Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorforum
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bjuder motståndarens färg

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Björn Ohlsson [5648]
Tue 20 July 2010, 12:14
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Jan Gutenwik[6302 skrev ...
]
Björn, jag tycker inte att Öst kan vara säker på att veta vad det nya budet kommer att bli. Enligt Lag 10B och 11 A har TL rätt att stryka passet och låta budgivningen gå tillbaka till Nord.
27C borde vara ett undantag till 10, men man skulle kunna tolka Östs pass som ett avstående av korrigering, som TL kan godkänna, och då fortsätter budgivningen utan att Syd är avstängd.

Hur mycket enklare vore inte livet för alla TL om h*n blev tillkallad så fort något irreguljärt inträffade.

/B
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 20 July 2010, 12:55
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
27C borde vara ett undantag till 10, men man skulle kunna tolka Östs pass som ett avstående av korrigering, som TL kan godkänna, och då fortsätter budgivningen utan att Syd är avstängd.
/B


Björn, är man inte fast under D:s
"Tävlingsledaren tillämpar det relevanta föregående avsnittet på det ersatta budet".


Men visst - Öst har kanske inte sett Nords 1 sp utan bara hans Pass. Fast varför började i så fall Syd tjafsa?

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 20 July 2010, 13:43
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
PO Sundelin[1171 skrev ...
]Björn, är man inte fast under D:s
"Tävlingsledaren tillämpar det relevanta föregående avsnittet på det ersatta budet".

Om du menar 'C' så är vi helt överens, men jag tolkade Gutenwik så att han ville upphäva korrigeringen av 1Sp mha lag 10.

Finns det någon skillnad mellan 'ändring' och 'korrigering'? Lag 27 använder dem båda.

PO Sundelin[1171 skrev ...
]Men visst - Öst har kanske inte sett Nords 1 sp utan bara hans Pass. Fast varför började i så fall Syd tjafsa?
För en gångs skull blev det mer komplicerat av att ropa på TL

/B

Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Thu 22 July 2010, 00:43
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Hej P-O.
Men visst - Öst har kanske inte sett Nords 1 sp utan bara hans Pass. Fast varför började i så fall Syd tjafsa?

Som Öst såg jag Nords 1 Sp och ändring till Pass. Och jag godkände det nya passet. (utan tanke på dubbla chanser var glad att jag inte gjort någon dålig enkelhöjning 3-stöd och 6 hp). Syd visste inte hur hon skulle tackla den info hon fått 4 ko sp samt minihand. Själv tycker jag inte hon fick så mycket info såvida det inte indirekt visade 5 ko ru. Men nu vet jag att även om inte jag kände mig missgynnad av passet så skulle TL kallats för att tillvarata nords intressen.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 22 July 2010, 16:32
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Mycket prat om något som är enkelt och glasklart i lagboken. Först har vi ett otillräckligt bud 1Sp (Lag 27), detta bud ändras i förtid och gäller därför (om inte öst godkänner 1sp), lag 27C. TL tillämpar sedan det relevanta av 27B2 eftersom TL inte anser att pass betyder samma sak som 1Sp och syd är därför avstängd. Det är samma sak oavsett om öst säger pass eller frågar direkt efter att nord har ändras sitt 1Sp till pass.

Sen är det några saker som tillkommer som inte har nämnts i tråden. TL ska kontrollera nords hand att han inte ser ut som om han medvetet försökt stänga av syd (att han har psykat eller nåt kan vara typiska exempel på det) enligt lag 23. Dessutom har spelföraren rätt att kräva eller förbjuda spader i vända av syd första gången denna är inne i spelet (lag 26, som missas alldeles för ofta).

Jag antar att det var ÖV som fick 66% på brickan?

Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Thu 22 July 2010, 21:21
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Hej Henrik.
Det stämmer ÖV 66%. Det är underbart vårt forum. "Trots glasklart" Ny info hela tiden. Du tar fram Ev psyk av Nord. Kräva eller förbjuda Sp av Syd. Här i forumet kan man ta del av det på ett bättre sätt än i en irriterad situation vid bordet. Tyvärr är det fortfarande svårt på klubbnivå att tillkalla TL
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 23 July 2010, 09:21
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
Hej Henrik.
Det stämmer ÖV 66%. Det är underbart vårt forum. "Trots glasklart" Ny info hela tiden. Du tar fram Ev psyk av Nord. Kräva eller förbjuda Sp av Syd. Här i forumet kan man ta del av det på ett bättre sätt än i en irriterad situation vid bordet. Tyvärr är det fortfarande svårt på klubbnivå att tillkalla TL


Det var mest att det var 27C som gäller som var glasklart. Sen är det faktiskt bara att läsa lagboken (vilket alldeles för många TL struntar i) så står där hänvisningar till lag 23 och 26 också.

Formuleringen av lag 23 är långt ifrån glasklar och även 26 kan ställa till problem. Jag var lite för snabb i mitt förra inlägg och glömde skriva att man ska ta reda på varför nord bjöd 1Sp (vad han hade för avsikt att visa) innan man kan tillämpa lag 26. I det här läget kändes det som om han ville bjuda 1Sp naturligt och därför gäller lag 26 med spader som visad färg.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80