Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
LEDSTJÄRNA FÖR KARLSHAMNS BRIDGEKLUBB


Gällande från 2016-01-11

1 INLEDNING
Ledstjärnan är det dokument inom Karlshamns bridgeklubb, nedan kallat Klubben, som ger riktlinjer för organisationen och dess verksamhet.
Organisationens grundvalar finns i stadgarna, där bl.a. organisationens syfte, medlemskap och olika procedurfrågor är definierade. Ledstjärnan är att se som ett komplement till dessa stadgar.
Klubben är medlem i Förbundet Svensk Bridge, nedan kallat Förbundet. Genom Förbundet kan Klubben använda Ruter, ett dataprogram för tävlingsadministration. På Förbundets hemsida finns Spader, en hemsida/intranät för klubben där vi med hjälp av Ruter kan presentera tävlingar samt lägga upp egen hemsida.

1.1 SYFTE
Syftet med ledstjärnan är att ge föreningens funktionärer och medlemmar en samlad information om hur föreningen är organiserad och hur arbetet i föreningen bedrivs.

1.2 ANSVAR
Ansvaret för ledstjärnan ligger hos föreningens styrelse. Styrelsen skall informera föreningens medlemmar om de förändringar som gjorts.

1.3 PUBLICERING
Ledstjärnan skall vara tillgänglig för föreningens alla medlemmar genom att publiceras på hemsidan.

1.4 BILAGOR
Bilagt till denna ledstjärna är:
1. Trivselregler.pdf
2. Ersättningsregler 2016.doc

2 VAD ÄR KARLSHAMNS BRIDGEKLUBB?

2.1 VISION
Karlshamns Bridgeklubbs vision är att under trevliga former skapa verksamhet för både bredd och elit.

2.2 VERKSAMHET
Klubben strävar efter att uppmuntra verksamhet alla dagar i veckan.
Verksamheten skall inspirera medlemmarna till att göra en ideell insats.
Huvudverksamheten är att genomföra bridgetävlingar och hålla kurser i bridge.
Trivselfrämjande aktiviteter genomförs.
Bridgetävlingar hålls för alla nivåer.
Klubben uppmuntrar även seriespel och spel i SM/DM och har ett ekonomiskt ersättningssystem för deltagande medlemmar.
Klubben skall kunna genomföra tävlingar på brons-, silver- och guldnivå.

2.3 VERKTYG I VERKSAMHETEN
För verksamheten i vår organisation finns ett antal verktyg för att nå de uppställda målen.

De viktigaste av dessa beskrivs nedan.
Klubben håller kurser för sina medlemmar för att utveckla dem i sitt spel och som funktionärer. Både distriktet och förbundet tillhandahåller kurser för funktionärer.

2.3.1 Kurser för spel:

2.3.2 Kurser för tävlingsledare, TL.

2.3.3 Kurser i att använda Ruter och Spader.
- Kurser i ruter
- Kurser i spader

3 ORGANISATION
Karlshamns bridgeklubbs högsta beslutande organ är årsmötet.
Denna utser en styrelse bestående av:
- Ordförande på 1 år
- 6 styrelseledamöter på 2 år (växlar 3-4 per år)
- 2 styrelsesuppleanter på 2 år
Styrelsen utser inom sig vice ordförande, sekreterare, kassör, ansvarig för ungdomsverksamhet samt ombud till distriktsförbunds möte.
Därutöver finns ett antal kommittéer och andra funktionärer som tillsätts av styrelsen.

3.1 STYRELSEBEFATTNINGAR
3.1.1 Ordförande skall
- ansvara för att hela verksamheten fungerar
- ansvara för att styrelsens arbete fungerar, vilket innefattar planering och genomförande av styrelsens sammanträden
- vara mottagare av föreningens post- tillsammans med kassör och sekreterare upprätta en verk¬samhetsrapport efter årets slut
- tillsammans med kassören ta fram förslag till budget inför kommande verksamhetsår
- ansvara för att stadgarna är uppdaterade och aktuella
- vara föreningens kontaktperson mot Förbundet Svensk bridge
- vara klubbens firmatecknare tillsammans med kassören

3.1.2 Vice ordförande skall
- vara ordförandens ställföreträdare och träder i dennes ställe vid ordförandens frånfälle

3.1.3 Kassören skall
- ansvarar för klubbens löpande bokföring och bokslut och är därmed redovisningsansvarig
- godkänna kommittéers ekonomiska utgifter och vid behov ta upp ärendet till ordförande eller styrelsen
- redovisa enligt god ekonomisk etik och efter bokföringsmässiga principer
- rapportera föreningens ekonomiska ställning till styrelsemötena
- tillsammans med ordförande ta fram förslag till budget inför kommande verksamhetsår
- ansvara för att redovisning i Spader sker varje vecka
- ansvara för inbetalning till Ruterkontot
- ansvara för medlemsregistret

