Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Att lära ut bridge till studenter

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Tobias Bende [27672]
Mon 26 October 2009, 21:57
Registrerad medlem #27672
inlägg: 198
Detta är ett ämne jag funderat på ett tag. Jag tycker att det känns som att det kursmaterial som finns för nybörjare är riktat till den typiske kursdeltagaren, vilket är någon i övre medelåldern eller kanske en nybliven pensionär. När man skall lära ut bridge till studenter i högskoleåldern som kanske är vana vid ett högt studietempo, är analytiska till sinnet och är redo att ta till sig nya kunskaper snabbt, verkar receptet vara att använda samma kursmaterial men att kanske gå igenom kursen i dubbelt tempo. Min fråga är om det verkligen är rätt sätt?

Nu har jag inte så väldigt stora erfarenheter av att lära ut bridge (för den delen så har jag inte spelat bridge så länge heller) men min känsla är att det borde finnas ett bättre sätt. Som nybörjare får man exempelvis lära sig strikta regler för budgivningen för att sedan när man får lite mer erfarenhet istället får lära sig t.ex. att "poäng betyder inte så mycket, det gäller att värdera korten". Det handlar alltså om kunskaper som först får präntas in för att sedan på nytt ifrågasättas. Ärligt talat så har jag mött väldigt många spelare (oftast de som börjat spela på äldre dagar) som aldrig någonsin kommer att gå vidare från att tänka i de strikta termer som förekommer i bridgeböckerna. En variant på min ursprungliga fråga blir då: Om man förutsätter att kursdeltagarna kommer att gå vidare och bli seriösa tävlingsspelare, skall de då drillas på samma sätt som de som realistiskt sätt för all framtid kommer att klassas som "mindre rutinerade"?
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Mon 26 October 2009, 22:21
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Nej. Låt studenterna komma igång och spela med en gång, gå igenom efterhand. Unga människor vill ha action, inte teorilektioner!
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Mon 26 October 2009, 23:26
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Japp tror som Björn här. När jag började spela för fem år sen nånting träffa jag först en kille på krogen där han lärde mig poängberäkning, NT-öppning och stayman. Sen gick vi samma kväll till klubben och spelade en bronstävling.



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Mon 26 October 2009, 23:29
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
.



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Mon 26 October 2009, 23:43
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Spela direkt med naturligt budsystem, gärna acol
Införa konventioner tematiskt.
Själva få konstruera budsekvenser efter vissa öppningsbud som sedan testas, debatteras och utvärderas.
Grunderna i precisionsklöver (och MS såklart)
Många spelföringsövningar med eftersnack
Kommunikationen mellan spelarna i försvar
Slam- och
Mothandsbudgivning bör snabbt utvecklas

Ovan nämnda punkter borde väl vara en bra grund för en kurs på gymnasiet och högskolan? Material finns det ju i drivor. Ganska naturligt att ha MS-böckerna som referensmaterial Tyvärr är de just uppbyggda som referensverk, varför de inte alls passar som böcker att undervisa ur.


Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 27 October 2009, 08:08
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag håller med. För många juniorer kan det gå väldigt snabbt. Efter ett par tre månader kan de faktiskt ha ett kunnande väl motsvarande en hygglig klubbspelare.
Andra utvecklas långsammare, men precis som Tobias antyder, de utvecklas - till skillnad från många som börjat som 50+.

Ett praktiskt tips om ni tränar juniorer via BBO. Säg att en BBO-junior har bett dig om råd och synpunkter - "berätta vet om Lavinthal". Du kör igång en riktigt bra föreläsning. Men så märker du att junioren ifråga börjar spela samtidigt vid ett bord. Nonchalans?? Antagligen inte. Inte medvetet iaf! De under 30 brukar klara av att chatta med flera samtidigt. Eller chatta och spela... Och är de bridgebegåvade, klarar de av både spel, undervisning och lite lätt chatt i glada vänners lag....

...................................

Ett par följdundringar på tal om studentbridgen.

Jag satt och pratade med Ralf Byström för ett par år sedan. Raffe berättade att när han läste i Uppsala, var de ett helt gäng studenter som spelade tillsammans. Flertalet av dem blev kända bridgepersonligheter som han själv, och eller starka stormästare, många internationella stormästare = stora delar av vårt landslag.
Vi har ju även det något äldre Lundagänget. Luck-systemet, Stenberg, Hallén, etc... Ja ni vet.

Två frågor. HUR skapar man sådana här väl fungerande, kreativa bridgemiljöer?? Uppstår de slumpmässigt och spontant - rena lyckträffen, eller fanns det några särskilda omständigheter??

Två. Var deltagarna i dessa gäng etablerade bridgespelare redan innan de/ni började studera, eller lärde de sig spela under studieåren??


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Tue 27 October 2009, 14:55
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Det lät djäkligt akademiskt det där, men givetvis skall de spela, spela och åter spela. Att de sedan undervisas blir en annan femma. Jag vet också att förbundet har lite roliga varianter på tävlingar de använder på sina juniorläger, men annars duger vanlig robba långt det med
Känns ändå viktigt med en viss grundstruktur som förhoppningsvis gör det bara roligare att utveckla sina konster vid bridgebordet.
Tillbaka till toppen
Tobias Bende [27672]
Tue 27 October 2009, 15:11
Registrerad medlem #27672
inlägg: 198
Inte för att jag är emot att nybörjare snabbt kommer igång att spela men är det verkligen något som skiljer mellan den typiske nybörjaren och studenterna i mitt exempel? I de nybörjarkurser jag känner till så handlar det också om att snabbt komma igång med spelet (hmm... dock kanske med preparerade brickor, vilket ju inte är samma sak).

Det låter i den här tråden som att studenter inte har ork att sitta och lyssna på teorigenomgångar. Det skulle jag gissa vara sant för unga juniorer men jag skulle räkna med att t.ex. en högskolestudent snarare har högre kapacitet att tillgodogöra sig information i en teorigenomgång.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 27 October 2009, 15:32
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Tobias Bende[27672 skrev ...
]


Det låter i den här tråden som att studenter inte har ork att sitta och lyssna på teorigenomgångar. Det skulle jag gissa vara sant för unga juniorer men jag skulle räkna med att t.ex. en högskolestudent snarare har högre kapacitet att tillgodogöra sig information i en teorigenomgång.


Jo, jag håller med dig. En genomsnittlig grundskoleelev och mången gymnasieelev tenderar att inte ha ork att sitta och lyssna en längre stund. Medan en högskolestuderande är ju per själva definition just den som har ork att sitta och lyssna och klura ut, och även anstränga sig utan ett omedelbart synligt resultat.
Icke desto mindre man kan kanske anta att även de uppskattar att få komma till skott. På det sättet får man dessutom med även dem som är bara halvt intresserade i början.

Jag själv tror att något slags variant av 10 minutersbridgen är bra de första 1-2 omgångarna, inte bara med unga juniorer men även studenter - och vuxna. Så är de igång och allt kan byggas på ett naturligt sätt.
Och de kan då även spela när de är för sig själva, redan från dag 1.



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Kjell Håkansson [3733]
Wed 28 October 2009, 20:18
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Mitt inträde i bridgens värld började när en kollega kom in på mitt kontor och frågade om vi skulle spela en barometer i Hälsingland(Gnarp) jag frågade,vad är barometer.Han förklarade vad det var på vägen till Gnarp,bodde då i Sundsvall.Vi kom på medel,26 par.
Det behövs inte så mycket om intresse finns.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80