Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Anders Ljung [20413]
Sat 21 August 2010, 11:08
Registrerad medlem #20413
inlägg: 297
LMG
om det är en tröst så fungerar det inte för mej heller att bifoga fil från spader.
testade pdf, txt, jpg och doc med både IE och google chrome.

kanske nåt med förbundets säkerhetsinställningar ?
fick hela tiden meddelandet; Upladdningen misslyckades.

om du låtit ditt inlägg vara kvar kanske någon kunde ge ett svar nästföljande vardag eller så.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Sat 21 August 2010, 11:15
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Först hade vi censur och nu har vi någon som försöker sätta punkt för diskussionen. Låt dem inte lyckas!

/B
Tillbaka till toppen
Anders Ljung [20413]
Sat 21 August 2010, 11:37
Registrerad medlem #20413
inlägg: 297
Jag tror att det är förutbestämt att denna tråd snart kommer att självdö. Åtminstone verkar det logiskt för mej.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 21 August 2010, 11:51
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Den känns redan punkterad...
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Sat 21 August 2010, 12:01
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Nej, nej nej Göran. Nog har du väl märkt att kommentarerna gäller vad du skriver, inte dig.
...Det är långt ifrån en attityd mot din person!

Ja, du bör i klart mindre utsträckning än de båda andra nyss nämnda (finns fler skitstövliga lustigkurrar än dessa) känna dig träffad (i alla fall på senare tid) även om jag ABSOLUT INTE kan hålla med om att det är mitt innehåll som vanligen bemöts (även om det förekommer) Det är allt som oftast ATT jag skriver som skördar repliker, samt att vissa anser sig ha rätten att behandla mig illa p g a det.

En av de som har funnit det för anständigt att förfölja mig med gliringar den senaste tiden replikerade såhär efter att jag helt enkelt till slut fann det för nödvändigt att privat fråga personen varför den gör som den gör:
"Mår du dåligt av att bli illa behandlad på bridgesiten kanske du skulle vara mindre flitig där"
Personen menade tydligen att det korrekta är att jag håller mig därifrån snarare än att klimatet på siten förbättras. Personen HADE kunnat säga något i stil med:
Det är min åsikt att ingen skall behöva bli illa behandlad, och jag ber om ursäkt för att du begripligen har börjat må dåligt av det.
Men icke!

Slår jag upp DN och inte anser mig ha lust att läsa långa artiklar inte fan författar jag insändare till densamma då och dissar dessa journalister. Och följer jag exempelvis de senaste månadernas debatt om liberalismen på DN kulturdel och inte har lust att läsa exempelvis vad den eller den återkommande skribenten skriver är det ju bara att hoppa över dessa artiklar.

Och POS: Med att förresten "kommentera innehåll" i ett inlägg förstår då åtminstone jag, att man t ex:
bekräftar med ett medhåll,
förklarar varför man anser att det är fel,
ser problematiken på ett nytt sätt,
påpekar förbisedda relevanta aspekter som kan framtvinga annorlunda slutsatser,
o s v,

Jag har under det senaste året varannan eller var tredje månad försökt framföra att det är eftersträvansvärt med att skilja på sak och person så att man som skribent här slipper att göra att folk känner sig stötta, förbannade eller ledsna.
(i OI tråden nyligen ledde brist på respekt för detta till att trådstartaren t o m upplevde sig behöva be om ursäkt bara för att hans förslag kanske inte var så välgrundat och genomtänkt och minsann fick höra detta på fullständigt omotiverat raljerande sätt).
Men vem har bemött det?

Huvudpoängen med att jag överhuvud taget väckte liv i OI-tråden senast efter att den hade avstannat (och där med inte ansåg att det var så noga med att jag bara höll mig till ämnet) var att jag återigen ville framföra detta att man bör skilja på sak och person. Men INGEN ger mig stöd!
Och INGEN påstår heller att man visst skall blanda ihop sak och person (och gärna då argumenterar varför detta är en välgrundad slutsats). DET hade givetvis också varit att bemöta innehållet i det jag skriver.

Så NEJ! PO. Jag blir inte bemött för vad jag skriver. Det kan jag bara inte anse! T ex du själv - vad tycker du?

1. Är det eftersträvansvärt att skilja på sak och person, eller inte?
Finns det anledning att tro att ämnen här då kan bli sakligare, bättre hålla sig till ämnet (alltså till innehållet i inlägget och inte till egenskaper knutna till den som författat det) och mer analytiskt behandlade och konstruktiva? Undviker man i större utsträckning då att de som vill praktisera rätten att tala, upplever sig bli illa behandlade? Eller inte?

