Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Takstick m m

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Bertil Strand [3919]
Tue 30 January 2007, 15:46
Registrerad medlem #3919
inlägg: 42
AKQ-xxx-AQT-Txxx - 15 hp
xxx-AKQx-xxx-KQJ - 15 hp

När jag undervisar om spelplaneringen för ovanstående giv låter det ungefär så här:
"Vi har tre takstick i spader
I hjärter har vi tre takstick + ett potentiellt stick
I ruter har vi ett takstick + två möjliga stick
I klöver har vi tre odlingsbara stick"

Takstick tycker jag känns skönt och lättfattligt. Men potentiellt, möjliga och odlingsbara känns inte alls lika bra. Finns det någon bridgesemantiker som har bättre förslag.

Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Tue 30 January 2007, 16:57

inlägg: 895
Man godspelar en färg, det är uttrycket vi normalt använder i kurssammanhang. Alltså odlar vi inte färger och rimligtvis inte heller stick. Jag tror man ska vara försiktig med uttryck som inte används i litteraturen.

Jag skulle rätt och slätt föreslå;

a) har säkra stick
b) möjliga stick genom att antingen göra si eller så.*

* Normalt sett handlar detta om att godspela eller maska.
Tillbaka till toppen
Per Jernberg [12808]
Tue 30 January 2007, 17:57
Registrerad medlem #12808
inlägg: 101
Kan inte se någon skillnad mellan potentiella stick och möjliga stick, där det senare är att föredra som uttryck och funkar utmärkt. Däremot anser jag att det finns en principiell skillnad mellan odlingsbara/godspelbara stick och möjliga stick.

Takstick är förvisso ett bra uttryck, men ett försök att beskriva odlingsbara/godspelbara stick med motsatsen golvstick blir ju inte särskilt bra. Ett alternativ till takstick är snabbstick, och då blir motsatsen trögstick genast betydligt mer beskrivande (och har stöd från litteraturens betydligt klumpigare långsamma stick). En fördel med trögstick (eller långsamma stick) är det inte antyder något hopp om att man hinner åtnjuta sticken, vilket godspelbara stick gör.

Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 31 January 2007, 07:47
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
En fundering jag har. Den kanske är användbar i en del grupper, speciellt kanske ungdomsgrupper.

Låna uttryck från dagens moderna värld, tänker mig typ Hells Angels.
Hur går stegen? angels, prospects, hangaround, wannabees?

Misstänker starkt att nåt liknande finns i musikvärlden - iaf wannabee finns!, då blir det dessutom mindre kontroversiellt.


Det skall nog inte användas som en officiell kursbenämning. Blir bara förvirrande när de möter folk från andra kurser. Men kan kanske användas för att illustrera vad man menar.




Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Wed 31 January 2007, 10:13
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Trögstick.
Vilkem perfekt term!
Hoppas du inte har copyright Per. Den anammar jag omedelbart.
Tillbaka till toppen
Peter Backlund [244]
Wed 31 January 2007, 11:29
Registrerad medlem #244
inlägg: 108
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Trögstick.
Vilkem perfekt term!
Hoppas du inte har copyright Per. Den anammar jag omedelbart.


PO!

Alla dina stick är väl trögstick!

Peter
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Mon 17 November 2008, 12:38
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jag funderar lite på följande:

Bordet har exempelvis:

Kxx

och handen har:
EDxxxx

Hur många takstick har man i färgen? 3 eller 6?
Räknar man takstick utgående ifrån att det sitter maximalt illa?



Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Mon 17 November 2008, 13:13
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Jag funderar lite på följande:
Bordet har exempelvis:

Kxx
och handen har:
EDxxxx

Hur många takstick har man i färgen? 3 eller 6?
Räknar man takstick utgående ifrån att det sitter maximalt illa?


En pessimist har tre.
Begreppet takstick innebär nog antalet stick med sämsta motsits. Var drar man annars gränsen? Vid bättre än 90%, 50% ?
Alltså tre (men med hyggliga chanser på sex).
K9x till EDTxxx är däremot sex stick.

För övrigt rekommenderar jag att vi enligt Pers förslag(åtminstone så småningom när all litteratur uppgraderats) går över till Snabbstick

Och anammar Trögstick som kan godspelas, dvs den typ där motståndarna kanske måste släppas in (på höga honnörer, via mask eller etablering via stöld)

Jag läste åter Pers funderingar om tröga eller långsamma stick och har en invändning:

Per Jernberg[12808 skrev ...
]

... Ett alternativ till takstick är snabbstick, och då blir motsatsen trögstick genast betydligt mer beskrivande (och har stöd från litteraturens betydligt klumpigare långsamma stick).
En fördel med trögstick (eller långsamma stick) är att det inte antyder något hopp om att man hinner åtnjuta sticken, vilket godspelbara stick gör.


Det fetstilta påståendet håller jag inte med om, snarare tycker jag tvärtom; ett trögt eller långsamt stick antyder i högre grad att man faktiskt åtnjuter det (fast senare), medan ett godspelbart eller godspelat stick inte säger något alls om att man också kommer att få för det.
Eller?
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Mon 17 November 2008, 14:53
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
K9x till EDTxxx är däremot sex stick.


Jag är inte helt säker på det.

1) Om man lägger upp korten och hävdar att man har sex stick i färgen så kan det väl dömas som att man inte börjar med esset utan spelar liten till kungen. Även dåligt eller vårdslöst spel beaktas ju vid anspråk.

2) Tag följande giv


6NT
Väst giv
ingen i zon
E109432
EKD2

D93



6
43
ED53
EK10654
visa alla händer

VästNordÖstSyd
 



Om det sitter Jxxx på väst så har man väl inte kommunikationer att få sex klöverspel?

Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Mon 17 November 2008, 15:51
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Björn,
Du talar om en claim. Då gäller givetvis lagarna och spelsättet bör anges, annars kan det gå illa.

Vi andra diskuterar terminologi. Vad är "takstick" (snabbstick)?


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80