Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Straff vid revoke

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Kjell Staffas [34308]
Sat 19 December 2009, 22:28
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Gjorde ett första försök att läsa LAGEN men hundratals hp räcker tydligen inte så någon smartare kanske kan svara?
Revoken är etablerad, spelföraren (=han som gjorde revoke) vann inte revokesticket (sakade en klöver) men tar sedan min partners nästa ruter varefter vi påtalar att han sakade klöver i sticket innan. TL tillkallas som meddelar att spelet skall fortgå och efter revoken tar spelföraren resten (=sex) av sticken för jämn hemgång.
Om spelföraren följt färg hade han gått bet med två stick. TL påtalar att det är en speciell situation eftersom revokesticket vanns av den icke felande sidan men som sedan inte tar något mer stick och dömer därmed att kontraktet gick 2 bet.

Min fråga är då: Får man inget straff för att göra revoke i vissa fall? Jag vet att jag förlorat både ett och två stick på att göra revoke som straff, varför det känns konstigt att det inte blir straff i samtliga fall. Snälla räta ut frågetecknet!

Händelsen skedde vid en mycket trevlig "jultävling" i Enköping mot mycket trevliga spelare och en fantastisk tävlingsledare som alltid har glimten i ögat, varför vi bara skämtsamt protesterade mot domslutet, men, lika fullt, kan det vara bra att få reda på vad som gäller ifall det sker i ett viktigare sammanhang.
Tillbaka till toppen
Christer Grähs [1622]
Sat 19 December 2009, 22:41
Registrerad medlem #1622
inlägg: 179
Revokelagarna består av en automatisk korrigering. Ofta innebär det att du förlorar på att göra revoke ibland till och med två stick. Det är dock inte alltid så utan ibland är den automatiska korrigeringen sån att det inte kostar mer än de stick du tjänade på revoken. Det är som med andra misstag man gör, ibland kostar det inget alls och ibland kostar det alla poäng att göra misstag.

Lagarnas huvudsakliga uppgift är inte heller att bestraffa utan att korrigera för uppkommen skada.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sun 20 December 2009, 00:02
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
...
Revoken är etablerad, spelföraren (=han som gjorde revoke) vann inte revokesticket (sakade en klöver) men tar sedan min partners nästa ruter varefter vi påtalar att han sakade klöver i sticket innan. TL tillkallas som meddelar att spelet skall fortgå och efter revoken tar spelföraren resten (=sex) av sticken för jämn hemgång.
Om spelföraren följt färg hade han gått bet med två stick. TL påtalar att det är en speciell situation eftersom revokesticket vanns av den icke felande sidan men som sedan inte tar något mer stick och dömer därmed att kontraktet gick 2 bet.

Min fråga är då: Får man inget straff för att göra revoke i vissa fall? Jag vet att jag förlorat både ett och två stick på att göra revoke som straff, varför det känns konstigt att det inte blir straff i samtliga fall. Snälla räta ut frågetecknet!

det kan vara bra att få reda på vad som gäller ifall det sker i ett viktigare sammanhang.


Christer svarar om de generella principerna. Jag får en känsla av att du vill veta vad som gäller för ditt specifika fall.
Om jag förstått rätt vann ni "revokesticket" och därefter inget mer. Dvs den felande sidan vann inte revokesticket men väl senare stick.

Så här står det i paragraferna som behandlar korrigering av (etablerad) revoke:
Jag har fetstilat vad som borde ha gällt i ditt fall.

A. Korrigering efter en revoke
När en revoke etablerats:

1. och den felande* vann det stick i vilket revoken begicks, överförs efter avslutat spel det stick i vilket revoken begicks till den icke-felande sidan. Vann den felande sidan minst ett stick efter revoken, överförs ytterligare ett stick till den icke-felande sidan.


2. och den felande* inte vann det stick i vilket revoken begicks, överförs efter avslutat spel ett stick till den icke-felande sidan, om den felandes partner vann revokesticket eller om den felande sidan vann minst ett stick efter revoken.

B. Ingen korrigering
Det blir ingen korrigering som i A efter en etablerad revoke
1. om den felande sidan varken vann revokesticket eller något efterföljande stick.
......

