Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Rekrytering av juniorer - handplockning?!

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 13 September 2007, 16:21
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag vill diskutera en kärnfråga:

HUR får man tag i rekryterna?

Kända metoder kan vara via något slags jippo typ Bridgens Dag.
Ibland tipsas om att försöka påverka en ledargestalt. Klassens drottning eller så, eller nästan ännu bättre - klassens kung.

Den stora fördelen med dessa metoder - speciellt om man får ledarna intresserade - är att då får man med en hel grupp på en gång.
Gruppen av jämnåriga är i sig viktig för de flesta, och alldeles speciellt för ungdomar.


Jag tror på, och föreslår, en delvis annan metod:
Man går och vidtalar dom individuellt.

Dom? Ja dom som man tror är bra bridgespelarämnen.

Det blir kanske enklast i skolan. De som vidtalar är då bridgespelare som också är lärare. Eller goda lärarvänner till vår propagerande bridgespelare, och som känner väl flertalet ungdomar på skolan. Vidtalaren behöver däremot inte vara instruktör själv.
Man bör nog ha rektorns samtycke.

Det går säkert att på samma sätt "gå på" ungdomarna i en sportklubb. Konfirmandgrupp. Ridskola. Grannens ungdomar. Etc.

Man sätter givetvis upp ett rejält anslag med namnet på kontaktpersonen på skolan, dvs vår lärare. Alla skall ha en chans. Det skall ju inte heller verka som några mysko kontaktförsök....
Och sen går man och personligen vidtalar de elever som man tror är bra bridgespelar-ämnen.

Dem som man vet att de gillar lite klurigheter, lite logiska utmaningar. Behöver inte vara toppelever - men måste ha det där sinnet...Kanske läser mycket?.
Givetvis även dom som man ser spelar mycket kortspel!
En stor och säker källa torde vara eleverna som är lite utanför. De som tillbringar många raster på biblioteket.
Många av de ensamma.

Någon kanske reagerar: Ja men blir det känt att vi rekryterar just "nördarna" och dom utanför, då får vi kanske inte in de populära, och alldeles säkert inte kungarna och drottningarna - som är de som skulla dra massorna med sig.
Nej, kanske inte. Men varför skulle drottningen låta sig rekryteras? Hon är ju populär ändå. Bästa chansen att trots allt rekrytera henne är om hon ser ATT en hel del ungdomar HAR dragits till bridgen... Då måste det vara något visst med den!

..........................

Och själva kursen? Det måste vara något som ger snabba resultat. Säg en variant av "5-minutersbridgen", så de är igång litegrann redan under pass ett, och är hyfsat självgående efter säg två pass.

Sedan får man givetvis fortsätta med fler moduler...



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 02 October 2008, 08:09
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Göteborg har nyligen haft en kurs för juniorer föregången av en ambitiös, välgenomtänkt rekryteringsdrive: affischer, deltagande på en spelmässa, samt att klubbens bridgespelare ombads att vidtala/tipsa om tänkbara unga bridgespelare.

Jodå, man fick ihop till en finfin kurs.

Varifrån kom de flesta? Jo. Det var de vidtalade...


Se fö Ingerun Syrén Sjösvärd berätta:
» länk


Jag tycker att göteborgarnas fynd är en kraftig bekräftelse av mina funderingar och hypoteser:

Många sätt är bra och bör användas (det blir en marknadsföring som sådan om inte annat, precis som Ingerun är inne på), men det effektivaste sättet är att vidtala ungdomarna.


Vidare, jag tror att den som vidtalar behöver inte själv vara aktiv bridgespelare. Men det är bra om det är en populär person.... T.ex. en populär lärare. Som då vidtalar, väcker ett intresse, och hänvisar till vår ansvarige bridgeledare.



ps. Det var ju fler inlägg i den här tråden?? Jag vill minnas att bl.a. Freja Andersson hade ett bra inlägg.
Försvann de andra inläggen i någon utav serverkrascherna?



