Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bokrecension: David Bird & Nikos Sarantakos: "BRIDGE HANDS to make you laugh... and cry"

Författare Post
Per Westling [1667]
Thu 16 December 2004, 08:42
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
ISBN: 0-7134-8896-4
Utgiven på engelska 2004 av Batsford bridge books (www.batsford.com).

För ganska många år sedan gjorde jag debut i div 3 som reserv, spelandes med Tage Bengtsson. Efter en mindre bra första halvlek, med underläge 40 IMP, hände det en sak på en av de första givarna i andra halvlek. Jag hade en svag hand med typ Kung-femte i hjärter. Partnern öppnade med en stark 1Kl (Blå Klövern - det var som sagt ett tag sedan...), nästa hand passade, och det gjorde jag också!!! Fjärde hand måste ha sovit han med för nu balanserade han med 1Sp.... Partnern hade kommit över chocken av mitt pass och lade in en UD. Efter nästa hands höjning till 2Sp så vaknade jag till slut och bjöd 3Hj vilket partnern höjde till 6Hj! Med hjälp av en dubbelsidig skvis så kunde vi skriva in 1430 i protokollet. Motståndarna blev samtidigt lite skakade av det inträffade vilket gjorde att vi kunde vända matchen genom 60 IMPs överläge i andra halvlek. Det dröjde förvisso några år innan jag fick chansen i div 3 igen.

Om du tycker om sådana historier så tycker jag definitivt att Bird & Sarantakos bok är något för dig. De blandar dråpliga historier även med briljanta spelföringar och försvar, samtidigt som de i lite "Guiness Book of Records"-stil letar upp olika former av rekord. Till stor del är spelen hämtade från hög nivå, eller med bridgekändisar inblandade.

En lättläst bok som ganska väl lever upp till titeln (nåja, så mycket gråt blev det inte) och som man med fördel kan läsa lite då och då. Kapitlen är ganska korta, vilket är naturligt eftersom boken till en del är sammanställning av diverse artiklar som Bird & Sarantakos har skrivit var för sig.

Boken får betyget 4 (mycket bra), alltså

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80