Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Har man rätt att bjuda här?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars Adie [51619]
Sat 30 January 2010, 17:45
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?


Klöverkontroll? Nu får du skärpa dig. 3hj var väl för helskotta inte en slaminvit, vi är inne i en NATURLIG budgivning.

Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.


Vad ska annars 4Kl betyda från nords ledd ? han har accepterat hjärtern och måste bjuda vidare.

(Utan förklaring får nord givetvis bjuda vad han vill dock)
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 18:22
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?


Klöverkontroll? Nu får du skärpa dig. 3hj var väl för helskotta inte en slaminvit, vi är inne i en NATURLIG budgivning.

Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.


Vad ska annars 4Kl betyda från nords ledd ? han har accepterat hjärtern och måste bjuda vidare.

(Utan förklaring får nord givetvis bjuda vad han vill dock)


Vadå accepterat hjärtern? När då? Han har, från sin horisont sett, visat spader och en lågfärg. Partnern kräver med ett hjärterbud. Han visar sen sin andra färg eftersom han saknar hjärterstöd. Vad är problemet? 4kl visar KLÖVER såklart. Märk väl förutsättningen är att hjärter är krav. Det är samma sak som 1sp-2hj-3kl fast en nivå högre. INGET bud har spikat hjärtern.

2sp visade INTE spader+klöver. Det visade spader+LÅGFÄRG.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Joakim Guldbrand [14177]
Sat 30 January 2010, 18:28
Registrerad medlem #14177
inlägg: 296
Vad skulle 3 hj vara systemenlig krav lr för spel och vilket kravbud finns ? 2nt gissningsvis. Var 2 spader in så svårt att komma ihåg? Om du inte får bjuda nu måste du byta system eller partner till nästa gång..... 1nt 2 spader in och partner glömde vad det betydde

Hela budgivningen är ju en enda reklamslogan för DONT, att behöva leta andra färg på 3 läget
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Sat 30 January 2010, 18:40
inlägg: 486
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Är naturliga 3hj okrav? Vågar ni verkligen passa på 3hj med Fredin till höger som sangöppnare?

Det blir säkert en bra bricka när partnern hade 1615 och en öppningshand

Att förutsätta att partnern har en självspelande hjärter och utkräva en höjning till 4 med singelhacka i stöd låter absurt, har han en sådan hand hade han (eller kommer att göra det på 4kl) bjudit 4hj. Om partnern bjudit 4hj på 2sp är det ett annat läge, och om vi haft 5314 istället för 5134 är det också ett annat läge. Men nu var det inte så.
Jag tror inte en enda, inte ens Fredrik (det skulle göra mig konfunderad över laguttagnngarna i framtiden ), skulle höja till 4hj på kravbudet (om vi antar att det är en kravsituation, jmf om 1NT visade 8-10) 3hj med den här handen. Alla hade bjudit 4kl "på vägen", om 4hj är rätt kontrakt kommer partnern att bjuda det, var så säker.

Någon måste ju skilja sig från mängden, men jag anser att de flesta av er helt enkelt inte tänkt färdigt.


Om partnern har 1-6-1-5 tror jag inte att man bjuder 3 hj utan kollar först med 2 NT vilken lågfärg partnern har. SEN bjuder man 3 hj som krav. 3 hj direkt är väl egen långfärg och okrav i normala fall...? Det är i alla fall min motivering till att 4 hj är ett tänkbart bud på handen (med risk att jag inte får vara med i ditt lag i fortsättningen )
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sat 30 January 2010, 19:21
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?


Klöverkontroll? Nu får du skärpa dig. 3hj var väl för helskotta inte en slaminvit, vi är inne i en NATURLIG budgivning.

Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.


Vad ska annars 4Kl betyda från nords ledd ? han har accepterat hjärtern och måste bjuda vidare.

(Utan förklaring får nord givetvis bjuda vad han vill dock)


Vadå accepterat hjärtern? När då? Han har, från sin horisont sett, visat spader och en lågfärg. Partnern kräver med ett hjärterbud. Han visar sen sin andra färg eftersom han saknar hjärterstöd. Vad är problemet? 4kl visar KLÖVER såklart. Märk väl förutsättningen är att hjärter är krav. Det är samma sak som 1sp-2hj-3kl fast en nivå högre. INGET bud har spikat hjärtern.

2sp visade INTE spader+klöver. Det visade spader+LÅGFÄRG.


Vi pratar om olika saker, partnern har visat hjärter och spader och jag accepterar hjärter med att bjuda 3Hj. Om nu partnern bjuder 4KL finns det inget skäl för mig att tro att det är äkta, eftersom jag förklarat 2Spader som Spader+Hjärter.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 19:22
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Är naturliga 3hj okrav? Vågar ni verkligen passa på 3hj med Fredin till höger som sangöppnare?

Det blir säkert en bra bricka när partnern hade 1615 och en öppningshand

Att förutsätta att partnern har en självspelande hjärter och utkräva en höjning till 4 med singelhacka i stöd låter absurt, har han en sådan hand hade han (eller kommer att göra det på 4kl) bjudit 4hj. Om partnern bjudit 4hj på 2sp är det ett annat läge, och om vi haft 5314 istället för 5134 är det också ett annat läge. Men nu var det inte så.
Jag tror inte en enda, inte ens Fredrik (det skulle göra mig konfunderad över laguttagnngarna i framtiden ), skulle höja till 4hj på kravbudet (om vi antar att det är en kravsituation, jmf om 1NT visade 8-10) 3hj med den här handen. Alla hade bjudit 4kl "på vägen", om 4hj är rätt kontrakt kommer partnern att bjuda det, var så säker.

