Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad är bridgeetik för dig?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Fri 18 December 2009, 12:21
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
För mig är bridgeetik det jag själv kan göra för att spelet ska bli rättvist.

I första hand rör det om att ge motståndarna samma information som jag och min partner har besträffande bud och spelsätt, samt uppkomna situationer.

I andra hand att samtliga spelare vid bordet ej utnyttjar otillåten information.

Vad är bridgeetik för dig?
Tillbaka till toppen
Stefan Bengtsson [1165]
Fri 18 December 2009, 13:03
Registrerad medlem #1165
inlägg: 20
Viktig - och svår - fråga!

För mig har all etik ett väldigt viktigt huvudsyfte (inte med nödvändighet det enda) - att balansera ett/flera regelverk (lagar och annat). Ett regelverk måste med nödvändighet vara kantigt och till stor del svart-eller-vitt - för att vara tillämpbart och förståeligt. Men ett regelverk kommer aldrig till 100% leda till "rätt beslut/agerande".

Därför behövs alltid förmågan att ifrågasätta ett regelverk, att våga frångå det när man är övertygad om att det är "rätt" - och att t.o.m. utmana det. Att slaviskt följa lagar och regler är i princip alltid farligt - ibland extremt så (historien kryllar av exempel). Så för mig mig förutsätter etik/moral att man i en specifik situation ställer sig frågan - även om regelverket ger mig rätt (eller inte) att göra en viss sak, är det Rätt av mig i detta läge?

Och det här är givetvis överförbart på bridgen. Bridgens regler kommer aldrig bli perfekta. Man måste därför ställa sig frågan då och då - även om lagarna tillåter en till ett visst agerande - bör jag? Och svaret kommer (bör) vara olika i olika situationer. Att vara blint paragrafryttare är inget jag sympatiserar med - och jag anser att detta har absolut inget med etik att göra, utan snarare motsatsen.

Men, säger vissa, vi måste stenhårt följa reglerna för att "utbilda" de "oinvigna". Vi "slaktar" kort och gott den specifika situationen (och individen) på "helhetens altare". Och det kan givetvis ibland vara rätt - men också mycket fel, anser jag. Det är ungefär samma typ av resonemang (på en dock mer drastisk nivå) som drivs när man hävdar att man offrat ett liv för att rädda 1.000 - eller 10 för att rädda 10.000 - eller 100 för att ...! Man är på mycket farlig mark (inte alltid felaktig, men farlig) när man styrs av sådant tänkande i för hög grad.

Men allt sådant här är svårt och med nödvändighet inte helt objektivt. Men väldigt, väldigt viktigt. Etiken står för att en "känsla" måste läggas till många beslut, där huvudsyftet måste vara att kombinerat se till helhet och specifikt fall. Och ledord som hänsyn och rättvisa bör finnas med i 'ekvationen'.

Så är det i alla fall för mig - därmed inte sagt att jag fullt ut själv alltid lyckas tillämpa det skrivna.

God Jul & Gott Nytt År!
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 18 December 2009, 13:44
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag håller med dig helt och hållet Stefan.

Lagarna är de regler som ligger till grund medan etiken är vårt eget sätt att tillämpa dem i specifika situationer.

Det är svårt att avgöra hur andra personer tillämpar bridgens etik. Det kan man heller inte påverka. Däremot finns möjligheten att klaga om man är missnöjd.

Därför får man också acceptera att andra kan klaga på min uppfattning om bridgens etik. Det hör till.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 18 December 2009, 16:59
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Till att börja med beter man sig som man önskar att andra ska göra mot en själv.

För det andra ser man till att man alltid har ett rent samvete.

Dess värre har en del ovanligt rymliga samveten, och de förväntar sig antagligen inte mycket bättre från omvärlden.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Sat 19 December 2009, 00:26
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]

Dess värre har en del ovanligt rymliga samveten, och de förväntar sig antagligen inte mycket bättre från omvärlden.


