Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad är bridgeetik för dig?

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Tue 29 December 2009, 16:28
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Att skriva på deklarationen är en sak. En annan är att ha en "hemlig" överenskommelse att aldrig psyka i vissa lägen.


Vad händer om man skriver så på deklarationen och sedan psykar ändå?

Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Tue 29 December 2009, 21:20
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
"Vad händer om man skriver så på deklarationen och sedan psykar ändå?"

--Ledsen, jag tog fel i budlådan(alt. jag hade glasögonen upp i pannan och missade några av de svarta(röda) hackorna.
Vi är ju bara människor....

/janne


Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Tue 29 December 2009, 23:06
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Att skriva på deklarationen är en sak. En annan är att ha en "hemlig" överenskommelse att aldrig psyka i vissa lägen.


Vad händer om man skriver så på deklarationen och sedan psykar ändå?



Då händer följande: Motståndarna tycker att man är lite fjantiga.




Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Hackberg [23530]
Thu 07 January 2010, 23:54
Registrerad medlem #23530
inlägg: 3
Etik och trevlighet skall inte blandas ihop men hör båda hemma vid bridgebordet. Etik handlar i mina ögon om att ge uttömande information om vilka överenskommelser man har med partnern, men också av vetskap om hur och när partnern brukar avvika från dessa. Ett vanligt brot mot etiken är att presentera mycket vidare ramar för ett bud än vad som i själva verket föreligger. En fråga jag ställt mig är om det är hur man skall redovisa möjliga men osannolika avvikelser i en systemdklaration på ett etiskt sätt. T ex om systemet ignorerar 4414 händre med 13-15hp och spelaren förutsätts välja något av de 4 närmastliggande buden, om situationen inträffar. Skall de sannolika 5+ färgerna redovisas som 4+ eller skall man lägga in en kommentar i deklarationen som motståndarna vid snabb genomläsning kan riskera att missa?
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 08 January 2010, 06:36
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Björn Hackberg[23530 skrev ...
]
Ett vanligt brot mot etiken är att presentera mycket vidare ramar för ett bud än vad som i själva verket föreligger.


En ganska vanlig variant är.

Öppning 1 ru, knack, min synnerligen ivrig att få förklara. Svararen förklarar på förfrågan vänligt och ytterst utförligt att de spelar med stark klöver och nebulous ruter, så rutern kan vara neråt 1 kort. Ungefär.
Men när spelet väl är igång så var rutern låång. Förklaringen är alltså korrekt i sig, men ändå väldigt missvisande.

Det kan rent av vara på BBO där det är självalert!

Ibland får jag en känsla att svararen anar att färgen är lång, men ändå utförligt ivrigt serverar den pliktskyldiga förklaringen...
En vänlighet som ibland inger mig kluvna känslor...


(Jo, jag har själv spelat såväl med stark klöver som med beredskapsklöver, så jag vet mycket väl att färgen (dvs ruter resp klöver) påfallande ofta är fullt äkta fastän den KAN vara riktigt kort. Men jag vet ju inte andras budstil eller nyanser i deras system).



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 08 January 2010, 06:44
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det är svårt att göra rätt om man inte är konsekvent.

På BBO mot svagare spelare tycker man kanske att det känns fel att alertera för ev. kort ruter när man har lång. (Man alerterar ju sina egna bud där).

Men då känns det lika dumt om man på nästa giv ska öppna med 1 ru med två hackor. Även om spelarna är sämre så ska man ju inte förutsätta att de är korkade
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Tue 12 January 2010, 12:35
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Jag behöver tydligen skickas på uppfostringsanstalt!

Innan ni låser in mig, säg mig... Hur ska nybörjarja sluta bli nybörjare om det finns vissa delar av bridgen som de aldrig ska komma i kontakt med för att den är för svår?

Ska jag kanske undvika att spärra mot nybörjare också? Det är ju svårt att bjuda efter 3kl-öppning och nybörjare straffdubblar sällan när det är rätt. Jag kanske ska passa ner mina KDxxxx?

Hur är det om jag spelar 3NT i partävling, ska jag låta bli att göra övertrick då, om jag ser att det är betchans om motståndarna kommer in, men jag förstår att de som nybörjare troligen kommer fortsätta i utspelsfärgen där jag håll? Om det är taskigt att dra nytta av att man vet att de är nybörjare alltså...

Jag förstår inte alls vad som är oetiskt med att bjuda och spela korten på ett sätt som ska försöka ge mig bästa scoren, så det får ni försöka förklara lite bättre.

Tyvärr verkar jag ha glömt bort alla psykar jag gjorde som nybörjare utom den som orsakade mitt första inträde i 2000-klubben, något som orsakade allmän förnöjsamhet på klubben.
Tillbaka till toppen
Lars-Magnus Gustafsson [1489]
Tue 12 January 2010, 13:02
Registrerad medlem #1489
inlägg: 485
Att spela i par med en nybörjare är bra. Då finns det alltid en i paret som vet när en uppoffring skall dubblas. Sedan är ju handicap också bra.
Min erfarenhet av nybörjare är att det är bättre att "ta ner" folk till deras speldag, än att skicka in dem i hetluften, ordinarie speldag. (om detta är möjligt, beroende på klubb)


Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Tue 12 January 2010, 16:09
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Lars-Magnus Gustafsson[1489 skrev ...
]
Att spela i par med en nybörjare är bra. Då finns det alltid en i paret som vet när en uppoffring skall dubblas. Sedan är ju handicap också bra.
Min erfarenhet av nybörjare är att det är bättre att "ta ner" folk till deras speldag, än att skicka in dem i hetluften, ordinarie speldag. (om detta är möjligt, beroende på klubb)


Tror dom flesta blir bättre av att spela med och mot bättre spelare. Finns givetvis undantag
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Tue 12 January 2010, 16:28
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Tommy Larsson[78593 skrev ...
]
Jag behöver tydligen skickas på uppfostringsanstalt!


Skicka mig oxo!

Läraktiga nybörjare gillar psykar, och kommer själva att ta upp trixet i repertoaren. Dom icke läraktiga kan blir irriterade och sura ... hur skall man veta?

Att köra över nybörjarna med "fula trix" behövs ju aldrig. Att inte skjuta hårda skott, dvs inte göra sitt bästa, är att underskatta sin motståndares förmåga och det borde vara en skyldighet; för inom bridgen kan alla, även den grönaste nybörjaren, göra samma sak som världsmästaren ... inte lika ofta och kanske inte lika "medvetet" men i alla fall.

Senast jag psykade mot mindre rutinerade, och spelade jag med en nybörjare. Vi låg världs sist och på kvällens sista bricka hittade jag fina hoppinklivet 2Hj med KDJT med en 3433; vi behövde något att skratta åt på vägen hem tyckte jag ... dessutom spelade jag med en av damerna nägra veckor tidigare som jourspelare och hade gjort lite reklam för att man borde kunna straffdubbla fi när dom landar fel. Tyvärr gick det snett damerna spelade tokigt och istället för att ta 11 tak i 3N så duckade man " bara" en Hj och slogen en mask över mig i ett försök att få 12 ... resultatet blev 3N= ... och parre garvade vilket var mitt mål, damerna blev sura som ättika för att jag inte hade öppningsstyrka när jag klev in. Vad skall man göra? Var det fel, nä det tycker jag inte. Vill dom lära sig något av det uppkomna så har dom förmågan.

Magnus: året efter psykade väl din söner ganska duktigt själva, eller hur? Så det var väl ganska bra att dom introducerades av vilka det nu var.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80