Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Synpunkter på HQ-guld

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Peter Backlund [244]
Sun 22 August 2010, 15:22
Registrerad medlem #244
inlägg: 108
Det har nu gått två veckor sedan bridgefestivalen i Örebro avslutades.
Traditionellt är den sista tävlingen (förutom SM) HQ-guld.
Den spelades med 40 brickor på lördagen och 32 på söndagen.
Tävlingen var - liksom alla i Örebro - mycket välskött.
Enda missen kom i näst näst sista ronden när fel brickset delades ut.
Detta reddes dock snart upp.

Jag har emellertid några synpunkter som kanske kan göra tävlingen ännu bättre kommande år.

Speltid på lördagen

På lördagen spelades 40 brickor 15:30 - 21:30. Jag tycker det vore mycket trevligare att starta spelet två timmar tidigare. Spelet skulle då sluta 19:30 och därmed möjliggöra en bättre "sista kvällen med gänget"

Raster

På lördagen spelades 16 + 16 + 8 brickor med två halvtimmespauser. Speciellt den sista rasten kändes onödig, då det bara var 8 brickor kvar.
Bättre vore kanske att spela 12 + 16 + 12 brickor, i någon lämplig kombination för att undvika kollision med rasterna i SM-finalerna.

4 brickor per rond

Även om tävlngsmomentet är den centrala aspekten tycker jag att den sociala biten är väl så viktig. För att man skall få möta så många par som möjligt bör man spela två eller i nödfall tre brickor per rond.

Gröna hissen

Tävlingen är upplagd så att man i varje rond möter par som ligger på ungefär samma plats som man själv. Man möter heller inte samma par flera gånger.
Undantag görs för de två sista ronderna där man strikt följer att ettan möter tvåan, trean möter fyran och så vidare. Det må vara hänt för de tio främst placerade paren som kämpar om priser, men för oss övriga i träsket borde det ordnas så att man inte möter samma par två gånger.

Peter


Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Sun 22 August 2010, 21:08
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Det brukar ju vara så att bara de som förespråkar en förändring hör av sig. Därför vill jag framföra en avvikande åsikt, nämligen den att det var mycket trevligt med fyrabrickorsronder och jag ser gärna att det fortsätter så. Det blir så mycket lugnare och behagligare tempo då. Vad gäller det sociala är det kanske en fråga om kvantitet kontra kvalitet? Jag tycker det är minst lika socialt att spela en längre tid mot samma par som att spela en kortare tid mot fler par. Man hinner vara mycket mer social när man har fyra brickor på sig.
Dina övriga synpunkter kan jag dock hålla med om.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gunnar Andersson [18507]
Sun 22 August 2010, 21:14
Registrerad medlem #18507
inlägg: 115
Mycket bra tävling. Tidigare start som möjliggör middag med umgänge på kvällen i vettig tid att rekommendera.

Uppskattar att det var 4 brickors ronder. Slipper stress som lätt uppstår vid 4 brickors ronder. Med det pausupplägg som fanns borde även 3:e ronden från slutet (första efter pausen) spelats som ren Gröna hissen med 1:an mot 2:an, 3:an mot 4:an.
Tillbaka till toppen
Sveinn Bjarman [2817]
Mon 23 August 2010, 00:02
Registrerad medlem #2817
inlägg: 274
Kan inte hålla med Peter angående antal brickor per rond. Har spelat i Reykjavik flera år och deras partävling är min absoluta favorit. Där brukar det vara ca 140 par med 4 brickor per rond gånger 23 på två dagar. Underbar tävling som sagt. Fråga Fredin förresten, eller Zia de gillar den stort tror jag (båda har ju vunnit den).
Tillbaka till toppen
Urban Björklund [9496]
Mon 23 August 2010, 06:00
Registrerad medlem #9496
inlägg: 299
Peter Backlund[244 skrev ...
]
Speltid på lördagen

På lördagen spelades 40 brickor 15:30 - 21:30. Jag tycker det vore mycket trevligare att starta spelet två timmar tidigare.

