Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

OS-truppens chanser - och träning?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Sun 21 September 2008, 15:10
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jag undrar hur lagen förbereder sig. Många andra länder spelar träningsmatcher på nätet med publik och kommentatorer ibland.
Det förvånar mig att inte kaptener och coacher kräver (eller åtminstone uppmuntrar till) sådana aktiviteter.
Och skulle det faktiskt förekomma så undrar jag varför det inte publiceras. Varför försitta en sån chans att få våra medlemmar att intressera sig för landslagens prestationer?

Låt de tre lagen möta varandra om det nu är för svårt att hitta utländskt motstånd. En dryg vecka har ni på er. GÖR NÅGOT!


Någon sa "det är svårt att sia, särskilt om framtiden". Inför Pau missade jag med ett lag i ena gruppen och två i den andra om vilka som skulle gå vidare till 18lagsomgången.
Jag gissade på fyra säkra kandidater (av 6) - vågade inte fler - till Bermuda Bowl. Som alla vet hade jag fel om Sverige.

Upplägget i Beijing är att det spelas round-robin i fyra 18-lagsgrupper. De fyra bästa går vidare till cupspel.
Sverige har en besvärlig grupp med Holland, Indien, Israel, Kina och Ryssland. Israel ser ut att ha ett klart bättre lag än i Pau.
En 33procentare kanske.

Om vårt lag går vidare så väntar beroende på placering i gruppen något av följande: Italien, Brasilien, Frankrike (det ser ut som om Danmark, Irland, Japan, Sydafrika får slåss om fjärdeplatsen i den gruppen). De två förstnämnda kan nog bli för svåra. Resten känns mer lättuggade.

Damerna har en mer komplicerad kvalificeringsform:
Tre grupper med cirka 18 lag. 1-5 plus bästa sexan går vidare ("bäst" räknas efter tagna VP i procent av max möjliga. (max är antal spelade matcher x 25) - man kan ju ha spelat i en grupp med bara 17 lag.
Sen får "bästa" ettan välja motståndare bland de andra två gruppernas "sämsta" trea, alla fyror, femmor och sexan. Näst bästa ettan väljer på samma sätt, tredje ettan, bästa tvåan etc.
Hängde ni med?

Det vore en klar besvikelse om svenskorna inte går vidare från sin grupp. Där finns Holland och Tyskland, men för övrigt ser jag inga yttre hot.


U28klassen spelar en ren Swiss. Där kan man urskilja en del namn som tidigare förekommit i vuxenklasserna.
Jag tror att Israel, Italien, Norge och Polen hamnar högt, men ska man satsa pengar på någon så får det bli USA, där Jenny Wolpert (mer känd här hemma som Ryman) är med.

Undrar förresten varför vi inte har med representanter i de yngre juniorklasserna. Såvitt jag förstått bjuder kineserna på resor och boende för dom ( i varje fall om man bad snällt).
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sun 21 September 2008, 20:54
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Oops,
jag hade helt glömt att de yngre juniorklasserna har samma kvalificeringsmodell som öppna, damer och seniorer har till Bermuda Bowl och Venice Cup.
Och våra juniorlag var mindre framgångsrika i EM.

Men visst vore det intressant om Jan, Tommy, Tobias och Gunnar ville berätta hur träning och förberedelser framskrider.
Jag vet att juniorerna hade en sammandragning på Orust förra veckan och att 2/3 av laget deltog i en träningshelg i Tyskland veckan dessförinnan.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sun 21 September 2008, 20:57
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Det hakade visst upp sig...


Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Mon 22 September 2008, 18:06
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Alla gillar inte att träna på nätet, men vissa gör även det.
Vi har försökt få ihop det med några utländska lag men det är inte lätt att hitta en tid som passar alla.

Våra par tränar live ganska intensivt, bl.a. i ligan på S.t Erik. Dessutom är de alla 3 involverade i Allsvenska Elitseriens 1:a omgång nu på lördag på S:t Erik mot starkt motstånd strax innan avfärd - ett utmärkt tillfälle för alla intresserade att komma ner till klubben och se laget live.

