Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad är bridgeetik för dig?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Tue 22 December 2009, 20:02
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Intressant fråga.

Jag tycker Tjolpe har det bästa svaret i sitt första inlägg i denna tråden.

Om man ALLTID ser till att bete sig så som man vill att sina motståndare skall bete sig i samma situation så kommer i slutändan alla att vara nöjda.

Vad som då är viktigt är naturligtvis ödmjukheten. Att inte enbart se till att få bästa möjliga resultat på den aktuella brickan utan att ställa sig frågan varje gång man är osäker, "hade jag tyckt att det var 100% okej om mina motståndare gjort likadant i detta läget?"

Jag skall erkänna att efter några års uppehåll från bridgen innan jag kom tillbaka för 2 år sedan så är jag mycket dåligt påläst vad det gäller bridgelagarna. Trots det så får jag aldrig några klagomål på mig för att vara oetisk vad jag vet. Anledningen till det tror jag vara att jag ALLTID försöker bete mig mot andra som jag vill att dom skall bete sig mot mig.
Och detta gäller inte bara innom bridgen utan även i livet utanför bridgen.

Lycka till med bridgen
/ Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Wed 23 December 2009, 08:06
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Psykar mot nybörjare.....

Mina juniorer(då 11 år) blev ett flertal gånger utsatta för detta under bridgefestivalen Jönköping. Detta av rutinerade spelare. Konfronterade 2 av dem och de bad om ursäkt då. Men likväl får man ju en inblick i dessa spelares poängjakt till varje pris(bronstävling).

Det som Joakim berättar visar att det fortfarande pågår
Tycker du skall på något sätt konfrontera dem alternativt namnge dem här. Detta ofog skall inte få gå förbi utan åtgärd.

/Magnus
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Wed 23 December 2009, 08:42
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag håller med Joakim och Magnus, psykar och över huvud taget allt dåligt uppförande mot nya spelare är nog det värsta brott man kan göra mot bridgens etik.

Svårigheten ligger helt klart i att komma åt de som bär sig åt på detta sätt. Antagligen sitter de inte och läser här nu, eller skriver något till sitt försvar. Det rör sig troligen om personer som även utanför bridgen har ett dåligt begrepp om etik, för som Mikael säger gäller ju samma regler i övriga livet.

Låt oss hjälpas åt att få bort dessa fasoner. Jag antar att det är på klubbarna det börjar, men där är det antagligen svårare att komma åt. På bridgefestivalen är det nog möjligt.

Nästa års kampanj? Håll Sverige rent. Från sådana dumheter.
Tillbaka till toppen
Efraim Laksman [30188]
Fri 25 December 2009, 13:58
Registrerad medlem #30188
inlägg: 7
Jag anser att psykbud är en del av bridgen, och kan inte se något problem med att man psykar (så länge man inte besöker en spelkväll för mindre rutinerade). Jag psykbjuder gärna både mot bättre och sämre spelare. Får man kanske inte heller markera falskt när man möter mindre rutinerade?

Jag anser att man självklart får både bjuda och markera hur falskt man vill vid brdigebordet, så länge man lurar sin partner med.

Däremot anser jag inte att man är skyldig att hålla reda på hur skickliga eller erfarna ens motståndare är, vilket automatiskt leder till att man inte kan göra det slags åtskillnad i spelsätt som vissa begär.
Tillbaka till toppen
Joakim Guldbrand [14177]
Fri 25 December 2009, 14:12
Registrerad medlem #14177
inlägg: 296
[quote]]
Jag anser att psykbud är en del av bridgen, och kan inte se något problem med att man psykar (så länge man inte besöker en spelkväll för mindre rutinerade). Jag psykbjuder gärna både mot bättre och sämre spelare. leder till att man inte kan göra det slags åtskillnad i spelsätt som vissa begär.



Jag hoppas du deklarerar att du psykar frekvent också ?
Sedan är det väl skillnad på bjuda hårt och rena psykbud, jag kommer aldrig någonsin att psyka, kan jag inte ta poäng på annat sätt avstår jag mer än gärna dessa poäng. Jag upplever det som om "gris" bridgen försvinner ju bättre tävling det är i par sm finalen tror jag att vi slapp möta en endaste feldeklaration/psykbud eller anna felaktig förklaring det kallar jag riktig bridge, det är svårt nog ändå att en del gör allt i alla lägen för att ge sig fördelar.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 25 December 2009, 14:20
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Efraim Laksman[30188 skrev ...
]

Däremot anser jag inte att man är skyldig att hålla reda på hur skickliga eller erfarna ens motståndare är, vilket automatiskt leder till att man inte kan göra det slags åtskillnad i spelsätt som vissa begär.


Ett av problemen är just att det kan vara svårt att veta hur rutinerade motståndarna är. Kanske det vore bra att kunna markera på deklarationskortet med t.ex. nybörjare eller orutinerade. Detta kunde i så fall tas som en signal att man som motståndare väljer att undvika psykbud.

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 December 2009, 14:34
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Psykbud, vid rätt tillfälle, hör till bridgen ja. Rutinerade spelare avslöjar ofta dessa, nybörjare har dock inte en chans att göra det, varför poängjakt meddelst psykbud mot nybörjare är osmaklig.
Om du själv är nybörjare ser jag inget problem, bortsett från att jag anser att du ska försöka förbättra dina inkomster genom att spela bra bridge istället för att försöka psyka bort motståndarna.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Karlsson [8958]
Fri 25 December 2009, 14:58
Registrerad medlem #8958
inlägg: 115
Vad är en psyk ? Var går gränsen för psykbud om man nu får ställa en sån fråga rakt ut. Vad avgör om man frångår systemet tillräckligt långt ?

Hoppas någon riktig gnällspik retar sig på detta inlägg!

/julrester och småslattar
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Fri 25 December 2009, 15:01
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Jag är lite kluven. Att som överenskommelse ha att aldrig psyka mot orutinerade spelare är inte korrekt. Det ger partnern otillåtna upplsyningar.
Finns det inte deklarationskort i olika färger (orange?) för orutinerade spelare?
Tillbaka till toppen
Joakim Guldbrand [14177]
Fri 25 December 2009, 15:15
Registrerad medlem #14177
inlägg: 296
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Jag är lite kluven. Att som överenskommelse ha att aldrig psyka mot orutinerade spelare är inte korrekt. Det ger partnern otillåtna upplsyningar.
Finns det inte deklarationskort i olika färger (orange?) för orutinerade spelare?


Man kan ju skriva på deklartionen psykbud förekommer inte om man nu vill ha psykbud som ett moment mot nybörjare som har svårt att räkna kort och veta när de skall bjuda...
Vill man lägga in sådana moment för bridgens framtidsfolk, när de i vissa fall knappt kan sortera korten och veta vem som skall bjuda, då skall man få möta pstykar när man är sårbar/nervös och spänd bara av att ta sig till klubbspelet är det sådant vi vill ha i bridgeSverige ???

Har man en motståndare som har orange deklartion inträder också en viss hyffs och etik kanske... Ja en del skiter ju i det man kan ju lura till sig lite bronspoäng .med ett hur rymligt samvte som helst så...

Att psyka kan väl vara ok särskilt mot riktigt bra spelare men mot nybörjare är det rent osmakligt
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80