Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ändring av bud

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Kjell Lomarker [18571]
Fri 07 August 2009, 08:20
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Hej,

Kollade igenom en dom av LK och har en fråga. länk

Om man kommer på sig själv att man bjudit fel innan MTV hunnit passa har man då inte rätt att ändra sitt bud?

En snabb koll i lagarna säger att det får du om det sker "i samma andetag" ungefär, då utan bestraffning.

Om jag inte missminner mig så fanns det i tidigare lagbok en paragraf som sa att du även fick ändra ditt bud så att motståndarna får poäng för det kontrakt som man kommer i och jag själv får poäng för det kontrakt som jag råkade bjuda fel i.

I den domen skulle alltså ÖV få resultatet 6NT +1 och NS 5Hj -2.

Har man ändrat eller kommer jag ihåg helt fel?

//Kjell


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 07 August 2009, 10:50
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Hej,

Kollade igenom en dom av LK och har en fråga. länk

Om man kommer på sig själv att man bjudit fel innan MTV hunnit passa har man då inte rätt att ändra sitt bud?

Innan partnern bjudit.
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
En snabb koll i lagarna säger att det får du om det sker "i samma andetag" ungefär, då utan bestraffning.

Utan paus för tanke.
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Om jag inte missminner mig så fanns det i tidigare lagbok en paragraf som sa att du även fick ändra ditt bud så att motståndarna får poäng för det kontrakt som man kommer i och jag själv får poäng för det kontrakt som jag råkade bjuda fel i.

I den domen skulle alltså ÖV få resultatet 6NT +1 och NS 5Hj -2.

Har man ändrat eller kommer jag ihåg helt fel?

//Kjell


Enligt 97-års lagar kunde man, förutom tillåtna ändringar, ändra sig till ett nytt bud men kunde då max få 40%, eller -3imp, på brickan.

/B
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 07 August 2009, 13:01
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]En snabb koll i lagarna säger att det får du om det sker "i samma andetag" ungefär, då utan bestraffning.


Det har inte med andetag att göra utan, precis som BEO skriver, att göra med eventuell paus för tanke. Detta har beskrivits av Grähs i tidningen Bridge om jag inte missminer mig, men tar ändå ett par exempel:

(a) Du har 16hp och 4333 i ett naturligt system och tänker bjuda 1NT. Av misstag råkar du ta upp 2kl istället, men ser inte detta. Tio sekunder senare upptäcker du ditt misstag (missgrepp i budlådan) och får alltså utan bestraffning ändra ditt bud till 1NT under förutsättning att alla andra krav också är uppfyllda med avseende på andra spelares bud osv.

(b) Du och din partner är i en slambudgivning med spader som trumf. Du essfrågar och får svaret 5hj, två ess utan trumfdam. Du konstaterar att två ess saknas och bestämmer dig för att inte bjuda slam och säger därför......pass.
Detta bud får du inte ändra till 5sp eftersom det inte är ett missgrepp i budlådan utan en tankevurpa. Om du ändrar ditt bud har du alltså tänkt om (även om din första tanke - att säga pass - var makaber).


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Fri 07 August 2009, 20:44
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
(a) Du har 16hp och 4333 i ett naturligt system och tänker bjuda 1NT. Av misstag råkar du ta upp 2kl istället, men ser inte detta. Tio sekunder senare upptäcker du ditt misstag (missgrepp i budlådan) och får alltså utan bestraffning ändra ditt bud till 1NT under förutsättning att alla andra krav också är uppfyllda med avseende på andra spelares bud osv.



Vad händer om man upptäcker missgrepept samtidigt som näste hand dubblar?
Eller för den delen följande:
Du har en spaderöppning och avser att öppna med 1 S, men råkar ta fel och öppna med 1 N, vilket du inte upptäcker förrän motståndarens 2 klöver alerteras.

Eller om näste man just har tagit tag i ett bud och man upptäcker sitt missgrepp?
Det finns alltså en möjlighet att MTH sett vad hans partner tänkt att bjuda mot din 1 NT öppning.



Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 07 August 2009, 20:58
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
(a) Du har 16hp och 4333 i ett naturligt system och tänker bjuda 1NT. Av misstag råkar du ta upp 2kl istället, men ser inte detta. Tio sekunder senare upptäcker du ditt misstag (missgrepp i budlådan) och får alltså utan bestraffning ändra ditt bud till 1NT under förutsättning att alla andra krav också är uppfyllda med avseende på andra spelares bud osv.



Vad händer om man upptäcker missgrepept samtidigt som näste hand dubblar?
Eller för den delen följande:
Du har en spaderöppning och avser att öppna med 1 S, men råkar ta fel och öppna med 1 N, vilket du inte upptäcker förrän motståndarens 2 klöver alerteras.

Eller om näste man just har tagit tag i ett bud och man upptäcker sitt missgrepp?
Det finns alltså en möjlighet att MTH sett vad hans partner tänkt att bjuda mot din 1 NT öppning.

/B
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 07 August 2009, 21:33
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
(a) Du har 16hp och 4333 i ett naturligt system och tänker bjuda 1NT. Av misstag råkar du ta upp 2kl istället, men ser inte detta. Tio sekunder senare upptäcker du ditt misstag (missgrepp i budlådan) och får alltså utan bestraffning ändra ditt bud till 1NT under förutsättning att alla andra krav också är uppfyllda med avseende på andra spelares bud osv.



Vad händer om man upptäcker missgrepept samtidigt som näste hand dubblar?
Eller för den delen följande:
Du har en spaderöppning och avser att öppna med 1 S, men råkar ta fel och öppna med 1 N, vilket du inte upptäcker förrän motståndarens 2 klöver alerteras.

Eller om näste man just har tagit tag i ett bud och man upptäcker sitt missgrepp?
Det finns alltså en möjlighet att MTH sett vad hans partner tänkt att bjuda mot din 1 NT öppning.





Inget av detta är utan tankepaus (Budet får inte ändras).

EDIT: Här menar jag givetvis det oavsiktliga budet, alla efterföljande bud får ändras utan bestraffning. Men det är en definitionsfråga om ändring av bud efter att ha sett andras bud är tankepaus eller inte, för mig är det tankepaus.Vad som gäller för den icke felande sidan i detta läge se § 16 D1 (eller 25A ovan)
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 07 August 2009, 21:47
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Lars Adie[51619 skrev ...
]Inget av detta är utan tankepaus (Budet får inte ändras)

Jag trodde jag hade överträffat mig själv, men jag gick tydligen för långt. Klicka på '/B' i mitt förra inlägg och läs punkterna 1 och 4.

/B
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 07 August 2009, 23:55
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]Inget av detta är utan tankepaus (Budet får inte ändras)

Jag trodde jag hade överträffat mig själv, men jag gick tydligen för långt. Klicka på '/B' i mitt förra inlägg och läs punkterna 1 och 4.

/B


Jo jag förstod att det var vad som du menade, ville bara förtydliga...
(Att senare bud får tas tillbaka utan straff är väl rätt så självklart)
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 07 August 2009, 23:59
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]Inget av detta är utan tankepaus (Budet får inte ändras)

Jag trodde jag hade överträffat mig själv, men jag gick tydligen för långt. Klicka på '/B' i mitt förra inlägg och läs punkterna 1 och 4.

/B


Jo jag förstod att det var vad som du menade, ville bara förtydliga...


Det lyckades inte så bra eftersom du har helt fel....


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sat 08 August 2009, 00:08
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]Inget av detta är utan tankepaus (Budet får inte ändras)

Jag trodde jag hade överträffat mig själv, men jag gick tydligen för långt. Klicka på '/B' i mitt förra inlägg och läs punkterna 1 och 4.

/B


Jo jag förstod att det var vad som du menade, ville bara förtydliga...


Det lyckades inte så bra eftersom du har helt fel....


Ja eller rättare sagt så svarade jag på fel sak, information om ett återtaget bud får användas av den icke felande sidan. (står i § 16 D1)
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80