Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Givar m inpetning?

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Johan Pettersson [3411]
Sat 27 January 2007, 22:27
Registrerad medlem #3411
inlägg: 261
OKej, jag är med, jag missade ordet "eller". läste ta ut Kung och dam i ruter!

Tack.

En sista undran, jag har fattar när man har trumf kvar på båda händerna. Men, finns det någon ännu enklare när det handlar om sang? Jag tänker på mina klubbmedlemmar och behöver en enkel giv?
Tillbaka till toppen
Peter Ventura [3715]
Sun 28 January 2007, 09:48
Registrerad medlem #3715
inlägg: 30
I Bridgebiblioteket finns en jättebra bok i ämnet. Det är den första boken i serien: Elimination av Roger Trezél. Den finns att köpa på Bridgeförlaget: » länk .
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Sun 28 January 2007, 12:11
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Johan Pettersson[3411 skrev ...
]
OKej, jag är med, jag missade ordet "eller". läste ta ut Kung och dam i ruter!

Tack.

En sista undran, jag har fattar när man har trumf kvar på båda händerna. Men, finns det någon ännu enklare när det handlar om sang? Jag tänker på mina klubbmedlemmar och behöver en enkel giv?


Budgivning (syd giv):1kl-(2hj, spärr)-3hj-3NT-6NT

AKx, xxx, AQJx, AKx

Qxx, AQT,Kxx,Qxxx

Man kan naturligtvis välja att slå en dubbelmask i hjärter, men bättre är att eliminera 10 sidostick (förutsätter att klövern inte sitter 3-3, då behöver man inte peta) och spela hjärter till tian (väst har nästan säkert bara hjärter kvar). Om du inte gillar budgivningen kan du ju ändra 3hj till UD och 3NT då till 2NT. Försökte göra det så enkelt som möjligt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Sun 28 January 2007, 22:38
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Johan Pettersson[3411 skrev ...
]
Men, finns det någon ännu enklare när det handlar om sang?


ja, nåt slags klivsstens-spel. Jo, förekommer inte sällan i sangspel. Använd också gärna detta ord...

Man petar in nån, helst MTV och får (med liite tur) returen in i gaffel eller säg Kx. Vågar man inte tappa ledningen och peta in tappar man obönhörligt stick när man tvingas spela allting själv.




Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 29 January 2007, 10:43
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]

ja, nåt slags klivsstens-spel. Jo, förekommer inte sällan i sangspel. Använd också gärna detta ord...



Ordet klivsten (steppingstone) uppfanns av Terence Reese och syftar till en sorts skvis där man oftast (alltid hävdar några) kliver via en motståndare till ett strandat stick på den andra handen.
Skvisen är väldigt ovanlig och när man spelat hem en giv med klivsten är det dags att ringa sin lokala birdgejournalist för en tidningsartikel.

Ordet skall alltså INTE användas i samband med inpetningar.
Dessutom är klivstensskvisar oftast för svåra för det klientel som jag fick uppfattningen av att denna tråden handlade om.

Janne

Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Mon 29 January 2007, 18:45
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jovisst Janne, så är det enligt formell facit. Men jag föreslår alltså att begreppet används också i motsvarande lägen i vardagssituationer.

Du som är en duktig bridgespelare förstår helt säkert vad jag menar.

Du kan kanske vänligt hjälpa till genom att konstruera/återge ett par exempel?

Det är MYCKET mindre ansträngning för dig än för mig.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 31 January 2007, 09:23
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]
Men jag föreslår alltså att begreppet används också i motsvarande lägen i vardagssituationer.



Med risk för begreppsförvirring, vilket jag tycker är synd.
Inpetning är ju i sig ett vedertaget begrepp.
Man 'petar in' en motståndare för en favörvända.

Visst kan man säga att klivstenen ligger inom detta begrepp också, man petar in en motståndare (efter att ha skvisat honom) så att han tvingas spela in en hand som inte hade någon ingång. Men som sagt, jag personligen tycker att detta är synd att förstöra/förvirra etablerade begrepp.
Dessutom är ju Terence Reese en av mina absoluta favoriter. Att börja rucka på hans 'namn' är inget jag vill göra.
Namnet kom i den fantastiskt bra bridgeboken EXPERTSPELET tillsammans med Skruvstädet (The Vice) och Musslan (The Winkle). Dessa två har jag aldrig sett urföras vid bordet.

(Men jag mötte PO och Joppe i ligan för 10 år sedan och skrev om en komplicerad giv på anslagstavlan och då påpekade någon att det fanns ett skruvstäd mot försvaret om spelföraren bara sett det.

