Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

När får man komma på sig själv?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Kjell Lomarker [18571]
Fri 10 July 2009, 06:20
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Hej,

Satt och sov en sväng vid bridgebordet och följande budgivning utspelade sig:



Öst giv
alla i zon
Jag
Kkn2
kn4
ED86
D1052










VästNordÖstSyd
Jag
   1  pass1 
 1  22 

1 Såg ut som dubbelt
2 Hållfråga om parre dubblat


Nu till frågan. 2Hj var ämnat som en hållfråga mot min partners dubbling (som nu tydligen var ett pass) och jag inser mitt misstag innan min partner har börjat att förklara mitt 2Hj-bud. Hur ska jag gå tillväga nu för att kunna få försöka reparera mitt misstag? Kan man kalla på TL för att gå iväg och förklara mig så kan denne verifiera senare att jag faktiskt har "vaknat" genom att fråga andra vid bordet eller är detta ännu en i mängden av "skyll dig själv" lägen som uppstår i detta spel?

Kjell


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 10 July 2009, 07:15
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Om man över huvud taget kan komma ur detta utan katastrofala följder är man att gratulera.
Vad man definitivt inte bör göra är att kalla på TL, eftersom det informerar de andra vid bordet om att något egendomligt hänt, och partnern får OI (även om denna måste vara mycket svårtolkad ).


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Adie [51619]
Fri 10 July 2009, 07:18
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Det är ett 'skyll dig själv' läge, agera som om det var korrekt bjudet och hoppas skadan inte är allt för stor.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 10 July 2009, 08:03
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Tja, det är väl inget stort problem för dig - DU vet ju vad är det som har hänt. Det är bara att behålla ett oberört ansikte och se allmänt självsäker ut.
Din plan nu är väl att antingen passa på ett billigt bud medan det är fortfarande odubblat. Eller förhoppningsvis att motståndarna fortsätter att bjuda och räddar dig. Med extra bonus att dina 2H fungerat som ett litet psyk. (förhoppningsvis är inte psyk förbjudna i tävlingen ifråga, för då får du ju ytterligare en sak att förklara )
Så läget är svårt men inte hopplöst.
Problemet är att din partner inte vet - och det finns risk att han kommer nu att bjuda och bjuda på dina tänkta kort...
(Och du får alltså INTE på minsta vis antyda att du bjudit fel = OI - för det är då det försvinner alla chanser till en billig landning).

Sånt är dock livet: det brukar kosta att sova när man tänks vara vaken....


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Kjell Lomarker [18571]
Fri 10 July 2009, 08:07
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Om man över huvud taget kan komma ur detta utan katastrofala följder är man att gratulera.
Vad man definitivt inte bör göra är att kalla på TL, eftersom det informerar de andra vid bordet om att något egendomligt hänt, och partnern får OI (även om denna måste vara mycket svårtolkad ).


Jo men lite som du antyder så är det svårt för partnern att vet vilken OI han har fått därför kändes det som om man kunde få tillkalla TL. Detta läge är ett för mig typiskt läge där man snabbt kan komma på att man bjudit fel. Finns inte många som spelar att 2Hj är hållfråga i detta läge. Det är lite därför jag vill att Nord ska få komma på sig och försöka ställa saker rätt. Det är lite det jag efterlyser inom bridge, man ska kunna få komma på sig innan partnern alerterar. I och för sig så är ju skärmar ett alternativ man kanske skulle införa även i silvertävlingar.

I detta läge som nu uppstod så tänkte jag faktiskt en sekund över hur jag skulle fixa till detta medans Öst funderade en sväng... Då frågan kom vad 2Hj betydde så var det nog naturligt och jag fick lira 2Hj och fick ihop magnifika 5 spel för 33% på brickan.



Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Anders Ljung [13459]
Fri 10 July 2009, 20:35
Registrerad medlem #13459
inlägg: 266
När får man komma på sig själv?
Kul Rubrik Kjell! lol

Hver gang stod det på gamla ölburkar från Tuborg.
Ärligt talat tror jag så många gånger Du bara orkar!

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Kristoffer Jönsson [25710]
Fri 10 July 2009, 21:32
Registrerad medlem #25710
inlägg: 37
Alltså var det inte bara jag som såg den...
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sat 11 July 2009, 12:42
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Då frågan kom vad 2Hj betydde så var det nog naturligt och jag fick lira 2Hj och fick ihop magnifika 5 spel för 33% på brickan.



Det var ett märkligt svar av din partner.
Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att efter budgivingen 1x - 1Y av motståndarna att partnerns direkta överbud med 2Y varit naturligt.
Åtminstone jag hade aldrig vågat passa på 2 Hj, eftersom det är osannolikt att partnern menar det som hjärter.

Jag skulle tolka 2 hjärter som en tvåfärgshand, med bra spader och sämre klöver, medan 2 ruter visar bra klöver och dålig spader, och dubbelt visar kanske bara 4-4 i objudna färger.



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 11 July 2009, 12:49
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Kjell Ericsson[18571 skrev ...
]
Då frågan kom vad 2Hj betydde så var det nog naturligt och jag fick lira 2Hj och fick ihop magnifika 5 spel för 33% på brickan.



Det var ett märkligt svar av din partner.
Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att efter budgivingen 1x - 1Y av motståndarna att partnerns direkta överbud med 2Y varit naturligt.
Åtminstone jag hade aldrig vågat passa på 2 Hj, eftersom det är osannolikt att partnern menar det som hjärter.

Jag skulle tolka 2 hjärter som en tvåfärgshand, med bra spader och sämre klöver, medan 2 ruter visar bra klöver och dålig spader, och dubbelt visar kanske bara 4-4 i objudna färger.





Det är tämligen vanligt att spela så. Varför slakta tre bud för att visa samma handtyp? Det är åtminstone ett för mycket. Jag skulle vilja påstå att det är vanligare bland bättre spelare att (1x)-(1y)-2y är naturligt än att det visar en tvåfärgshand.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sat 11 July 2009, 15:53
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Och bortsett från vad Thomas påpekar så var det ju inte hur någon annan än Syd "tolkar" budet utan vad det faktiskt visade i deras system.

Men ursprungsfrågan är intressant.
Visserligen sker själva väckningen av att partnern alerterar, eller inte alerterar, men är det ingen skillnad (eller borde det kanske vara) på att jag får information om t.ex. att mitt bud visar ett ess i stället för noll mot att den gröna lappen inte är röd.
I andra lägen kan partnerns bud vara så anmärkningsvärt att man borta i Irkutsk inser att något är tokigt. I sådana lägen tycker jag inte att man bör behöva låsas vid att ursprungsväckningen skedde vid alerten utan att man tillskrivs visst förstånd och en gnutta logiskt tänkande.
Är jag ensam om det?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80