Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ett TL-beslut jag undrar över

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 07:59
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Följande utspelade sig i en partävling för ett par veckor sedan. Motståndarna, som båda är stormästare, spelade 2nt och parnern spelade ut spader till mitt ess och jag vände med färgen till spelförarens kung. Han skulle nu ge sig på behandlingen av sin ruterfärg. På handen hade han D98762 och på bordet KT4. Han spelade ruter till 5, K och mitt ess. Jag vände med spader till bordets dam och spelföraren spelade åter ruter, denna gång upp mot handen. Ruter 2, 3, D och min partner sakade hj8. Sf kallade då på tävlingsledaren och sa till denne att partnern hade funderat innan påspelet av sin singelfemma. TL frågade oss om hur vi hade uppfattat situationen. Jag hade inte märkt av någon tempovariation och sa detta till TL. Träkarlen sa sig ha upplevt en paus, medan partnern sa sig inte ha varierat tempo.TL bad oss då att spela klart brickan och vi gjorde så. Efter avslutat spel hade motståndarna fått ihop sina 8 stick. Om jag inte hade gjort en försvarsmiss hade det gått en bet.
TL kom då till bordet och ändrade res till +1 150. Partnern överklagade. En jury sammankallades och denna ändrade resultatet till +2 180 (pga en automatskvis vid rutermask).
Mina frågor är följande. Gjorde TL rätt? Vad gäller vid ord mot ord (eller kanske snarare uppfattning mot uppfattning)? Varför jury?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 27 May 2010, 08:20
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Vi börjar bakifrån....Är man inte nöjd med TL's domslut kan man alltid överklaga, och Juryn är nästa instans så det är inget konstigt med det.

Om inte spelarna vid bordet är eniga om vad som hänt är det TL's uppgift att försöka skaffa sig en så bra bild som möjligt (Lag 85).

Det är oftast så att tycker man att det har varit en tempovariation så har det också varit det. Och när två personer, om än på samma sida, har uppfattat variationen så är det ännu troligare att den faktiskt har ägt rum.

Enligt lag 73D2 är tanke på singelton vilseledande och enligt 73F så kan TL utdela korrigerad poäng enligt lag 12 om TL anser att spelaren har blivit vilseledd. Eftersom man "inte fick chansen" att slå masken nu eftersom man "visste" efter tankepausen att rutern satt 2-2 så har man blivit lidande.

Lag 12C1(c) säger att den icke felande sidan skall ha det mest gynnsamma resultat som varit troligt om regelbrottet inte ägt rum, och det verkar i det här fallet vara 180.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 27 May 2010, 08:28
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]
Följande utspelade sig i en partävling för ett par veckor sedan. Motståndarna, som båda är stormästare ...

Names! Give us names!
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 10:11
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Faktum är att det ansträngts sig extra mycket för att undvika namn. Jag satt inte ens vid aktuellt bord.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 10:14
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"Är man inte nöjd med TL's domslut kan man alltid överklaga, och Juryn är nästa instans så det är inget konstigt med det"
Det jag faktiskt finner som konstigt är att jag inte alls förstår vad en jury skall uträtta i ett sådant här fall. Ska de rösta om vilket pars verklighetsuppfattning som är skev?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 10:17
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"Lag 12C1(c) säger att den icke felande sidan skall ha det mest gynnsamma resultat som varit troligt om regelbrottet inte ägt rum, och det verkar i det här fallet vara 180" - Här är jag helt och hållet med, men endast om resultatet ska ändras.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Per-Ola Cullin [21204]
Thu 27 May 2010, 10:17
Registrerad medlem #21204
inlägg: 264
Fråga till Henrik.

Inom den "vanliga" juridiken gäller principen om reformatio in pejus, dvs att eget överklagande inte, med vissa undantag, kan leda till en oförmånligare bedömning i överinstansen (i detta fall juryn). Finns det ingen sådan bestämmelse i bridgelagarna (svenska eller internationella)?

/POjr
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 10:22
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Jag känner spelarna och jag vet att spelaren som spelade på singelton inte har gjort en medveten stek för att vilseleda spelföraren. Däremot kan jag självfallet inte veta om det förekommit en omedvten paus då jag inte var vid bordet. Men som jag jag ser på saken kan det också vara så att sf försökte ha tentaklerna ute vid färgbehandlingen och uppfattade något som inte fanns, blev sur över sitt misslyckade spel och tillkallade TD. Som följd av detta anser jag att domslutet är märkligt


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Mats Allgöwer [8386]
Thu 27 May 2010, 10:29
Registrerad medlem #8386
inlägg: 9
Finns det något att överväga oavsett om man har x eller Jx ?
Tillbaka till toppen
Andreas Könyves [4590]
Thu 27 May 2010, 11:07
Registrerad medlem #4590
inlägg: 350
Min tanke var precis densamma som föregående talares. Således - vem fan funderar med Jx?????
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80