Har för mig att det satt K8 på handen och vetskap att ässet satt bakom. Men till höger satt det QJT9 varför skruvstädet K8 skulle ha kunnats sluta sig runt hela QJT9-paketet i ett järngrepp. Ett mer normalt läge är KT bakom QJ)

En klivstensskvis innebär alltid att man egentligen har sina stick, men att man pga av blockad inte kunnat ta för dom.

32
AKQx
K5432
65

AKQJT98
J
6
A432

MTV öppnar med 1HJ (5+) och ni tar er till hela vägen till 6Sp.
Väst spelar ut klöverkung. Ni överblickar 7 spaderstick, ett klöverstick och 4 hjärter = 12 men tyvärr är hjärtern blockerad....
Men klivstenen fungerar perfekt efter 7 spaderronder och klöveräss finns det 5 kort kvar. Väst måste hålla 4 hjärter (annars tar ni över HJ) och därför har han ruteräss singel. Ni tar för HJ och spelar ruter och väst får agera klivsten till AKQ i hjärter.
Som ofta är fallet med vissa av dessa skvisar kan ÖV lura spelföraren.
Om Väst sakar en hjärter vet ni inte om han hade 5 eller 6 från start. Har han 3-2 i de röda med 5 kort kvar eller har han 4-1?
(EDIT: På just denna given spelar detta dock ingen roll men på andra kan det hända)
(EDIT2: Väst skall naturligtvis inte hålla en eventuell extra ruter utan en eventuell extra klöver. Då blir det fortfarande en gissning för spelföraren om väst har 0311 eller 0410 i slutläget)

Som jag antytt. Klivsten (steppingstone) tycker jag är ett bra namn.
Inpetning för favörvända är ett annat bra namn.
Ytterligare begrepp inom detta område är skvisinpetning och stripskvis (stripsqueeze). Här skvisar man av motståndaren ett frånslagskort eller en vinnare innan man petar in honom för favörvändan eller klivstenen.
Klivstenen är en stripskvis (stripsqueeze) eftersom man strippar av motståndaren vitala vinnare/frånslagskort innan man kliver på honom till de strandade vinnarna.

Min egen första klivsten, iallafall enl Reese, var av följande art.

........Q
........K
........-
........x
JT
A
-
-
........K9
........-
........A
........-

Med tre kort kvar hade jag tre vinnare, men spadern var blockerad. Ruteräss gjorde dock slut på MTV.

Enl senare tider definitioner är detta ingen Klivsten eftersom man vinner alla sticken efter skvisen.
Klivsten är en secondary squeeze, vilket per definition innebär att man måste förlora ett eller flera stick till försvaret.
Richard Pavlicek föreslog 'Over-Under squeeze' i ett mail jag fick av honom.
Har aldrig hört det begreppet tidigare, varesig på svenska eller engelska, men det förefaller ganska ok.
Orsaken till att Reese placerade denna skvis bland klivstenarna är naturligtvis pga av att sticken finns där, men man kan inte ta för dom.
Hade ruterässet spelats från nords hand i slutläget hade det ju varit en vanlig skvis, där SQ lika gärna kunnat vara en hacka. Men när syd hade skviskortet (ruteräss) krävdes det att SQ fanns med i bilden som ingång till HK om MTV skulle saka hjärteräss.

Frekvensen på klivstensskvisen är extremt låg.
Har för mig att Tjolpe skrev om sin första i OS i Seattle 1984(?)och då hade ju han varit elitspelare i massor av år.
Man kan undra om han gjort någon sedan dess.
Säkert är det nog inte för de är som sagt väldigt ovanliga.

Janne


Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Mon 17 November 2008, 12:46
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Dessutom är ju Terence Reese en av mina absoluta favoriter. Att börja rucka på hans 'namn' är inget jag vill göra.
Namnet kom i den fantastiskt bra bridgeboken EXPERTSPELET tillsammans med Skruvstädet (The Vice) och Musslan (The Winkle). Dessa två har jag aldrig sett urföras vid bordet.



Musslan har jag sett utförd, utförde den till och med själv, även om det var mer tur än skicklighet.

Jag minns inte exakt situationen men jag hade stora kort på bordet som jag inte kom åt, och jag hade x i klöver på bordet till Kx på handen.

Nu spelade jag klöverhacka och MTV satt med ET. Hans partner med J.

Om MTV nöjer sig med tian så kommer MTH in och tvingas spela in bordet. Om MTV går upp med esset så växer min kung.

Givetvis borde MTH ha avblockerat, men ibland missar de sådana saker...


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80