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Thu 02 October 2008, 08:31
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Det där gäller inte bara ungdomar. Enligt min uppfattning
får man sällan en annan person här på jorden att göra något om man inte pratar med personen direkt. Oavsett om det gäller att delta i en bridgetävling, komma på ett jobbmöte eller vad det nu kan vara.

Att sätta upp planscher, maila, skriva i forum e dyl kan vara ett komplement men funkar sällan ensamt.

Så, Stefan, skriv inte här hur man skall göra - Gå ut och gör det istället!




Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Lindholm [18569]
Thu 02 October 2008, 09:57
Registrerad medlem #18569
inlägg: 46
Kan inta hela bridgesverige göra en gemensam insats när det gäller rekrytering av juniorer.
Att man en gång för alla bestämmer ett datum då ALLA klubbar går ut i kommunens skolor och verkligen propagerar, spelar, värvar och gör reklam!! En juniorens dag!
De kommuner som har bra etablerade juniorer tar hjälp av dom i sin rekrytering.
Sedan avslutar man med en "nybörjarjuniorsimultan" som blir någon slags grädde på moset.
Jag minns själv att jag blev indragen i detta underbara spel genom skolan för drygt 15år sedan och det handlar bara om rätt profilering!!

Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Thu 02 October 2008, 10:46
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Var det via fritt valt arbete/elevens val eller liknande?



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Lindholm [18569]
Thu 02 October 2008, 11:00
Registrerad medlem #18569
inlägg: 46
Något i den stilen var det.
Har för mig att det en gång om året var en dag där man fick prova på olika saker och då var det en bridgeklubb där.
Det generarade 3st juniorer på en liten högstadieskola med typ 600 elever.
Tillbaka till toppen
Elin Lindström Claessen [30247]
Thu 02 October 2008, 12:03
Registrerad medlem #30247
inlägg: 14
Personlig kontakt är självklart bäst, men det tar så otroligt mycket tid. Det är en rekryteringsmetod som kräver fler helhjärtade eldsjälar än vi har. Det är inte heller rätt att förvänta sig att de juniorer vi har ska dra det stora lasset för att rekrytera ännu fler juniorer.

Avsaknaden av eldsjälar kan kompenseras med pengar. Tänk om varje storstadsdistrikt hade en egen deltidsanställd person (gärna någon som själv var junior för inte så länge sedan) som bara hade till uppgift att erbjuda bridgelektioner på högstadieskolor och gymnasieskolor? Inom ett år skulle antalet bridgejuniorer i Sverige säkert fördubblas!

Simultansilvertävling för juniorer låter som en strålande idé tycker jag, även för juniorer som inte är helt färska.


Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 30 November 2010, 09:47
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag kom på ett rekryteringsuppslag som kanske kan funka.

Så här års är det säkert många klubbar som bjuder in till sig årets Luciafölje. Det är kanske åk 5 eller 6 från ortens skola.

Om man nu HAR ett antal käcka ungdomar inne i klubblokalen, så vore det väl läckert att "kidnappa" dem till ett provspel + lite kort info?? Säg att man dubblar deras arvode... Då ställer nog de flesta av dem upp. :=)

(ja vidtala dem / deras ledare lite innan förstås, så de inte är dubbelbokade iaf)

Sedan gäller det förstås att ordna upp en uppföljning, mentorer etc, och det är kanske där som skon klämmer.
Men det är en annan historia.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Lars-Magnus Gustafsson [1489]
Tue 30 November 2010, 13:56
Registrerad medlem #1489
inlägg: 485
Jag började att läsa detta, tills jag kom till meningen

"Ja dom som man tror är bra bridgespelarämnen. "

Där slutade jag att läsa.


Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 30 November 2010, 15:37
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Lars-Magnus Gustafsson[1489 skrev ...
]
Jag började att läsa detta, tills jag kom till meningen

"Ja dom som man tror är bra bridgespelarämnen. "

Där slutade jag att läsa.


ja negativ kritik är naturligtvis så mycket lättare än att komma med positiva förslag.... Ja ja, och idéerna drunknar naturligtvis.

Låt oss se om det kommer fler filibusterinlägg....

Luttrad.






Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80