Anders M har gått igenom alla motståndarsystem så vi slipper överraskningar. Det är lättare nu när varken HUM eller BS tillåts.

Slutligen försöker hela laget skapa en mjuk övergång till kinesisk tid genom att gå till sängs och stiga upp tidigare än vanligt (vilket naturligtvis betyder olika tider för olika spelare ). Vi ankommer också redan torsdag morgon till Beijing.

Hälsningar
Jan
Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Mon 22 September 2008, 18:58
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Slutligen försöker hela laget skapa en mjuk övergång till kinesisk tid genom att gå till sängs och stiga upp tidigare än vanligt (vilket naturligtvis betyder olika tider för olika spelare ).


Ta den om Rödluvan också!


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Wenneberg [1912]
Mon 22 September 2008, 21:11
Registrerad medlem #1912
inlägg: 62
Hej! Eftersom Gunnar Andersson är i Frankrike, så kan jag i stället meddela hur delar av seniorlaget har förberett sig.
Gunnar Andersson-Björn Wenneberg, Jan-Olov Andersson -Roger Andersson har haft en sammankomst i Stockholm i dagarna tre
(8-10 sept). Eftersom vi spelar samma system (TopClub), ett 2-way klöversystem har vi nogsamt gått igenom detta och säkerställt alla ändringar i vårt gemensamma kompendium.
Vi har också dragit igenom några budlakan samt träningspelat. Vi har också haft en inofficell match mot delar av öppna landslaget. Vi mötte Cullin-Upmark och P.Berthau-Pg.Eliasson över 24 brickor
På Bk Alert tisdagen den 9:e sept. Vem som vann? Jag kan bara nämna att gammal är äldst. Så se upp i Peking för de gamle.....
Hälsar Björn
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 22 September 2008, 23:09
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
PO Sundelin[1171 skrev ...

Oops,
jag hade helt glömt att de yngre juniorklasserna har samma kvalificeringsmodell som öppna, damer och seniorer har till Bermuda Bowl och Venice Cup...

PO, fanns det någon tanke med att helt förbise seniorerna?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
PO Sundelin [1171]
Tue 23 September 2008, 02:09
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Seniorer? Glömde jag dom? Inte helt ändå - jag bad ju kaptenen berätta om deras förberedelser.

Beträffande seniorchanserna så har våra gubbar visserligen hamnat i vad som ser ut som den svårare gruppen av två, (med 17 respektive 16 lag) men hur jag än skrapar så har jag svårt att se mer än sex lag inklusive Sverige som kan kvalificera sig till cupspelet från den gruppen. Från den andra kanske fyra lag. Jo jag vet, det ska vara åtta från varje. Det innebär att det vore synnerligen märkligt om inte svenskarna gick vidare.
Från Sveriges grupp:
USA, Sverige, Japan, Ungern, Danmark, England, kanske Brasilien, Pakistan, Frankrike.
Och om svenskarna mot förmodan hamnar så lågt som på plats 5-8 får dom troligen möta ett av följande lag ur den andra gruppen:
Indonesien, Polen, Australien, Italien.
Men jag tippar platssiffra 3-4 och ganska bräckligt motstånd i round of 16.
Det ser alltså ut att vara mycket goda odds på minst kvartsfinal.


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 23 September 2008, 02:37
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Om ni missat det - kolla gärna under Artiklar där lagkaptenerna presenterar våra lag och antyder sina förväntningar.

Någon träningsmatch på nätet ser det inte ut som vi får.

Men ärligt talat, inte verkar det som om varken öppna eller damlaget har någon intensifierat träningsprogram. En allsvensk lördag...en sommarfestival i juli...



Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Tue 23 September 2008, 04:33
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Björn Wenneberg[1912 skrev ...
]
Så se upp i Peking för de gamle.....


Den generationen bör ju dessutom redan vara omställd till kinesisk tid...


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80