Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

[Flyttad] 1NT = 15-17 kontra 16-18 ?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Andreas Åbom [26794]
Fri 17 December 2004, 20:29
Registrerad medlem #26794
inlägg: 4
Jag har precis avslutat min första Bridgekurs och har redan anmält mig till nästa. Vilken otroligt givande sport!
På kursen har vi använt oss av S:t Eriks grundkurs A. En lättläst och pedagogisk lärobok.
Som nybörjare bli jag lite fundersam när man lär sig att 1NT=16-18 medan de flesta andra (vad jag förmodar) använder Modern Standard som säger att 1NT = 15-17.

Givetvis blir jag nyfiken och undrar varför man i en lärobok väljer att inte utbilda enligt MS?

Det finns säkert en pedagogisk anledning....

Tack för alla eventuella lärorika svar.
MVH
En glad nybörjare!


Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 18 December 2004, 11:08
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Detta är en fråga som många ställt sig. Man får gå så långt tillbaks i tiden som 50 år för att finna någon större användning av 16-18-sang i tävlingsvärlden.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Sat 18 December 2004, 13:58
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
En anledning (jag gissar grovt) kan vara om 2NT-öppningen visar 19-21. Då slipper man ifrån det där med att hoppa i sang för att visa 18-19 balanserade. Eller om 2NT-öppningen visar 21-22 så att man istället hoppar med 19-20 balanserade. Men jag gissar som sagt bara.
Därför frågar jag: Vad visar öppningsbudet 2NT i kursen du precis gått? Välkommen till ett livslångt nöje förresten!

mvh /T
<span class='smallblacktext'>[ Editerad lör dec 18 2004, 14:59 ]</span>


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 18 December 2004, 16:32
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Ja Thomas, du har nog rätt i att det har nåt med 2NT-hoppet att göra. Men ska man verkligen blanda in den sortens systemöverväganden i nybörjarkurserna? Att använda hoppet till 2NT efter 1-över-1 som ett artificiellt kravbud?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Andreas Åbom [26794]
Sat 18 December 2004, 22:06
Registrerad medlem #26794
inlägg: 4
Tack för alla svar.

Svaret på frågan "Vad visar öppningsbudet 2NT i kursen du precis gått?" = 8-9
3NT = 10-14

Det hade varit lite lättare om alla hade samma grund och att man sedan när man spelat ett tag gick in mer på olika system och tänkande.

Använder de flesta svenska spelare MS?
Tillbaka till toppen
Andreas Åbom [26794]
Sat 18 December 2004, 22:13
Registrerad medlem #26794
inlägg: 4
Rättelse på svaret till din fråga Thomas!

Du frågade efter "öppningsbudet 2NT" och inte "svarsbudet 2NT" som jag skrev.

Tyvärr så nämns inte öppningsbudet 2NT i "Grundkurs A" (S:t Eriks Bridgeskola). Jag får väl helt enkelt invänta kurs B som drar i gång i januari för att kunna svara på den frågan.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sun 19 December 2004, 02:29
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Andreas, en anledning till att bridgen fångar oss för alltid kan vara just att det någon tycker är bäst idag skiljer sig från vad andra gillar eller vad dom själva tycker i morgon, eller vad dom anser/ansåg i Tomelilla eller Singapore eller igår...

Du tar körkort med en fyrväxlad bil, senare provar du en treväxlad eller automatväxel. Det är egentligen inte så viktigt vilken typ bilskolan använder.

Modern Standard är ett trendigt namn, men jag tror inte att författarna har gjort något försök att undersöka vad som är just standard (om man med det menar "spelas mest") och vad beträffar Modern så skulle det väl kräva en regelbunden renovering för att inte snart bli omodernt.



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sun 19 December 2004, 03:38
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Nej tjolpe, jag instämmer med att man inte bör krångla till det med speciella betydelser på öppningshandens hopp i sang. Min tanke var däremot om man har det så för att öppningshanden aldrig ska behöva hoppa i sang, dvs budläget finns helt enkelt inte, för att göra det så enkelt som möjligt för spelarna.

