Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad är bridgeetik för dig?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Fri 25 December 2009, 16:31
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Får man psyka sitt deklarationskort?
Dvs man har ett orangefärgat sådant trots en viss erfarenhet.

Jag minns faktiskt en giv från min första tävling.
Vi var tämligen gröna nybörjare jag och min partner.
Jag såg en annons i lokaltidningen som berättade att Näsby BS spelade i Viggbyholm på torsdagar kl 19.00. Detta var hösten 1975 och vi var 16 år och hade spelat bridge i ett halvår, enbart hemma med hjälp av boken och ingen annan.
Jag frågade den bäste liraren i vårt gäng och han lovade att plugga på 'Kurs i Kontraktsbridge' som var vår bibel.
Dvs han skolkade från skolan samma torsdag och lärde sig allt om färgfrågebud, 5äss Blackwood mm mm.
Så gick vi ner.
Den förste vi möter är hans klassföreståndare som undrade vart han varit hela dagen.....

En stund in i tävlingen, som fö var mkt besvärlig med budlådor och en elak herre som hela tiden kom och sa -: "Nu får ni skynda på", kom så denna given.
Jag hade ungefär KJxxx xx Kxx Kxx och min partner öppnade med 2Kl.
'Gubben' till höger klev in med 2Ru och jag visste nu inte vad jag skulle göra.
I Jannerstens bok klev aldrig någon in efter 2Kl.
Men jag kom på att 'Om jag passar blir det ju exakt samma sak!!!'
Jag passade, näste passade och partnern sa DBL.
Men herrn till höger hade fler strängar på sin lyra och bjöd 2Hj.
Nu kunde jag inte tiga mer, jag hade ju bra kort, så jag hoppade till 3Sp för att visa min partner att här fanns det bananer.
4NT kom det promt mittemot.
Jag, som läst på ässfrågekapitlet noggrannt, visste att ett äss hade jag med spaderkung så 5Ru fick det bli.
5NT kom det nu och ja 3 kungar hade jag (utan att tänka på att en redan var redovisad) så 6Sp blev mitt svar.
7NT kom det då och ingen dubblade.
Partnern radade upp 13 stick och när vi vecklade upp protokollet så fanns det ingen annan som hade bjudit upp lika högt och trots att vi inte begrep något om poängberäkningen så var vi stolta som tuppar över att ha bjudit 7NT med hemgång.
Då säger min partner högt till mannen
-: "Du hade inte fått ett enda stick i 2Ru dubbelt."
Partnern hade nämligen ÄQJT9x i ruter.

Det tog mig 10 år innan jag plötsligt kom ihåg hela scenariot.
Mannen till höger var Norrorts störste sjajsgubbe.
Jag undrar hur han mådde när han fick höra vårt snack om 2Ru dubbelt, samtidigt som han fick exakt noll poäng för 7NT?

Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 25 December 2009, 16:32
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Jag är lite kluven. Att som överenskommelse ha att aldrig psyka mot orutinerade spelare är inte korrekt. Det ger partnern otillåtna upplsyningar.


Detta förstår jag inte. Man skulle väl kunna deklarera att man inte psykar mot t.ex orange deklarationskort och då förstår jag inte varför det skulle vara otillåtet?
Tillbaka till toppen
Tobias Bende [27672]
Fri 25 December 2009, 18:52
Registrerad medlem #27672
inlägg: 198
Är det någon som tycker att det är oetiskt att höja partnerns spärröppning till utgång när man möter motståndare som inte förstår att det är ett rimligt bud med dåliga kort och stöd? Eller att spela med slaskruter mot nybörjare som inte förstår hur man bjuder med bra kort efter (1ru*) - dbl - (pass)?
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 25 December 2009, 19:06
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
De som använder psykiska bud och/eller konstiga budmetoder mot nybörjare av något slag beter sig gräsligt illa och är i behov av uppfostran!
Men är det oetiskt? Antagligen förstår de inte vad bridgeetik är.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Hans Vikman [10041]
Mon 28 December 2009, 15:14
Registrerad medlem #10041
inlägg: 66
Bridgetik för mig är tex att självklart låta motståndaren få för sin klöverdam som han inte fick för i LK 0904.
Kanske jag bryter mot lagen om jag inte kallar på TL utan låter V byta sitt kort men det kan jag leva med



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 28 December 2009, 18:33
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Hans Vikman[10041 skrev ...
]
Bridgetik för mig är tex att självklart låta motståndaren få för sin klöverdam som han inte fick för i LK 0904.
Kanske jag bryter mot lagen om jag inte kallar på TL utan låter V byta sitt kort men det kan jag leva med


Ja, det krävs ju ingen större tankeverksamhet för att inse vad som hänt. NS vinner inget fairplay-pris direkt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Mon 28 December 2009, 20:25
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Att veta att partnern inte psykar är väl knappast en tillåten upplysning?
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Mon 28 December 2009, 20:39
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Att veta att partnern inte psykar är väl knappast en tillåten upplysning?


Menar du att det är "otillåtet" att skriva på deklarationen att man "aldrig psykar"? Eller har jag missförstått?

Likaväl skulle man väl annars kunna deklarera: Psykar aldrig mot "orange deklarationer"
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Tue 29 December 2009, 08:29
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Att skriva på deklarationen är en sak. En annan är att ha en "hemlig" överenskommelse att aldrig psyka i vissa lägen.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 29 December 2009, 09:25
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Bra Hasse. Då är vi ju överens! God fortsättning!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80