Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Brickläggning
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Brickläggning, duplicering och spel

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Lundberg [20271]
Wed 20 December 2006, 16:24
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Vad gäller för regler för den som kör brickläggningsmaskinen och spelar samma brickor?

Var hittar jag det?
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Wed 20 December 2006, 16:43

inlägg: 1705
Här finns regler för detta


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tomas Brenning [4472]
Thu 21 December 2006, 00:23
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Hej

Jag har alltid intresserat mig för brickläggning och säkerhet. Jag har pratat en del med Per Jannersten i frågan.

Den här inställningen att man inte kan se given verkar bra och en handduk över skärmen löser problemen med den gamla versionen.

Det senaste är att brickläggningsfiler av typen .DLM (Jannersten) är krypterade så att det inte går att läsa i klartext vilka fördelningar det är fråga om. Nackdelen är förstås att programutvecklare (t ex för Ruter) inte hur som helst kan läsa filen heller vilket ställer till problem för normala användare.

...

Ehem. Jag måste vara korkad. Är inte det enklaste att plocka upp en bricka och titta på korten som delas ut om man nu vill fuska?

...

Ingen kedja är starkare än svagaste länken. Den enda lösningen (om man vill vara riktigt säker) är att brickläggaren inte spelar i tävlingen. Dold giv på skärmen, krypterad fil, avstängd skärm eller handduk över skärmen är rena nyset. Fast det är ju bara min åsikt.

/Tomas
Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Thu 21 December 2006, 07:15
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Hela poängen med handduk och avstängd skärm är naturligtvis att undvika att man av misstag ser korten. För många år sedan lade jag massor av brickor, och när man har hållt på ett tag är man helt ointresserad av korten och handduken spelar egentligen ingen roll.

Vill man fuska kan man ju som Tomas säger bara plocka upp brickan, och om man inte skall införa en säkerhetsapparat a la banken så får vi nog ta och lita på folket som jobbar med tävlingsarrangemangen.
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Thu 21 December 2006, 09:23
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Lite off topic men varför är det i princip alltid väldigt sneda sitsar på givar från brickläggningsmaskiner.
Nu senast var det två åttor och fyra sjuor på 24 brickor.
Och de flesta tycker inte om att spela lagda brickor enär man nästan vet på förhand att trumfen sitter 5-0 eller 4-1 och därför måste spela mot oddsen än vad man gör på manuella givar. För inte är det väl så att man med vilje "programmerar" brickläggningsmaskinen med ett antal mycket sneda givar.
Tillbaka till toppen
Björn Gustafsson [2180]
Thu 21 December 2006, 09:57
Registrerad medlem #2180
inlägg: 145
Hej Leif,

Det har gjort analyser på maskinlagda givar i stora antal, och det visar sig att utfallet stämmer oerhört väl mot de statistskt förväntade. Det har skrivits om detta i Bridge vid några tillfällen.

Däremot är det så att handgivna brickor ofta är dåligt blandade, och då blir det jämnare händer än det statistskt förväntade.

Björn
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 21 December 2006, 10:09
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Leif Malvefors[24241 skrev ...
]
Lite off topic men varför är det i princip alltid väldigt sneda sitsar på givar från brickläggningsmaskiner.
Nu senast var det två åttor och fyra sjuor på 24 brickor.
Och de flesta tycker inte om att spela lagda brickor enär man nästan vet på förhand att trumfen sitter 5-0 eller 4-1 och därför måste spela mot oddsen än vad man gör på manuella givar.


Den diskussionen har förekommit tidigare. Här två fakta:
1. Javisst. Handblandade kort uppvisar delvis annorlunda fördelningar - i snitt. Varför? De allra flesta blandar för dåligt. Det bör vara 7 noggranna blandningar. I praktiken får man vara glad om någon blandar noggrant 3 gånger. Eller hur?

2. Det är en myt att krona-klave utfaller varannan gång. Jag vet, jag som jobbat som skollärare har genomfört detta experiment med flertal skolklasser. Ungarna fick jobba parvis, den ene slog 10 serier x 10 kast, den andre antecknade. Det blev massvis av serieutfall på 5-6-7 av samma på raken! Däremot hela klassen fick så gott som på pricken lika antal krona och klave...




Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Thu 21 December 2006, 11:02
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Leif Malvefors[24241 skrev ...
]
Lite off topic men varför är det i princip alltid väldigt sneda sitsar på givar från brickläggningsmaskiner.
Nu senast var det två åttor och fyra sjuor på 24 brickor.
Och de flesta tycker inte om att spela lagda brickor enär man nästan vet på förhand att trumfen sitter 5-0 eller 4-1 och därför måste spela mot oddsen än vad man gör på manuella givar. För inte är det väl så att man med vilje "programmerar" brickläggningsmaskinen med ett antal mycket sneda givar.
Det är fullt möjligt att få till hand-givna brickor även om man har brickläggningsmaskiner. Dock är det med stor sannolikhet det subjektiva upplevelsen som spelar stor roll i detta fallet - om man har uppfattningen att givarna blir mer svitade så blir det säkerligen så. De extrema fallen har en tendens att fastna än de vanliga varför de säkert upplevs som mer frekventa.

När det gäller 4-1/5-0 så är utfallet enligt statistiken 32%, alltså var tredje gång. Alltså kommer det att vara mycket frekvent detta att det sitter "snett" och att det har ett negativt resultat för dig som spelförare.

I vilket fall som helst är din föreställning ganska vanlig, och hur mycket "vi som vet bättre" än försöker att informera så kommer det att leva kvar. Nåväl, om du verkligen tror att så är fallet så utnyttja då denna "inside information" genom att bjuda lösare etc...

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Thu 21 December 2006, 11:06
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Det som stör mig med maskingivna spel är inte frekvensen utan ett faktum jag lärde mig av Martin Nygren härpå tavlan för en tid sedan.
Att inte _samtliga_ givar kan förekomma.
Detta faktum är IMO en katastrof rent principiellt om än i praktiken kanske inte spelar någon större roll.

Janne
Tillbaka till toppen
Henrik Malmsten [78978]
Thu 21 December 2006, 11:49
Registrerad medlem #78978
inlägg: 5
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Det som stör mig med maskingivna spel är inte frekvensen utan ett faktum jag lärde mig av Martin Nygren härpå tavlan för en tid sedan.
Att inte _samtliga_ givar kan förekomma.
Detta faktum är IMO en katastrof rent principiellt om än i praktiken kanske inte spelar någon större roll.

Janne


Det finns ju program som klarar av att generera samtliga givar, se t.ex » länk så det borde väl vara självklart att använda ett sådant?
Kan Ruter generera samtliga givar?

/Henrik


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80