Någon måste ju skilja sig från mängden, men jag anser att de flesta av er helt enkelt inte tänkt färdigt.


Om partnern har 1-6-1-5 tror jag inte att man bjuder 3 hj utan kollar först med 2 NT vilken lågfärg partnern har. SEN bjuder man 3 hj som krav. 3 hj direkt är väl egen långfärg och okrav i normala fall...? Det är i alla fall min motivering till att 4 hj är ett tänkbart bud på handen (med risk att jag inte får vara med i ditt lag i fortsättningen )


Ja, vi lär väl inte sitta mitt emot varandra i alla fall Varför krångla till det med ett bludder2NT som ingen riktigt vet vad man menar med, när man har ett helt vanligt naturligt bud att ta till. Enda anledningen till att 3hj skulle vara okrav är att 1NT var 15-17, men som sagt, ibland har man Fredin till höger...


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 19:28
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?


Klöverkontroll? Nu får du skärpa dig. 3hj var väl för helskotta inte en slaminvit, vi är inne i en NATURLIG budgivning.

Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.


Vad ska annars 4Kl betyda från nords ledd ? han har accepterat hjärtern och måste bjuda vidare.

(Utan förklaring får nord givetvis bjuda vad han vill dock)


Vadå accepterat hjärtern? När då? Han har, från sin horisont sett, visat spader och en lågfärg. Partnern kräver med ett hjärterbud. Han visar sen sin andra färg eftersom han saknar hjärterstöd. Vad är problemet? 4kl visar KLÖVER såklart. Märk väl förutsättningen är att hjärter är krav. Det är samma sak som 1sp-2hj-3kl fast en nivå högre. INGET bud har spikat hjärtern.

2sp visade INTE spader+klöver. Det visade spader+LÅGFÄRG.


Vi pratar om olika saker, partnern har visat hjärter och spader och jag accepterar hjärter med att bjuda 3Hj. Om nu partnern bjuder 4KL finns det inget skäl för mig att tro att det är äkta, eftersom jag förklarat 2Spader som Spader+Hjärter.


Det är en ointressant frågeställning som det inte åligger oss att ta hänsyn till (just nu), varför blanda in det? Det blir 3hj-bjudarens huvudvärk. Problemet (just nu) på brickan är inte hur 3hj-bjudaren ska tolka eventuella bud utan vad VI kan bjuda och vad buden betyder för OSS. 3hj-bjudaren kommer f.ö. inte att ha någon OI. Vad han tolkar 4kl som är ointressant, han måste inte tolka det på ett visst sätt. Om han gissar att vi är ute och cyklar på given och chansar på ett pass så är han i sin fulla rätt att göra det (vad skulle vi ha, om vi först kliver in med ett enkelt inkliv (2sp) och sen slaminviterar på hans svaga preferens?).

Ser nu att du tidigare skrev "men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel". Klart att han får, varför skulle han inte få det? Han har ingen OI att ta hänsyn till.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 30 January 2010, 19:33
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
[Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.

När han resonerar hur han skall bjuda förutsätter jag att han gör det utan att ta hänsyn till OI:n. Alternativet är klart oetiskt. Och eftersom han överväger ett pass (med AK AK) förutsätter jag också att 3Hj är okrav.

Men vi kan vara överens om att om 3Hj är krav är 4Kl ett tänkbart bud.


Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 20:11
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
[Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.

När han resonerar hur han skall bjuda förutsätter jag att han gör det utan att ta hänsyn till OI:n. Alternativet är klart oetiskt. Och eftersom han överväger ett pass (med AK AK) förutsätter jag också att 3Hj är okrav.

Men vi kan vara överens om att om 3Hj är krav är 4Kl ett tänkbart bud.




Fair enough, om pass på xx är opåverkat av OIn (dvs att 3hj oväntat är okrav) så får man inte bjuda 4kl. Vdihåller dock att jag tycker det verkar som om han inte tänkt klart (dvs reflekterat över att 3hj faktiskt borde vara krav, vilket jag anser självklart).


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 30 January 2010, 21:11
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
över att 3hj faktiskt borde vara krav, vilket jag anser självklart).

Nu är klockan över 2200 så jag chansar på att du har gått och lagt dig så man kan få sista ordet (i alla fall för idag).

Det är egentligen en annan diskussion men jag tycker inte det är självklart att 3Hj skall vara krav. Seriöst ja, men inte krav. Ett tvåfärgsvisande bud mot 1NT har normalt ett rätt stort spann poängmässigt (och fördelningsmässigt?) vilket gör 3Hj okrav mycket oftare användbart är 3Hj krav.

Detta bortsett från att det sitter en 15-17 NT emot (möter man Fredin får man väl försöka sniffa in vad som pågår alternativt ta sig besväret att gå över 2NT) och att P normalt visat nio kort i två andra färger.

Hur ofta har man en hand som inte lämpar sig för 2NT, 3NT, 4Hj eller 4Sp och som dessutom är så stark att det kommer att vara fel den gången P säger pass på 3Hj okrav?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80