Om man vänder på din fundering, det är kanske därför dessa vissa beter sig som de gör: om de inte tror andra bridgespelare om gott, så varför skulle de vara bättre än andra spelare? Inte vill de vända andra kinden till... Ja bättre rent av förekomma än förekommas.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Anders Bondensson [10244]
Mon 21 December 2009, 12:46
Registrerad medlem #10244
inlägg: 76
Intressant frågeställning, och till Stefan Bengtssons intressanta funderingar kring etik och regelefterlevnad vill jag tillfoga ett synsätt som trots allt manar till stor försiktigthet när man överväger eventuella regelbrott.

Först vill jag dock påpeka att det är långt från självklart hur regler ska tolkas, och för att förstå måste man oftast ta reda på hur lagstiftaren resonerat. När det gäller vanlig svensk lagtext återfinns dessa resonemang i s.k. förarbeten. Finns något motsvarande för bridgens etiska regler?

Nå. Jag anser precis som Stefan att etik inte handlar om att blint följa regler. De måste ibland brytas, men det ska göras med stor försiktighet och ödmjukhet.

Man måste först ta reda på varför lagarna finns, varför de är förmulerade som de är och hur de ska tolkas. Vet man inte det blir alla regelbrott inte mycket mer än hybris, där man ställer sin egen begåvning och förmåga till objektivitet långt över den samlade klokskapen hos lagstiftarna.

Många som bryter mot lagar under parollen att de endast följer sitt samvetes röst, och att de minsann vet hur det går man bara följer order, besitter oftast bara en trist kombination av okunskap och omotiverat stort självförtroende.

Etik är alltså att följa sitt samvetes röst och göra det man TROR är rätt, som många varit inne på, men för mig är det också att i möjligaste mån ta reda på vad som ÄR rätt. Orkar man inte det är det bättre att hålla sig till reglerna.
Tillbaka till toppen
Johan Linander [88360]
Mon 21 December 2009, 16:33
Registrerad medlem #88360
inlägg: 84
Bra fråga och spännande inlägg. Det känns lite som folosofiska rummet när man läser inläggen. (positivt menat. favoritprogram)

Att bryta mot regler för att det är etiskt försvarbart....i filosofins värld ja. I verkligheten - njaa. Det blir rörigt. Om en regel är "fel" får man nog snällt finna sig i den tills den blir ändrad.

Det omvända förhållandet blir än mer jobbigt att förlika sig med, dvs att man kan vara oetisk om man följer reglerna. Pjuhh, jag har tillräckligt jobbigt som det är vid bridgebordet.

Att läsa förarbetena till bridgelagarna låter däremot intressant. För det är väl just i tolkningarna av lagen som dispyter och etiska dilemma dyker upp?

Till frågan. Bridgeetik för mig är i stor utsträckning en fråga uppförande och beteende. Jag håller med Nilsland men vill till det foga vikten av ett korrekt uppförande.

En aldrig så regelmässigt etisk tölp blir per definition oetisk.

God Jul
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 21 December 2009, 17:15
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Kopplingen mellan etik och lagar/regler är inte alls så klar som man kanske kan tro.
Den som följer en lags bokstav kan samtidigt vara oetisk.
Trots detta är det oetiskt att inte följa reglerna.
Slutsatsen blir att etisk är man om man följer lagarna och anstränger sig för att följa deras andemening.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Bengtsson [1165]
Tue 22 December 2009, 09:39
Registrerad medlem #1165
inlägg: 20
Hej igen!

Glädjande nog har det börjat ramla in några inlägg i den här tråden, där jag håller med Johan om att det blir inte så lite "filosofistuga" av det hela - vilket är roligt! Men det är nog oundvikligt, med tanke på ämnesområdet.

God etik är inte samma sak som gott uppträdande (tycker jag)!
Lite förtydliganden, av i alla fall hur jag ser på det hela. Till att börja med tycker jag, som jag skrev tidigare, att Regelverk och Etik är två helt olika "dimensioner". Två andra inom bridgen viktiga "dimensioner" är Beteende och Skicklighet. Och det går givetvis att formulera annorlunda eller hitta fler.

Vad jag vill komma fram till - och det tycker jag är viktigt - är att trevligt eller otrevligt beteende är något annat än god eller dålig moral (alltså det etiska perspektivet). Den mest "bufflige" och tväre i rummet kan samtidigt vara den som visar (kanske i det tysta) bäst bevis på god etik. Och den mest insmickrande och trevliga kan vara en riktigt ful fisk!