Instämmer till fullo...

Peter Backlund[244 skrev ...
]
Raster

På lördagen spelades 16 + 16 + 8 brickor med två halvtimmespauser. Speciellt den sista rasten kändes onödig, då det bara var 8 brickor kvar.
Bättre vore kanske att spela 12 + 16 + 12 brickor, i någon lämplig kombination för att undvika kollision med rasterna i SM-finalerna.

Instämmer, ändring behöver göras men varför inte 2x20 brickor, det räcker med en paus!

Peter Backlund[244 skrev ...
]
4 brickor per rond

Även om tävlngsmomentet är den centrala aspekten tycker jag att den sociala biten är väl så viktig. För att man skall få möta så många par som möjligt bör man spela två eller i nödfall tre brickor per rond.

Fyrabrickors ronder var en höjdare.
Det var lugnt och skönt och man hann prata med bordet...


Peter Backlund[244 skrev ...
]
Gröna hissen

Tävlingen är upplagd så att man i varje rond möter par som ligger på ungefär samma plats som man själv. Man möter heller inte samma par flera gånger.
Undantag görs för de två sista ronderna där man strikt följer att ettan möter tvåan, trean möter fyran och så vidare. Det må vara hänt för de tio främst placerade paren som kämpar om priser, men för oss övriga i träsket borde det ordnas så att man inte möter samma par två gånger.

Lägg ner Gröna Hissen och gör en vanlig partävling av det hela...


//uBBe//


//UB\\
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Mon 23 August 2010, 06:50
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Tack för alla bra kommentarer. De kommer att diskuteras på det festivalmöte vi har varje år i november.

Jag håller med om det mesta och är övertygad om att tävlingen kommer att bli ännu bättre nästa år. Framför allt tidigare spelstart och möjligen endast en paus kan göra tävlingen mer attraktiv ur socialt perspektiv.

Angående Gröna Hissen tror jag det har kommit för att stanna. Vi spelar så många vanliga partävlingar att det är kul med något annat.

Angående 4 brickor per rond måste det finnas lite balans mellan antal par och antal ronder. Färre brickor per rond ger fler ronder och då fungerar inte Gröna Hissen lika bra eftersom ettan för möta par som ligger alltför långt ned i resultatlistan.
Tillbaka till toppen
Joakim Möller [33431]
Mon 23 August 2010, 11:49
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Nu slår jag ett slag för min käpphäst att de som inte går till A-final i SM-par bör få spela HQ-guld till reducerad startavgift i HQ-guld således ingen B-final utan "bara" en stor härlig guldtävling parallellt med A-finalen, då blir det uppemot eller kanske till och med flera par än de 140 som Sveinn nämner. Spelandet på lördagen bör som många nämner sluta samtidigt som SM-par för att möjliggöra en trelig sista kväll. Att tävlingen spelas som gröna hissen tror jag också är att föredra då den om den spelas som partävling riskerar att bli obalanserad då det knappast går att seeda startfältet med som i SM-semin.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Mon 23 August 2010, 12:24
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Jorå, vi är fler som har den käpphästen. Frågan har varit en följetong på de senaste årens festivalmöten. Haken är att alltför många verkar tycka om B-finalen. Vi får se vad framtiden har att utvisa.
Tillbaka till toppen
Peter Backlund [244]
Wed 25 August 2010, 08:45
Registrerad medlem #244
inlägg: 108
Hej!

En tråd utan inlägg av Göran Hestner eller Thomas Andersson - märkligt!

Det var kul att det var flera som delade mina synpunkter. Nu har jag också förstått skälet till fyra brickor per rond.

Peter
Tillbaka till toppen
Daniel Eriksson [24659]
Wed 25 August 2010, 22:36
Registrerad medlem #24659
inlägg: 10
Hej.
Jag tycker att tävlingen ska starta samma tid även nästa år. Antar att åldern har en ganska avgörande betydelse.. Jag tycker det är kanon att man kan vara ute på natten och ändå vara utvilad till tävlingen. Så jag röstar för sovmorgon!!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80