Anders, som svar på din fråga om vad de flesta svenskar spelar, så är säkert svaret Modern Standard (MS) eller något som liknar detta. Dock finns det en uppsjö av varianter, precis som PO säger:

Några upptäcker att de trivs bättre med att 1 i högfärg lovar FEM kort istället för fyra. Så spelar de flesta på internet, ett system som kallas för SAYC (Standard American Yellow Card), vilket ungefär är en internationell motsvarighet av MS, fast att 1 i högfärg lovar fem kort. Detta får ju dock konsekvensen att du med en balanserad hand utan femkorts högfärg måste öppna med 1 i lågfärg på TRE kort (om du t.ex. har 4sp, 4hj, 3ru, 2kl måste du ju öppna med 1ru) vilket ju naturligtvis kan vara en nackdel.

Andra finner att de inte gillar de svaga tvåöppningarna (2ru, 2hj, 2sp) som visar sexkortsfärg och ca 7-10 poäng, och väljer därför att låta dess bud betyda någonting annat.

Bland de svenska experterna vågar jag nog påstå att ett s.k. starkt klöversystem är dominerande. I ett sådant system öppnas ALLA händer med minst 17 poäng med 1kl (en del har gränsen vid 16 poäng). Detta gör ju på ett sätt budgivningen enklare eftersom man då tidigt vet att öppningshanden har en stark hand, samt att man vet att han har högst 16 poäng om han öppnar med 1ru, 1hj eller 1sp. Fast även här finns det varianter

Jag förstår att detta kan verka krångligt, det är mycket vanligt att de som precis lärt sig spela bridge tycker att budgivningen är så krånglig med alla betydelser, så mycket att komma ihåg osv. Jag tyckte själv det när jag gick på nybörjarkursen. Mitt tips är därför att komma ut och spela så ofta du hinner. På så sätt tränar du upp dig på att känna igen budgivningar och du kommer snart att inse att budgivningen inte var så krånglig trots allt


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Sun 19 December 2004, 09:35
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Det finns många pedagogiska fördelar att spela med 16-18 sang. En är att mini-sangen visar 13-15 och att två öppningshänder kommer till 26 poäng och kan bjuda utgång. I Modern Standard så visar mini-sangen 12-14 och då behöver man för att nå utgång 14 poäng på andra sidan för att nå utgång (rent logiskt enligt Trappan).

Sedan blir poänggränserna:
13-15 -- 12-14
16-18 -- 15-17
19-21 -- 18-19
22-24 -- 20-21
25+ -- 22-24
-- 25+

Vilket innebär att vi har en ytterligare sanggräns att trycka in i systemet på något ställe.

Att det sedan är modernt (Standard t.o.m.) att öppna med 15-17 har med andra än pedagogiska fördelar att göra, det är mer tävlingsmässiga som inte har något med hur vi lär ut saker till nybörjarna.

Det finns dock en fördel att spela som resten gör. Och det har att göra med när vära nybörjare kommer ut på klubben så kan de spela med andra som har gått andra kurser eller med någon av de rutinerade klubbspelarna, då många spelar just 15-17 sang.

Men vad som är att förorda är svårt. S:t Eriks bridgeskola kör med 16-18, resten av Europa (nästan) kör med 15-17. Men det är inget argument i sig. Det som är viktigt är att kursen är konsekvent och att den lär ut bridge på enklast möjliga sätt, och i just det fallet så vill jag i alla lyfta fram 16-18 sang, men det är min personliga åsikt.

Mvh T
[ Editerad sön dec 19 2004, 10:38 ]


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Andreas Åbom [26794]
Sun 19 December 2004, 21:32
Registrerad medlem #26794
inlägg: 4
Tack Thomas Larsson för ditt utförliga svar och alla ni som tog er tid.

Det är väl precis som PO Sundelin skrev att det är nog just för att Bridgen är så mångsidig som gör att man tycker att Bridgen är en så givande sport. Jag önskar att jag hade börjat för länge sedan

Boken från S:t Eriks bridgeskola har varit mycket bra och pedagogisk.

Som nybörjare vill man lära sig spela så "normalt" som möjligt för att sedan avancera. Jag blev lite fundersam när de flesta jag stötte på sade att 1NT var 15-17 och jag lärde mig 16-18. Men och andra sidan så spelar det inte så stor roll så länge man vet vad den andre spelar.

Som sagt så gäller det nu bara att komma igång att spela och lära sig genom att vara aktiv.

Tack ännu en gång för svaren och det vänliga bemötandet!

Mvh
/Åbom
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80