3.1.4 Sekreterare skall
- upprätta styrelsens protokoll
- upprätta elektroniskt arkiv över alla dokument

3.1.5 Ombud till distriktsförbunds möte skall
- delta och framföra klubbens synpunkter på distriktsförbundets möten samt rapportera till styrelsen

3.2 FUNKTIONÄRER
3.2.1 Pressansvarig skall
- bjuda in media till intressanta aktiviteter i klubben samt verka för att klubben syns och hörs i media så att det främjar rekrytering och ger reklam för bridgespel

3.2.2 IT-ansvarig skall
- ansvara för klubbens hemsida, förutom resultaten.

3.3 KOMMITTÉER
- är styrelsens resurs för att utföra verksamheten
- kan ändra medlemmar under året
- har en sammankallande som rapporterar till styrelsen
- lägger fram förslag till verksamhetsplan

3.3.1 Tävlingskommittén, TK
- tar fram förslag på tävlingsprogram
- genomför tävlingsprogrammet
- utser tävlingsledare för alla tävlingar
- tar fram förslag på silvertävlingar
- tar fram förslag på priser
- tar hand om förfrågningar om distriktsarrangemang
- ansvarar för inköp från förbundet av spelmaterial samt synkronisera dessa med medlemmarna

3.3.2 Lokalkommittén, LK
- ansvarar för inköp av förbrukningsmaterial till drift av lokal
- ansvarar för lokalens skick
- upprättar inventeringslista och håller den aktuell
- utser en lokalansvarig som är klubbens kontaktperson med hyresvärden

3.3.3 Trivselkommittén
- ansvarar för festarrangemang
- ansvarar för inköp av varor för serveringen
- utser medhjälpare för hjälp av servering under spelkvällar

3.3.4 Utbildningskommittén, UK
Utbildningskommitténs målsättning är att öka medlemsantalet, satsa på bredden samt höja kunskapen om bridge hos medlemmarna.
Detta sker genom att
- organisera kurser på olika nivåer
- aktivt rekrytera medlemmar till utbildningarna
- särskilt satsa på juniorer
- engagera ledare för kurserna
- organisera särskilt stöd till dem som avslutat en nybörjarkurs
- utbilda olika slag av funktionärer i klubben

3.4 REVISORER
Revisorerna har till uppgift att granska föreningens verksamhet och räkenskaper.


4 SERVICE OCH KOMMUNIKATION
4.1 MEDLEMSREGISTRET
Förbundet tillhandahåller ett elektroniskt medlemsregister som uppdateras på Ruter och är tillgängligt för medlemmarna på Spader. Kassören för in varje ny medlem på Ruter.
Medlemmar ansvarar själva för att deras uppgifter är uppdaterade.

4.2 HEMSIDAN
Hemsidan har två syften:
- extern kommunikation
- intern kommunikation

4.2.1 Extern kommunikation
Hemsidan skall för den externe besökaren återge en bild av den verksamhet som föreningen bedriver och de värderingar vi står för.

4.2.2 Intern kommunikation
Hemsidan skall på sin första sida informera medlemmar om senaste nyheter.
På hemsidan skall det finnas ett lösenordsskyddat arkiv för att ladda upp olika för föreningen interna dokument, såsom stadgar, protokoll, mallar mm.

5 RIKTLINJER
5.1 EKONOMI
Inköp skall godkännas av kassören innan inköp, eller av styrelsen om kassören så önskar. Undantag är förbrukningsmateriel till lokal, servering, tävlings- och kursverksamhet.
Önskar medlem ersättning för egna utlägg/kostnader ska detta godkännas av styrelsen
Ersättning för representationsspel utgår enligt dokument ”Ersättningsregler 2016.doc”
Representation beslutas av styrelsen.

5.2 LOKALEN
Lokalen kan hyras av medlem för en kostnad av 10:-/person. Lokalen skall städas efteråt.

5.3 VETT OCH ETIKETT
Klubben använder samma regler som Förbundet Svensk Bridge när det gäller trivsel regler, se trivsel20050705.pdf, samt Vett och Etikett (Uppträdande och Etikett berörs i 1997 års bridgelagar i §74 och §91)

6 RUTINER
6.1 RUTERRAPPORTERING
Att rapportera till Ruter innebär att medlemmarnas mästarpoäng registreras på Förbundet. Eftersom mästarpoängen är klubbens sätt att betala Förbundet är det dessutom en post i balans- och resultaträkningen.
Denna rapportering görs automatiskt när Spader rapporteras.

6.2 SPADERRAPPORTERING
Att rapportera till Spader innebär att resultaten och givarna för en tävling kommer in på klubbens hemsida på Förbundet.
Denna rapportering ska helst göras efter varje tävling eller en gång i veckan.

6.3 STYRELSENS ARBETE
Kommittéer skall vid behov avlägga rapport till styrelsen.
Varje styrelsemedlem ansvarar för att de är förberedda inför möten och har läst utskickade

dokument.
All befintligt underlag till mötena skall vara utskickade via mejl senast två dagar innan mötet.

7 HISTORIA
Karlshamns Bridgeklubb startade 1939.


Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80