Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag och Pengar

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Magnus Eriksson [1170]
Thu 31 December 2009, 11:52
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Har följt tråden kring vårt seniorlandslag och att de numera skall få sina kostnader betalda. Får hoppas att vi nu kan få med de bästa till detta lag då spelarna inte längre behöver betala ur egen ficka. Blir det OBS-tävlingar tro?

I vårt grannland Norge så inte Tor Helness tillgänglig för landslagsspel längre. Han har ihop med Helgemo fått ett mkt lukrativt kontrakt med franske sponsorn Zimmermann. De representerade ju inte heller Norge i VM i Sao Paulo utan vann i lag Zimmerman Transnational-VM. Helgemo kanske dock dyker upp med annan partner i landslaget?

I Sverige har vi nu fått ett nytt landslag med sponsor. Precis som i USA. I USA har ju deras landslag oftast innehållit en sponsor såsom Nickell, Meltzer, Welland mfl.
I Sverige är det ju Martin de Knijff som de senaste säsongerna sponsrat just det svenska lag som just blivit uttaget att representera Sverige – GRATTIS

Vi har därmed fått med våra 2 bästa par i landslaget samt ett lite sämre 3:e par som kan förhoppningsvis kan komplettera.

Men har då pengar kommit in i svensk landslagsbridge?
Har detta påverkat hur uttagningen gjordes?
Enligt uppgift så har ju någon uttagen spelare ställt krav på att representera Sverige mot betalning!

Detta kommer ju Jan att svara på. Han vill ju inte se detta inlägg tidigare men vi har ju en anslagstavla för just åsikter och information mm. Och nog 17 funkar internet i USA?

Men om uppgifterna stämmer så har Jan ju tagit ut det bästa möjliga lag som gick att uppbringa, dvs vi fick med de 2 bästa paren på bekostnad av det 3:e(något sämre) som jag ser det.

Fler följdfrågor är dock allvarligare:
• Är det inte en hederssak att representera Sverige längre? Är detta bara ett jobb?
• Är det lönt för övriga att försöka kvala in till landslaget?
• Var tog nästa OBS med tilltänkt utländskt motstånd vägen?
• Vad har OBS och landslagstruppen för funktion? Är det för mindre prestigefyllda uppdrag?
• Riskerar vi i förlängningen istället att få våra bästa spelare att representera någon sponsor i Transnationals á la Helness-Helgemo? Skall vi då i ge landslaget pengar? Skall vi inte flytta över dessa till seniorerna eller som jag tycker till juniorerna !!!

Är det någon mer än de som blir drabbade av att inte kunna bli uttagna som 3:epar som egentligen bryr sig?

Själv hoppas man på publicitet kring landslaget och dess framgångar som kan innebära att vi får en tillströmning av nya bridgejuniorer mm.

Avslutningsvis så har vi enligt min mening inte det bästa laget uttaget men dock det bästa tillgängliga laget!

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Thu 31 December 2009, 12:51
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
A. Detta kommer ju Jan att svara på. Han vill ju inte se detta inlägg tidigare men vi har ju en anslagstavla för just åsikter och information mm. Och nog 17 funkar internet i USA?

B. Vad har OBS och landslagstruppen för funktion? Är det för mindre prestigefyllda uppdrag?

C. Avslutningsvis så har vi enligt min mening inte det bästa laget uttaget men dock det bästa tillgängliga laget!


A. Jovisst - men telia webmail har inte funkat de senaste dagarna och jag kan inte skicka mejl från mitt eget emejlprogram från den "provider" som hotellet är kopplad till. Har nu hittat en omväg för publicering så om någon timme har Carina lagt ut en artikel som besvarar många av frågorna.

B. En berättigad fråga som vi/jag behöver tid att fundera över. Situationen är ju helt ny. Dessutom är det inte säkert att den upprepas.

C. Precis det rör det sig om - bästa lag som är möjligt snarare än bästa möjliga lag.

Gott nytt år från ett kyligt (ca 20 grader!) Miami!
Jan
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Thu 31 December 2009, 13:41
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Intressant. Inte speciellt svenskt. Det måste ha gått väldigt bra för laget i de tävlingar man spelat i USA?
Tillbaka till toppen
Pär Ol-Mårs [5342]
Thu 31 December 2009, 14:21
Registrerad medlem #5342
inlägg: 146
Inte följt med till 100% men tycker mig kunna läsa mellan raderna i Lasses inlägg att laget inte lyckats riktigt bra.
Den uppkomna situationen kan ju inte ha kommit som en total överaskning. Tycker att det känns ok att vi får sponsrade lag som i USA. Men då borde också något liknande Amerikanska uttagningarna ha införts. Det vill säga laguttagningar. De kunde då lämpligen ha utformats så att lagen får träning i tuffa cupmatcher vilket ju Jan själv anser behövs.
Gott Nytt År från ett kyligt Riyadh 19 grader
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Thu 31 December 2009, 14:59
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
.
Tillbaka till toppen
Bror Andreasson [4797]
Thu 31 December 2009, 15:04
Registrerad medlem #4797
inlägg: 26
Här citat från Jan Kamras.