2. Skall man försvara skribenters rätt att föra fram sin sak?
Eller skall man tyst sälla sig till den tigande skaran som inte vågar följa denna princip och som sitter tyst när man ser att brott mot detta sker? (Undantaget givetvis t ex sådant som kan falla under hets mot folkgrupp eller mot sexuell läggning mm)

Vad anser du PO, och varför?

PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Men längden har viss betydelse, och respekten för trådskaparen och de läsare som försöker följa själva ämnet utan en drös transportsträckor (Just i denna tråd finns ju inget ämne så här borde du ha fria händer...)

Jag föreslog en egen tråd för filosofi, precis som Språktråden - eller åtminstone en tydlig varningsskylt för icke-trådämnesinlägg.

Förstår att detta kan väcka viss irritation. Det gör jag. Men hur svårt kan det vara att bara scrolla lite? Men mina inlägg är å andra sidan aldrig slumpmässigt inlagda, utan det finns alltid innehåll i tråden i sig som har väckt något hos mig (vanligt är att det har att göra med att någon blir taskigt bemött, och där rätten att framföra sin sak inte blir respekterad) och då vore en helt annan eller ny tråd mindre funktionell. Men jag skall ta fasta på ditt förslag med "varningsskylt". Det var bra!

/Göran Hestner




<º))))><l

Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Sat 21 August 2010, 12:02
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Avslutningsvis:

Hur många anser att det är eftersträvansvärt att skilja på sak och person - räck upp en hand?!

Vill man inte rösta så går det faktiskt bra att fullständigt skita i det faktum att det finns en person som ställde frågan och som motiverade varför han tycker den är viktig.

/Göran Hestner




<º))))><l

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 21 August 2010, 13:24
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Hur kan du skicka ett privat mail till någon, sen beklaga dig här för att du fick "fel" svar?
Jag råkar känna personen i fråga rätt väl och uppskattar att han är rak och ärlig och säger vad han tycker. Men jag vet oxå att alla inte klarar det och du hör uppenbarligen till den kategorin.
Du är inte det minsta mobbad här. Det är ett forum med rätt högt till tak, man får ta smällar och ibland ge såna oxå. Fixar man inte det tycker jag precis som din mailkontakt att du kanske ska tona ner din egen person här.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Göran Hestner [92606]
Sat 21 August 2010, 13:32
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Hur kan du skicka ett privat mail till någon, sen beklaga dig här för att du fick "fel" svar?
Jag råkar känna personen i fråga rätt väl och uppskattar att han är rak och ärlig och säger vad han tycker. Men jag vet oxå att alla inte klarar det och du hör uppenbarligen till den kategorin. Du är inte det minsta mobbad här. Det är ett forum med rätt högt till tak, man får ta smällar och ibland ge såna oxå.

Svaret jag fick var inte fel. Svaret bekräftade bara att personen i fråga t o m själv flaggar för att jag blir illa behandlad. D v s att det inte handlar om som du skriver att det är bara "högt till tak" (om du nu inte menar att detta är just detta som menas med högt till tak).

Förresten kan man utan vidare anse att detta mitt senaste initiativ är att faktiskt ge smällar tillbaks! Så vad snackar du om?




<º))))><l

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 21 August 2010, 13:40
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Om du går igenom alla trådarna bara de senaste 3 månaderna kommer du att finna att samtliga debatörer här har blivit "illa behandlade" med jämna mellanrum. Inte bara du. Det får man ta, och fixar man inte det tycker jag man ska hålla sig härifrån, för sin egen skull.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Göran Hestner [92606]
Sat 21 August 2010, 13:43
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Om du går igenom alla trådarna bara de senaste 3 månaderna kommer du att finna att samtliga debatörer här har blivit "illa behandlade" med jämna mellanrum. Inte bara du. Det får man ta, och fixar man inte det tycker jag man ska hålla sig härifrån, för sin egen skull.

Jag klarar mig Börje.
Tro inte annat.
Jag skriver här för att det roar mig och för att jag har ett visst patos.
Jag gör det där till helt frivilligt.
Men det innebär ju inte att det här inte skall vara tillåtet att sätta ord på vad som här sker, och väcka frågan om detta bör anses vara välmotiverat och bra, eller om det finns anledning att ifrågasätta ett och annat! Eller hur?




<º))))><l

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80