Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

När får man komma på sig själv?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Björn Westling [1666]
Sat 11 July 2009, 19:40
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Då frågan kom vad 2Hj betydde så var det nog naturligt och jag fick lira 2Hj och fick ihop magnifika 5 spel för 33% på brickan.



Det var ett märkligt svar av din partner.
Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att efter budgivingen 1x - 1Y av motståndarna att partnerns direkta överbud med 2Y varit naturligt.
Åtminstone jag hade aldrig vågat passa på 2 Hj, eftersom det är osannolikt att partnern menar det som hjärter.

Jag skulle tolka 2 hjärter som en tvåfärgshand, med bra spader och sämre klöver, medan 2 ruter visar bra klöver och dålig spader, och dubbelt visar kanske bara 4-4 i objudna färger.





Det är tämligen vanligt att spela så. Varför slakta tre bud för att visa samma handtyp? Det är åtminstone ett för mycket. Jag skulle vilja påstå att det är vanligare bland bättre spelare att (1x)-(1y)-2y är naturligt än att det visar en tvåfärgshand.


Tja, kanske för att 6-5, 5-6 och 4-4 är helt olika handtyper.
Ska vi ta ett annat exempel:
(1K)-(1R)-?

I det här läget tycker jag det kan vara praktiskt att kunna dubbla för att visa t.ex. 4432, samtidigt som man kan överbjuda med 2 K för att visa partnern att du hellre ser en preferens till hjärter än spader, och 2R att du hellre ser en preferens till spader

Om inte annat så kan det ge partnern en möjlighet att värdera sina kort bättre.

Jag skulle i alla fall inte tolka det som naturligt med en tillfällig partner.



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 11 July 2009, 19:47
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Tja, kanske för att 6-5, 5-6 och 4-4 är helt olika handtyper.



Jo, men du säljer ut en himla massa brickor för att kunna differentiera mellan 5-6 och 6-5. Det är det inte värt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sat 11 July 2009, 21:36
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Tja, kanske för att 6-5, 5-6 och 4-4 är helt olika handtyper.



Jo, men du säljer ut en himla massa brickor för att kunna differentiera mellan 5-6 och 6-5. Det är det inte värt.


För det första kan man även skilja mellan olika typer av 5-5:or och 4-4:or, vilket jag tycker är en större vinst än möjligheten att vilja spela just den färg som just bjöds av motst.
Och det finns ju inget som förbjuder dig att kunna bjuda 2Y nästa gång.

(1R)-(1H)-(2K)-(2R)-2H

Å andra sidan kanske man tvingas sälja ut massa brickor bara för att man _inte_ kan göra den distinktionen.


Ett annat skäl till att inte vara rädd för att ha flera bud till förfogande för att visa liknande händer:
Din partner bjuder hållfrågande 3H och du bjuder 3S för att ditt håll inte är tillräckligt bra.
Motståndarna dubblar 3H och du spelar Mancoff:
Nu kan du bjuda pass, RD eller 3 spader utan tillräckligt bra håll, och du kan då visa exakt hur ditt håll är otillräckligt. Du har alltså 3 bud att tillgå för att visa ungefär samma sak - en hand utan hjärterhåll.

Så att ha flera olika bud för ungefär samma typ av hand är inte nödvändigtvis en nackdel. Inte heller att ha ett och samma bud för flera olika typer av händer.

Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sun 12 July 2009, 07:16
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Tja, kanske för att 6-5, 5-6 och 4-4 är helt olika handtyper.



Jo, men du säljer ut en himla massa brickor för att kunna differentiera mellan 5-6 och 6-5. Det är det inte värt.


För det första kan man även skilja mellan olika typer av 5-5:or och 4-4:or, vilket jag tycker är en större vinst än möjligheten att vilja spela just den färg som just bjöds av motst.
Och det finns ju inget som förbjuder dig att kunna bjuda 2Y nästa gång.

(1R)-(1H)-(2K)-(2R)-2H

Å andra sidan kanske man tvingas sälja ut massa brickor bara för att man _inte_ kan göra den distinktionen.


Ett annat skäl till att inte vara rädd för att ha flera bud till förfogande för att visa liknande händer:
Din partner bjuder hållfrågande 3H och du bjuder 3S för att ditt håll inte är tillräckligt bra.
Motståndarna dubblar 3H och du spelar Mancoff:
Nu kan du bjuda pass, RD eller 3 spader utan tillräckligt bra håll, och du kan då visa exakt hur ditt håll är otillräckligt. Du har alltså 3 bud att tillgå för att visa ungefär samma sak - en hand utan hjärterhåll.

Så att ha flera olika bud för ungefär samma typ av hand är inte nödvändigtvis en nackdel. Inte heller att ha ett och samma bud för flera olika typer av händer.



