Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

.

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Göran Hestner [92606]
Mon 23 August 2010, 09:39
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Detta är det sista ni läser på ett bra tag - kanske det allra sista:

Det framstår för mig som allt mer tydligt att jag får ge mig. När jag efter några månaders tystnad i mitten av juli väl skriver något får jag omedelbart (om än retoriskt insvept) höra att jag inte har varit saknad, men ingen som fördömer utan till och med försvarar ett sådant uttalande och rent av tycker att det var humor. Jag har heller ingen svampodling att avveckla utan jag är helt enkelt den jag är.

Jag har under ett par år med jämna mellanrum försökt:

1. Stå upp för rätten att man som skribent här skall kunna få framföra sin sak, utan att behöva bli bemött med att man inte är välkommen här om man inte uppnår en viss standard och klarar av ett hårt och segregerande klimat. (Minns Voltaires ord: "Jag ogillar vad du säger men jag är beredd att dö för din rätt att göra det"!

2. Framföra och på olika sätt argumentera för det viktiga att vi här i detta FORUM! i större omfattning skiljer på sak och person.

Senast jag fann anledning att ta upp detta var efter att jag tog del av följande:

Den 9:e augusti framförde en person ett förslag om att man på försök skulle slopa OI-regler på brons- resp. silvernivå. Detta var personens blott andra inlägg på siten någonsin och den absolut första gången han startade en egen tråd. Fyra! av de sex första som kommenterade förslaget bemötte det på följande sätt:

”Blev förvånad då jag såg att förslaget var skrivet en måndag kväll. Var ju i mitt tycke sånt som någon kan föreslå i fyllan och villan en fredag eller lördag natt.”

”var tvungen att kolla kalendern om det var april...”

”bluffstopp”

”Det saknades nog någon vid uppropet på anstalten idag”



För mig framstår minst två av dem som klart olämpliga, och där en tredje och sista kommentaren framstår som den absolut värsta av dem - rent av smaklös.
Till slut fann sig trådskaparen tvingad att till och med be om ursäkt för att han hade framfört sitt förslag i denna sin egen tråd.

Det är en annan sak om det sker mellan vänner som känner varandra som t ex mellan BR, AK, TJ, m.fl. men när man inte känner de som fäller utstuderat avfärdande mobbformuleringar så är det precis just detta!

Jag överlämnar nu med varm, men samtidigt varnande, hand över till någon annan att försöka åstadkomma förbättringar på denna site, någon som försöker inte bara i största allmänhet påpeka att det nog behövs utan kanske även vågar argumentera för det och rent av lyfta fram tydliga exempel på det. Men om någon gör det får den vara beredd på att OM den ställer några frågor till PO Sundelin i syfte att kanske få hans stöd (eftersom POS tillhör en kategori skribenter som jag tror många lyssnar på eftersom han vanligen är värd respekt och är klok och populär) för dessa åsikter så kommer man troligen inte att få några svar - hur ofta man än svarar vederbörandes frågor till en själv.

Jo, PO. Jag är ganska besviken över att du inte hade karaktär/mod? nog att antingen våga stödja mig, eller alternativt ha råg i ryggen nog att hävda motsatsen.
--------------------

Den som vill kan säkert lätt hitta (fler) tillfällen då jag inte helt har levt upp till detta själv; d v s inte riktigt klarat av att skilja på sak och person. Men i min värld är det tämligen irrelevant. Om Usama Bin Ladin i en kommande video gör följande uttalande:

"Man bör inte köra in i hus med flygplan"

Så anser jag inte att ovanstående blir mindre förnuftigt/sant för det. Eller det kanske finns sådana här som anser att det blir mer tillåtet att köra in i hus eftersom det är just Usama som har sagt att det är dumt; d v s inte skiljer på sak och person?

Jag är av allt att döma inte en person som är speciellt lämplig här. Jag får skylla mig själv kanske. Hur som helst har den senaste tidens och tidigare erfarenheter börjat ta på mig, och jag följer sålunda uppmaningen i det privata mejlet att eftersom jag börjar må dåligt av det sätt på vilket jag (under alla omständigheter upplever mig) blir illa behandlad på siten tona ner min verksamhet där. Jag är nog helt enkelt inte tillräckligt stark ändå. Jag trodde att jag skulle vara det. Under alla omständigheter känner mig alltför ensam i att ta utsatta personer i försvar och driva dessa i mina ögon självklarheter för att orka fortsätta.

Hej alla!







<º))))><l

Tillbaka till toppen
Henrik Oldenburg [9549]
Mon 23 August 2010, 12:02
Registrerad medlem #9549
inlägg: 6
Mycket kloka ord, som alltför få orkar lasa och än minde ta åt sig.
Synd, för det skulle skapa en trevligare stämmning på forumet.


Henrik Oldenburg
Luleå BK
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 23 August 2010, 14:40
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Hejdå.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80