Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Att lära ut bridge till studenter

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Jan Malmström [2785]
Wed 28 October 2009, 21:59
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
Jag håller med om mycket som har sagts. Numera brukar jag säga att mitt största misstag, som jag har gjort inom Bridgen är att jag (tillsammans med Sten) skrev Trappan på 12 lektioner!!

Jag har på senare år hållit nybörjarkurser (även med äldre) på fyra lektioner och sedan satt dom i spel - det fungerar utmärkt!

I dagarna håller jag en nybörjarkurs på dagtid (mest pensionärer). Jag tänker att hålla kursen på 6 lektioner och sedan få in dem i verkligheten, dvs tävlingsverksamheten. Givetvis kommer detta att föregås med att de ska få 30 min teori före spelet.

Många av mina nybörjare har skaffat sig CD-skivan. Den är bra! De är samtidigt glada för att vi håller två nybörjarkurser i veckan. De kan nämligen gå på båda för samma pris som för en! De tycker att en dag i veckan är för långt tempo.

När det gäller juniorer, gäller det att hålla en lektion så de vet vad bridge går ut på - sedan gäller det praktiska spelet. Jag har ännu inte sett en junior som går och köper ett dataspel, läser instruktionerna i en vecka (!) innan han/hon laddar in CD-skivan i datorn.

Här finns utvecklingspotential!

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80