Nu jämför du visserligen äpplen och päron. I hållfrågefallet är det praktiskt eftersom de tillgängliga buden inte har någon annan användbar betydelse. I ursprungsfallet ramlar alla naturliga 2Y bort för att du vill kunna skilja på 65 och 56.
Du får naturligtvis spela hur du vill. Och du kan välja att tro eller inte tro på mig när jag säger att det är mer användbart att ha 2Y som naturligt och att det är därför som det är vanligt bland etablerade spelare att 2Y är just naturligt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sun 12 July 2009, 12:21
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Ifall partnern hade dubblat så är det självklart att det kan finnas skäl att ha 2Y som naturligt, för det är ju inte helt ovanligt att 1Y är ett bluffbud.

Jaja, jag tillhör ju inte kategorin experter så det är fullt möjligt att jag har sålt en massa brickor bara för att jag inte har kunnat bjuda 2Y som naturligt, även om jag inte kan påminna mig något enda fall där jag har kommit sämre till för att jag inte kunnat bjuda 2Y som naturligt.

I ärlighetens namn skall jag säga att jag inte heller kommer på på rak arm något tillfälle när jag kom bättre till för att jag kunde visa sämre spader coh bättre klöver.

Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sun 12 July 2009, 13:44
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Tror du att Thomas nöjer sig med att få ner dig på knä?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torsten Åstrand [1393]
Sun 12 July 2009, 15:40
Registrerad medlem #1393
inlägg: 384
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Hej,

Satt och sov en sväng vid bridgebordet och följande budgivning utspelade sig:



Öst giv
alla i zon
Jag
Kkn2
kn4
ED86
D1052










VästNordÖstSyd
Jag
   1  pass1 
 1  22 

1 Såg ut som dubbelt
2 Hållfråga om parre dubblat


Nu till frågan. 2Hj var ämnat som en hållfråga mot min partners dubbling (som nu tydligen var ett pass) och jag inser mitt misstag innan min partner har börjat att förklara mitt 2Hj-bud. Hur ska jag gå tillväga nu för att kunna få försöka reparera mitt misstag? Kan man kalla på TL för att gå iväg och förklara mig så kan denne verifiera senare att jag faktiskt har "vaknat" genom att fråga andra vid bordet eller är detta ännu en i mängden av "skyll dig själv" lägen som uppstår i detta spel?

Kjell


Lag 25.B.1 är väl inte mycket att hoppas på.

Tillbaka till toppen
Per Jernberg [12808]
Sun 12 July 2009, 17:11
Registrerad medlem #12808
inlägg: 101
Ett utdrag ur min krönika i Gefle Dagblad 2000, vecka 38 som behandlar det aktuella budläget:

Du anser kanske att det är ett överbud som visar de objudna färgerna. Då är du långtifrån ensam, men eftersom bl a öppningsfärgen kan nyttjas för detta gudibehagliga ändamål är en god strategi att låta överbud i svarshandens färg vara äkta vara. Minns Gävles lagguld -96 där Mårten Gustawsson i sista hand hade något i stil med hj E, K, kn sjätte plus ett sidoess och fick höra 1ru–1hj från fi. Mårten bjöd helt sonika 2hj och där dog budgivningen ut – tre trick och en dubbelbricka, visserligen i form av delisar, men ändå.

Jag påstår naturligtvis inte att det är något bevis för det ena eller andra, utan vill snarare antyda att den naturliga betydelsen har varit den gängse bland eliten sedan länge, säkert mycket längre sen än 1996.

Urban Björklund har redan tidigare redigerat och lagt upp mina krönikor 2000, vecka 1–30, på Gävleborgs bridgeförbunds hemsida. Jag har nu, om någon är intresserad, tankat upp hela materialet (1999–2003) på “egen” server (Storegate) där det finns i oredigerat skick, dvs precis som jag sände materialet till tidningen. Presentationen av givdiagrammen varierar, och de återfinns i några enstaka fall i separata filer. Du får helt enkelt ta det för vad det är.

Som sig bör är det mesta materialet av lokal karaktär. Vad gäller diverse förekomster av felaktiga eller bristande analyser, vilket är oundvikligt vid en rimlig arbetsinsats för en krönikör av min kaliber, är jag inte intresserad av att delta i fortsatta diskussioner. Krönikorna är för mig ett avslutat kapitel.

Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sun 12 July 2009, 22:37
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Tror du att Thomas nöjer sig med att få ner dig på knä?


Jag checkade rec.games.bridge, och fann att det anses naturligt att det är naturligt. Lawrence yrkar ju också på det, så då måste det ju vara laglydigt.

Får nog ta en diskussion med mina standardpartners om läget.


Tillbaka till toppen
Andreas Könyves [4590]
Mon 13 July 2009, 06:09
Registrerad medlem #4590
inlägg: 350
Jag har en fråga till PO......Hur är egentligen nivån på bridgen i Irkutsk?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80