C. Precis det rör det sig om - bästa lag som är möjligt snarare än bästa möjliga lag.

Jag trodde att UK:s uppgift alltid var att ta ut bästa möjliga lag!!? Men icke!!

Intressant fråga, om något annat par hade varit beredda att betala sig in i landslaget, hade detta varit OK??
Tillbaka till toppen
Johnny Östberg [2051]
Thu 31 December 2009, 15:10
Registrerad medlem #2051
inlägg: 10
Det var bra att vi fick, som jag upplever det, en ärlig beskrivning över vilka uttagningskriterier som Jan använt. Så att vi kan debattera rätt saker.
Det är dock trist att dessa uttagningskriterier kommer fram först nu!

Vi hade först en OBS I med tydliga anvisningar att detta skulle vara en uttagningstävling till OBS II. Där vi som ställde upp och lyckades kvala in till OBS II skulle få kvalificerat utländskt motstånd. Att dessutom Jan sa att EM laget inte skulle tas ut förrän efter OBS II tydde på att tävlingarna ändå hade viss betydelse för uttagningen.

Personligen kan jag tycka att det är en tråkig utveckling att pengarna skall styra vilka som representerar Sverige i landslaget. Varför skall vi ha en förbundskapten om det i praktiken ändå inte är FK som tar ut laget?

Jag håller i alla fall med Jan om en sak! När det gäller tredjeparet så vore det i dagsläget ”under normala omständigheter” självklart för mig att ta ut Cullin-Upmark.

Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Thu 31 December 2009, 15:26
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
....

I Sverige har vi nu fått ett nytt landslag med sponsor. Precis som i USA. I USA har ju deras landslag oftast innehållit en sponsor såsom Nickell, Meltzer, Welland mfl.
I Sverige är det ju Martin de Knijff som de senaste säsongerna sponsrat just det svenska lag som just blivit uttaget att representera Sverige – GRATTIS

Vi har därmed fått med våra 2 bästa par i landslaget samt ett lite sämre 3:e par som kan förhoppningsvis kan komplettera.

Men har då pengar kommit in i svensk landslagsbridge?
Har detta påverkat hur uttagningen gjordes?
...

Men om uppgifterna stämmer så har Jan ju tagit ut det bästa möjliga lag som gick att uppbringa, dvs vi fick med de 2 bästa paren på bekostnad av det 3:e(något sämre) som jag ser det.

Fler följdfrågor är dock allvarligare:
• Är det inte en hederssak att representera Sverige längre? Är detta bara ett jobb?
...


Klart att det är en hederssak att representera Sverige.

När det handlar om de ytterst få som faktiskt har bridgespel som försörjning så är det inte svårt att förstå att det bli ekonomiskt vanskligt att låta denna heder motsvara en tredjedel av årsinkomsten.

Själv brukar jag alltid ta upp som en av de coola sakerna med bridge när jag träffar juniorer: att det faktiskt finns proffs. Jag tycker det är kul att det är möjligt i vår konstiga värld att faktiskt försörja sig på (t o m) bridge.

Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Är det någon mer än de som blir drabbade av att inte kunna bli uttagna som 3:epar som egentligen bryr sig?

...

Avslutningsvis så har vi enligt min mening inte det bästa laget uttaget men dock det bästa tillgängliga laget!



Det är säkert många som bryr sig och det här kommer nog att bli en riktigt långkörare på forumet. Jag gissar på all time high på längsta tråd.

På din avslutande kommentar så förstår jag det som att du kanske hade gjort samma val som Jan, om det vore upp till dig?

Eller vilket lag hade du tagit ut, givet förutsättningarna?

Gott Nytt år!



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 31 December 2009, 15:31
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Låt oss hoppas att resultatet i Ostende motsvarar de höga krav svenska bridgespelare bör ställa på detta lag.

Utanför pallen vore katastrof. Själv räknar jag med Guld!

Gott slut och Gott Nytt År
-tjolpe


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Thu 31 December 2009, 15:43
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Bror Andreasson[4797 skrev ...
]
Här citat från Jan Kamras.

C. Precis det rör det sig om - bästa lag som är möjligt snarare än bästa möjliga lag.

Jag trodde att UK:s uppgift alltid var att ta ut bästa möjliga lag!!? Men icke!!

Intressant fråga, om något annat par hade varit beredda att betala sig in i landslaget, hade detta varit OK??


Bästa möjliga lag verkar på JKs kommentar inte vara möjligt att ta ut, om jag tolkat honom rätt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80