Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorerna i Beijing

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Roger Wiklund [10530]
Sun 05 October 2008, 15:33
inlägg: 313
Hej på er,

idag startade vi med Ryssland, en oväntat tuff motståndare med tanke på att vi ligger ungefär i mitten. Efter en ganska händelsefattig match lyckades vi knåpa ihop 17-13. De våra spelade väldigt tajt och med lite flyt kunde det runnit iväg, ryssarna hade oförtjänt tur på i alla fall tre givar där de slank trots mindre bra spel.

Taiwan i match två, bedrövligt spel av Taiwaneserna och vi borde nog fått mer än våra 19-11 här. Patrik och Per-Erik hittade en 3nt i zonenpå 23 hp som bara hängde på rutern 3-2, naturligtvis grinade oturen dem i ansiktet och istället för sköna Imp in blev det utbetalning. 19 är dock aldrig ngn katastrof och det började här kännas ganska bra.

Tufft motstånd även i tredje matchen i form av Israel. Här var det en hel del intressanta givar med de får ni inte ta del av förrän juniorerna undervisat oss om hur man lägger in givar. Stabilt, solitt spel från båda de svenska paren inbringade 14 Vp.

Dagarna innan spelet började hann vi med "Silk Market", eller som jag brukar kalla det, "Helvetet på jorden". Denna marknad där försäljarna skriker, gapar, sliter i dig och emellanåt till och med slår dig om du inte köper av just dem. Här inhandlade vi Armaniskjortor och sidenslipsar till hela juniorlaget för en totalsumma av 450:-, de måste köpa direkt från fabriken.....

Sedan tog vi en tur till Förbjudna Staden och Himmelska Fridens Torg. Detta var under nationaldagsfirandet och det kändes som om hela Peking samlats på torget denna dag.

Invigningsdagen Fredag besökte vi "Fågelboet" och "Vattenkuben". För er oinvigda kan jag berätta att det för ett tag sedan utkämpades OS-idrott i dessa båda anläggningar.

Invigningen i sig var ett sömnpiller så gott som något, jag var stolt över juniorerna som höll sig vakna och till och med lyckades se intresserade ut under stor del av tiden. Det fanns ju iofs två riktiga höjdpunkter. Sara Sivelind bar in den svenska flaggan under stort jubel. Sedan hade Cecilia Rimstedt fått den stora äran att representera Europa och bära in vatten från vår kontinent, vatten som sedan från samtliga kontinenter hälldes i en stor snäcka. Vi satt en bit ifrån så jag kunde inte riktigt se Cecilias klädsel men jag undrar om det inte var en Sverigedräkt..?

De här rapporterna kommer nog att vara av det här slaget, relativt korta och kanske inte med så mycket givar. Anledningen är kort och gott att Tom & Jag lägger all vår kraft på att stötta juniorerna. Naturligtvis kommer det några givar också Magnus..

Stämningen i truppen är mycket god och de här juniorerna är ena rackare på att bita ihop och kämpa på i händelse av en sämre bricka.

Regniga hälsningar från ett smått kylslaget Beijing!

mvh

Tom, Roger och alla di små!
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Sun 05 October 2008, 15:38
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Härligt Roger

Kul att läsa.
Kämpa....

HBK-AIK 2-1
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sun 05 October 2008, 16:44
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Finns verkligen inget att be om ursäkt för med en så trevlig avrapportering!


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Anders Strömberg [16353]
Mon 06 October 2008, 02:08
Registrerad medlem #16353
inlägg: 27
Bra rapportering, roligt att läsa. Kan tillägga att ytterligare en svensk junior deltar i tävlingarna. Jenny Wolpert finns med på USA:s lag i open under 28. Det är duktiga lagkamrater hon har också...
Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Mon 06 October 2008, 13:57
inlägg: 313
Hej på er!

