså i 37,5% (glöm eventuell stöld).
Om rutermasken misslyckas så måste hjD sitta hos Väst, 25%. Totalt 62,5%

Men här är något att bita i:
1 hög spader, RuE och hacka.
Går inte så jättebra om någon stjäl den andra rutern. Men bortse ändå från både det och eventuell hjärterstöld och antag att vi går hem med trumfen 22 (40%).
I återstående 60% kommer Öst in i hälften (30). Då måste man få trumfvända från honom, dvs han måste ha trumflängden. Hjärter, ruter, klöver släpper hem. Nu har man valet att pröva en tredje ruter och hoppas att Öst inte kan stjäla, ELLER att spela hjärter först mot kungen och senare mot knekten.
När Väst kommer in (övriga 30) kan han vända med trumf eller klöver om han inte har kungen. Och sen har vi samma val mellan ruter och hjärter...
Avvaktar nyfiket.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 24 August 2010, 15:02
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Fredin hade tagit för ruternio i stick två.
Takat ut ruterkung i stick tre och sedan tagit alla stick trots ruter Kx bakom, för en ren topp.
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Tue 24 August 2010, 15:10
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Hm, PO är naturligtvis inne på rätt spår i att behålla klöver dam i fyrmanna (nu var det dock partävling och då måste man ju även ta sikte på övertrickarna). A priori stämmer det nog att man då kommer upp i över 80% med att trumfa ut och spela Ax i ruter. Men är oddsen verkligen 50/50 för klöver kungs placering efter utspelet? Skulle inte tro det, då det dels förutsätter KJT hos väst (eller KT9 beroende på utspelsmetod) och dels att h*n verkligen valt att spela ut från den kombinationen efter en budgivning som endast avslöjat att styrkan sitter hos spelföraren. Och med klöver kung hos öst dyker procenten som en sten…
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Wed 25 August 2010, 08:30
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Utspelet var från T/xx/Kxxx/T98xxx så 'alla' spelföringar ledde till bet.

Vid bordet tänkte jag länge göra som Fredin, ta för ruter nio i stick två, men valde sedan att spela som Gutenwik. På spader kung kom tian till vänster och åttan till höger, från motståndare som såg alldeles för ärliga ut, så jag bytte fot igen. Spader till damen och rutermask - en bet.

Vad är bäst - inte vet jag...

/B

Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Wed 25 August 2010, 08:58
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Utspelet var från T/xx/Kxxx/T98xxx så 'alla' spelföringar ledde till bet.
...


Nja, då klarade man sig ju om man spelade enligt min plan, dvs hjärter till kungen när trumfen visade sig sitta 3-1.
Tillbaka till toppen
Leif-Åke Nilsson [11788]
Wed 25 August 2010, 09:27
Registrerad medlem #11788
inlägg: 50
Eftersom jag var en av motståndarna ber jag att få tacka ödmjukast för ditt omdöme om mig och min partner
Tillbaka till toppen
Jan Gutenwik [6302]
Wed 25 August 2010, 15:47
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Om vi då försöker att kombinera alla goda idéer här så kanske detta blir en bra plan.

Vi behåller damen i Kl på bordet och vinner med E.
Vi drar en runda trumf och om båda bekänner spelar vi E9 i Ru.
Om det sitter 4-0 så går vi direkt på att lösa Hj genom att först spela mot K och sedan mot Kn.

Vi kan dela upp det i olika fall beroende på hur trumfen uppför sig.
(Syftet är att gå hem, vilket det kanske inte alltid är i partävling?)

Förutsättningar för förenklad beräkning:
Ö har Kl K pga utspel (Spelar ingen roll pga symmetri vilken hand som har den, men förenklar beräkningen)
Reduktion pga snedsits i Ru är inte medräknat. Tex att de stjäl första eller andra Ru)

Trumfen 2-2 (40%)
Då går vi hem i 100% av dessa fallen.

Trumfen 3-1 (25% skillnad på 3-1 och 1-3)
Öst har 1 trumf och Ru K.
Då måste Ö lämna favör i Hj eller Kl (Dock ej om Ö har Axxxx i Hj (4%)) Dvs man går hem i 96% av fallen
Öst har en trumf, men Ej Ru K.
Här förlitar man sig på att hjärtern löser sig.
Dvs 75% av fallen.

Trumfen sitter 1-3 (25% av fallen)
Oavsett var kungen sitter klarar vi bara 75% av fallen genom att lösa Hj.

Trumfen sitter 4-0 (5%)
Vi spelar på Hj så vi klarar 75% av fallen

Trumfen sitter 0-4 (5%)
Vi spelar på Hj, men klarar bara 67% av fallen (Reduktion pga att vi inte klarar ADxxx efter K. Kan inte trumfa ut, så de får en stöld).

Om vi nu summerar ihop dessa % får vi:
40+25/2*0.96+25/2*0.75+50*0.75+5*0.75+5*0.67=87

Ganska hyggliga odds.
Med denna spelföring så går man ju dessutom hem.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80