Eftersom kopplingen mellan uppförande och etik gjorts tidigare i tråden, ville jag lägga till denna vinkling. Så god etik och trevligt uppträdande, tror jag, är viktigt att se som olika saker. Sen finns det måhända (förhoppningsvis!) i många fall på individuell nivå en viss koppling, som det ofta finns mellan olika "dimensioner". Men då glider vi in på mer statistiska begrepp som 'korrelation'.

Så en person som följer regelverket, är jättetrevlig och är en riktigt vass bridgespelare, kan fortfarande agera oetiskt - anser jag! Och motsatsen gäller i lika hög grad.

God etik berör i första hand gråzonen mellan att aktivt tillämpa regler och aktivt bryta dem (tycker jag)!
Jag var möjligen lite otydlig tidigare, även om det kändes självklart för mig. Att följa eller inte följa regler är oftast inte en svart eller vit fråga. Det finns ofta en stor gråzon, speciellt inom bridgen. Det finns ganska stora möjligheter att väldigt ofta luta sig mot den ena eller andra paragrafen - och eventuellt välja att tillämpa den för sin egen möjliga vinnings skull. Det kan röra sig om OI, ofullständiga förklaringar, uteblivna alerter och en mängd andra situationer.

Och det är här jag hävdar att ett etiskt perspektiv kommer in. Trots att lagar/regler tillåter oss att göra något, bör vi långtifrån alltid göra detta! Så det handlar ofta om att inte dra nytta av en situation, snarare än att "bryta en regel". Därmed inte sagt att det inte kan vara "etiskt" att någon gång bryta en regel aktivt, för det kan det givetvis. Men med ett bra regelverk - vilket vi får hoppas att bridgen har, även om allt kan bli bättre - är detta mer ovanligt.

Så pudelns kärna tenderar nog ofta vara huruvida vårt agerande styrs av möjligheten till egen vinning (eller skapande av problem för andra) eller inte. Fuskar vi (bryter regler) är det givetvis i princip alltid dålig etik. Tillämpar vi aktivt regler för att få fördelar kan det vara dålig etik - men behöver givetvis inte vara det! Och det motsatta resonemanget kan också föras.


Ett regelverk kan oftast programmeras in i en dator och därmed tolkas av en maskin (även om säkert flera av bridgens paragrafer skulle skapa spännande utmaningar här!). Vad som är god etik eller inte kan "aldrig" det. Etiken måste därför, tycker jag, stå för en kontrast till det maskinella och "ej reflekterande" perspektivet - och därmed väga in en större helhet.

Jag önskar alla en riktigt vit jul!
Tillbaka till toppen
Joakim Guldbrand [14177]
Tue 22 December 2009, 13:19
Registrerad medlem #14177
inlägg: 296
Vad är bridgeetik för dig?


En punkt som ingen berört direkt är ju också hur vi skaffar oss poäng/scorer. Då tänker jag framför allt när vi möter nybörjare och mindre rutinerade. Ett exempel är vid en tidgare festival inte detta år då spelade jag med en spelare som gjorde sin första lr kanske andra silvertävling och var ganska nervös inför detta, två av motståndarna var dessutom alldeles för överförfriskade vilket jag förgäves försökte påpeka,
(det kan innebära extra problem med etik när våra TL aldrig/sällan har kuraget att lyfta ut uppenbart alkoholpåverkade spelare)

men ännu värre ? var att de psykade på båda brickorna, det hör inte hemma att ta poäng mot mindre rutinerade på sådant sätt anser jag det är dålig bridgeetik. (Båda dessa spelare är av god nationell klass)
Min partner tog illa vid sig av deras psykningar.... då vi inte fick en ärlig chans att göra rätt...

Likaså de spelare som på klubbar mot rena nybörjare skitbjuder/psykar/kliver in på meningslös trams som de aldrig skulle göra annars, där är en av bridgens viktigaste etiska frågor är det verkligen värt priset att få höga bra scorer på bekostnad av nya spelare
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80