Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Seniorernas hobbybridge

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Fri 18 December 2009, 13:18
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
I senaste numret av Bridge klagar Jan Kamras (vice) och Mats Qviberg (ordförande) högljutt över Riksstämmans tilltag att rösta ner styrelsens förslag i en fråga.

Det gällde huruvida seniorerna ska få någon ersättning vid internationella mästerskap eller ej. Riksstämman beslutade att ersättning ska utgå.

Jan Kamras konstaterar torrt att det blir att leva på bröd och vatten för övriga medlemmar, tills medlemsavgiften kan höjas rejält.

Mats Qviberg berättar att det finns hundratals bridgespelare som vill åka och spela senior-hobbybridge på medlemmarnas bekostnad.

Är det bara jag som tycker att styrelsen hellre borde buga och tacka för Riksstämmans beslut? Ni får väl göra ert bästa med det uppdrag ni får.

Inlägg som herrarnas ovan får åtminstone inte följden att fler vill representera Sverige. Man vill ju inte STJÄLA medlemmarnas pengar...

Edit: Detta inlägg hamnade visst också i kategorin Etik. Kanske var det meningen
Tillbaka till toppen
Johan Rombing [16393]
Fri 18 December 2009, 14:53
Registrerad medlem #16393
inlägg: 90
Håller helt med dig,nu kan man i mitt fall inte tala om elitspelare och mycket mindre om landslagsaspirant(men vem vet)...!lol

Tillbaka till toppen
Bertil-G Johnson [10514]
Fri 18 December 2009, 15:01
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Ja, du Mats. Det är lite svårt för en del att förstå hur en demokratisk organisation fungerar.

Jan K kan jag förstå, för visst blir det mindre pengar över för hans trupp. Och han har uppgiften att bli så framgångsrik som möjligt md den.

Men herr ordförandens struntprat är svårare att fördra. Jodå, det finns säkert ett antal veteraner som kan tänka sig att spela landslagsbridge. Så bra då, tycker jag, för då kan vi få fram bästa representation.

Och, du ordföranden. Det är säkert ett par-tre hundra av dem som håller en högre klass än din egen... Så spara på spydigheterna!
Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Fri 18 December 2009, 19:23
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Jag har bidragit något till omröstningsresultatet och förstår ordförandes bekymmer. Det fanns 2 argument (för mig/oss i distriktet). !.för Att ha damlag i en absolut jämställd sport är inte mer rätt än att ha seniorlag. 2/ mot. Det finns väl knappast några regler för uttagningen. När vi vann veteranlag för 3 år sedan kom ingen förfrågan. (Man skickade ett hyggligt lag som kom tvåa i EM.)
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 18 December 2009, 20:05
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Det utgick ingen förfrågan utan de som var intresserade av att spela på egen bekostnad åkte.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bo Gullefors [36345]
Fri 18 December 2009, 22:01
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Efter att ha hört Mats Qviberg på Aktiespararnas förening fick jag ett gott intryck av honom och tyckte att det var mycket positivt när jag såg att han också var ordförande i Förbundet Svensk Bridge.
MEN när han i senaste numret av tidningen Bridge uttalar sig så negativt om seniorers bridgespel är det inte utan att jag känner jag gjort en felbedömning. Hur han kan anse att äldre bridgespelare skall spela på egen bekostnad ifall de blir uttagna att representera sitt land i EM eller VM begriper jag inte. Det är inte beslutet på riksstämman som är stötande utan det är tanken att inte alla som tas ut till landslagen skall få samma förutsättningar som är stötande.
”Det är inte guds mening att andra skall betala min hobby” säger Qviberg. Vet verkligen Qviberg att Gud med detta enbart avser de äldre bridgespelarnas hobby?
Jag har hittills trott att de flesta bridgespelare som får representera Sverige har bridge som ”hobby” eller fritidssysselsättning, men denna uppfattning kan förstås till viss del bero på att jag bor i norrländsk glesbygd och därför inte träffat så många som har bridge som sitt levebröd. Hur många professionella bridgespelare har vi egentligen i Sverige, dvs har bridge som yrke och inte som hobby? Avslutningsvis vill jag säga, om det nu inte redan framgått, att jag delar Mats Nilslands, Johan Rombings och Bertil-G Johnsons synpunkter.

Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Fri 18 December 2009, 23:51
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Varför har vi senior och dam klass i bridge?
känns lite föråldrat på nått vis.

Hade vart lite kul med med andra idrotter typ fotboll,hockey där man måste vara 60+ men í bridge spelar åldern ingen roll eller?
Tillbaka till toppen
Bertil-G Johnson [10514]
Sat 19 December 2009, 08:31
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Jag önskar att du hade rätt, Stefan. Men dessvärre är det så att den fysiska kapaciteten avtar med åren -- och därmed även förmågan att hålla skärpan under långa tävlingar. Du har en del år dit, men du kommer att upptäcka det, jag lovar!
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 19 December 2009, 08:55
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Stefans fråga är intressant. Bertil har givit ett av svaren men det är väl också så att Sverige följer med den internationella hållningen. Så länge det finns mästerkap som EM och VM för damer och seniorer så vill (bör) vi ju som nation delta i dessa.

När nu seniorlaget kan tas ut på lika villkor blir ju en automatisk följdfråga hur det ska tas ut. Det finns en avdelning här på anslagstavlan för "Landslagen". Den har inte använts sedan i september 2008, vilket jag tycker är lite märkligt. Men där kanske det nu kan bli en diskussion (eller åtminstone information) hur detta kan gå till.

Jan Kamras som är UK för både herrar och gamla gubbar/tanter kanske har några idéer. Annars är det säkert någon annan som har kloka synpunkter. Eller åtminstone synpunkter

Angående det som Bertil säger, att åldern tar ut sin rätt, förstår jag ingenting. Jag blir ju bara bättre och bättre...
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Sat 19 December 2009, 10:51
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Hej!

Bara tillgång till iphone just nu så jobbigt med längre inlägg men återkommer nästa vecka.
Vill bara nu nämna att jag fullt accepterar stämmans beslut och avser göra det bästa av situationen. Det behöver ju inte betyda att man håller med om beslutet. Jag avser också motivera detta nästa vecka.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80