Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Har man rätt att bjuda här?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Björn Westling [1666]
Sat 30 January 2010, 13:07
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Du har följande:
EKxxx
x
xxx
EKxx

MTH öppnar med en stark sang, och du kliver in med 2 spader, som visar spader + lågfärg enligt systemet.

Partnern bjuder 3 hjärter, som ju visar hjärter, men jag tyckte att med en singelhacka så kunde jag bjuda min andra färg - partnern kunde ju ha stött spadern.
Alltså 4 klöver.

Nu var dock problemet att partnern på förfrågan om vad 2 spader betydde förkunnade "spader och hjärter" (vi spelar Kubista - vilket väl också kallas Brozel).
Hade jag haft två hackor i hjärter hade jag passat, men nu med singelton ansåg jag mig ha motivering att bjuda igen.

Är det etiskt försvarbart att bjuda på 3 hjärter?

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 30 January 2010, 13:14
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Är det etiskt försvarbart att bjuda på 3 hjärter?

Nej.
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Sat 30 January 2010, 13:15
inlägg: 486
Att bjuda 4 kl är inte tillåtet eftersom du kan ha varit påverkad av partnerns felaktiga förklaring. Om partnern vill spela en av dina färger så finns det andra bud än 3 hj. Förutom pass är 4 hj det enda tänkbara budet med fyra toppstick. Har partnern något i stil med KDKn-sjunde i hj så går det oftast hem.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Sat 30 January 2010, 13:25
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag minns inte riktigt vad Brozel säger, men är det inte så att hj+ sp bjudes med 2hj?

I så fall får du inte låtsas om att du hör att partnern missuppfattat budläget.

Jag orkar inte tänka igenom tankevarianterna och tankefällorna, men rent praktiskt
enklast är nog att passa medan det är odubblat, och hoppas på det bästa.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Sat 30 January 2010, 13:38
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Bridgesverige har tur att jag inte dömer i denna sport. Jag hade tagit fram röda kortet direkt. En månad är kanske rimligt.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sat 30 January 2010, 14:04
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
... Förutom pass är 4 hj det enda tänkbara budet med fyra toppstick. Har partnern något i stil med KDKn-sjunde i hj så går det oftast hem.


"Enda tänka" gäller säkert för dig, men vi måste väl i detta som i alla andra fall ta reda på budstil etc. Hypotetisk: säg att parre var förhandspassad, då kan han inte ha en lång Hj utan att ha en sidofärg ... eller klampar vi normal in med junk mot 1N så är AK femte och AK fjärde = båt mot en hand som tål 3Hj mot normal handen. Onödigt att vara alltför kategorisk. Det kan vara helt OK att bjuda på 3Hj, men visst måste det finnas synnerliga skäl i så fall. Ofta när dessa diskussioner kommer upp saknas information i återgivningen av olika uppenbara skäl; någon tycker att något är självklart och förstår inte att vad det är som måste underbyggas eller en annan känner sig förfördelad och ser problemet bara från sin horisont. Jag spelar ibland med en partner som är liiite passiv i budgivning; så pass på 3Hj kan knappast ses som tillräckligt haveri. I det fallet är inte pass ens ett alternativt bud ... men jag tvivlar på att någon TL eller jury inser vi en normal utfrågning/hantering att så är fallet; kvarstår är att gör det som man tror man sover bäst av ... vad än "bättrevetande" anser. (är något helt självklart för dig i OI lägen; då har du fel!)

Att passa medan det är odubblat och sedan ännu värre slinka på D måste vara sjuresor värre än ur "etiskt perspektiv" än att bjuda 4Kl direkt. Som reglerna ser ut idag, känns det inte som att fulla haveripotentialen uppnås.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 15:04
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Är naturliga 3hj okrav? Vågar ni verkligen passa på 3hj med Fredin till höger som sangöppnare?

Det blir säkert en bra bricka när partnern hade 1615 och en öppningshand

Att förutsätta att partnern har en självspelande hjärter och utkräva en höjning till 4 med singelhacka i stöd låter absurt, har han en sådan hand hade han (eller kommer att göra det på 4kl) bjudit 4hj. Om partnern bjudit 4hj på 2sp är det ett annat läge, och om vi haft 5314 istället för 5134 är det också ett annat läge. Men nu var det inte så.
Jag tror inte en enda, inte ens Fredrik (det skulle göra mig konfunderad över laguttagnngarna i framtiden ), skulle höja till 4hj på kravbudet (om vi antar att det är en kravsituation, jmf om 1NT visade 8-10) 3hj med den här handen. Alla hade bjudit 4kl "på vägen", om 4hj är rätt kontrakt kommer partnern att bjuda det, var så säker.

Någon måste ju skilja sig från mängden, men jag anser att de flesta av er helt enkelt inte tänkt färdigt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sat 30 January 2010, 16:12
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 30 January 2010, 16:57
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Är naturliga 3hj okrav?

Björn Westling[1666 skrev ...
]
Hade jag haft två hackor i hjärter hade jag passat


Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 30 January 2010, 17:29
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]
4Kl går väl att bjuda men partnern får inte "komma på" att han förklarat fel och måste bjuda som om det visar klöverkontroll, vart det leder är intressant men inte till pass.

Vad betyder 3Hj om du visar klöver + spader ?


Klöverkontroll? Nu får du skärpa dig. 3hj var väl för helskotta inte en slaminvit, vi är inne i en NATURLIG budgivning.

Torbjörn: Den kommenteran är ju baserad på OIn. Frågan är om 3hj verkligen ÄR okrav. Det tror jag inte det är många som egentligen anser.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80