Vi har precis avslutat måndagens spel och återvänt till vårt boende. Vi bor förresten i ett lägenhetshotell inne i OS-byn ungefär 200 meter från spellokalen. Kaptenernas rum används varje kväll för samkväm och nedvarvning, just nu sitter juniorerna och skryter som bäst för varandra

Första matchen idag var mot Finland. Efter denna match har jag listat ut att Kaptensskapet framöver skall skötas med omvänd psykologi. Jag bad dem snällt att spela tajt och framför allt att inte chansa i slambudgivningen. Jag satt bakom Sara-Daniel och på bricka tre slungade de upp i sig i 6kl som blev dubblat, de hade väl sisådär 23 hp tillsammans. Medelst psykologi och en oskyldig blick trollade Daniel dock hem det och jag trodde jag kunde slappna av, ack vad jag bedrog mig.....
Efter en riktig holmgång visade sig att vi plockade in 17VP, klart godkänt mot ett oväntat bra Finland.

Match två mot Japan som var ett oskrivet blad. Det verkade dock som att de intagit lite Sake och deras spel imponerade inte, de slank undan med 10-20 i baken mot ett taggat Sverige!

Tredje matchen stötte vi på en riktigt tuff motståndare, USA.
Här deltar som Anders skrev även Jenny Wolpert (som för övrigt representerade Nordamerika vid invigningen). Under bricka 5 i denna match slog jag pulsrekord för tävlingen. Sara hade dubblat 4hj som blev redubblat och allt hängde på trumfbehandlingen. Spelföraren hade J1098765 till A4 och Sara satt på kläm...trodde spelföraren! Knekten spelades runt till Daniels K singel och två trumfstick tillika en straff var ett faktum. Utan Saras tuffa dubbling hade kontraktet med all säkerhet gått hem. Vi "vann" matchen med 16-14 och det kändes som ett godkänt resultat mot ett mycket bra lag.

Vi har närmat oss toppen lite och ligger nu 11 VP från slutspelsplats. Oavsett hur det går tycker vi nog att det är lite märkligt att det inte är 16 lag som går vidare efter grundomgången, 8 lag av 74 känns lite futtigt...

I morgon väntar Portugal i första matchen. Lite förkylningar har spridit sig i truppen men sådant är inget som rubbar det här gänget. Förutom debaclet i första matchen har laget påvisat ett stabilt spel och det känns riktigt bra.

Nu får det räcka med rapportering för idag, vi hörs (troligen) imorgon!

mvh

Tom, Roger och knattarna
Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Tue 07 October 2008, 12:15
inlägg: 313
Hejsan,

i dag gick det åt pipan.

Vi sitter och tjurar lite, uppskattningsvis kommer vi om ca 23 minuter kommit fram till att det inte är kört än. I morgon spelas två matcher, det känns som att det kommer bli lite synd om Singapore som kommer att få en lektion imorgon förmiddag.

Det var allt för idag

/ "Sad in Beijing"

Ps. Men bara i 21 minuter till nu!
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 09 October 2008, 03:43
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Underbar läsning Roger
Synd på slutet bara, hälsa "de små" från mig och ta nya tag i morgon.
/ Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 09 October 2008, 06:55
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Kommer "di små" att spela den individuella tävlingen? När drar det igång?

/fredrik


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Thu 09 October 2008, 06:58

inlägg: 1705
Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...
]
Kommer "di små" att spela den individuella tävlingen? När drar det igång?

/fredrik


Det är bara Katt från Sverige som deltar.
Första omgången spelades i fredags, de avslutande två spelas idag, de håller nog på för fullt nu.
Efter den inledande omgången ligger Katt trea i damklassen.
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 09 October 2008, 07:25
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Jag tyckte mig läsa att även under 28 har en klass för individuell tävling där sista anälningsdag var igår onsdag. Även med möjligheter för lag som tar sig vidare i teams att hoppa in när de åker ur. Läste jag fel i bullen? Inget som di svenske befattar sig med?


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80