Det verkar som om TL tänkte lite snett - om den felande inte tar fler stick så slipper han stickavdrag. Den ofelande sidans stick påverkar inte bestraffningen (såvitt det inte är alla)

En liten oklarhet finns kvar; du säger att spelföraren sakade klöver "och vann nästa ruter".
Var det en ruter som han skulle ha spelat i föregående stick, alltså i revokesticket? Inte för att den senaste lagen bryr sig - tidigare fanns det regler för om man vann ett senare stick med ett kort man borde ha bekänt med, men det är borttaget.
Jag tror att det ofta hamnar utanför de automatiska påföljderna (Se §64C.)
Säg att man i ett ruterstick som fienden vinner med ruteress lägger klöver och behåller sin ruteråtta. Nästa stick tar man motståndarnas rutersjua med sin listigt sparade åtta. Nu vill det troligen till en särskild bedömning. Vanligtvis har spelföraren vunnit mer än ett stick på en sådan manöver.
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Sun 20 December 2009, 09:30
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Jag är inte säker på att Kjell fått ett utförligt svar.
Det Christer skriver är naturligtvis rätt.
I det aktuella fallet hade tydligen spelföraren gått två straff om inte revoken hade inträffat. Då gäller lag 64 C, d v s spelföraren får avstå två stick, inte ett. Det viktiga är att den oskyldiga sidan inte lider skada på grund av regelbrottet, inte at den felande sidan bestraffas. Ja, det kan slå olika.
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Sun 20 December 2009, 11:56
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Spelföraren "dolde listigt" sin ruter eftersom vi i försvaret godspelat en ruterlängd och skulle inkassera tre ruterspel. På detta sättet frös två ruterstick inne vilka vi fick tillbaka i och med domslutet. Inget övrigt stick överfördes.


Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sun 20 December 2009, 13:03
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Spelföraren "dolde listigt" sin ruter eftersom vi i försvaret godspelat en ruterlängd och skulle inkassera tre ruterspel. På detta sättet frös två ruterstick inne vilka vi fick tillbaka i och med domslutet. Inget övrigt stick överfördes.


Samma sak hände mig i torsdags, bortsett från att jag inte misstänker argan list. Våra opps gjorde revoke men det kostade dem inget. Vi hade fått lika många stick om de inte gjort revoken som efter domslutet. Eftersom syftet inte är att straffa dem som gömt sin ruter utan att se till att det par som inte gjort revoken(dvs ni) inte skall lida skada. Och det gjorde ni inte.

Ni vann inget på det heller. Motståndarna som gömde sin ruter listigt riskerade däremot att förlora på det med bästa utfall att det inte kostade något. Förekommer det nånsin att en revoke inte upptäcks?






Tillbaka till toppen
Webbsajt
Kjell Staffas [34308]
Sun 20 December 2009, 14:40
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Först och främst: I vårt fall är jag till 100% övertygad om att spelföraren INTE gjorde det med flit, utan att det helt enkelt var ett misstag. Tävlingen bedrevs med möjligheten att inte glada drycker och stämningen var hög på slutet.

Men, om nu spelföraren vill ta en rövare och chansa med en revoke här så finns det ingen risk med det. Alltså kan man om man ser att nu ryker kontraktet chansa på att försvaret inte märker "det listigt dolda kortet". Alltså bör nog det vara en procedurbestraffning för en liknande händelse eftersom det bara kan drabba försvaret.

Kan man föreslå det som en regeländring tro?
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Sun 20 December 2009, 18:22
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Jo, det är risk med avsiktlig revoke. Det är ett allvarligt brott och kan straffas med uteslutning ur bridgeförbundet eller annat allvarligt disciplinstraff.
Tillbaka till toppen
Linus Jorner [67]
Mon 21 December 2009, 17:06
Registrerad medlem #67
inlägg: 41
Ingerun Syrén-Sjösvärd[33279 skrev ...
]
Förekommer det nånsin att en revoke inte upptäcks?

Jag spelade en guldtävling där min partner gjorde revoke tre gånger på tre olika brickor mot tre olika par utan att varken han eller någon motspelare märkte det. Inget av fallen medförde ändrat resultat gentemot det normala, så jag utnyttjade min rätt att hålla klaffen.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 21 December 2009, 17:36
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Sverige torskade semifinalplatsen i EU-universitetsmästerskapen i Skövde för att jag inte såg att italienaren gjorde revoke i sista gruppspelsmatchen innan givsamlingen kom. Spelade 5Hj X och fi började med AK i klöver och klöver till stöld, utöver dessa tre tapp förlorade jag ytterligare ett men hade jag sett revoken (han som stal) så hade jag ju gått hem. Tyvärr litar man kanske för mycket på sina motståndare ibland....
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80